Vizitator coolshark Postat Februarie 4, 2011 Partajează Postat Februarie 4, 2011 Buna! Sunt posesorul unui mini-strung Einhell BT-ML 300. Pana acum am lucrat cu el destul de multisoare piese din materiale moi: plastic (cand inca mai era in Iasi Moldoplastul si gaseau materiale multe si ieftine), aluminiu, bronz. Acum doresc sa lucrez o rola de antrenare pentru o curea dintata (ca un fel de roata dintata numai ca profilul dintilor nu este cel clasic de roti dintate). Geometria dintilor o cunosc. Problema este realizarea cutitului. Intentionez sa fac rata dintata respectiva din plastic (probabil va rezista destul de putin, dar macar imi fac mana) apoi din aluminiu, si in final din otel. Vreau sa-mi fac un cutit circular de genul asta. Pentru a nu-mi mai bate capul si cu axul, intentionez sa le fac pe amandoua dintr-o bucata, pornind de la un surub. Hexagonul surubului devine cutitul iar partea filetata o subtiez si devine axul. Problema este ca am nevoie de putin ajutor la gasirea/pregatirea surubului. Pe la magazine am gasit 2 tipuri: unul de 8,8 care este mai dur (si imi cam roade cutitele, dar cu rabdare, turatie mica si lichid de taiere din belsug merge) si unul de 4,8 care e mult mai moale dar odata facut cutitul nu cred ca are sanse sa taie in aluminiu. Am mai gasit pe undeva si un surub de 12,8 dar n-am insistat prea mult cu el, parea ca nici nu-l zgarie cutitul strungului. De fapt asta e problema mea majora, nu prea stiu cu ce metale sa lucrez si cum sa le tratez. Pe net exista o multime de documentatii de genul "ia matale otel tip 1234 si faci aia-aia, sau daca nu otel 3456" si tot asa, inutil complet in practica, la noi, unde nu stie nimeni pe la magazine cam ce vinde... Si atunci intreb, cum e mai bine: 1. sa fac acel cutit din 4,8 si apoi sa-l calesc? 2. inmoi un 8,8, sa-l lucrez si apoi sa-l calesc? 3. sa folosesc alt metal? care? Si la tratare am ceva probleme. - inmuierea (Annealing): tutorialele de pe net recomanda sa incalzesc fierul pana la peste 900C, sa treaca in faza austenitica (vorbesc prostii?), apoi sa-l racesc lent intr-un furnal, cu doar cateva grade/min timp de multe ore. Cu ce il incalzesc, lampa de gaz este buna sau imi trebuie oxiacetilena? Cum il racesc lent, ca furnal n-am! Il bag in nisip si il las acolo? Nisipul trebuie si el cald la inceput? Poate sa imi spuna cineva concret cum sa fac? - calirea (Hardening): aceleasi tutoriale imi spun sa incalzesc din nou fierul pana la rosu-cireasa si apoi sa-l azvarl intr-un vas cu apa sau ulei. Deci cum fac? Apa sau ulei? - re-inmuiere(??) (Tempering): ca sa nu se sparga precum panzele de bomfaier, se pare ca trebuie sa incalzesc din nou fierul, de data asta controlat, si sa-l las sa se raceasca singur in aer. Pentru cutitul meu de taiat roti dintate cam ce temperatura ar trebui sa ating? Nu uitati ca doresc sa prelucrez cu el si fier, nu numai plastic si aluminiu. Cam astea ar fi nelamuririle momentane. Am citit pana acum destule pe aici pe forum (lucruri extrem de competente si interesante) si am ajuns la concluzia ca aici gasesc oameni foarte cunoscatori, sunt convins ca pot primi ajutor. Multumesc P.S. Inca ceva: cum fac diferenta intre bronz si alama? Teoretic stiu, sunt pe net mii de informatii, dar pe mine ma intereseaza practic: daca gasesc la un mos in targ niste bare galbui, vachi si oxidate, cum stiu daca sunt bronz sau alama? Link spre comentariu
ionionel Postat Februarie 5, 2011 Partajează Postat Februarie 5, 2011 Bună.Pentru realizarea acelei roţi dinţate aveţi nevoie de un bagaj mare de cunoştinţe.Atît teoretice cît şi practic,din domeniul prelucrare prin aşchiere.Pe net ce găsiţi poate să fie înţeles doar dacă aveţi suficiente cunoştinţe din domeniul PRELUCRARE PRIN AŞCHIERE.Dacă vreţi să strunjiţi metale atunci strungul respectiv trebuie să aibă un motor tare.Dacă vreţi să prelucraţi materiale din plastic aveţi nevoie de un cuţit care se cumpără gata din magazinele pt.scule şi unelte.Cuţitul ce trebuie cumpărat are forma de paralelipiped.Cereţi cuţit din oţel special la care i se mai zice şi oţel rapid şi are o culoare alb spre gri lucios.Cuţitul cumpărat trebuie ascuţit.Nu vă chinuiţi să îl ascuţiţi, mergeţi la ateliere de strungărie în metale şi pt.cinci lei vil ascute.Sau tot de la acele ateliere îl puteţi achiziţiona gata făcut(aprox 10-15 lei) .Înainte de cumpărare măsuraţi ce dimensiune maximă poate să aibă cuţitul care vă intră în port cuţitul(suportul)strungului.Ce am scris la această rubrică se referă doar dacă prelucraţi plastic.Dacă vreţi şi metale mai reveniţi. Link spre comentariu
radu cnc Postat Februarie 9, 2011 Partajează Postat Februarie 9, 2011 Salut,Daca vreti sa prelucrati OL, cutitele daca vreti sa le prelucrati sau sa le profilati prin strunjire va recomand sa le confectionati din OL C120 dupa care le caliti, se pot folosi si fara revenire.Dupa prelucrarea sau profilarea pe strung a unui cutit sau disc, pentru a se putea aschia cu el trebuie neaparat detalonat.Nu am inteles exact ceea ce doriti sa faceti (banuiesc ca vreti sa realizati o freza disc profilata sau ma insel), dar cum ati fost sfatuit deja se pot achizitiona cutite din otel rapid pe care le profilati prin polizare.Cu stima. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 16, 2011 Partajează Postat Februarie 16, 2011 ...Daca vreti sa prelucrati OL...va recomand sa le confectionati din OL C120 dupa care le caliti...Am folosit acest citat pentru a ilustra cum nu trebuie sa editam un text pe aceasta sectiune a forumului. "OL", este un termen de jargon utilizat in special de o anumita categorie de profesionisti si se foloseste cu sensul de otel. Recomand deci, celor care au o oarecare experienta in domeniu, sa evite asemenea termeni si sa foloseasca termeni consacrati din dictionar, cum ar fi "otel".@coolshark: Din punctul meu de vedere, titlul subiectului nu a fost bine ales. Canelurile profilate ale rotilor canelate pentru curele nu se realizeaza prin strunjire, ci prin frezare. Sculele ilustrate in link-ul atasat primei postari, nu sunt altceva decat "freze disc" profilate, imposibil de realizat in mod practic cu mijloacele de care dispune un amator. Presupunand totusi ca s-a realizat o asemenea scula, care face parte din categoria celor cu "generatoare materializata", ea nu va putea fi folosita decat la prelucrarea unei singure tipo-dimensiuni de roata canelata. In productia de roti canelate unicat, se foloseste de regula "frezarea prin rulare", cu utilizarea asa-numitelor "freze melc" profilate. Profilul folosit la o asemenea scula, nu mai este o "generatoare materializata", ci un profil echivalent plan, care prin rulare poate acoperi toata gama de roti canelate de aceasi dimensiune. Acest tip de scule, sunt inca si mai greu de realizat, decat frezele disc. Profilul plan echivalent, care realizeaza profilul canelurii in mod "cinematic", se obtine prin metode analitice sau grafo-analitice complicate. O scula relativ mai simpla, care poate eventual fi realizata in regim de amator - exceptie facand profilul plan echivalent, mentionat mai sus - este cutitul "zburator". Acesta, nu este altceva decat un singur dinte, ramas daca in mod teoretic se indeparteaza toti ceilalti dinti ai frezei melc. El seamana foarte mult cu un cutit de strung, dar are dimensiuni mult mai mici, iar dupa realizare, se fixeaza in locasul cu profil patrat, prevazut intrun dorn port-scula special proiectat. Datorita insa dificultatilor de proiectare si realizare ale profilului plan echivalent, mentionat mai sus, precum si imperativului de a se folosi o masina de frezat prin rulare, care nu este in general la dispozitia amatorului, nici procedeul de frezare prin folosirea cutitului „zburator” nu este aplicabil. In consecinta, interesul pentru tehnologia de fabricare al unei asemenea scule nu poate avea decat un caracter pur informativ.Altminteri, Toate Bune! Link spre comentariu
radu cnc Postat Februarie 20, 2011 Partajează Postat Februarie 20, 2011 Salut,Am sa fiu mai atent cu abrevierile ca sa fiu inteles si de cei mai putin familiarizati cu ele.Cu stima. Link spre comentariu
Adierea Postat Februarie 28, 2011 Partajează Postat Februarie 28, 2011 Cutitu circular care este in poza se numeste freza si se cumpara gata facut , se gasesc cu dinensiuni si profile diverse . Poti folosi in locul frezei si un simplu ctit asctit corespunzator ,prins pe un suport specieal . Link spre comentariu
Vizitator coolshark Postat Februarie 28, 2011 Partajează Postat Februarie 28, 2011 Multumesc tuturor pentru raspunsuri!@ionionel: cunostintele nu lipsesc, nici sculele si ce-i mai important nici neuronii! Iar cu atelierele de strungarie NU, NU, NU si NU. E ca si cum unu' pe un forum auto pune o intrebare si primeste un sfat: du-te si tu la un service! Exact atelierele alea incerc sa le evit, fac munca de calitate inferioara cu bani multi.@radu cnc: ce-i aia OL? Cum il recunosc si unde il gasesc?@ola_nicolas: Multumesc pt sfaturi. Asa este, titlul topicului este destul de neinspirat. Si da!, freza disc este ceea ce incerc sa realizez. Freza melc este un vis frumos (la fel ca si sincronizarea rotatiei rotii dintate de taiat cu rotatia frezei respective), brosarea imi este imposibil de realizat cu ceea ce am, iar cutitul zburator mi se pare o metoda barbara si imprecisa (ca sa nu zic periculoasa) care aparent functioneaza foarte bine in practica dar pe care nu o agreez (cred ca introduce vibratii nasoare subansamblelor de prindere). Deci raman la freza disc.@Adierea: unde, unde, unde? Unde gasesc o freza exact pe profilul care imi trebuie mie si mai ales cat ar putea sa coste? Prohibitiv, nu?Din pacate timpul liber ma omoara, iar proiectul meu inainteaza cu viteza de melc. Pana acum am reusit doar realizarea frezei "brute" dintr-un surub duritate 4,8.[attachment=1]DSC01001_.jpg[/attachment][attachment=0]DSC01003_.jpg[/attachment]Din pacate pozele sunt o mizerie, imi cer scuze.Acum urmeaza taierea dintilor frezei (profilul dintilor este deja gandit iar 1/2 din dispozitivul de taiere este facut) si apoi calirea.Va tin la curent Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 28, 2011 Partajează Postat Februarie 28, 2011 ...cutitul zburator mi se pare o metoda barbara si imprecisa (ca sa nu zic periculoasa) care aparent functioneaza foarte bine in practica dar pe care nu o agreez ...Cutitul zburator este una dintre metodele - accesibile - pe care eu as alege-o de departe. Spre exemplu la realizarea rotilor melcate de inalta precizie si cu cheltuieli mici, nici nu prea exista alternative, avand in vedere ca un angrenaj melcat se fabrica de regula in serie mica, sau unicat. Pentru a nu introduce vibratii la prelucrare, atat piesa de prelucrat, cat si dornul port-scula se sprijina siplimentar la capatul liber, cu un varf rotativ, sau cu un lagar mobil care se deplaseaza pe o consola rigida. In alta ordine de idei, chiar daca raspunsul este dezamagitor, din pacate asta este realitatea. Daca la un autoturism, mai merge sa carpesti ici - colo, la realizarea rotilor dintate, sau a fuliilor canelate, materialele costa foarte multi bani, iar munca este foarte migaloasa si de asemenea costisitoare. Nimeni nu isi permite sa iroseasca aceste doua resurse, fara sa aibe perspectiva realizarii a ceea ce doreste. Daca crezi ca poti depasi cele de mai sus, eu iti urez in mod sincer succes! Link spre comentariu
Vizitator coolshark Postat Februarie 28, 2011 Partajează Postat Februarie 28, 2011 Am inteles... atunci imi voi schimba parerea despre cutitul zburator.Ca si realizare tehnica insa, am pornit deja pe calea frezei. Cutitul zburator va trebui sa ramana optiunea 2. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 28, 2011 Partajează Postat Februarie 28, 2011 Asa dupa cum sugera cineva intr-o postare mai sus, pentru realizarea acestei freze, strungul trebuie sa dispuna de dispozitiv de detalonat, deoarece dintii frezelor disc se detaloneaza. Probabil ca strungul tau nu dispune de un asemenea dispozitiv si in consecinta, operatia de detalonare a dintilor, va trebui s-o faci pe un utilaj profesional, dotat cu un astfel de dispozitiv. Link spre comentariu
Vizitator coolshark Postat Martie 1, 2011 Partajează Postat Martie 1, 2011 Perfect adevarat! Practic taierea dintilor este mizilic, detalonarea e cu adevarat problema. De fapt asta este urmatorul challenge!(recunosc, nici nu stiam ca operatiunea asta se numeste detalonare ! Offf... ghidurile astea de pe net si limbajul lor tehnic in engleza...) Link spre comentariu
radu cnc Postat Martie 1, 2011 Partajează Postat Martie 1, 2011 Salut,Nu vreau sa descurajez dar surubul care l-ai folosit este din otel moale ca sa-i spun pe nume, trebuia sa folosesti un surub macar grupa 10.9 sau 12.9 pentru ca au duritate foarte mare si se preteaza mai bine la ce vrei sa realizezi. Nu stiu ce diametru trebuie sa aiba freza ta disc, dar ca sa poti gasi suruburi din grupa de care ti-am zis te duci unde se repara tractoare sau masini mari caci la aceste masini gasesti acest tip de suruburi si de obicei sunt cu pas fin.Nu stiu in ce material vrei sa prelucrezi...Dupa realizarea discului profilat tai dintii care, daca discul nu este mare dupa cum am vazut din poza, vor fi putini la numar 4...6 dinti. Nu iti bate capul cu realizarea lor pe freza ci poti sa-i prelucrezi cu o turbina mica de mana gen DREMEL cu care poti realiza si detalonarea tot manual. Daca nu ai acel polizor mic de mana nu cred sa reusesti sa faci ceva decat foarte greu...Si eu as opta pentru prelucrarea cu o "boltstanga", asa are denumirea un dorn mai lung care are precticata o gaura perpendiculara si in care se monteaza un cutit.Atasez o poza pentru lamurire.Cu stima. Link spre comentariu
mihaighe Postat Martie 1, 2011 Partajează Postat Martie 1, 2011 Salut,Nu vreau sa descurajez dar surubul care l-ai folosit este din otel moale ca sa-i spun pe nume, trebuia sa folosesti un surub macar grupa 10.9 sau 12.9 pentru ca au duritate foarte mare si se preteaza mai bine la ce vrei sa realizezi.Sustin ideea ,cu surubul tau de 4.8 nu poti face nimic.In alta ordine ce fel de cutite de strung folosesti de se tocesc in suruburi 8.8?eu am cutite de otel rapid(maratoane) si nu am probleme cu ele. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum