Administratori Badman Postat Februarie 20, 2011 Administratori Partajează Postat Februarie 20, 2011 Nu ai citat asa ca asa am crezutUnii sunt cu hobby altii cu bani, asta e lumea orunde Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Am promis ca-mi vad de treaba , asa ca ... P.Asa... sa incepem . Axa X .In poze se prezinta ( in masura abilitatilor mele , destul de reduse dealtfel ) , schitele 3D aleansamblului axei X . Dupa cum se vede , am optat pentru solutia constructiva cu doua motoare . De ce ? Pentru ca in acest fel , rigiditatea , sarcina de lucru , puterea in general , sunt mai mari decat in cazul folosirii solutiei clasice , cu un singur surub pe sub masa . Intentionez sa prelucrez aluminiu la viteze si feed-uri mari , la o precizie de 2-3 sitimi . Pentru asta , vibratiile trebuie eliminate , alinierea trebuie sa fie cat mai corecta posibil , iar viteza de rotatie a motorului de frezare trebuie sa fie peste 12-16000 rot/min . Din experienta ( am testat ambele solutii constructive ) , genul asta de constructie se preteaza cel mai bine la cerintele mentionate . Componentele folosite :1. profil extrudat aluminiu 80_80 ITEM -( aprox. 3.5 metri liniari ) 2. ghidaj profilat THK seria SHS25 si patine SHS25R ( compacte , fara flansa )-2 seturi / ghidaj 1000mm + 2 patine per set 3. surub cu bile RM20_05 , clasa precizie C7 , lungime 980mm , cursa de lucru 870mm - 2 seturi 4. motoare de actionare ( in poza sunt reprezentate steppere , sper sa fac upgrade la servo ) - 2 buc 5. placa aluminiu MIC-6 de 19.05mm grosime ( 3/4 inch ) pentru componentele de fixare / montaj - 1 bucata 750mm x 250mm 6. rulmenti - o pereche radiali/axiali si unul radial normal ( seria 6000 ) .Scule folosite : router CNC , strung paralel , ferastrau vertical .Suruburile , sinele , motoarele stepper si profilul extrudat au fost cumparate . Restul componentelor au fost executate in atelierul propriu si personal . Pentru doritori , pot pune la dispozitie vectorii in format DXF pentru fiecare piesa , sau fisierele in orice format 3D , pentru vizualizare / executie . Dimensiunile ansamblului ( cotele de gabarit ) : 1010mm lungime , 860mm ( aprox ) latime . Eu am folosit acelasi profil si pentru constructia mesei ( cadrului ) de sustinere , dar ansamblul axei poate fi montat pe orice gen de masa /batiu . Inaltimea de la podea la suprafata mesei de lucru ( profil extrudat cu canale ) este de 850mm . Greutatea totala ( ansamblu axa X + cadrul de sustinere ) se apropie sensibil de 150Kg . Dar destul cu vorba ... Sa dam drumul al poze ... Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 ......................................................................................................... Link spre comentariu
MrPink Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 Legat de cuplajele pe care vrei sa le folosesti, de tipul JAW SHAFT COUPLING, uite ce zice producatorul: Disadvantages: * Even pre-loaded, so-called "zero backlash" jaw couplings have considerable wind-up, which is essentially the same as backlash, and disqualifies jaw couplings from servo applications La viteze mari, cum vrei tu sa mearga masina, e posibil sa te lovesti de acest dezavantaj. Uite si link-ul: http://www.oepcouplings.com/content/jaw ... plings.asp Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Un exemplu de reply corect , la obiect , documentat . Multumesc , Mr Pink ! Observatia este corecta , dar asta aveam la moment disponibil prin sertare ... Probabil ca o sa folosesc cuplaje asemanatoare cu cele pe care le-ai construit in proiectul tau ... Cred ca se cheama " oldham " ( daca nu gresesc ) . Nu ma voi incumeta sa le construiesc , cred ca le voi cumpara ... costa cam 20-25USD Cel mai bine ar fi sa folosesc cuplaje rigide ( fara insertii ) , dar nu cred ca sunt capabil sa le aliniez asa cum trebuie ...Stima . Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 As vrea sa insist nitel ( cu riscul de a plictisi pe cineva ) , privind ansamblul blocului de piulita . Dupa cum se vede in poze , blocul de piulita este legat prin doua suruburi de placa de fixare a patinelor . Piesa triunghiulara este solutia de rigidizare a intregului ansamblului . Bineinteles ca forma poate sa fie alta ( patrata , dreptunghiulara , etc ) ... Am ales aceasta forma din motive pur estetice . Ansamblul complet este deosebit de rigid si , indraznesc sa afirm " curat " . Poate suporta sarcini de lucru mari ( o data am rupt o freza de 10mm , dintr-o greseala prosteasca / un zero in plus in fereastra MDI + neatentie ... ) . Nu am pretentia ca este cea mai buna solutie , dar functioneaza corect , si daca alinierea este facuta corect , vibratiile sunt aproape zero ... Link spre comentariu
pirvuti Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 de ce surubul este in lateralul ghidajului si nu deasupra (cum am vazut in multe alte cazuri)? vreo logica sau "just because"?suruburile cu bile le-ai cumparat de pe ebay din china? prelucrate la capete sau nu? un pret+transport - orientativ... Link spre comentariu
romica-b Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 Va salut,d.le Gabriel!As vrea sa-mi spuneti daca sunt diferente notabile intre profilul 80/80 de la ITEM si profilul PS 80 de la ISEL(ma refer la rigidizare,planeitate) Observ ca optati ptr. ITEM,sunt sigur ca aveti un motiv.Doresc sa achizionez acest profil si sfatul dvs. mi-ar fi de ajutor.Cu multumiri,Romica Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Asa ... mai departe . Axa Y . De la inceput , am dorit o constructie ..." modulara " , daca pot spune asa ... Vreau sa pot demonta masina relativ repede , sa pot alinia axele cat mai usor , sa repun masina in functiune rapid , fara mari batai de cap ...Vreau sa sper ca voi reusi ... De altfel , deisgnul fiind deja testat , pot sa va spun ca toata chestia functioneaza ... Asa ca , am gandit axa Y de asa natura sa o pot da jos de pe masina in mai putin de 5 minute ( desfac 16 suruburi ) . Pentru asta , am facut " talpile " alea tampon , dintre placile de fixare ale patinelor si montantii laterali ai axei y . Celelalte 2 placi ( cele scurte , din interior ) au rolul de suport al placii de baza al axei Y ( placa aia mare pe care sunt montate sinele ... ) . Placa aia se fixeaza ea in suruburi de montanti , dar nu este suficient ... trebuie luata in calcul si greutatea axei Z ( complet echipata , cu motor de frezare ) ... iar aici vorbim de minim 25Kg ... Componente folosite :1. ghidaje profilate THK SHS25 ( la fel ca pe axa X ) - o pereche , 760mm lungime . 2. placa aluminiu MIC-6 de 19.05mm grosime - 2 placi / 750mm x 250mm 3. surub cu bile G-Ten 20_05 , clasa de precizie C5 - 720mm lungime , cursa de lucru 650mm 4. motor stepper nema34 , 650oz/in ( aprox. 4N/m ) , 6Amp . Tot ansamblul este destul de greu ... cred ca are in jur de 40-50Kg . Este critica respectarea unghiurilor de 90 de grade , planeitatea placii de baza ( unul din motivele pentru care folosesc placile MIC-6 si nu altceva ) , executia cat mai exacta a pieselor ( montanti , distantiere , etc ) . Din pacate , masina pe care lucrez nu respecta in totalitate aceste cerinte ( la dimensiuni mari , respectiv placa de baza , nu sunt sigur ca face treaba corect ... ) , asa ca am apelat la altcineva sa-mi profileze respectiva piesa ( fratele meu , un user cunoscut pe alt forum " adrianni " ) . Dar toate celelalte piese am reusit sa le scot la cotele corecte . Ce sa mai spun ... intrebati tot ce doriti , voi incerca sa raspund cat mai clar ...daca doriti, pot pune multe alte poze , din diferite unghiuri ... Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Suruburile sunt in lateral din motive de design , rigiditate , estetica ... Prefer sa pun sinele deasupra ( lucreaza cel mai bine asa ) ... In felul asta , toata greutatea se descarca direct pe patine , iar surubul nu este solicitat decat axial ... Nu pot sa-ti dau o explicatie mai tehnica ... nu ma pricep ... i-mi pare rau . Nu cunosc caracteristicile profilului ISEL , n-am lucrat cu asa ceva . Pot sa-ti spun ca profilul cel mai indicat este cel de la Bosch ... este DREPT pe toate partile , nu numai pe lungime ... Profilul ITEM are o geometrie diferita ... daca privesti sectiunea vei observa o usoara " burta " ... chestie care ma chinuie la alinierea corecta a sinelor ... Profilul 80_80 la ITEM costa cam 45-50 de euro / metru liniar , nu stiu exact cat costa cel de la Bosch ...in orice caz e mai scump , iar oamenii de acolo nu sunt asa de " customer friendly " ca cei de la ITEM ...Suruburile cu bile m-au costat cam 150USD per bucata ( surub + piulita + prelucari la capete ) , la care se mai adauga transport ( cam 60-80USD din China ) . Surubul G-Ten a fost ceva mai scump ... am dat 300USD pe el , fara prelucrare , si l-am cumparat din Taiwan ... cu tot cu transport m-a dus la 360USD ... Link spre comentariu
romica-b Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 Chestia cu "burta" m-a descumpanit,deci ramane ISEL.Pretul este de aprox. 50 euro/metru.Multumesc ptr.informatie. Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 In final , axa Z . Am incercat s-o proiectez cat mai compacta si mai rigida ... Inca n-am apucat sa construiesc vreo piesa , c-a trebuit sa las tot si sa plec la Bucuresti ... Am toate componentele ( surub , sine , motor , etc ) , trebuie doar sa frezez componentele din aluminiu ... Axa asta trebuie sa duca un motor de frezare de vreo 7-8 kile ... iar cursa de lucru trebuie sa acopere distanta intre "gantry " si masa cu canale , si ceva in plus ca sa pot folosi si tooling mai mare , in caz ca schimb motorul ... Componente :1. ghidaje profilate THK HSR20 cu patine R ( compacte , fara flansa ) 2. surub cu bile NSK 16_05 Ground , clasa de precizie C3 , 360mm lungime , cursa de lucru 200mm 3. placa aluminiu MIC-6 , 19.05mm si 12.7mm grosime 4. motor frezare stepper / Parker Hannifin , 1200oz/in (aprox 7N/m ) cu reductor planetar 50:1 , backlash 12 minute de grad ( se poate compensa software fara probleme ) . Prinderea pe Y se face direct pe patine , prin distantiere ( trebuia sa fac loc blocului de piulita ) . Initial , proiectasem o placa pivot intre axa Y si axa Z , ca sa pot da jos axa Z rapid si usor ... inca nu stiu cun o sa procedez , trebuie sa ma mai gandesc ... Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Am vazut la cateva masini prezentate aici un alt mod de a pozitiona ghidajele pe Y ... Am incercat sa reproiectez , sa vad cam ce-ar iesi ... Inteleg ( oarecum ) gandirea din spatele acestei solutii , dar asa vrea ceva lamuriri suplimentare , daca e cineva dispus sa impartaseasca ... Nu e mare lucru de modificat , dar as vrea sa fiu relativ sigur ca merita ... Multumesc . Link spre comentariu
MrPink Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 Din punctul meu de vedere, de "om patit", pot sa spun e mai buna pozitionarea asta, pentru ca se folosesc mai multe bile din patina, adica incarcarea pe bila e mai mica. Eu am observat asta cand am inceput fieratania mea si am pozitionat axele pe X culcate. Miscarea ansamblului pe x, era un pic sacadata, parca mergea din bila in bila, asa simteam. Poate era si din cauza ca era greu pentru niste exe de 16, avea vreo 41 kg cu tot cu axa z.Oricum, odata cu schimbarea pozitiei axelor s-a vazut clar diferenta, miscarea e foarte lina.La axa y, singura problema, ca zic asa, e de alinere a sinelor, la cea de sus nu te mai poti folosi de suprafata placii de dural pentru o aseza paralel cu sina de jos. Link spre comentariu
katran Postat Februarie 20, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 20, 2011 Pai ce patine ai acolo ? Cate randuri de bile ? La ce unghi sunt pozitionate ? De exemplu la THK seria SHS , in patina sunt 4 randuri de bile ( doua cate doua ) asezate la 45 de grade . De-aia in specificatii zice ca pot suporta " 4 way load " , adica pot fi montate in orice pozitie , nu numai orizontal ca seria SR ...Nu ma convinge argumentatia ... Alinierea se poate face daca exista o referinta corecta ...Nu-i asta o problema .Eu ma gandeam la momentul de torsiune indus de greutatea axei Z , care sta " agatata " in cazul montarii sinelor in acelasi plan . Daca pui sinele in planuri perpendiculare , teoretic , acest moment de torsiune se diminueaza ... o parte din greutatea axei Z se va descarca perpendicular ... chestia aia de la fizica , cu descompunerea fortei ... parca asa era ...de aici si sarcina mai mica indusa in motorul de actionare , in surub si in bilele patinei ... miscarea mai lina .Daca bat campii , cer scuze ... poate e cineva mai pregatit pe-aici sa ne lumineze ? In orice caz , multumesc pentru imput , am facut niste conexiuni in baza experientei tale ... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum