Vlad20 Postat Februarie 13, 2011 Partajează Postat Februarie 13, 2011 Incerc sa transform un batran motor asincron intr-un motor brushless . Transformarea este relativ simpla =>rebobinarea statorului pe forma trifazica "delta" si frezarea rotorului asfel incat sa pot lipii cu epoxi 24 de magneti . Dar pana la interventile mecanice trebuie sa rezolv statorul , am nevoie de ceva date , de niste formule de calcul .Ca ideie motorul ar trebuii sa dezvolate de 48V o putere de minim 1.3KW evident cu cat este mai mare cu atat mai bine . Link spre comentariu
Vlad20 Postat Februarie 13, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 13, 2011 Motorul se vrea a fi folosit la o motoreta electrica ....Pai am zis eu ceva de perii ? denumirea de "motor brushless" este mai comuna la noi daca le spuneam bldc sau ecm se uita lumea chioras . . . Controler nu am pentru asa putere , probabil in primele faze am sa folosesc senzori hall si relee pemtru comanta bobnelor , dar varianta finala o sa fie cu controller cu PIC si "mosi" + control turatie , eventual daca este posibil niste selecetori de configuratie pentru bobine , asfel in cat s am cuplu mai mare la pornire si turaatie mai mare in mers . Deocamdata cut niste formule sau un tabel de genul celor pentru constructia traf-urilor => o sectiun X este capabila s furnizeze o putere Y , numarul de spire necesar pentru o turatie de Z rmp la un voltaj de Q volti ete Y si tot asa ... Link spre comentariu
Kinetix Postat Februarie 13, 2011 Partajează Postat Februarie 13, 2011 Salut. Daca ai motorul ala, atunci eu (nu sunt electronist, asa ca ce spun aici poate fi considerata doar o parere mai mult/putin avizata) vad problema asa: - modifici motorul ca si cum ai vrea sa faci din el un generator de CA - calculezi ce turatie ar avea motorul montat pe vehicul si ruland in regim de croaziera - testezi ce numar de spire ai nevoie pentru a putea genera acea tensiune la turatia calculata anterior - bobinezi statorul cu numarul ala de spire si cu cea mai groasa sarma permisa de crestaturile statorului - cumperi un controler pentru motoare brushless folosite in modelism (unele permit si curenti de 30-35A) - gata. Cum modifici rotorul: - imparti numarul de poli ai statorului la 3, astfel vei afla numarul de bobine pe faza (ex. statorul are 36 de poli, deci vor fi 12 bobine pe faza) - rotorul va trebui sa aiba numarul de poli egal cu numarul de bobine pe faza (de ex. 12 magneti pe rotor, 6 orientati spre exterior cu N si alti 6 cu S, alternant) - fie strunjesti rotorul original ca sa iti permita montarea magnetilor, fie faci la strung un ax si un rotor nou, din otel, pe care vei monta magnetii Statorul poate fi bobinat in cel putin doua feluri (12 bobine/faza in serie, fiecare bobinate in sens opus precedentei, sau 6 bobine/faza, bobinate ondulat). O alta modalitate de stabilire a numarului de spire este urmatoarea: - notezi specificatiile originale ale motorului de modificat - observi si notezi tipul de bobinaj - numeri cate spire/bobina sunt - imparti la tensiunea nominala si obtii nr de spire pe volt - inmultesti cu 48 de volti si obtii numarul de spire necesar pentru tensiunea respectiva - refaci bobinajul statorului dupa tiparul original pe care l-ai notat in prealabil, dar cu numarul de spire obtinut la calcul si cu sarma cea mai groasa permisa de suprafata crestaturii. Cu privire la formula aia pe care o cauti, cred ca nu e nevoie. Puterea pe care o poti stoarce din motorul modificat e probabil cam aceeasi cu puterea nominala a motorului. In principiu tu modifici doar tensiunea de alimentare. Asta presupune ca vor fi spire mai putine si cu sarma mai groasa, dar sectiunea bobinelor pe stator ramane aceeasi. Succes. Link spre comentariu
Vlad20 Postat Februarie 13, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 13, 2011 Motoarele folosite in modelism ca si escurile /variatoarele/ regulatoarele/controlere lor sunt supra evaluate , am avut un motor bldc cu o puterea notata pe el de 2500W . ei bine acest motor a fost pur si simplu patetic . primadata l-am probat cu patru pachete de 3 celule lipo a cate 2500mah , pe o trotineta (transmisia era inpla cu un manson de cauciu direct pe roata , de mers mergeam dar foarte incet (consum masurat cu multimetrul de 8-9 A ) , am spus ca nu au bateriile rata de descarcare suficienta , apoi am probat acelasi ansamblu cu doi acumulatori de camion (cu cablu ) la fel consumul intre opt si zece amperi in functie de cum plecam dupa loc , iar fara sarcina undeva intre trei si patru amperi .De aici si dorinta de a construi ceva "sanatos" ....Motorul meu avea e vremea cand era intreg 1.2 cai si cred ca in jur de 2000rpm era folosit la o suflanta , ca dimensiuni e gabarit am asa stator fi 125mm cu 70mm latime 24 poli , rotor fi 64mm lungime 60mm .Initial era un motor monofazic , cu doua bobine una de forta si una de pornire , dar cum nu m-a dus capul sa numar spirele unei bobine cand l-am desfacut acum nu mai am cum caci am aruncat resturile ...Din cate am citit se pare ca configuratia de tip delta ofera un cuplu mai bun , dar oricum in cazul meu toate bobinele se vorface manual si o sa aibe capetele libere , deci se pot schimba cu usurinta din delta in Y si viceversa . Se pare ca nu imi ramane decat sa incep sa bobinez la intamplare cu sarma de 0.8 -1 mm si sa vad ce iese ... Link spre comentariu
Kinetix Postat Februarie 14, 2011 Partajează Postat Februarie 14, 2011 Motorasul ala de modelism "sugea" atat de putin curent pentru ca era bobinat cu sarma prea subtire, probabil. Daca ai 24 de poli identici pe stator, atunci vei avea trei faze cu cate 8 bobine fiecare. Deci nu bobinezi la intamplare.Iti faci intai rotorul. Dupa umila mea parere, va trebui sa aiba 8 magneti pe el, cu polii alternand, cum am spus mai sus. Ceva poze la rotor, stator nu ar strica. Masoara latimea unui grup de 3 poli de pe stator (cred ca ies vreo 23 de mm). Fiecare magnet de pe rotor va trebui sa aiba latimea cel mult egala cu valoarea obtinuta anterior, iar lungimea lui va fi cat grosimea pachetului de tole ale statorului (adica vreo 70mm, din ce spui tu). Deci, dupa ce faci rotorul, bobinezi doar o faza de test. De exemplu, bobinezi 8 bobine in serie. Fiecare din aceste bobine va avea un miez format din 3 poli statorici si va fi bobinata in sens invers fata de precedenta. Sa zicem ca fiecare bobina va avea 10 spire. Daca turatia la care va functiona motorul pe vehicul va fi de 1000 rot/min in regim de croaziera, sa zicem, atunci rotesti axul motorului cu aceasta turatie si vezi ce tensiune scoate faza bobinata de test. Probabil ca va trebui sa redresezi tensiunea generata, cu o punte redresoare. Apoi aplici regula de trei simpla: daca la 1000rot/min scot 30VCC cu 10 spire pe faza, atunci cate spire pe faza am nevoie pentru 48VCC? In felul acesta estimezi numarul final de spire/faza. Apoi ai putea sa completezi numarul de spire la bobinajul de test ca sa corespunda cu valoarea calculata si faci din nou testul. Daca valorile se apropie, atunci treci la realizarea finala a bobinajului pe 3 faze.Apoi faci/cumperi un controler si... gata. Succes. Repet, nu consider ca ceea ce am spus eu aici sunt indicatii de specialitate, ci e ceea ce as face eu, daca as fi in locul tau.Toate cele bune. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 15, 2011 Partajează Postat Februarie 15, 2011 De un controller pentru comanda motorului vei avea nevoie oricum. Decat sa modifici motorul nu e mai simplu sa folosesti un controller care scoate alternativ? Link spre comentariu
Vlad20 Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 George daca pun fac/cumpar un invertor pentru 48=>220V , pe langa faptul ca nu reusesc sa scot nimic din randamentul redus al motorului , consum si curent destul pentru tranformare . kinetix ... prin bobinare la intamplare m-am referit la faptul ca numarul de spire pe poli o sa fie la intamplare , in prima faza , adica o saa ii bobinez atat cat incape , pe urma daca turatia este prea scazuta am sa mai scot din ele ....Daca pun magneti mai lati pe rotor o sa fie neechilibrat iar cu cat polii sunt mai putini cu atat cuplul este mai mre s turatia mai redusa , iar cum eu am nevoie de turatii mai mici su cuplu mai mare raman la 24 . Link spre comentariu
Kinetix Postat Februarie 15, 2011 Partajează Postat Februarie 15, 2011 Daca faci rotorul cu 24 de poli magnetici o sa iti iasa o ...varza.Daca vrei sa ai un bobinaj trifazat, e musai sa imparti numarul de poli ai statorului la 3. Asta inseamna ca vei avea 8 bobine pe faza, fiecare cu miez format din 3 poli statorici (sau bobinate in jurul a trei poli), cum am spus mai sus. Urmatoarea faza se bobineaza la fel, doar ca incepi bobinarea decalata cu un pol statoric.Acuma, daca ai 8 bobine pe o faza si care trebuie excitate simultan, ghici cati magneti iti trebuie? 24? Raspuns gresit! Raspunsul corect era... 8 magneti.Succes. Link spre comentariu
Vlad20 Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 Nu prea reusim sa ne intelegem ... uite despre ce vorbesc eu => un stator bobinat pentru 24 poli , cei rept asta este pentru un outrunner dar si pentru inruner principiul este acelasi . numai ca rotorul este plastat in stator nu pe langa acesta . Rotorul are 24 magneti dar nu grupati NSNSNSNS ci NNNN SSSS NNNN SSSS NNNN SSSS , daca pun magneti mai lati nu pot echilibra bine rotorul , mai bun ar fi dircet un cinlindru de neodym , dar , ce am vazut eu sunt foarte scumpi ( peste 200e ) si ar trebuii facut pe comanda , pentru a avea gaura facuta exact inainte de magnetizare . Link spre comentariu
Vlad20 Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 Legat de motorizarea CA , motorele ar avea aceiasi eficienta ca BLDC , dar pentru a tranforma cc in c imi trebuie invertor , care are o eficienta de 70--80 % , deci am o pierdere de putere diin start de 20-30% Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum