Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problema cu redresorul


FlorinAB

Postări Recomandate

Citat:Pai tocmai ca aici este problema, ca de obicei ai nevoie sa incarci cu redresor, acumulatori "obositi", apoi din punctul meu de vedere nici un acumulator nou nu se va simti prea bine daca va fi incarcat cu o tensiune asa mare, indiferent ce rezistenta serie se foloseste....Marian, poti incarca acumulatorul si direct la 220v cu fierul de calcat in serie.De unde afirmatia "indiferent ce rezistenta serie se foloseste" ?Nu cred ca este subiect mai dezbatut ca acesta cu incarcarea acumulatorilor.Dar nici postari mai "poetice" ca aici nu gasesti.Si nici documentatie mai completa la dispozitie.Nu am timp sa caut, era una chiar si cu descrierea reactiilor chimice.Alta descriere rapida: dupa redresor avem 19v din care scadem tens bateriei si apoi impartim la rezistenta serie.Fals, dupa redresare avem semisinusoide cu amplitudinea de 19v.Prin rezistenta va trece curent numai cand tensiunea in secundar depaseste cu 2 caderi de tens pe diode (la punte) valoarea la care a tens pe baterie.Deci desenam frumos semisinusoidele si facem intersectia cu acel nivel constant .Si pt ca tu te pricepi la simulari ai putea chiar posta una.Dl Nostalgic, la d-ta e multa poezie.Totusi o afirmatie mai ne aduce si la proza: "" Cel mai simplu generator de curent constant este un simplu rezistor inseriat cu o sarcina.Avind in vedere rezistenta interna foarte mica a unui akku sigur ca tensiunea pe bornele lui, in momentul incarcarii de la un redresor(unde exista o rezistenta de limitare) , nu va creste mai mult decit e specific pentru acel tip de akku. Si cu ajutorul configuratiei zise de mine se pote incarca un akku,bineinteles trebuie sa existe si indicatoare de curent si de tensiune pentru a urmarii procesul incarcarii.""Da, daca urmaresti incarcarea, nu poti avea surprize mari.Dar daca se poate implementa o supraveghere simpla (ai umflat-o pe cea cu microprocesor ca sa-ti mai acoperi afirmatiile) de ce sa nu stea oamenii linistiti?Lumea civilizata lupta sa puna intr-un banal telefon o putere de calcul ce depaseste si viziunea din filmele SF de acum cativa ani iar pe forum inca mai sant plangaciosi care daca trebuie sa puna un zener si un tranzistor intra in fibrilatie.Cand am intrat pe forum erau cetateni ce realizau montaje complexe fara sa fie electronisti.Asta m-a si atras.Imi amintesc de Ionutz, @silicipi, @sonic parca si multi altii.Dati exemple de un montaj realizat pe aici in ultimele luni.

Link spre comentariu

@Miticamy, multumesc pentru "corectii", cam pe ideea asta au mers majoritatea postarilor Dvs la adresa mea... asta e, nu-s perfect si nici n-am pretins ca as putea vreodata fi.Acuma, eu stiu asa, un acumulator nu-i o dioda zenner ci mai degraba poate fi interpretat ca si un condensator foarte mare, de aici deduc faptul ca are tendinta sa ridice semisinusoidele de dupa redresare la varf si tot de aici deduc faptul ca indiferent de ce rezistenta serie se foloseste la un momentdat tensiunea la bornele sale va urca peste cei cca 14V ( tensiunea aproximativa la momentul finalizarii incarcarii ), deci de aici necesitatea monitorizarii atente a tensiunii la bornele acumulatorului ori un regulator, si aici nu cred ca am zis nimic gresit. Altfel haide sa le sugeram tututor ca n-are nici un rost sa mai cheltuie bani pe redresoare, e suficienta o dioda puternica si o rezistenta de putere, ambele inseriate direct cu reteaua.In fine, fiecare face cum crede de cuviinta.

Link spre comentariu

Asimilarea acumulatorului cu un condensator nu este tocmai corecta in timpul incarcarii sau descarcarii ci doar in regimul de lucru numit "tampon" cand o sursa prost filtrata este pusa in paralel cu un acumulator si cu sarcina. Asimilarea cu o dioda Zener are si ea limitele ei si este aplicabila exclusiv la incarcare. Acum , atat timp cat curentul prin acumulator si tensiunea la borne sunt sub control, chiar nu conteaza cum sunt obtinute. In cazul concret al incarcarii cu o tensiune alternativa redresata nefiltrata avem cam asa : o sursa de tensiune ideala cu o valoare dependenta de gradul de incarcare dar in jurul a 2V/element pentru plumb-acid, o rezistenta interna aferenta procesului electrochimic dependenta de calitatea bateriei SI de gradul de incarcare , o rezistenta interna dependenta de caracteristicile constructive ale bateriei ( dependenta de vechime, calitate, etc dar mai putin dependenta de gradul de incarcare) , o rezistenta externa a transformatorului, diodelor, firelor, etc si o sursa ideala de tensiune sinusoidala simplu sau dublu redresata. Tensiunea la bornele sursei ideale din model NU va ajunge niciodata la varful semialternantei - diferenta dintre acest varf si Uideal va cadea pe rezistentele mentionate - si aceasta este diferenta fundamentala daca vreti fata de condensator - iar cand Usinus este mai mic decat Uideal curentul va fi zero.

Link spre comentariu

Circuitul este in sine un generator de curent constant, cu parametrii de calcul I=1,25/R, adica limiteaza curentul prin shunt, nu si tensiunea de la iesire care poate creste oricat, atata vreme cat curentul este sub pragul limtarii, generatorul nu va interveni asupra tensiunii, de acea este necesara monitorizarea constanta a tensiunii de la bornele acumulatorului si intrerupta manual incarcarea la cca 14-14,5V sau se poate folosi un circuit de monitorizare care sa decupleze automat incarcarea atunci cand se atinge pragul prestabilit, sau de ce nu se poate alimenta generatorul asta cu o tensiune stabilizata mai mare cu cca 2V fata de tensiunea dorita de incarcare a acumulatorului.

 

O versiune mult mai utila a folosirii LM si PNP este schema lui @Smilex, beneficiaza de reglaj precis al tensiuni si de limitare de tip SCC.

Link spre comentariu

Craciun fericit!

Poezia continua si in zi de sarbatoare.Cam 15 ani cat am fost in contact cu tehnologie vestica in ICE am vazut ca de acolo vine lumina.Asa ca si acum am incredere in ei si documentatia de aici

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_battery

mi se pare completa.

Daca incarci in curent constant si te opresti cand tens atinge 14,4v elimini etapa a doua.

Cititi ce spun ei in pasajul subliniat despre importanta acestei etape.

post-27339-139829729357_thumb.jpg

Link spre comentariu

@Miticamy o singura intrebare as avea: De ce regulatoarele de incarcare de pe masini ( acele relee sau cum le mai zice ) limiteaza tensiunea pe la 14-14,4V? Si imi permit o sugestie, uitati-va in graficul postat chiar de Dvs sa observati tensiunea maxima per celula afisata acolo, veti deduce simplu tensiunea maxima pe bornele acumulatorului.

Link spre comentariu

Mai intai Craciun fericit!Exista doua strategii principale de utilizare/incarcare a acumulatorilor cu Pb.Tampon ( float ) cand redresorul, acumulatorul si consumatorul sunt tot timpul in paralel . Incarcarea se face la circa C/10 sau mai jos si tensiunea este limitata la 2,25 - 2,3V per element, eventual cu compensare in raport cu temperatura.Ciclic - cand bateria este incarcata cu C/10 .... C/3 in cazuri extreme pana la 2,4 - 2,45 V per element, apoi tensiunea este limitata pana cand curentul scade la cateva procente din valoarea initiala, apoi - daca bateria este lasata in incarcator - tensiunea este coborata la nivelul de float. Dupa aceea este pusa in instalatie si descarcata. - Acesta este cazul prezentat de @miticamyCazul auto este putin particular - bateria este incarcata pana la circa 2,4V/element dar nu este lasata sa se descarce complet, la circa 2,1-2,2 V/element este cuplata din nou incarcarea. Explicatia - este nevoie de maxima capacitate la pornire.EDIT la masinile mai vechi era aproape imposibil sa se monitorizeze curentul prin BATERIE fiind tot timpul consumatori alimentati din acelasi alternator. La electronica de azi este posibil dar , sincer, habar nu am daca se face sau se folosesc principiile clasice cu monitorizarea tensiunii.

Link spre comentariu

A reincalzi aceasta ciorba in zi de sarbatoare poate duce la scaderea apetitului chiar in ziua cand masa este plina cu toate bunatatile.Pai pe masina bateria este tampon, ai astepta cu orele sa se incarce din nou?Iar documentul este pt cazurile generale.Sant atatea aplicatii in care utilizarea bateriilor difera de cazul particular automobil.Si nu am inteles de ce sa ma uit pe grafic ca sa deduc tens max la borne.Am dat impresia ca nu am inteles?Eu nu postez ca o persoana autorizata, nici macar nu am masina sau un sistem de energie solara/eoliana.Dar de ce sa nu folosim rezultatele cercetarilor unor specialisti.Si despre tens max de incarcare este scris acolo in detaliu.Are importanta daca eu am inteles?Fiecare este responsabil pt actiunile sale, citesti acest document si altele de pe net si-ti faci singur o imagine.Noi aici trebuie cel mult sa facem mici corectii pt cei foarte grabiti, pt cei ce nu stiu engleza si nu se complica cu traducerea google sau pt cei care nu prea stiu cu ce se mananca tensiunea si curentul.Pana am scris eu a mai postat cineva.

post-27339-139829729416_thumb.jpg

Link spre comentariu

@miticamy faceti constant tot posibilul sa intoarceti discutia in defavoarea mea, asta credeti-ma, nu va face cinste, mai ales ca este totusi Craciunul, macar astazi fiti mai bun si mai tolerant.Apoi graficul ala sugereaza circa 2,4V tensiune maxima per celula, tensiune recomandata chiar de cei de care amintiti, deci atunci cand si eu si @Dr.L am recomandat ca sa se limiteze tensiunea undeva pe la 14,4V ( ca se decupleaza sau nu, nu ma intereseaza ) nu am gresit din punctul meu de vedere, si cu asta jur ca nu ma mai bag aici.

Link spre comentariu

Cred ca este o simpla neintelegere. Tensiunea TREBUIE limitata la cca 2,4V/element dar daca trebuie sau nu deconectata incarcarea - sunt doua abordari diferite. La auto se intrerupe din motivele care le-am expus mai sus, la un incarcator "smart" continua , fara a depasi tensiunea de 2,4V/ element, cu un curent din ce in ce mai mic - bucla de reglaj care mentine tensiunea va determina automat micsorarea curentului. Asta este etapa a doua de care vorbeste @miticamy. Cu alte cuvinte - daca intrerupem incarcarea la 2,4V/element avem doar 70-80% din capacitate - depinde de tipul de baterie.

Link spre comentariu

Interpretezi gresit ca de obicei postarile altora.Imagineaza-ti ca eu nu raspund persoanelor ci ca am un program special care-mi afiseaza numai continutul postarilor.Eu citesc, inteleg ceva functie de capacitatea si pregatirea mea si dau un raspuns pe care ceilalti trebuie sa-l interpreteze la fel, ca venind de la un automat.Rezumat: Nostalgic a postat o schema de generator de curent,Au raspuns 2 "automate" ca este necesara limitarea tensiunii la care poate ajunge sistemul.Automatul "miticamy" a completat ca nu este suficienta oprirea incarcarii cand s-a ajuns la 14,4v dupa incarcarea in curent constant inspirat de aici:<<< The topping charge is essential for the well-being of the battery and can be compared to a little rest after a good meal. If deprived, the battery will eventually lose the ability to accept a full charge and the performance will decrease due to sulfation.>>>Unde este discutia in defavoarea ta?Este o parere dupa alte 2 pareri.Iei totul prea personal si asta nu face decat sa dauneze chiar sanatatii.Asta am scris acum vreo 2 ore, intre timp iar a postat @UDAR pe 5 randuri exact ce trebuia inteles din postarea mea anterioara.

Link spre comentariu

Complicat...Daca exista 19V la iesire redresati atunci se foloseste un bec auto de 12V la 21W (e mai simplu de obtinut decat alte variante) inseriat cu acumulatorul (de 12V presupun, nu am recitit mesajele) care poate mentine curentul prin acumulator constant la aproximativ 1A (becul este cel mai simplu stabilizator de curent functionand exact ca un baretor, daca e cineva interesat). Pentru a limita tensiunea la 14,4V se foloseste un releu cu contacte normal inchise (cativa amperi pe contact si cu bobina la 12V) in serie cu transformatorul de retea si care, la atingerea tensiunii de aclansare, decupleaza transformatorul. Daca tensiunea de aclansare a releului este prea mica atunci se inseriaza cu acesta diode redresoare obisnuite sau zenner-e asfel incat sa se aduca tensiunea de declansare cat mai aproape de cei 14,4V(sau mai putin, aceasta tensiune este limita maxima). Daca se doreste alt curent atunci se schimba becul iar daca se doreste si oprirea automata la atingerea tensiunii limita se mai foloseste inca un releu.Este simplu si fara electronica sau calcule elaborate si usor de inteles de un incepator si la fel de usor de realizat la acest nivel.Am scris ca sa aplanez discutia aparuta aici.@FlorinAB: crezi ca poti realiza acest montaj folosind componentele pe care le-am mentionat?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări