Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator turatie motor


Vizitator Traiann

Postări Recomandate

Vizitator Traiann

Va rog frumos ajutati-ma si pe mine cu o schema de variator turatie motor cu rotor in scurtcircuit (schemele clasice pentru motoare cu colector nu-mi sunt folositoare), dupa cite stiu eu aceste motoare isi schimba turatia in functie de frecventa in mare parte cuplul ramanind acelasi .Motorul are 54W -220V

Multumesc mult!

PS. Am cautat pe google :lol:

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • pid

    3

  • cirip

    3

  • nicu_stef

    1

Top autori în acest subiect

sa intzeleg ca tu ai un motor asincron ..... in cazul asta este foarte dificil de variat turatia motorului.. dupa cum crezi shi tu turatia depinde proportional de frecventa tensiunii de alimentare.....ai 2 moduri de a realiza un astfel de variator..... - grup electrogenerator format dintr-un motor curent continuu shi un generator ca.... modifici turatia motorului de cc shi astfel se modifica frecventa.... - redresor - generator tensiune alternativa cu frecventza variabila .... comanda generatorului se realizeaza prin microprocesor cu scheme destul de complexe..... destul de greu de realizat in conditii de amator..deci in concluzie.. e aproape imposibil de realizat o astfel de schema in conditii de amator.... mai ales la puteri mari... iar pretul inui redresor-generator industrial se ridica la cateva mii de dolari (trebuie tzinunt cont shi de variatiile bruste ale frecventei... variatii care nu prea o sa fie tolerate de motor)

Link spre comentariu

Nu pot decat sa ma alatur comentariilor lui pid.Treaba nu e simpla. Din cate stiu, trebuie modificate simultan si tensiunea si frecventa. La turatie mica (frecv joasa) reactanata inductiva a infasurarilor scade, iar curentul are tendinta sa creasca daca nu-i scazi si tensiunea. Pe masura ce turatia creste, se poate creste si tensiunea; de fapt chiar trebuie marita tensiunea ca sa ii mentii curentul si implicit cuplul.Ca sa nu ramai complet cu ochii in soare, iti propun sa cauti pe Google "brushless motor controller". Ala e oarecum apropiat.Un amic al meu avea nevoie de o sandrama din asta ptr la slujba. A luat un controler industrial (de fabrica) de 4KW si a marcat fo 12K de chiftele hamericane pe el. Asta asa ca sa ai o ideea de complexitate.Poate ca la 50 de W sa iesi mai ieftin, dar dezvoltarea unui astfel de obiect nu e chiar floare la ureche.Bafta,Cirip

Link spre comentariu
Vizitator berti

Asa cu titlu informativ: Variator de viteza de la Schneider Electric cu control digitalATV11Alimentare 220V-240V(50Hz)Kw la 400v: 0.18Frecventa: 0-200HzPret aproximativ de catalog in Romania: 163.22 Euro+TVASubscriu la ce au spus cei de mai sus, homemade nu prea poti face asa ceva.

Link spre comentariu

depinde de aplicatia ta.daca nu este pretentioasa poti varia doar tensiunea de alimentare.modifici astfel cuplul motorului(il micsorezi). vei avea alunecare mare la turatii mici si de aici randament prost. dar la 54W nu e o problema. tensiunea o poti micsora cu triac sau punte si tranzistor.

Link spre comentariu

cu un motor sincron nu scapi de probleme... din contra apar mai multe probleme mai ales la pornire.......daca intradevar schimbi motorul de c.a cu unul care functioneaza la tensiune continuua scapi de multe probleme.... shi se poate varia turatia relativ ushor prin variatia tensiunii pe intrare

Link spre comentariu

subscriu la cele zise mai susintr-o zi cineva care era destul de paralel cu electronica, si-a cumparat un variator cu triac cum erau cele pt lampile cu incandescenta, la care a conectat un motor de ventilator cam de 100VA, individul a fost foarte multumit - se regla turatia, motorul nu se incalzea. totul OKce se intampla in teorie pe-acolo nu l-a interesat, si nici nu si-a batut capul.merita sa incerci si tu, poate merge si la motorul tau.

Link spre comentariu
Vizitator Traiann

In revista Tehnium exista o schema de variator mai deosebita adica mentine turatia motorului indiferent de cuplu (exista si pe la unele bormasini asa ceva separat de variator ) . Am sa incerc schema si o sa vad ce iese.Mai am o alternativa cu un ambreaj electromecanic!Folosesc jucaria asta la un mini laminor pentru banda rulanta, care trebuie sa culiseze in functie de temperatura (pe banda pun diferite piese in greutate) de aceea am nevoie de turatie si cuplu constant.

Link spre comentariu

Mini laminor zici. Misto! Turatie si cuplu constante... Poti adapta un motor de CC? Cred ca e cea mai abordabila solutie in cazul tau. Acum cativa ani, soarta m-a adus in preajma unei freze rusesti foarte interesante. Utilajul era foarte vechi (cam de prin '34), dar functional. Reglajul avansului automat se facea cu un motor de curent continuu. Tensiunea de alimentare era variabila. Turatia era "masurata" cu un tahometru solidar cu axul motorului. Totul era intr-o bucla de control careia i se dadea o tensiune de referinta proportionala cu turatia dorita. Avea sandramaua un cuplu bezmetic, chiar daca se invartea cu o tura pe litru patrat (adica f incet). Toti banii ii facea faptul ca era in bucla. Tensiunea de comanda facea ca trenul in gara Caraiman, in functie de rezistenta la inaintare, dar turatia statea beton.Pare fezabil?Cirip

Link spre comentariu

cu motor de cc poti obtine cuplu mare la turatii mici si comanda nu e dificila. dar ca sa pasterzi turatia constanta trebuie sa o masori. regulatorul nu e greu de facut.cu motorul de stergator de parbriz nu stiu ce sa zic. ala e facut sa mearga din cind in cind nu continuu.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
Vizitator titan

OK, problema mea e cam aceeasi. Eu am o schema cu reglarea frecventeiintre 50...200 Hz 220V dar input 12V cc. Ce caut eu este ceva industrial de unde sa alimentez un motor de 2,2 KVA 220V, si sa ma joc tot asa cu turatia. Ce am gasit pana acum sunt numai scheme de principiu pentru puteri mari, dar valorile pieselor sau o schema concreta nu am si nu-mi vine sa cred ca am cautat pana si la rusi si n-am gasit nimic. Indiferent de complexitate, daca are cineva asa ceva rog sa ma anunte cat de repede posibil. Multumesc

Link spre comentariu

nu cred ca ai sa potzi alimenta din 12V un motor de 2.2KVa......... eventual faci un convertizor dintr-o tensiune mai mare continuua (exemplu 220V redresat) din CC in CA , pe iesire sa ai 3 tensiuni defazate intre ele cu 120*...... deci ar trebui 3 transformatoare .... pentru fiecare faza cate un transformator.......treaba nu e chiar atat de simpla de construit "home-made" mai bine daca e o aplicatie serioasa cumperi un variator de turatie industrial....bafta!

Link spre comentariu
Vizitator titan

Sorry...nu m-am exprimat bine. Am vrut sa spun ca singura schema pe care o am este aia cu alimentare de la 12V cc. De fapt este un convertor pentru masina 12V cc - 220V ca dar cu frecventa reglabila la iesire construit deja de mine si care functioneaza binisor dar nu pot obtine mai mult de 150W. Alta problema unde m-am exprimat gresit cred este ca motorul meu de 2,2 KVA este monofazat. Nu vreau sa-l alimentez de la o baterie ci de la reteaua de 220V si sa ma joc cum vreau cu turatia. Cat despre aparatura industriala stiu ca exista o gramada (ideal un ALTIVAR11, LEXIUM, etc ) dar au niste preturi uriase care nu cred ca se justifica. In fine, as vrea macar sa vad o schema sa inteleg despre ce e vorba si mai vad daca imi permit sa o construiesc sau nu. Peace

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări