Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Casetele audio - casetofoanele


suat

Postări Recomandate

Am facut rost acum ceva zile... rost de un WALKMAN SONY. E un model deosebit.. desi e un casetofon pe baterii.. are un consum foarte redus de energie, tuner digital.. e ceva recent. se aude impecabil.O sa ma intrebati.. ce legatura are un walkman modern cu domeniul.. vintage. Ei bine.. e vorba de casetele audio. Ei bine, entuziasmat fiind de... walkman.. si de sunetul .. poate prea clar si bun pentru un casetofon, am plecat dupa casete audio blank. Spre dezamagirea mea, am aflat ca.. .. acestea din pacate nu se mai fabrica. Am gasit vreo 2 bucati sony de 90 minute.. prin.. Urziceni...la 2 lei / bucata... normal position.. tipe IAm gasit intr-un final si in Braila... ceva NOS...fara carcase, RAKS HIGH POSITION TYPE II SD-S 90, am luat 10 buc la 1 leu / bucata, si promit sa i le iau pe toate, asa.. ca sa imi ajunga cat mai multi ani, si cam peste tot mi s-a spus ca... acestea NU se mai fabrica. Ce parere aveti? Oare o fi adevarat ca nu se mai fabrica? sau nu mai vor ei sa achizitioneze? Fiind foarte greu de vandut.Iar ca sa incarc topicul.., am sa va rog sa-mi explicati si mie care sunt diferentele in cazul casetelor audio... TYPE I , TYPE II .... TYPE .. ETC... CHROME, METAL... ETC...

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 29
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zal

    6

  • carageae

    4

  • +_Florin_+

    4

  • franzm

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

In principiu depunerea magnetica de pe banda este fie din oxid de fier (Fe2O3 ) fie din dioxid de crom (CrO2 ) fie din depunere de particule ale unor metale pure, neoxidate. De unde si categoria casetei (fier, crom, metal) in teorie ultima e cea mai buna ca raspuns in frecventa. In practica asta depinde si de tipul de cap de inregistrare folosit si de frecventa de premagnetizare. De asemenea se spune ca benzile ‘metal” sint mai abrasive si ca raspund mai prost la stergerile cu magnet permanent.Tip I, II, III si IV se refera la ceva legat de frecvenat de raspuns (am mai uitat si eu :( In principiu tipul I low noise e cel mai comun.Casetele au niste decupari care permit casetofoanelor mai noi sa identifice tipul de caseta si sa isi adapteze filtrele pentru tipul de support magnetic.Cu cit caseta are un timp de redare mai lung cu atit banda e mai subtire si sanse sa se rupa sau sa se deformeze la derulare mai mari.Cam asta imi aduc eu aminte acum. Sper sa nu fi incurcat lucrurile.niste casete audio mai am si eu pe undeva.

Link spre comentariu

Imi amintesc de benzi tip Fe, FeCr si Cr. De la stanga la dreapta aveau raspuns in frecventa din ce in ce mai bun, zgomot din ce in ce mai mic si erau din ce in ce mai abrazive (toceau capetele mai repede).

Link spre comentariu

Dar tipul III (3) care era? Din alea nu am văzut niciodată - doar aparate care acceptau asemenea casete. Din păcate, mai toate aparatele au "presetate" doar tipurile I, II şi IV. Nu am văzut nici un aprat care să aibă "presetate" toate 4 tipurile.Casetele cu timp de redare mare, pe lângă riscul deformării benzii mai suferă de o problemă: se poate răsuci banda (bine, problema asta am întâlnit-o numai la casetele de 100 şi 120 min).Pe mine mă roade o curiozitate: cu ce trăgeau casetele în Occident/S.U.A. în perioada post 1989 de se auzeau aşa de prost (se aud mai bine casete din anii '70-'80 sau casete trase acasă decât prostiile alea cumpărate din magazin). Oricum, la o casetă calitatea sunetului depinde mult de casetefonul pe care este trasă caseta şi de sursă. Cineva mi-a tras de pe vinil (nu cine ştie ce pick-up) pe casetă (avea un deck "Pioneer") şi de aude destul de bine. Evitaţi ca unealtă de înregistrare combinele din anii '90-'000 (chiar şi alea de marcă); sună oribil casetele trase pe aşa ceva!

Link spre comentariu

Evitaţi ca unealtă de înregistrare combinele din anii '90-'000 (chiar şi alea de marcă); sună oribil casetele trase pe aşa ceva!

Suna oribil pentru ca acele combine din perioada amintita nu prea mai foloseau oscilatoare de stergere si premagnetizare pe frecvente ultrasonore (60 ... 80kHz), cu reglaj de bias in trepte functie de tipul de banda, etc. Se foloseau capete de stergere cu magnet permanent - ieftin si prost. Curentul de premagnetizare aplicat capului de inregistrare era curent continuu chior si de multe ori lipsea cu desavarsire - la cele ieftine.
Link spre comentariu

Dar tipul III (3) care era? Din alea nu am văzut niciodată - doar aparate care acceptau asemenea casete.

nu pot sa garantez dar cred ca tipul 3 erau FeCr. probabil ca americanii au pastrat echipamentul din perioada anterioara care era proiectat pentru un tip diferit de banda si premagnetizare, si il foloseau cu benzile din perioada respectiva care aveau alta compozitie. sau, tinind cont de faptul ca sintem spre sfirsitul perioadei de glorie a casetelor, poate foloseau banda veche si ieftina ramasa prin depozite. banda se inregistra la gramada, la viteza mare si abia dupa aia se taia in bucati si se baga in caseta.
Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Casetele de tipul IV erau ''Metal'', cele mai evoluate. Dar puţine scule aveau corecţii ptr ele şi de regulă aveau un abţibild mare, să se vadă de departe cît de ''tari'' sînt.Căutaţi un cas-deck cu 3 capete bune şi bias reglabil şi veţi vedea că e posibil să înregistrezi muzica la o calitate aproape ca pe cd, folosind casete noi, de calitate, chiar şi FeCr sau Cr.Am avut casete TDK de 120 de minute, erau fragile la bandă, noroc că aveam scule cu mecanici bune.

Link spre comentariu

Am avut un deck sony fabricatie '83 cu 3 capete "ferrite head" si selector pentru tipul de banda cu 4 taste: "Normal"(?), "FeCr", "CrO2" si "Metal". Mai avea 2 taste cu care puteai activa optional doua feluri de "dolby sistem" pentru reducerea zgomotului de fond. Era foarte eficient dar si taia putin din "inalte" ceea ce nu-mi placea. Calitatea sunetului era excelenta. Nu am avut ocazia sa folosesc casete "metal", nu prea se gaseau, in plus folclorul vremii spunea ca sunt cam abrazive si distrug capetele rapid desi ofera cea mai buna calitate a sunetului. Calitatea sunetului la casetofoane este oarecum limitata si de viteza mult prea redusa a benzii de 4.75 cm/s. Cine a avut magnetofon stie ce diferenta era intre benzile inregistrate pe 9.5cm/s si cele pe 19cm/s, ca sa nu mai vorbim ce cele semiprofesionale care aveau si viteza de 32cm/s :rade:

Link spre comentariu

De fapt e vorba de 38cm/s şi 76cm/s, ultima numai ptr cele de studio, cu platane şi bandă lată cu 12/24 piste.Teoretic, diferenţa de sunet între casetofoane şi magnetofoane era nu numai de frecvenţă sau zgomot, ci şi de dinamică, s-ar putea face o comparaţie ca între muzica în format mp3 şi cea wav sau flac.

Link spre comentariu

Eu in esenta m-am lamurit.

 

Intre timp mi-am luat un casetofon deck [ pana acum foloseam dublul casetofon al unei combine sony, cu cap de premagnetizare special ]

 

La cassl deck am observat altceva. aveam o caseta... ce se inregistra extrem de prost pe combina. Pe cass-ul deck o inregistreaza.. bine. Si e caseta normala. Deasemenea pe deck am gasit prezent cel de-al 3-lea limitator, pentru casetele tip 4.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ect_IV.jpg

Link spre comentariu

daca pentru casetele audio ne-am facut o oarecare idee, ce putem vb despre capetele de redare si inregistrare, astea in esenta fiind componentele critice ce dicteaza calitatera inregistrarii si cea a redARII.Se tot scrie pe siter-urile de profil, detalii ciudate [ cap de ferita pentru redare si inregistrare ], menite sa atraga diversi cumparatori. Acum, nu ionteleg cum un cap poate fi construit din ferita, cel de premagnetizare da, e din ferita lucrand la frecvente foarte mari, dar, cel de redare..Am mai intalnit deasemenea numerosi termeni. Capete din cristal, amorpheus head [ cap amorf ]. capete moi.... GX Head... care e treaba cu ele, care sunt mai bune, care nu...

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

As fi curios si eu ce se stie despre viteza 76 si in ce masura era utilizata in radio - din cate stiu in studiourile audio nu se folosea mai mult de 38, am inteles ca inclusiv benzile master de la trupe gen ABBA erau pe 38...Din cate stiu eu vitezele mai mari de 38 erau considerate utile pentru operatiile de editare - evident pe vremea cand asta se facea prin decuparea benzii, nu in Cool-Edit :)Dar oamenii de radio si televiziune cu care am avut sansa sa intru in contact mi-au spus doar despre folosirea vitezei 38...

Link spre comentariu

Probabil că Radioteleviziunea Română a renunţat la aparatura respectivă o dată cu apariţia benzilor magnetice de înaltă calitate, care au permis trecerea la viteza de 38 cm/s, cu păstrarea sau chiar

creşterea performanţelor audio. Totuşi în trecut s-au utilizat chiar şi viteze mai mari :

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_tape_specifications

Link spre comentariu

Multumesc, pe wikipedia m-am uitat si eu, refac intrebarea:In ce masura era utilizata LA NOI viteza 76cmps? Stiu ca teoretic s-au folosit in alte parti...insa cred ca ratiunea era deja precizia mai mare la decupare, pt. ca un magnetofon bun la 38cm/s e cam tot ce trebuie pentru o inregistrare de calitate - se poate atinge raport semnal zgomot suficient de bun...iar banda de frecvente acopera lejer domeniul audio la 38...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări