bubulica Postat Ianuarie 20, 2011 Partajează Postat Ianuarie 20, 2011 Haideti sa va spun ce vreau eu sa fac:Intentionez sa "recuperez" o instalatie de climatronic de la Un Clio 2. Am sa explic cam ce vreau + ceva poze si discutam. Ok?Ideea e urmatoarea. Am un prieten bun, care are o Dacia Solenza. Eee pe acea Solenza el a pus CLIMATRONIC DE MEGANE. SI MERGE.Evident modificari la greu. Insa ii merge lejer. Si este foarte foarte aratoasa estetic - omul a facut treaba de bun gust. In timp am sa pun si poze sa vedeti ca se poateDeci dupa cum ziceam, vreau sa iau de pe un Clio 2 urmatoarele elemente:1. Modulul digital cu LCD de control2. Cele 3 motorase de la voleti (mixaj aer cald / rece, distributie a fluxului de aer fata/sus/jos, recircularea aerului)3. Modul comanda ventilator aer habitclu (este o piesa cu un radiator pe ea..am inteles ca asta se si arde destul de des...e cam prost facuta) 4. Senzorul de temperatura aer (tot de la clio am sa il iau)5. Cam atat Pe langa pozele cu climatronicul de megane , montat pe solenza am sa pun incet incet si poze componentele sistemului respectiv in timp cu cu instalarea sistemului pe masina proprie.Ps nu am Solenza, am un Twingo 16v FULL. Proiectul este mai mult o ambitie personala decat o necesitate. Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 9, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 9, 2011 Raspund tot eu la acest topic.Pentru inceput atasez schema sistemului climatronic, iar pe parcurs am sa explic ce si cum vreau sa fac.Piesele sunt de Clio 2, cele fabricate dupa 2002 pana in 2005.Reperele din schema sunt urmatoarele:419 - panou digital de comanda clima (cod Renault - 8200069371)1115 - actuator volet distributie aer sus/jos (7701051259)420 - actuator volet mixaj aer cald/rece (7701051259)475 - actuator volet recirculare aer (original Twingo - 7701038207)1023 - modul electronic de comanda aeroterma (7701051272)418 - senzor temperatura habitaclu (8200351453)1156 - aeroterma120 - computer de injectie1302 - senzor temperatura distributie aer NOTA:Din schema NU SE VOR FOLOSI URMATOARELE REPERE (de altfel i-am taiat si sunt incercuiti cu rosu).241 - Reostat intensitate iluminare (pinul 12 de pe panou digital de comanda clima - 419) se trage la masa - se obtine intensitatea iluminarii maxima (sau printr-o rezistenmta daca se doreste mai slaba iluminarea).1125 - Central Comunication Unit (pt afisarea temperaturii exterioare pe LCD-ul extern)Senzorii temperatura originali sunt de tip CTN 10k ohmi (la 25 grade celsius)Din toate aceste jucarii deja am urmatoarele repere:- sistemul AC (il am nativ din fabrica) - deci excludem din start computerul de injectie (120),- panou digital de comanda clima (419), - aeroterma (1156) cea originala de la Twingo este la fel ca la Clio, - amandoi senzorii de temperatura (unul se pune in plafoniera - 418 iar celalalt 1302 se monteaza in interiorul cutiei de distributie aer in apropierea caloriferului - cel putin asa este la CLio - deci am sa respect conceptul initial)Imi mai trebuie urmatoarele repere:- 1023 - modul electronic de comanda aeroterma (aici este cam nasol adica de nou este f f scump). As incerca sa caut unul defect si sa ii schimb tranzistorul de putere (original STP80NF55-08) cu un IRF3808 sau cu un IRFP064N (am inteles ca ar merge de minune) - Apropo asta este cam singurul lucru ce se strica la jucaria aia si asta este motivul pentru care se arunca...- Cele 3 actuatoare de la voleti. Aici este putin de discutat.475 - actuator volet recirculare aer. Acest actuator lucreaza in 2 stari: inchis/sau deschis.Intentionez sa ii pun un simplu motoras de inchidere centralizata (care va trage de parghia originala la fel cum o tragea cablul) insa pentru o silentiozitate mai mare am sa pun un regulator de turatie pe el sa mearga usor si mai fin cursa se regleaza dintr-o tija cum este cea de la inchiderea centralizata - deci cu o fanta pe care are un surubel de reglaj.Raman celelalte 2 actuatoare (reper: 1115 si 420 din schema) care arata EXACT ca in poza atasata, si care sunt la fel unul cu altul.Va rog aici sa ma ajutati daca aveti informatii despre aceste motorase. Din cate am inteles, din citite si auzite.,.ar fi un banal motoras de cc + un potentiometru pe una din rotite. Deci dupa cum e in schema ar fi o alimentare, o masa, cele 2 captee de la pista potentiometrului si cursorul acestuia - ar iesi la numar (5 fire - vedeti va rog schema).In cazul in care am nimerit-o cu acele motorase, intentionez sa folosesc..TOT actuatoare, tot cu regulatoare de turatie respectiv cate un potentiometru liniar care este deplasat inainte si inapoi de catre axul actuatorului.Pozitiile voletului de distributie le stiu si sunt aceleasi ca la Twingo (si sunt fixe - deci se apasa butonul x - se duce la picioare, se apasa butonul y se duce la geam etc etc) - de altfel am sa le notez/fotografiez pozitia butonului original (cel manual) respectiv pozitia parghiei voletului. Se rezolva.Inca nu stiu cum e cu voletul de mixaj adica cam pe ce parametrii se bazeaza motorul. Banuiesc ca fiind la fel (au acelasi cod Renault) rezistenta aia este invers proportionala cu valorile celor 2 termistori (cel din plafoniera ci cel de langa calorifer) - logic unul este langa cald, iar celalalt langa "rece" in punctul in care aerul rece cand a ajuns este cam in toata masina rece.Ma intereseaza sa imprumut un motoras din ala sa masor cu mana mea valoarea rezistentei cam aia ar fi tot...(m-ar salva de la multe teste si incercari).Va rog mult daca aveti idee de acele 2 motorase dati-mi si mie de stire...eventual cumpar unul.Aaa era sa uit, nemernicii de la Renault nu spun o vorbulita despre pinii la motorase respectiv depre semnalele de acolo (nici la panou nici la motorase). In rest TOTUL este complet documentat.Toata stima. Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 11, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 11, 2011 Doresc sa fac o mica modificare. Se pare ca CCU (Central Comunication Unit - 1125) ESTE NECESAR pentru clima automata .Motivul il reprezinta semnalul de temperatura exterioara trimis de catre CCU la modulul de clima (semnalul este printr-un singura fir). Senzorul de temperatura exterioara este legat la randul sau de catre CCU.CCU-ul este nu altceva decat display-ul central care e folosit la afisarea temperaturii exterioare + afisarea prin i2c a RDS-ului de la radiocasetofon. Am cumparat deja unul (50 lei a costat). Nu este foarte scump - se gaseste pe la 70, 75, 80 lei 100 etc.Senzorul de temperatura exterioara este de tip CTN si are valoarea originala 2.5k (la 25 grade celsius). O sa caut un senzor. Link spre comentariu
alfabit Postat Februarie 12, 2011 Partajează Postat Februarie 12, 2011 Moderatori, va rugam infiintati un subforum cu thread-uri numai de felul " Eu centrez, eu dau cu capul " ! Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 13, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 13, 2011 ignoram rautatile Poate ca unora le este util - de ce trebuie sa arunci cu noroi ? Stii tu cine se uita si cine nu ?In orice caz am inteles mesajul - nu ar fi prima oara...Toata stima... Link spre comentariu
alfabit Postat Februarie 14, 2011 Partajează Postat Februarie 14, 2011 Up ! Poate ca unora le este util - de ce trebuie sa arunci cu noroi ? Stii tu cine se uita si cine nu ?Asta ca sa nu dispara thread-ul, sa stea mai mult in ochii celor interesati ... Link spre comentariu
Dr.L Postat Februarie 14, 2011 Partajează Postat Februarie 14, 2011 Actuatoarele de usi nu merg pt dozajul fin,sunt prea smucite (din cauza ca demultiplicarea e mica)Mult mai bune ar fi motoarele pt reglarea farurilor,au si potentiometru integrat si merg lin Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 14, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 14, 2011 Ai perfecta dreptate...nu merg motorasele de inchidere peste tot... Dupa mai multe cercetari mi-am dat seama ca este imposibil sa mearga, si asta din alt motiv (nu de zmucitura imi faceam eu griji..).Ce au aceste motorase de le face diferite ? - simplu sunt motorase pas cu pas unipolare + ca mai au si un angrenaj cu mai multe rotite.Am sa folosesc actuatorul de inchidere centralizata doar pentru voletul de recirculare (unde este motoras simplu de curent continuu). Cu partea cu "zmucitura" se rezolva chiar simplu - doar se face electronica pe aici...un simplu regulator de turatie cu un banal LM317 pentru acel motoras si gata cu viteza si cu smucitura - se va interpune intre mufa de alimentare si mufa motorasului. Celelalte 2 motorase pentru voletul de distributie respectiv voletul de mixaj am sa le folosesc pe originalele (care le am deja - 28 euro amadoua.. traiasca ebay, in fine fizic nu le am, sunt pe drum, cam intr-o saptamana ajung - Franta...)PS AM facut rost (tot gratis... ) de un modul de clima de Scenic 1 Phase 2. Este MULT mai potrivit pentru asta, deoarece :1. Are forma consolei mele si e un pic mai mic - deci se potriveste LA FIX. Nu trebuie sa decupez consola - ci pun doar un panou fals in spatele consolei cu un decupaj pe forma panoului de clima de Scenic.2. Se potriveste la culoare - GRI pentru cine stie culoare bordului la Twingo (...tot gri)Acest panou necesita 3 senzori interiori (NTC) de 10k. Un senzor este situat in plafoniera, si celelalte 2 in cutia de distributie, pe langa voletul de distributie - unul pozitionat in zona unde este distribuit aerul catre aeratoarele centrale, iar celalalt pe zona unde este distribuit aerul catre picioare - insa amandoi senzorii in cutia de distributie.Singura problema o reprezinta senzorul de temperatura exterioara (pozitionat in oglinda - un pic iesit din el in partea de jos a oglinzii). Problema acestui senzor o reprezinta valoarea lui ciudata: 2,5k.Am cautat de am innebunit senzor NTC de 2,5k. Pur si simplu nu exista. Asa ca am ales solutia sa pun unul de 2,2k + o rezistenta legata in serie de 300 ohmi. Am legat asadar senzorul de ccu (apropo CCU-ul asta este de fapt ecranul ala central de la Clio/Megane/Laguna...etc. pe care este afisata ora, postul de radio, temperatura samd. Senzorul de leaga de CCU, iar din CCU pleaca mai departe (printr-un singur fir) catre panoul de comanda clima, semnalul de temperatura exterioara.Dupa ce am conectat CCU-ul la modulul de clima - (binenteles am si alimentat jucariile) prin diagnoza la modulul de clima (acesta are linii de K si L) am putut sa vad temperatura citita de senzorul de teperatura exterioara. Am conectat si ceilalti 3 senzori direct la panoul de comanda clima..si voila, in diagnoza imi aratau perfect - adica toti cei 4 senzori aveau aceeasi valoar: 24 de grade... - logic toti senzorii erau in aceeasi incapare la 1 cm unul de altul. Dupa ce am sa strang toate piesele, o sa urmeze un mic tutorial cu montajul la jucarele pe masina. Link spre comentariu
fratello Postat Februarie 15, 2011 Partajează Postat Februarie 15, 2011 Felicitari !!! Super proiect ! Iti doresc mult succes; imi pare rau ca nu te pot ajuta decat cu incurajari...Un prieten a montat in locul acelui NTC pacatos de 2k5, unul de 2k2 + o rezistenta fixa, ca si tine. In domeniul temperaturilor 'normale' (undeva 10-25'C) merge OK ; in afara intervalului...e tristete ! Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 Dupa cum spuneam, modulul de clima de Scenic 1 Phase 2 s-ar potrivi ca o manusa pe consola de la Twingo.Singurul pas la care as putea avea dificultati, consider ca ar fi motorasele. Mai precis cele de la distributie aer si mixaj.Ca motoras de recirculare o sa folosesc tot un actuator (nu ma las:) ) de porbagaj...nu stiu ceva micut, la dimensiuni in zona unui pachet de chibrit, pe am sa il trec printr-un regulator de turatie (la care initial o sa ii pun un semireglabil pentru a afla cursa cea mai eficienta, urmand sa inlocuiesc semireglabil-ul cu o rezistenta fixa). Link spre comentariu
madkat Postat Februarie 15, 2011 Partajează Postat Februarie 15, 2011 O sa ai ceva bataie de cap in a conecta voletii. Cel cald-rece actioneaza la "manuala" cu cablu - la automata direct motoras.Distributia aerului sper sa se faca cu aceleasi pozitionari ale voletului, ca altfel o sa comuti pe dezaburire si o sa dea aer la picioare - asta daca timpul de actionare al motorasului este suficient ca sa mute voletul din pozitie in pozitie (asta cred ca e rezolvabil "mintind" potentiometrul de pozitie)Oricum - foarte misto proiectul - eu am avut un gand sa imi fac asa ceva la Cielo, dar studiind comanda aerotermei - care pe voletul de distributie aer se face pneumatic, am renuntat... La reno parca e tot pe cablu, deci ai o sansa sa il dibui. Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 Voletii sunt ACEEIASI la orice model de masina care are climatronic sau sistem manual. Deci partea mecanica are DIN FABRICA sistemul asta totul tinand DOAR la modul in care actionezi voletii.Este drept pe Twingo o sa fie un ceva (sunt sigur de asta...) di motiv ca masina NU a avut NICIODATA clima automata (ma refer ca model nu exista de fabrica)Secundo, ar fi ca potentiometru de pozitie NU exista in cazul meu (sunt masini care au dar nu si la Renault) care foloseste steppere - motorase pas cu pas.O sa il pacalesc dar altfel.DAR, pana la partea de "pacalire" (pe care am sa o explic) am sa-ti dau un exemplu si am sa-ti arat ceva cu ocazia asta.Luam cazul Clio 2 intai.La clio 2 cutia de mixaj + distributie la versiunea automata repsectiv verisunea manuala sunt IDENTICE diferenta o face un mic mecanism tip add-on asezat in lateralul voletului.Asta se vede foarte bine in prima poza atasata acestui post, sau comparand poza a 2-a si a 3-a din acest post..Practic voletii au o miscare logica si normala la orice sistem - fie automat fie manual.Adica la voletul de distributie a aerului, in pozitia inferioara a acestuia, aerul este distribuit la picioare, pozitia intermediara, aerul este distribuit in fata, pozitia superioara, aerul este distribuit catre parbriz. Am pus o poza facuta de mine cu panourile de comanda la Clio manual, Twingo manual, si Clio automat. Practic reale sunt 3 pozitii - toate restul sunt pozitii intermediare obtinute prin oprirea voletului la 1/2 intre 2 pozitii principale - jos, fata sau sus. Initial, am sa fotografiez pozitia voletului in functie de pozitia butonului pe manual, si am sa compar cu ce am in specificatiile manualului de service...Pe urma (sa-mi vina motorasele de pe drum - ebay) am sa vad cum lucreaza motorasele...La mixaj e la fel...chiar oarecum mai simplu ca acolo nu exista pozitie fixa...ci doar pasi de la inchis pe cald sau deschis pe cald..in functie de "raportul" senzorilor de temperatura si valoarea "ceruta" de utilizatorPS eu sunt FOARTE constient ca o sa am de furca ceva la controlul voletilor, insa cu rabdare si punandu-mi capul la contributie eu zic ca o pot face ... Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 15, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2011 Sunt ferm convins ca o sa fie nevoie de ceva calcule, roti dintate samd...mai ales ca probabilitatea ca voletilor de pe Twingo sa se miste ceva diferit este destul de mare - diferit ma refer la cursa lui fata de voletii de la Clio. Sensul acestora este la fel (sunt sigur de asta).Initial dupa cum am spus am sa iau notite asupra pozitiei voletilor de la Twingo respectiv a rotilor dintate existente de actionare - ex. pt pozitia aeratoare centrale, la cati dinti se opreste roata X ? dar pentru picioare ? dar pentru parbriz ?Dupa asta am sa testez motorasele proband initial respectivele comenzi pe care le am si pe Twingo.1. Pozitia aerator central -> motorasul (axul angrenajului, ca e un angrenaj in cutiuta motorasului) aici avem pozitia 0 de plecare (si Clio si Twingo si orice masina are aceasta pozitie)2. Pozitia picioare -> axul angrenajului, cate ture face ? -> 0 + X3. Pozitia picioare / geam -> axul angrenajului, cate ture face ? -> X + Y4. Pozitia parbriz -> axul angrenajului, cate ture face ? -> Y + ZEste logic acuma ca daca vrem sa comutam de la pozitia 1 la pozitia 4 avem plecarea de la 0 + X + Y + Z unde la Z se opreste.Astea pot fi demultiplicate cu O SINGURA roata dintata pusa pe axul motorasului, calculata pe baza semi-rotii de la actionarea voletului (acolo este o semirotitita dintata - la mine).Pentru voletul de mixaj la fel, e mai simplu aici in sensul ca selecrz din clima temperatura pe MAXIM sau MINIM - si vad cat se misca motorarul in stanga respectiv in dreapta (evident ca initial trebuie a ii gasesc pozitia de start - minim) - asta se face usor cu programul de diagnoza unde se comanda motorasul - "maximum vers chaud" sau "maximum vers froid"In functie de numarul de ture a axului motorasului si de numarul e dinti disponibili la voletul de pe Twingo o sa fac o rotita de demultiplicare.Norocul meu este ca am de unde cumpara (magazine specialitate de modelism - gasesti ORICE tip de rotita acolo) sau bronz grafitat la un amic pe freza. Aaa si sa nu uit, o sa trebuiasca (din tabla) sa ii fac un suport la motorase.O sa fie destul de munca insa cu putin noroc in o saptamana termin. Daca am angrenajele ok, treaba este cam de o zi maxim 2...Am atasat o poza cu identificarea pozitiilor voletului de distributie de la controlul manual de pe Twingo cu cel manual/automat de pe Clio/ Scenic Link spre comentariu
madkat Postat Februarie 16, 2011 Partajează Postat Februarie 16, 2011 Daca nu ai pot de pozitie ai scapat de multa bataie de cap - ramane doar sa stabilesti pozitia si pasul voletilor. Link spre comentariu
bubulica Postat Februarie 16, 2011 Autor Partajează Postat Februarie 16, 2011 NU ..nu are. Are 2 steppere unipolare si atat. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum