Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum sa imi aleg becurile economice?


Vizitator mortuelle

Postări Recomandate

Am si eu o intrebare :Am cumparat acum cateva luni de la dedeman 1 bec cu neon philips de 23w lumina alb cald.La inceput dadea o lumina alba ,orbitoare ,mai puternica ca becul de 75w cu incandescenta ,am fost foarte impresionat,dar dupa aproximativ 1 luna,vine surpriza:aprind intr-o seara becul si ce sa vezi o lumina galbena ,nu foarte slaba dar cam la 60% la suta din ce era initial!!!si de atunci asa a ramas!Care este explicatia?si ce sa intamplat de fapt?Este acest defect acoperit de garantie?deoarece ei pretind ca are asa ceva!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 108
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dr.L

    16

  • blazeu

    15

  • The Stressmaker

    14

  • XAN77

    9

Top autori în acest subiect

In legatura cu schema cu pricina "balastul electronic", vad ca nu s-a lamurit rolul componentelor C8, C9, D9, D10, D11, D12, rolul lor este de a asigura un curent mai mare la pornire (similar cu starteru bimetalic) pentru incalzirea filamentelor si implicit evaporarea mercurului, practic atunci cand tranzistorul N1 conduce C8 se va incarca prin dioda D10, iar C9 se va descarca prin D11 (nu mentionez tot lantul serie deoarece se poate observa destul de usor), similar atunci cand tranzistorul N2 conduce C9 se va incarca prin D11,iar C8 se va descarca prin D10, incarcarea-descarcarea celor doua condensatoare se va realiza pana cand termistorul din circuitul serie se va incalzi si va limita curentul prin circuit, moment in care circuitul se va alimenta din divizorul realizat cu C6, C7, diodele D9 si D12 asigura descarcarea condensatoarelor C8 si C9 la oprire.Cu simaBarbu Paul

Link spre comentariu

In primul rand, brand-ul Philips a fost cumparat inca de pe la sfarsitulanilor '70 de japonezi (azi e posibil sa fie in posesia unui alt grup financiar).In acei ani occidentul (si Usa si vestul Europei) erau scoase din piata electronicelor de consum de produsele japoneze (mai ieftine) aflate in situatia actuala a Chinei.Indiferent de notorietatea unui brand, concurenta e foarte dura si unii "manageri" cedeaza tentatiei de a face rabat la calitate in ideea de a economisila costuri... Chiar si asa, un produs "Philips" e vizibil superior unuia "no-name"; ca diferenta de fiabilitate nu e la fel de mare e de-acuma mai greu de calculat...Unul din modurile de manifestare a uzurii tubului e scaderea luminozitatii,cauzata de imbatranirea tratamentului depus pe filamente pentru marirea emisiei de electroni si in consecinta reducerea curentului prin tub. De obicei aceasta uzura apare treptat, caderea brusca e mai rara.Defectarea unei componente produce scoaterea completa din functiune a becului (in configuratiile pe care le cunosc eu nu exista "condensator serie la iesirea invertorului" - exista un condensator de separare a componentei continue, care in practica se defecteaza foarte rar, eu nu am gasit niciodata vreunul defect - ).Poate ca asteptarile privitoare la CFL-uri sunt prea ridicate? A nu se uita si faptul ca multe lampi gandite pentru becuri cu incandescenta sunt prea slab ventilate pentru electronica sensibila din CFL.Inlocuitorul direct al becurilor clasice sunt noua generatie "cu halogen", care declara 2000 de ore de functionare SI un flux cu 30% mai intens (si un pret, din pacate de 3-4 ori mai mare!). Totusi, spre deosebire de spoturile cu care m-am pricopsit la oglinda de baie, acestea s-au dovedit mai robuste!Urmatoarea solutie sunt "becurile" cu LED! Inca sunt cele mai scumpe, se mailucreaza la spectrul de culoare si uneori directionalitatea fascicolului e deranjanta.De asemeni ramane de vazut cat de fiabile (durabile) sunt... Cu siguranta aici contribuie calitatea materialelor, a executiei, a racirii si a sursei (stabilitatea si reglarea optima). Personal, domeniul mi se pare inca imatur.Spor!

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...
Vizitator schiau_i

eu de mai mult de un an am becuri economice osram, lumina calda, nu stiu cat este, nu s-a ars nici unul si nici nu am murit. la cei 18w care ii consuma se comporta foarte bine. in schimb amorseaza cam greu.

ce inseamna "amorseaza cam greu" ?esti multumit de ele, dau lumina puternica ? echivalent a cati W comparativ cu cele cu incandescenta ?
Link spre comentariu
ce inseamna "amorseaza cam greu" ?esti multumit de ele, dau lumina puternica ? echivalent a cati W comparativ cu cele cu incandescenta ?________________________________________________________________Adica>>> se aprinde mai greu,are un timp intirziat de aprindere(si nu instantaneu la actionarea intrerupatorului).Tipurile acestea de becuri chipurile economice 18w etc,aprind gazul inert intern, electronic ,prin trenuri de impulsuri pe o frecventa inalta/flesuri repetate stil mitraliera>>>care determina **amorsarea**/aprinderea gazului intern...ATENTIE!!! 99% din produsele existente pe piata la ora actuala ,sint chinezarii contrafacute....(mama lor de galbejiti....mai avem putin si-i le dam si la astia cetatenia romana fiindca cu moldoven de peste Prut >am rezolvat-o)////
Link spre comentariu
Vizitator andreimihai3

S-a vorbit de Philips. Folosesc 2 Tornado de la ei, 32W warm de 2 ani jumatate, peste 7 ore/zi, merg fara probleme. Costau 75lei, s-au ieftinit pe la 50. De la 50 la 12lei Philipsul de bazar e o diferenta mare! Nu-i indicat sa iei becuri economice din bazar iarna-se incalzesc greu si n-apuci sa vezi ce lungimi de unda scot. Luasem drept warm white niste Philipsuri care bateau in roz, o placere sa le bubui de ciment. Nu conteaza ce scrie pe conzi; am gasit busit unul pe 450V! intr-o sursa de laptop Sony, tot China made. Daca tot am vorbit de conzi, sunt preferabile becoledurile pe 12V c.a, vor rezista mai mult decat cele cu surse la retea. Pe de alta parte, sursele de 12V/2-...10A nu sunt gandite dupa aceleasi principii economice, alimentarea lor va tine mai mult decat la becoledurile de 25-30lei. Iar in caz de service, mai degraba umbli in sursa decat pe o placuta inecata in silicon sau lac (cazul unor drivere pentru leduri de 10-20W).Cata vreme scad preturile in materie de leduri si creste eficienta, nu exista "economie". 20 spoturi de 3W warm costa peste 600lei. In suma asta iti intra economice bune si factura la curent pe multi ani (ma refer la o camera, sufragerie, in care sa pui 20x3W). Iarasi, nu faci economie, ledurile nefiind dimabile in schemele din spoturi.O solutie ar fi sa iei platbanda, leduri la bucata, acum unul de 5W warm e pe la 18lei. Sursa costa vreo 20lei, mai trebuie o sursa pe 12V cativa A, care pot fi scosi din PC.

Link spre comentariu
  • 8 luni mai târziu...
Vizitator lonutz

Va salut stimati colegi! Sunt nou pe forum, si am gasit acest topic, in care am vazut ca se discuta despre becurile economice. As dori si eu sa va intreb cateva lucruri, deoarece nu ma pricep prea bine. Am cumparat azi 2 becuri economice de 18w , insa pe ambalaj scrie ca nu se pot folosi la intrerupatoare cu semnal luminos. Stiam de la cineva ca nu merg pe variatoare, insa nu stiam de spectul cu intrerupatoarele cu semnal luminos.Acest lucru e valabil pentru toate becurile economice? sau doar pentru anumite tipuri, asemeni celor cumparate de mine?"Nu se pot folosi" adica nu merg, sau daca le montezi asa, risti sa se arda becul, sau ceva??La parintii mei, unde vreau sa le montez, toate intrerupatoarele sunt cu semnal luminos, si de aceea as avea nevoie de niste idei,sfaturi,pareri de la aceia dintre voi care se pricep.Va multumesc anticipat!

Link spre comentariu

De ars nu cred ca se ard, dar nu se mai aprinde beculetzul cu neon de la intrerupator. Am montat niste intrerupatoare cu semnal luminos, cum le spuneti dumneavoastra, si din cauza ca becul era economic, "semnalul" nu se aprindea. Am pus bec cu incandescenta si "semnalul" se aprinde.

Link spre comentariu

Am montat la un prieten becuri economice si folosind un intrerupator cu lumina , becul se aprindea singur (adica cu intrerupatorul in pozitia ,,oprit'') ,slab, cam la 5 secunde dupa care se stingea , apoi se aprindea iar...tot timpul.A trebuit sa scot indicatoarele cu neon . Becurile erau Philips ,care cred ca sunt cele mai slabe din gama lor de pret (au murit fix la 2 ani , si nu numai unul , 4 buc .).Ulterior prietenul respectiv mi-a spus ca a montat un Osram tot la un intrerupator luminos ,dar ca asta functioneaza normal .

Link spre comentariu

Există rezolvare, e postat pe aici pe undeva, trebuie pusă o rezistență paralel pe alimentarea becului de 100-150k, nu mai știu exact, care ține descărcat condensatorul de filtraj din CFL. La întrerupătoarele cu lumină, cînd sunt pe oprit, circulă curent prin acel led/bec care încarcă C-ul de filtraj din CFL care are tendința să se aprindă, acțiune cese repetă în permanență cît timp întrerupătorul este pe oprit.Ca o paranteză, știu că e off topic, eu unu m-am săturat de dezavantajele CFL-urilor, iar avînd în vedere că marii consumatori sunt cu totul alții, am revenit la becurile clasice și mi se pare mult mai bine :da

Link spre comentariu
  • 10 luni mai târziu...

In general schimbarile vin cu un anumit "pret"; in afara de costurile mari ce insotesc intotdeauna noutatile tehnice, se "cer" si alte schimbari, printre care, in cazul surselor "noi" de lumina se afla regimul termic. Adica electronica pusa pentru a transforma energia electrica din "formatul" de pe retea in cel "agreat" de traductorul care produce lumina e sensibila la supraincalzire si necesita o cale de a evacua caldura produsa prin acea conversie (pierderi), motiv pentru care, chiar daca noul dispozitiv de iluminare (denumit generic "bec"), are acelasi filet E27, nu poate fi pus ORIUNDE in locul vechiului bec cu incandescenta.

 

Chestii simple, dar atat de greu de inteles!

 

Noua generatie de becuri economice au LED-uri ca traductor ce transforma energia electrica in radiatie luminoasa; din pacate, LED-ul e si mai departe de tensiunea retelei, necesitand tensiune mica si curent relativ mare, e si el sensibil la supraincalzire, alaturi de electronica, si necesita o "pilotare" destul de atenta a alimentarii, functionand neplacut de aproape de limita de defectare....

 

Iluminatul fluorescent (stiati ca LED-ul "alb" e de fapt, tot un dispozitiv cu fluorescenta, care pacaleste ochiul ca emite lumina alba cu un spectru de vreo 3 frecvente discrete de radiatie - pentru corijentii la fizica, frecventa "discreta" e o radiatie pe o anumita lungime de unda (sau frecventa, ca e alta exprimare a aceluiasi lucru), spre deosebire de radiatia de natura termica a filamentului (si a focului, si a "focului" termonuclear din Soare!), care are un spectru LARG si CONTINUU....).

Deci, iluminatul fluorescent era, la inceputuri lumina "rece", nu numai prin producerea radiatiei altfel decat pe cale termica  ci si prin pierderi sub forma de caldura reduse. In prezent, "progresele" in domeniu au marit mult densitatea fluxului de radiatie, astfel ca pierderile se produc pe suprafete (si volume), mici, fiind o problema disiparea lor, necesitand elemente specializate (radiatoare sau convectie fortata (ventilatoare))

 

Avand clar aceste date, puteti alege in deplina cunostinta de cauza, ce sa cumparati pentru lustra din sufragerie primita de la soacra.....

 

PS Eu am cumparat cateva becuri "cu halogen", desi personal mi s-au parut enorm de scumpe si s-au dovedit destul de proaste, dar nici reprosurile partii cu simt estetic din familie nu sunt suportabile oricat si oricum...

Link spre comentariu

Cu LEDurile luati-o mai incet si documentati-va inainte de a scrie pe aici...

 

Blazeu:

- ledurile "albe" au o emisie de radiatie continua si nu stiu nici o analogie cu "fluorescent" care inseamna descarcare in gaz + conversie in luminofor. Tranzitii de electroni, asta da.

Daca ar fi laser atunci ar emite cum zici tu "frecvente discrete de radiati"

- radiatia continua indiferent ca ledul este de 2000K sau de 7000K are in general doua (si nu mai multe) varfuri de intensitate unul la frecvente mari (spre albastru) si altul la frecvente mici. Asta intr-adevar "pacaleste" ochiul.

Cele de 2000K au intensitatea maximumului la frecvente joase de energie mult mai mare decat cel de la frecvente mari, in timp ce un led de 7000K exact invers.

- pentru mai multe detalii vedeti un .pdf de la Cree, dar grafice similare aveti la orice producator respectabil.
 

Guest_andreimihai3_:

- 18 lei pe 5W probail ca "acum un an" si nu "acum".

Sau poate ca tu stii mai bine si eu sunt un prost ca vand LEDuri premium aici pe forum (adica Cree) la pretul de 14,5 lei per 10W sau 5,5 lei per 5W.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Ca o paranteză, știu că e off topic, eu unu m-am săturat de dezavantajele CFL-urilor, iar avînd în vedere că marii consumatori sunt cu totul alții, am revenit la becurile clasice și mi se pare mult mai bine :da

  In utilizarea caznica nu se face mare economie si nu se prea simte la factura, probabil ca aportul iluminatului e undeva 20-30% din total factura. Dar, in supermarket-uri, fabrici, institutii, baruri unde lumina e aprinsa de la 6 dimineata pana la 11-12 seara, conteaza mult daca ai iluminat economic sau nu, indiferent ca e florurescent sau nu. Spre ex am observat ca in iluminatul stradal a pornit o campanie mare de trecere la led-uri in Zona MS-ului, chiar si in sate. Si printre primele supermarket-uri care a trecut la led este Profi. Asa ca in unele cazuri se merita......

Link spre comentariu

Da, argumentele tale sunt corecte.

 

Ce pot sa spun este ca pentru iluminatul stradal echipamentele profesionale au preturi de te indoaie, sute de euro pentru un singur "bec".

Dar cand le vezi intelegi si de ce...

In momentul de fata randamentele de conversie electricitate-lumina ale LEDurilor au inceput sa depaseasca totul, deci de aici pot sa-si acopere costurile, dar economia cea mai mare o fac prin costuri reduse de mantenanta - o masina cu nacela de ridicare la 3-4m costa.

Ledurile pot asigura o durata medie de viata de 25.000 ore pentru un echipament expus la mediu ceea ce este neegalat asa ca echipa de interventie pe surse clasice va putea asigura service-ul pentru de cateva (zeci de) ori mai multe surse LED.

 

Pentru noi, unde stim cum merg utilitatile si ca mantenanta preventiva nu se face ar mai fi si avantajul ca si dupa sa zicem 25.000 ore "programate" de viata dispozitivul va fi declasat cu luminozitatea sub 70% din cea initiala, insa va coninua sa functioneze mult si bine!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări