Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Adaptor satelit volan comenzi audio


louis

Postări Recomandate

Salutare,N-am ce face zilele astea si as vrea sa m-auc de un proiect de electronica. In general sunt newbie, dar am habar cat de cat de ce e aia o rezisenta, condensator si cum sa masor cu multimetru un voltaj si un amperaj. Cu programarea in c ma descurc (daca va veni vorba de programat pic).Ce vreau sa fac in proiectul asta? Un adaptor din acela necesar cand schimbi unitatea audio de pe masinile care au si comanda pe volan, si dupa schimbare vrei sa poti folosi si comanda de pe volan la noua unitate (care bineinteles are suport petru asa ceva).Satelitul meu de pe volan are 2 fire si in functie de ce butoane apesi se insera niste valori de rezistente intre ele. Unitatea audio noua primeste tot 2 fire si asocierea diverselor functii in interiorul ei se face tot pe baza unor rezistente introduse intre fire de satelitul ei original. Deci problema s-ar reduce la un circuit cu care sa alimentz si citesc voltajul de pe satelitul masinii asa incat sa descopar ce buton a fost apasat, si apoi sa schimb voltajul la inputul unitatii.Cel mai lejer din pmdv de newbist mi se pare un microcontroler cu care sa detectez ce buton apas pe satelit. Problema e ca nu-mi pot imagina cum modific voltajul pe circuitul unitatii :rade: Astept sugestii, eventual scheme. Cam ce microcontroller ar trebui sa folosesc. (aici ramane sa ma hotarasc in functie de ce aleg si ca programator pentru ca nu detin asa ceva)Atasez schemele satelitului original (are doar cateva rezistente) si cel al unitatii noi.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 65
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • louis

    37

  • bubulica

    19

  • fratello

    5

  • Liviu M

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

cateva noi consideratii care apar aprofundand problema:-circuitul va sta legat permanent la bateria masinii deci trebuie sa nu consume mult curent; trebuie aflata o valoare maxima pe care circuitul trebuie sa o respecte; eventual pic-ul sa fie programat sa salveze energie cand verifica tensiunile pe satelit.-microcontrollerul trebuie alimentat la 5v printr-o sursa regulata ce face 5v din 12v; curentul maxim debitat trebuie sa satisfaca circuitul;-numarul de comenzi de pe comanda satelit trebuie sa ocupe tot atatia pini pe care vor fi legate rezistentele specifice noii unitati audio; deci daca avem 6 comenzi, pic-ul trebuie sa aibe 6 out + 1in + 2 alimentarea = minim 8 pini (daca 1 pin de citire suporta in and out).-voltajul cu care unitatea noua citeste satelitul se pare ca e mai mic de 5v cat necesita microcontrollerul deci de poate trece curentul prin pic si folosi pinii ca pe switchuri.-e de preferat ca microcontrollerul sa citeasca voltajele si pe analog pe un pin asa incat sa putem determina repede ce buton a fost apasat pe satelit.

Link spre comentariu

bun, proiectul continua.

 

am petrecut o gramada de timp incercand sa ma dumiresc ce microcontrollere sunt pe piata si pe ce platforma sa merg. initial mi-a placut arduino cu placile de testare si chiar ma gandeam sa iau UNO sa ma joc cu ea dar mai apoi am realizat ca de fapt am nevoie de un programator pentru proiectul asta si nu de joaca. iar arduino vine cu un circuit care-i prea mare(40 pini) si ca consum si ca marime fata de ce-mi va trebui mie. si in seria lor n-am vazut controllere micute.

 

am aflat ca cele mai populare pe net sunt PIC si AVR. cineva chiar ne face

intre cele 2 firme. aici am auzit ca iti poti buli kitul arduino daca incarci softul in cip cu o optiune de protectie :ras:

 

la programatoare n-am mai ezitat. pickit programatorul de PIC-uri ruless. stie si debugging pentru picurile care au inclus in ele un circuit de debug. pe un breadboard poti face cu el de la pic-uri de 8 pini pana la 40. pana la urma am luat clona de ICD2 de pe okazii.

 

urmatorul pas pe care-l fac zilele astea e sa iau un breadboard, fire de legatura si ceva rezistente pentru proiect, o baterie si prindere la ea, niste pini. bine, imi vor trebui mai multe, gen o statie de lipit un aspirator de cositor sau cum ii zice dar astea raman pe planul 2.

 

stie cineva sa-mi zica ce inseamna 1E3 ohmi in poza cu rezistente?

le: cred ca inseamna 1.3K ohm

Link spre comentariu

pana una alta trebuie sa fac 2 surse care sa faca 5V din 12 sau pe-acolo. una pentru a asigura alimentarea pe breadboard-ul cu care ma voi juca. si una pentru viitorul circuit electronic ce va fi montat in masina.

 

am gasit urmatorul montaj "5V breadboard mini PSU" bazat pe LM7805. daca pentru breadboard pare sa fie bun, ce parere aveti, merge pe circuitul electric al unei masini? am mai vazut o varianta dar care avea un Cap de 1000uF in loc de 100.

 

pe partea de pic dupa ceva documentatii cred voi folosi un PIC16F88 care am inteles ca e popular. are suport pentru debug cu ICD2. are 18 pini dar din ce am inteles, debugging la pic-uri cu mai putini pini nu se poate face decat cu niste dispozitive aditionale. asa ca am taiat dn lista pic-urile cu 14 pini la care ma gandeam. practic am nevoie de 5-6 pini pentru ca atatea comenzi pot controla din satelitul original al masinii, si 1 pin de input cu care sa verific ce buton a fost apasat, deci pic cu 8-9 pini minim. dar daca vreau sa fac debug din ide, mai bine iau unu de 18 si gata.

 

btw, incerc sa vad si eu cum merge farnell :freaza:

Link spre comentariu

pfewww, merg brici astia de la farnell. ieri de dimineata am comandat piese si azi dimineata erau la usa :aplauzedin pacate tipul cu icd2-ul clona de pe okazii, ma tine de luni ca-mi tot trimite pachetul. dar asta e, vrem ieftin asteptam.

Link spre comentariu

Nu ar fi fost mai simplu sa cauti schema de la "noua unitate" aferenta "satelitului" si sa inlocuiesti complicatele rezistoare in loc sa te chinui sa complici totul inutil?De curiozitate,la iesire cum controlezi tensiunea?ADC?Sau R2R?Te sfatuiesc sa inlocuiesti rezistorii din vechiul "satelit" cu valorile aferente comenzilor pentru unitatea noua.....Si atat.E mult mai simplu si nu iti bati joc de munca depusa la contruirea si gandirea unui microcontroller.Numai bine! :bere: La multi ani!

Link spre comentariu

Nu ar fi fost mai simplu sa cauti schema de la "noua unitate" aferenta "satelitului" si sa inlocuiesti complicatele rezistoare in loc sa te chinui sa complici totul inutil?De curiozitate,la iesire cum controlezi tensiunea?ADC?Sau R2R?Te sfatuiesc sa inlocuiesti rezistorii din vechiul "satelit" cu valorile aferente comenzilor pentru unitatea noua.....Si atat.E mult mai simplu si nu iti bati joc de munca depusa la contruirea si gandirea unui microcontroller.Numai bine! :bere: La multi ani!

1.nu vreau sa ma ating de rezistentele satelitului. nu vreau sa umblu la el si sa-l desfac. daca voi vinde masina o voi da cu piesele ei originale. asa dadeam o gaura si montam satelitul unitatii noi. sau cumparam un adaptor gata facut care costa 200lei, mai putin decat voi baga eu in piese, programator, timp etc.2.crezi ca se poate face adaptorul cu un circuit analogic? nu cred ca prea usor.3.am mentionat ca sunt incepator si vreau sa o fac ca o distractie. decat sa stau in arduino cu apinde ledul invarte motorasul, mai bine fac ceva concret.4. de acord ca pic-ul va fi ca enstein rezolvand x si 0 dar principalul scop al intregului proiect e sa mai apara o dungulita cat de mica pe scoarta mea cerebrala :D5.iesirea trebuie sa inchida curentul venit din unitatea noua printr-un rezistor corespunzator comenzii. cum voltajul trimis de unitate e mic o sa treaca prin pic. o sa am 6 pini pusi pe low si cand detectez cate o comanda dau drumul la pinul corespunzator.6. mersi de post :da
Link spre comentariu

postez prima schema. m-am jucat in TinyCAD :nas:credeti ca ar merge sau e o prostie electronic vorbind :jytuiyupinul 1 vreau sa-l pun pe analog in si sa masor rezistoarele din satelit cu adc.cei 6 pini cu rezistente stau inchisi si se deschid in functie de ce simt pe pinul 1, dand drumul curentului din Sony sa circule prin rezistentele care trebuie. voltajul acestuia e sub 5v pentru ca probabil in unitate e tot un cip care face testarile.un mic fix. curentul pe "Stalk in" trebuie sa-l iau dupa D2 ca sa pot folosi montajul prin ICD2

Link spre comentariu

proiectul avanseaza. pentru ca am adunat cam toate cele necesare, in weekend am facut primele probe pe breadboard.am realizat sursa 5V. se vede infipta in breadboard. initial papa dintr-o baterie de 9V care se pare ca a murit (noua fiind) dupa putine testari asa incat am gasit prin casa un incarcator de mobil pe care scria ca scoate 5V dar scoate vreo 8.5v, numai bun de sursa mea :da totalul investitiei pana acum este de 400lei.-se vede breadboardul, si setul de conectori care au costat 110lei la conexelectronic; am incercat la mecatronica dar se pare ca acolo-s cam nesimtiti. dupa un email de raspuns s-au facut ca ploua si m-au lasat balta nemairaspunzand emailurilor mele.-icd2 clona de pe okazii inca 110lei; merge brici si pe programare si pe debug; pacat de documentatia pentru tontzi; e departe de ce se gaseste pentru arduino.-2xpic 16f88, vreo 3xLM7805 si un pumn de led-uri, rezistoare, condensatori, head-uri etc luate de la farnell in valoare de 120lei;-diode, bareta pini la 90grade si dreapta pentru cuplare icd2 la breadboard, niste socluri de pic-uri cu 18pini, niste potentiometre si fotorez pe care am dat iar vreo 50lei;in figura am realizat un montaj prin care citesc A/D pe un pin si transform in voltaj, apoi verific cu ce spune multimeterul :) in functie de 2 intervale aprind 2 leduri. divizorul de tensiune e format din 2 rezistente in care una e potentiometrul. cu ea voi simula rezistentele satelitului de sub volanul masinii, pentru a implementa valorile in soft.codul il scriu pentru Hi-tech ansi C; sintaxa e cam intortocheata fata de ce programare de windoz stiam eu si trebuie sa stau cu nasul in specificatii. tot felul de cuvinte de 3-4 litere mari sunt considerate functii :nebunrau: ; n-au niste librarii mai high level. am inteles ca mai sunt vreo 2 compilatoare pe C mai user friendly dar sunt pe bani. lasa ca merge si asa raw treaba. mai greu da merge :dabtw, vad ca n-ati spus nimeni in skema mea postata anterior ca stalk in si out trebuie sa lucreze pe un divizor de tensiune, si ca asa cum le-am pus eu nu fac nimic prin inserarea unei rezistente intre 2 pini. :limb:

Link spre comentariu

azi i-am facut primul tunning "in vivo". merge. desi masurasem rezistentele din satelitul masinii azi am avut surpriza sa constat ca una dadea rateuri. multimetrul imi masura o comanda la 2 si ceva ohmi. in soft setasem comparatia intre 1.5 si 10 ohmi. n-a vrut sa mearga decat cand am coborat intervalul la 0,5ohm. probabil eroare relativa in multimetru.pe RA1 masor divizorul de tensiune (Uan1) care are a 2-a rezistenta in satelit (R2). se vede pe breadboard ca am infipt un potentiometru cu care m-am jucat.pe RA0 masor direct tensiunea de la sursa (Uan0) pentru ca am observat ca variaza la sutime si nu am mereu o valoare constanta; am nevoie de ea cand calculez rezistenta din satelit dupa formula R2= Uan1*R1/(Uan0-Uan1)in soft compar R2 obtinut cu niste intervale centrate +- 2% pe valorile pe care le-am obtinut cu multimetrul pe satelit si deschid pinii care au legate rezistentele de care are nevoie sony.R2 masurat pe satelitul freelander:VOL- 2.1 Ω ? aici cred ca am eroare in multimetru. probabil se face contact fara rezistenta. pana n-am pus interval (0.5-...) n-a mersVOL+ 84ΩSEEK+ 204 ΩSEEK- 473ΩMODE 1.29 kΩrb0-rb3 si rb5 stau pe Hi-z adica (input) nu trece curentul prin ele in mod normal. cand detectez ca s-a apasat o anumita functie pe satelit, trec pinul corespunzator in "output low"; asta inseamna 0v pe pin dar lasa sa treaca alti curenti (cel din sony); pe rb4 e un led care se aprinde asa de test sa vad cand se inchide circuitul din sony. curentul cu care verifica sony satelitul e de vreo 3.5v tot pe un divizor de tensiune si tot verificat printr-un microcontroller. deci e ok daca punem masa la masa si + la capatul rezistentelor R1-R5. saltelitul are doar 5 comenzi nu 6 cum credeam, deci se putea si un pic mai scurt. apasarile unei comenzi le exclude pe celelalte. e realizata in satelit, mecanic, deci nu se pot combina 2 apasari sa faca altceva. ne scuteste in soft de alte verificari, dar ne limiteaza daca doream sa folosim o combinatie de 2 apasari pentru o functie noua.am folosit cristalul din pic. s-a mai cerut o rezistenta de 10K intre vpp si vdd. altfel pornea si se oprea aiurea cip-il la cele mai simple atingeri de fire. in docs e mentionat rezistorul ala.mai trebuie sa-i fac ceva masuratori sa vedem cat curent consuma, eventual sa-l bag si in niste sleep mode (ce-o fi ala watch dog)sa mai economiseasca ceva curent sa nu nenoroceasca bateria masinii. oricum vreau sa-l alimentez din 12v ai ignition, nu din cei care alimenteaza memoria sony, ca n-are rost sa mearga mereu.rezistentele R1-R5 "asteptate" de sony si puse de mine pe pinii RBVOL- 23.6 kΩVOL+ 16.8 kΩSEEK+ 8.8 kΩSEEK- 12.1 kΩMODE 2.2 kΩR6 10KΩR7 150Ωpoate muta cineva topicul la PIC-uri?

Link spre comentariu

e unul de 100nF pus in sursa, e ascuns sub LM7805 de pe breadboard. nu l-am inclus si in schema.

 

azi am verificat consumul. circuitul papa vreo 1,3mA in full si cand e o rezistenta apasata in satelit, cel mai mult se duce la vreo 30mA. numai circuitul, fara sursa.

 

i-am mai pus pe while(1){ din program un SLEEP cu un watch dog timer de vreo 60ms si asta-i scade consumul la 170μA. treaba e ca nu stiu cat de bine vor mai raspunde comenzile din satelit la sacadarea asta. e totusi o sacadare de 1/16 secunde. ramane de testat si daca nu, pun watchdogu mai jos, la vreo 30ms.

 

200-250μA e rezonabil pentru bateria de masina? oricum il pun pe alimentare doar cand e cheia in contact asa ca nu va fi bai, dar intreb de amorul artei. ca sa fie treaba complet masurata :d

Link spre comentariu

Cand aveam olctitul, pentru ca asa era la moda (in sensul ca se spunea ca tine bateria "calda" si-i face bine), i-am pus un circuit din ala astabil, cu 2 leduri, care clipoceau nonstop. N-am avut niciodata nici o problema cu consum prea mare(baterie descarcata) din cauza asta. Vorbim totusi de consum de cateva zeci de mA in cazul unor baterii de cel putin 45-50 Ah.Asa ca eu nu mi-as face griji din cauza consumului.

Link spre comentariu

si iata drajii mosului ca la 2 saptamani trecute fix de la inceputul proiectului azi am finalizat. am plecat la drum cu ceva cunostinte de programare C (cat de cat solide) si notiuni generale de electronica si pana la urma l-am dovedit. in seara asta l-am montat si in drumul spre patinoar m-am tot jucat cu cele 5 functii ale satelitului. au mers brici chiar cu sleep-ul pus pe watch dog-ul ala imens de 64ms, desi ma gandeam ca e posibil sa pierzi niste apasari. cele 15-16 citiri ale satelitului pe secunda se pare ca sunt suficiente pentru a detecta cea mai rapida apasare.bilant material: 400 lei investiti, si 2 saptamani de asteptat sculele si apoi familiarizat cu pic-ul si programarea, in speta rezolvarea problemelor electronice cu care ma confruntam. desi adaptorul il puteam cumpara gata facut cu 250 lei am preferat sa invat microcoltrollere pentru ca mi se par o chestie super tare si nu se stie cand mai gasesc ceva de facut. acum am ceva cunostinte si aproximativ uneltele necesare.am atasat circuitul de cablurile mufelor iso cu care vine sony cd/mp3/player-ul, si l-am alimentat de la +-ul din ignition, asa ca va merge doar cand e cheia in contact. n-am mai avut timp sa masor cat papa tot circuitul fiind pe fuga rau, dar fara sursa il masurasem la 170microA, adica putin de tot.pic-ul l-am monat intr-un soket. e perfect asa pentru ca sunt newbie la lipituri. de fapt asta cred ca a fost primul meu circuit lipit mai de anvergura. letconul tip creion se incingea si se oxida varful ala si trebuia sa-l scot din priza si sa-l curat cu smirghel frecvent ca nu se mai lipea cositorul. revenind la pic si soket, spuneam ca e bine ca nu nenorociti direct pic-ul, nu-i lipiti mai multi pini din stiinta dupa care va chinuiti sa ii separati si d-astea. plus ca daca aveti nevoie sa-l reprogramati il dati jos inserand o surubelnita cate putin la ambele capete si hop cu el pe breadboard la programare.si pozele finale. cu cutia de probe bio :ras:

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

da, se pare carezistentele variaza putin cu temperatura. unele butoane nu functioneaza ca asta iarna. se necesita o largire a intervalului de masurare in soft cel mai posibil.nu pot sa cred, ati sters toata documentatia si pozele pentru care am muncit o caruta spre a le face publice!!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări