Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Proiectul GU-50 SE


feri.visky

Postări Recomandate

..., o metoda mai buna de depanare a "megafoanelor"

Viobio a constatat ca in ciuda unui OT consacrat nu_l satisface sunetul GU50-SE... ,asadar nu intra in discutie depanare a "megafoanelor" zbodeoc ,constatarea_i constatare(apartine unui producator de amplificatoare-instrument-ghitara-viobio care revine si spune: "nu-mi place mie sunetul de GU50!!!!!!!!!!!!!!!").

Pe mine zbodeoc NU ma intereseaza depanare a "megafoanelor" citusi de putin.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 216
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zbodeoc

    27

  • feri.visky

    23

  • THOMAS

    22

  • hpavictor

    18

Top autori în acest subiect

Imagini postate

... ma intristezi Valderama! Eu credeam ca putem gasi o poteca HI-FI pentru (abundentele) ramasite de GU50 de pe teritoriu... ca nu toata lumea se poate lafai cu KT88 sa KT90... stii ce?! de fapt e weekend si eu aveam ceva mai bun de facut... hai, audiofilie placuta!

Link spre comentariu

Pai hai sa vedem ce influente poate sa aibe un transformator asupra sunetului, in primul rind este un sistem neliniar, cu rezonante in spectrul audio si in afara lui, formeaza un filtru cu elemente RLC, circuitul magnetic de asemenea neliniar cu posibile saturari la variatii mari de curent sau in momentele tranzitorii, oare toate acestea si altele nu modifica timbrul ? Tubul care care este un generator la urma urmei moduleaza transformatorul si daca se presupune ca PSF este corect si adaptarea impendantei este in regula , liniar in clasa de functionare, de unde apare modificarea timbrului ? Chestia cu tuburi audiofile pe mine nu ma convinge, ce argumente pot fi aduse ?

Prin efectele asupra tuburilor schimba sunetul , nu transformatorul are timbru propriuzis. Mai degraba 2 tuburi diferite suna altfel cu acelasi traf decat inversTuburile au parametrii semnificativ diferiti intre ele ( nu ca tranzistorii ) , fara nici o chestie audiofila. Cred ca nu incape discutie ca avand curbe diferite se comporta diferit , comparatia cu un generator de tensiune care debiteaza pe traf e prea grosolana cand intram in chestii de finete
Link spre comentariu

Ca doua tuburi sa sune diferit pe acelasi transformator este suficient ca ele sa aibe parametrii diferiti :da pe scurt neadaptare deci EL34 si KT88 (audiofile ) vor suna diferit :aplauze . Oricum ai privi lucrurile tuburile sint generatoare de curent si nu de tensiune , modulatia se face in putere deci ?

Link spre comentariu

Si daca sunt adaptate ca si Ra sau Raa tot suna diferit , cel putin eu pot auzi diferenta . In schimb intre aceleasi tuburi produse de firme diferite nu pot sa zic ca aud diferente ... de aici incep miturile audiofile Sunt sigur ca si GU50 suna f bine in felul ei ... doar diferit de alte tuburi.Amplificatorul este un generator de tensiune , dar sa nu ne legam de asta , tensiune , curent , oricum curbele sunt diferite mai mult sau mai putin intre tuburi

Link spre comentariu

Zilele trecute am probat impreuna cu colegul meu Gelu,trei transformatoare de iesire pentru un amplificator cu tuburi de chitara de 100W cu 4XEL34 PP paralel. Trei transformatoare de iesire,doua profesionale MM si AXIOM si unul DIY.Zaa erau absolut identice la toate trei;1700 ohmi,sectiunile miezurilor egale 16 cm*2,biasul la tuburi acelasi,tensiunea anodica si cea de G2 aceeasi,iesirea pentru difuzor aceeasi (8ohmi/boxa profesionala),NFB luat de la acelasi secundar de 16 ohmi.Masurat curentul de repaus acelasi(aceleasi tuburi pentru toate transformatoarele,EL34) cu toate cele trei transformatoare pe rand. Reglajele de volum si corectiile de ton si prezenta in aceleasi pozitii,aceeasi chitara pe intrare si cam aceleasi pasaje muzicale cantate de colegul Gelu. Concluzie clara: diferente de timbru considerabile,armonici si sunete diferite de la un traf la altul.Zilele astea vom face si niste masuratori cu un analizor de spectru. De aici poate sa traga cine vrea ce concluzii doreste,sau concluziile corecte.P.S transformatoarele profesionale sunt facute pentru 4XEL34 PP amp.chitara si cel DIY tot pentru acelasi proiect. MM(Mercury Magnetics) si AXIOM(MMO-100MC),iar DIY facut de mine. Cred ca daca la un final SE cu GU50,sau oricare alt tub,ii vom schimba traful de iesire cu unul identic ca Za (Zaa) corespunzator cu PSF-ul tubului respectiv,in schimb realizat de diverse firme sau diversi DIY-isti,sunetul va fi altul,dar bineinteles ca si tuburile finale au un sunet diferit de la unul la altul....,-Dreptatea lui Solomon: cred ca toti avem dreptate!Eu am spus intr-un post anterior ceva despre personalizarea trafurilor de iesire dar ca de obicei nu am fost luat in seama.....

Link spre comentariu

Eu sint cu degetele pe sus ca sa raspund la aceasta "dilema", raspuns care a fost dat deja de Blue (in acest topic vreau sa zic):

 

"Pai hai sa vedem ce influente poate sa aibe un transformator asupra sunetului, in primul rind este un sistem neliniar, cu rezonante in spectrul audio si in afara lui, formeaza un filtru cu elemente RLC, circuitul magnetic de asemenea neliniar cu posibile saturari la variatii mari de curent sau in momentele tranzitorii, oare toate acestea si altele nu modifica timbrul ? "

 

Singura chestie discutabila in citatul de mai sus, din punctul meu de vedere, este ca rezonantele in spectru audio pot fi reduse foarte mult - caz in care iar ar fi o problema, ca transformatorul astfel obtinut nu ar mai avea "caracter"... :ras:

 

Nimic de zis, in rest il invit pe Blue sa nu mai fie atit de parcimonios (sarac in cuvinte)...

 

EDIT: (Pt. dl. Lazaroiu) Analiza spectrala este o institutie in sine, pentru a depasi un osciloscop si-un generator trebuie sa emuleze situatii extreme, de genul curent continuu de sute de miliamperi si semnale alternative de sute de volti... dar sigur stiti asta...

Link spre comentariu

Scuze de intirziere dar a trebuit sa-mi ascut creioanele colorate mai intii... :rade: Iata un contra-contra-argument la desenul lui Valderama prvind 6S33S (o lampa nemuzicala si asta, ca si GU50). Valderama joaca in culori verde-portocaliu (spre maro) iar eu in albastru si (putin) mov... sigur ca mai e si-o linie galbena pe-acolo, n-am mai continuat ca devenea prea incarcat...post-19106-139829323921_thumb.jpg

Link spre comentariu

Eu am spus intr-un post anterior ceva despre personalizarea trafurilor de iesire dar ca de obicei nu am fost luat in seama.....

Eu am intrebat cum faceti personalizarea dar nu pentru ca nu v-am luat in seama ci pentru ca am fost curios, mai invatam ceva.Ati raspuns: "Nu pot sa precizez in cateva cuvinte cand pentru asa ceva mi-au luat ani de zile.Este vb de mult studiu dar si de foarte multa practica."Presupun ca realizarea practica o faceti dupa un calcul prealabil al transformatorului. In cadrul proiectarii cit alocati strict calculului personalizat? 10minute? Nu va cere nimeni sa povestiti tot ce ati invatat dea lungul anilor dar in citeva cuvinte ceea ce ati calculat in 10 minute?Deasemenea nu va cere nimeni sa va dezvaluiti chiar toate secretele daca nu vreti, nimeni nu o face, unii de exemplu dau numarul de spire ale trafurilor dar nu dau izolatiile ca si cind acestea nu ar avea mare importanta. Poti rata un transformator din cauza izolatiilor chiar bobinat spira linga spira. Nu mi-o luati in nume de rau, oricum dati multe acestui forum.
Link spre comentariu

@:Se vede dar se si "simte" ca sunteti un om pregatit in domeniu dar si pasionat de lucruri perfecte,daca pot spune asa.Intr-adevar,calculele sunt clasice,nu inventez eu acum alte formule sau legi ale electromagnetismului,timpul acordat acestor calcule este relativ scurt iar "rezolvarea" lor se face cu un banal calculator de buzunar, dar daca se poate cu mai multe functii matematice. Dupa ce stabilim clar despre ce este vorba,adica ce tub final vom folosi si dupa ce-i stabilim cat mai precis PSF-ul,apoi stabilim cum se comporta in regim dinamic pe toata banda de fecventa audio,vom "adapta" din calcule primarul transformatorului la tubul "generator de muzica",din toate punctele de vedere; capacitate intre primar si secundar,utilizand capacitatile interne ale tubului respectiv (date de catalog),reactantele inductive,frecventele de rezonanta,inductanta bobinei primare,inductanta de scapari,rezistenta in DC a bobinei primare(important pentru randamentul trafului!) si nu in ultimul rand B-ul miezului folosit.Sa zicem ca am realizat toate astea pe hartie !!! Acum vine partea cea mai grea si migaloasa,gasirea unui miez care sa corespunda cerintelor noastre teoretice,iar daca nu gasim,incepem sa modificam totul pas cu pas in sens invers pentru a adapta cat mai bine acel traf la tubul final folosit; modificand tipul de bobinaj,modificand asezarea spirelor,modificand numarul de spire (!!!),modificand diametrul conductorului de bobinaj,modificand tipul de galet sau combinatia de galeti si nu in ultimul rand cautand materialul optim pentru conductorul bobinelor (primar si/sau secundar),Ag,Cu sau Al. Am avut un traf de iesire care nu a "scos" sunetele dorite de propietar decat daca a fost bobinat cu sarma de Al (!!!!!!!!!!!!!!!!) traful a "dorit" o alta rezistivitate pentru conductorul primar pentru a obtine acele armonici specifice unui amplificator de instrument muzical..Mai sunt cazuri cand veti fi nevoit sa puneti chiar ecran electrostaticintre diverse infasurari pentru a modifica in rau capacitatea interna,stiti bine ca un traf trebuie acordat... Deci,indiferent cine si ce ar spune,eu raman la parerea mea ca trafurile de iesire trebuiesc personalizate pentru tubul final folosit si pentru aplicatia dorita,nu este suficient doar un simplu Za (Zaa) si un raport de transformare pentru a realiza un traf de iesire bun.P.S nu iau nimic in nume de rau,nu ma supar pe nimeni niciodata.......sunt calit pe acest forum si nici nu-mi pasa daca cineva vrea sa fie mai acid cu mine ( nu e cazul dv!).Eu imi expun aici parerile...,iar pentru tema in discutie trebuie sa recunoasteti ca ar fi foarte mult de discutat...eu sunt mereu indoit dupa ce calculez si realizez un traf si-mi spun: "oare nu se putea face mai bine????"......dar cand vad cate trafuri profesionale,industriale sunt pe piata si cand mai imi pica unul in mana...credeti-ma,prind curaj!!!!

Link spre comentariu

... Valderama joaca in culori verde-portocaliu (spre maro) iar eu in albastru si (putin) mov... sigur ca mai e si-o linie galbena pe-acolo, n-am mai continuat ca devenea prea incarcat...

Zbodeoc nu ai inteles mare lucru cred ?(am pus citeva cifre poate vor fi de ajutor...) ,pentru a obtine o crestere/descrestere tensiune/curent simetrica la bornele sarcini este necesar un atac usor-asimetric +71/-83V in aceste conditii "albastru si (putin) mov" cind Ra=1600 ,acum daca remarci-zbodeoc 6S33S-SE in cea mai "apropiata" situatie audiofila se obtin la anod circa 6,7W-putere utila in sarcina !(am calculat fara mari pretentii +_ doua zecimi de W pentru sinus).

Asadar in conditii oarecum-audiofile 6S33S-SE poate furniza la anod 6,7W ,probabil in secundar sarcina circa 5,5W-6W(atunci cind disipatia la anod ar fi 33W) un randament 0,18 in mare.

Nu cred ca ar fi cazul sa discutam ce_i trasat cu galben zic/cred("-o linie galbena pe-acolo")...,dar poate linia galbena o fi "ceva" totusi...,astept sa vedem ce_i cu "linia galbena"(aproximativ 900Ω).

post-18717-139829323965_thumb.jpg

Link spre comentariu

In exemplul tau Valderama, ataci cu +/-72V tensiune simetrica si te faci ca ploua cind te aproprii de zona "zero" - aia la care m-ai tot amenintat ca genereaza curenti de grila infricosatori - pe care o mai si calci cu nonsalanta doar ca sa "produci" un contraexemplu.

 

Puterea e mica la 1,6k primar, pe la 6W, dar lampa tine o vesnicie si circuitul e simplu, dar vezi bine ca n-am vizat puterea

 

Acuma ca sa ramina si lumea cu ceva din discutie, si sa obtina puteri mai mari, te intreb cum ar fi mai bine: sa ataci cu semnal simetric ca sa obtii semnal asimetric sau sa ataci asimetric ca sa obtii simetric pe iesire? in conditiile in care stim ca dreapta de sarcina e de fapt o elipsa (in realitate)

 

Uite si linia galbena, de ce sa n-o discutam?, ca nu ne doare nici "Paintul" nici Internetul... in catalog scrie ca tensiunea de grila merge pina la -160V, e drept ca-s niste trepte acolo in catalog, dar nici-o lampa nu-i perfecta. Tensiunea de atac (en gros) e de +70/-90V - pentru asta stiu ca ai tot felul de idei, sa nu-mi zici ca nu se poate... de fapt acolo trebuie un +/-100V atac (rezerva +/-120V) si-o sa aiba grija 6S33S sa desimetrizeze semnalul in zona care tinde spre potential pozitv

 

Si nu in cele din urma, calculele de pe hirtie nu bat intotdeauna cu realitatea, trebuie incercat si experimentat

post-19106-139829323991_thumb.gif

Link spre comentariu

...Tensiunea de atac (en gros) e de +70/-90V ...

Mai putin "en gros" tensiunea de atac ar fi cam +68/-96 virfuri (Ra=860 , Pa=14W ,randament 0,3 ).

Pentru atac asimetric virfuri semialternante am dat o solutie intr_un sbiect din aceasta sectiune(nu mai stiu exact unde...).

post-18717-139829323995_thumb.gif

Link spre comentariu

Ce sa fac Valderama daca n-am reusit sa-mi ascut creioanele asa de bine ca tine?! :ras:

 

Hai sa concluzionam (eu cel putin):

 

Un transformator cu un primar de... 888 ohmi poate genera mari surprize placute intr-un montaj SE cu 6S33S, la un atac de ~+/-100V. Tot secretul acestui montaj l-ar putea constitui impedanta de atac a driverului, care in acest caz ar trebui sa fie voit mai mare (cit, nu stiu), care sa permita un atac asimetric, rezultat prin aparitia curentilor de grila.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări