Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

strungulet VEB ELMO typ 1011.1


RazvanTi

Postări Recomandate

sa ma dau si eu mare :nebun:

mi-am achizitionat de curand aceasta mica bijuterie.

contrar asteptarilor prelucreaza otelul de zbarnaie.

dupa cumparare, l-am desfacut boabe, l-am curatat, uns, facute toate reglajele si merge de numa.

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG195.jpg

ieri mi-a ajus si universalul nou nout de la proxxon:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG197.jpg

prinderea o are pe cap filetat de M16X1mm asa ca m-am apucat de facut piesa de adaptare dintr-o penseta prevazuta cu surub din fabrica (probabil pentru piatra de polizor sau, pasla pentru slefuit) si o bucsa din alama:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG199.jpg

mai am sa-i dau filetul.

am demontat bormasina de banc ( o bormasina de 2 lei care oricum avea joc de 2-3 mm in coloana) si i-am strunjit conul pentru mandrina in vederea filetarii pentru o mandrina rapida:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG196.jpg

la fel, mai am sa-i dau filetul M12X1,25 (o exista filiera de-a gata?)

urmeaza sa incerc sa-i fac strunguletului o cutie de viteze cu pinioane interschimbabile pentru avans automat sa dau macar filetul pentru universal.

si in final asa mai mult de joaca am executat un reductor melcat 1:110, printr-o metoda vazuta pe-aici pe forum, cu ajutorul unui tarod prins in penseta si roata angrenata in surubul de prindere a cutitului.

a iesit brici:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG198.jpg

am facut topicul pentru a prezenta mai mult modificarile in bine zic eu pe care o sa i le aduc strungului.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 25
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • RazvanTi

    12

  • bel

    3

  • mihaighe

    3

  • profesorul01

    2

Top autori în acest subiect

@RazvanTiFELICITARI pt achizitie. :aplauze A fost nou sau SH?,l-ai luat din tara sau de afara?,daca nu e vre-o problema poti sa ne spui cam cat a costat?,mandrina de la Proxxon ce diametru are?, Intrebare legata de roata melcata:mai stii cumva in ce topic ai vazut cum se face roata melcata,dupa care te-ai inspirat?.Scuze ca te-am zapacit cu atatea intrebari dar de mult ma chinui sa fac un amarat de ministrung si nu mai termin si ma gandeam ca poate gasesc ceva micut asemanator cu ce ai tu.MULTUMESC si SPOR la treaba.Sa ne mai arati cam ce poate face "bijuteria"Cu Respect MARIUS.

Link spre comentariu

strunguletul e SH dar arata si se comporta ca nou. nu prea s-a lucrat cu el mare lucrueste luat din ROuniversalul de la proxxon este de 50.la rasucirea bacurilor prinde piese pana la fi 65.la roata melcata am furat ideea de pe topicul "strung"pe scurt am prins un tarod de M8 in penseta, l-am sprijinit in capatul celalalt cu papusa mobila, iar in loc de cutit am montat roata ce urma sa fie danturata dar sa se poata invarti liber intr-un soi de lagar.pornesti strungul si apoi apropii roata de tarod in zona de filetare a lui.tarodul isi va invarti singur roata datorita "melcului" cu care face filetul.pe masura ce taie 2-3 treceri de roata mai apropii roata o zecime si tot asa pana esti multumit de rezultat.am dat pe el 750 ron si 200 ron pe universal :sparge: dar o data montat o sa-si scoata banii rapid la cate am de reparat.plus ca la pensete esti cam obligat sa ai piesa semistrunjita sa poti face ceva cu el.aaa vezi ca ai MP cu un link :da

Link spre comentariu

Am fost de am vazut ministrungul de care vorbeam mai devreme dar MULT prea mic pt ce am nevoie sa fac cu el.Este DOAR pt ceasornicarie. :jytuiyu :cry: Explicatia ta legata despre cum ai facut roata melcata este super simpla si eficace.M-a lamurit imediat.MERCI.

Link spre comentariu

Felicitari pentru achizitie am cochetat si eu cu ideea achizitionarii unuia identic de aici de pe forum da m-a descurajat puterea motorului si dimensiunile(este totusi un strung de ceasornicarie).Am o intrebare :care este parerea ta despre universal ca sa vrea sa cumpar si eu unul da mi se pare cam fragil materialul din care este facut,as fi curios cam care este bataia dupa ce este montat pe strung.

Link spre comentariu

pai ala de pe forum l-am luat eu adica e asta :nebun: universalul pare cam a zamac asa... nu e cine stie ce de capul lui.de batai nu iti pot spune nimic pentru ca inca stau in filetul de 16X1 care trebuie sa-l dau butucului improvizat.partea nasoala e ca nu prea am unde :bataie

Link spre comentariu

pai ala de pe forum l-am luat eu adica e asta :nebun:

Sa-l stapanesti sanatos ,si eu am cochetat cu el da ti-am spus care erau retinerile mele si oricum eu am un strung in curs de finalizare la RK .De curiozitate proprietarul avea o multime de accesorii(chiar si 2 papusi mobile) -ti le-a dat pe toate ca asa era corect.
Link spre comentariu

...la roata melcata am furat ideea de pe topicul "strung"

pe scurt am prins un tarod de M8 in penseta, l-am sprijinit in capatul celalalt cu papusa mobila, iar in loc de cutit am montat roata ce urma sa fie danturata dar sa se poata invarti liber intr-un soi de lagar.

pornesti strungul si apoi apropii roata de tarod in zona de filetare a lui.

tarodul isi va invarti singur roata datorita "melcului" cu care face filetul.

pe masura ce taie 2-3 treceri de roata mai apropii roata o zecime si tot asa pana esti multumit de rezultat...

Metoda aplicata de tine este ingenioasa si pentru acest lucru meriti felicitari, insa nu este suficient de precisa. Prima conditie pentru precizie, ar fi sa poti in orice moment masura distanta dintre axa sculei (tarodul) si a piesei (roata melcata) In lipsa acestei posibilitati, orice prelucrari ai face, nu pot fi decat foarte aproximative. O a doua conditie este sa alegi o scula (tarod) cat mai rigide posibil, altminteri va exista in permanenta o sageata facuta de scula in timpul prelucrarii, chiar daca ea este sprijinita cu varful rotativ. Metoda cea mai precisa, aplicabila la o astfel de lucrare este una manuala si nu mecanica (pe strung) In acest scop se executa mai intai viitoarea carcasa a angrenajului dintr-un otel calibil. Este indicat sa fie un otel inalt aliat, care prin calire sa ajunga la o duritate comparabila cu a tarodului - spre exemplu un C120. Se fac toate prelucrarile pe o masina de alezat in coordonate.

Alezajul pentru roata se face la cota finala. Alezajul pentru melc, se face exact calibrat pe diametrul exterior al tarodului. In acest scop, se lasa un adaos tehnologic de cel mult 1 micron, care va fi indepartat dupa calire prin rodare manuala, cu ajutorul unui dorn special executat si cu pasta de rodaj cu granulatia de 0,5...1 microni - eventual pasta diamantata. Capacele laterale de inchidere ale rotii melcate, se executa si ele la cote finale, astfel incat roata sa nu aibe joc axial nici in timpul prelucrarii, nici ulterior in exploatare. Unul dintre lagarele melcului se optureaza cu un dop de aceeasi duritate cu tarodul, care se fixeaza mecanic, prin 3...4 suruburi care se infileteaza in 3...4 gauri special prevazute in carcasa. Calirea zonei de acces a tarodului se face doar local prin incalzirea cu un bec oxi-acetilenic si cufundarea intr-un vas de ulei special pentru calire. Dupa ce toate sunt gata, se monteaza roata impreuna cu arborele acesteia si cu pana de antrenare, fixandu-se fara joc axial cu ajutorul capacelor laterale. Se monteaza apoi dopul de limitare al tarodului. In acest moment, roata nu mai permite (ca grad de libertate) decat o rotatie stricta in jurul axei ei. Se fixeaza intregul ansamblu intr-o menghina si se introduce scula (tarodul) actionata manual cu ajutorul unui port-tarod in alezajul special prevazut in acest scop, apasandu-se cu o forta moderata, pana ce partea de atac a tarodului a reusit sa initieze filetul pe toata circumferinta rotii. In continuare scula va inainta singura, pana ce va taia dantura pe intreaga circumferinta a rotii si pana va veni in contact cu dopul limitator. Din cand in cand, se mai slabeste menghina si se mai scutura spanul produs, dupa care prelucrarea se reia.

 

Toate operatiile, cer o mare experienta in prelucrari mecanice din partea operatorului. Nici una insa, nu este mai importanta decat proiectarea ansamblului melc - roata melcata. Aceasta operatie, nu o mai pot descrie, in primul rand pentru ca este foarte complicata si cere cunostinte ingineresti in domeniu, iar apoi nu avem suficient spatiu pe forum pentru a descrie cu lux de amanunte, cam tot ceea ce trebuie stiut. Cei care au abilitatile necesare, pot incerca sa abordeze aceasta lucrare.

 

Spor la treaba!

Link spre comentariu

@mihaighe:

normal ca l-am luat cu tot cu trusa. uite-o:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG202.jpg

nebunul din trusa e de model ca am un sah de-i lipseste un nebun. asta va fi prima lucrare dupa ce-i montez universalul :limb:

@ ola_nicolas:

se poate masura in orice moment cat a intrat tarodul in material.

din gradatiile manivelei de avans ale cutitului.

eu zic asa ca a iesit destul de precis.

la inceputul lucrarii ai dreptate: e posibil ca tarodul sa mai scape un pas doi prin alunecarea pe material DAR, o data ce si-a facut primul rand de "scrijelituri" ale filetului, roata va urma exact pasul tarodului.

e ca si cum ai da filet intr-o gaura. eu la cate filete am executat pana acum nu am vazut niciodata sa scape tarodul in timpul filetarii, cu exceptia (dupa cum am mai spus) inceputului filetarii.

ideea in mare de la tine am furat-o.

doar ca am inventat prinderea sculei si a materialului sau hai sa spunem metoda de "filetare".

 

i-am tras si lumina de lucru, fara sa-i dau vre-o gaura.(cand pornesc motorul se aprinde si becul - aici pot spune ca am intervenit si am modificat ireversibil lipiturile originale de pe comutatorul de on/off :bataie ):

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG201.jpg

PS: e mai mare veioza decat strunguletul in sine :rade:

urmeaza varf rotativ de centrare si "luneta"

Link spre comentariu

...se poate masura in orice moment cat a intrat tarodul in material.din gradatiile manivelei de avans ale cutitului.eu zic asa ca a iesit destul de precis.la inceputul lucrarii ai dreptate: e posibil ca tarodul sa mai scape un pas doi prin alunecarea pe material DAR, o data ce si-a facut primul rand de "scrijelituri" ale filetului, roata va urma exact pasul tarodului.e ca si cum ai da filet intr-o gaura. eu la cate filete am executat pana acum nu am vazut niciodata sa scape tarodul in timpul filetarii, cu exceptia (dupa cum am mai spus) inceputului filetarii...

Avansul masurat din vernier, este doar o apreciere prealabila a deplasarii ansamblului port-cutit. El poate diferi mai mult sau mai putin (cel mai adesea mai mult) fata de cota reala, masurata cu un micrometru sau verificata cu un dispozitiv. La angrenajele melcate, cateva sutimi diferenta, inseamna jocuri unghiulare enorme si deci angrenajul isi va pierde precizia. Apoi, se pare ca nu ai citit ultimele trei fraze ale postarii mele anterioare.Daca, una peste alta, consideri ca cele scrise mai sus nu au relevanta, atunci eu nu am nimic impotriva sa continui sa executi angrenaje melcate dupa metoda pe care ai descris-o.Sa ai succese! (nu "succesuri") :rade:
Link spre comentariu

sa-mi fie cu iertare dar nu am vrut sa supar.

am zis ca se poate masura dar nu cu precizie.

daca vom construi de la zero un reductor melcat merge si asa din lipsa de unelte mai pricopsite in sensul ca distanta dintre axe se va determina ulterior prelucrarilor (eventual reglabila).

la o distanta fixa predeterminata intre axe este CLAR ca asa nu se poate.

si acum sa revenim:

am inlocuit unul din suruburile de ungere cu unul din recuperari: http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG204.jpg si cu 2 cleme si 1 tija de otel a iesit asta:

http://i713.photobucket.com/albums/ww13 ... IMG203.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări