cnc_step Postat Decembrie 22, 2010 Partajează Postat Decembrie 22, 2010 Pun si eu cateva poze pe acest site, poate le mai dau cateva idei celor care vor sa se apuce de construit cnc-uri. Este un cnc foarte precis, si stabil, majoritatea componentelor sunt frezate in grosimea materialelor si nu a fost nevoie de suruburi, placi dural si gauri suplimentare. Controllerul si driverele sunt productie Canada, sunt cele mai compacte pe piata, fiecare driver comandat de procesorul lui dedicat, si sunt cele din poza bipolare 2,5A. Sunt si unipolare la aceasi marime de 3A, bipolare de 3,5A si bipolare de 6A. Toate vin cu acelasi controller. Pretul pe el a iesit mult mai mic decat daca se renunta la frezari, si se merge pe ideea de aplicare dural peste dural, multi nepunand nici macar stifturi de stabilitate. Axa z este o piesa foarte stabila din toate pct. de vedere, sinele cat si patinele sunt ingropate. Deci mai bine incepeti constructia unui cnc prin componente frezate si bine cotate, pentru ca la final iesiti mai ieftin, si cu o scula precisa cu care puteti sa va masurati puterile cu orice cnc industrial. Am lucrat 15 ani cu dural de aviatie (structura) si stiu ce-i poate pielea. Pentru doritori pot sa mai atasez poze. Link spre comentariu
Adierea Postat Ianuarie 29, 2011 Partajează Postat Ianuarie 29, 2011 Si totusi ghidajele nu sant prea suptiri pentru acele dimensiuni .Prblema forte la masinile de precizie este stabilitatea mecanica cand intra in regim de lucru .Mai pune poze si niste detalii de realizare Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 29, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 29, 2011 Nu stiu la ce ghidaje te-ai uitat, dar sunt sine lineare cu patine cu 4 randuri de bile rexroth bosch de 15mm latime pe sina. Majoritatea constructorilor particulari ansambleaza cnc-uri dar fara sa cunoasca ceva meserie. De exemplu: nu fac diferenta intre sine liniare cu prindere pe cadru din 60 in 60mm si arborii liniari cilindrici cu prindere in capete. Deci o sina liniara de 15mm cu 2 patine cu 4 randuri de bile, daca este prinsa pe un cadru solid bate orice arbore liniar ( pe deformare) pe orice lungime si grosime. La motoare la fel se intampla. Toti vor sa le supradimensioneze (nu stiu ce inseamna forta in Nm) , spun ca trebuie sa aiba forta de intrat in frezare, dar nu-si dau seama ca daca intri cu forta rupi freza. Astea sunt cnc-uri si nu freza FUS sa intri cate 10cm in dural sa termini lucrarea repede. Am vazut cnc-uri cu motoare nema 34 si mai avea si demultiplicare (cu greutati de cateva kile pe axa). Dar sa revenim la subiect. Cand ai intrebat daca nu sunt prea subtiri ghidajele, trebuia sa te uiti prima oara pe ce cadru sunt prinse, a doua oara la greutatea pe care trebuie sa o suporte. Plus ca daca te uiti la axa x o sa vezi ca sunt montate 2 suruburi cu bile care isi fac si rolul de axa, iar daca te uiti la axa y, o sa observi ca sinele sunt montate perpedicular, cea ce la multe cnc-uri de firma nu o sa vezi. Iar in momentul cand se va monta si placa in interiorul cadrului, va fi foarte strong. Link spre comentariu
Adierea Postat Ianuarie 29, 2011 Partajează Postat Ianuarie 29, 2011 Eu am carezut ca este terminat daca ficsezi ghidajele de o masa solida este okGhidajel profilate sant mult superioare fata de acsele cilindrice pentru ca ai posibilitatea sa le ficsezi pe toata lungimea sau mai multe puncte astfel incat sa nu vibreze .Daca prelucrezi dural la turatii si avans mare fara a folosi o racire cu petrol cam aproape sigur rupi freza fie ea si din carbura pentru ca duralu are tendinta sa se lipeasca pe scule la temperaturi mai mari .Cand termini jucaria pune niste pozeEu nu sant dintraia care au parerea ficsa ca numai msinile de firma sant bune se pot face lucruri foarte bune si acasa daca pui pasiune si multa munca .Spor la treaba Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 29, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 29, 2011 Iar ce am uitat sa scriu, este ca o axa z mai strong ca asta nu cred ca a facut cineva. Nici macar cei de la BZT. Cu ce difera asta, este ca nu plimbi patinele, plimbi sinele, deci le folosesti si ca intaritura, iar partea mobila din dural este dintr-o bucata frezata cu santuri pentru sine, si pentru piulita cu bile care este un thk sx de mare precizie cu un pas de 2mm si nu-ti ca cadea niciodata freza cum am vazut la altii fara cilindru de compesare. Oricum cand iti faci un cnc nu il faci sa intri cu avans mare in dural. Il folosesti pentru lucruri de calitate (matritare, etc). Cum am spus vrei sa dai cu avans mare, iti iei un fus, si poti sa o faci pe aia sa vibreze toata. Link spre comentariu
katran Postat Ianuarie 30, 2011 Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Iar ce am uitat sa scriu, este ca o axa z mai strong ca asta nu cred ca a facut cineva. quote] misto masina ... si sistemul de actionare pe Z , cu patine fixe ... doar ca mi se pare cam lunga axa in sine ... nu este posibil sa apara incovoieri ? felicitari , o lucrare ingrijita . Nu-mi dau seama cat e de solida , presupun ca stii tu mai bine ... P.S. Da' de asta ce parere ai ? Crezi ca destul de " strong " ? N-am cantarit-o , dar cred ca sare de 25 de kile complet echipata ... Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 30, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Salut,Problema cu incovoierea nu exista datorita efectului de profil I cu ajutorul sinelor. Si daca se incovoaie inseamna ca freza s-a rupt si motorul de frezare a explodat. Ce avans poti sa dai la frezare pe un cnc sa indoi duralul si sinele?Am ceva vreme de cand iti admir lucrarile, sunt ok, dar au unele supradimensionari fara a fi nevoie. De exemplu la laterale ai folosit multe placi de dural si cu grosimi mari, cand puteai foarte bine sa pui una groasa frezata si cred ca ieseai mai ieftin si mai solida in constructie. Daca frezai santuri pe cote sa intre patinele cel putin 5mm, nu mai aveai nevoie de a doua placa si nici de stifturi daca le-ai pus. La axa y pe care sta axa z, trebuia sa pui o sina deasupra pe profil si nu paralele pentru a prelua greutatea pe toate bilele ale celor 2 patine, iar sina de jos doar mentinea efectul de torsiune. Asa folosesti patinele la jumatate din capacitate. Si tot la fel patinele trebuiau incluse cel putin 5mm in placa de dural care sustinea axa z. La fel si la axa z, trebuiau incluse patinele si sinele cel putin 3mm in dural pentru a scoate efectul de deplasare pe toleranta gaurilor de la sine si diametrelor suruburilor. Oricat ai strange tu suruburile la sine, daca lovesti, sau fortezi in frezare, te fura un pic. Am ajuns si la problema cilindrului de compesare. Vad ca ai pus surub cu pas de 5mm, daca puneai un thk sx 1602, iti garantez ca putei sa pui 100kg, si nu-ti pica freza pe masa. Dar multi si-o fura la axa z si pun pas mare pentru viteza. Nu cred ca vei folosi vreodata viteza la axa z. Motoarele vad ca sunt pe nema 34 pe toate axele. La axa x daca ai pus 2 suruburi cu pas mic (din poza nu reiese pasul) puteai sa pui 2 vexta de 1nm. Daca ai pus cu pas mare, se putea pune de maximum 1,5-2nm pe motor. Puterea la doua motoare creste exponential fata de 1 motor . In rest este ok, doar ca ai supradimensionat totul nefiind necesar. Axa z putea fi mai usoara daca puneai cutia de comanda in spate pe axa y, si sa ramana decat sherlinu-l pe axa z.Ai cheltuit mult mai ales cu risipa de profil dintre picioare, care acolo trebuia un profil de 20/20, sau 30/30. Scuaza-ma daca ti-am adus ofense, sau te-am deranjat intr-un fel prin sfaturi, dar incerc sa scot din mintea multor constructori de cnc-uri boala asta de supradimensionare fara rost. Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 30, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Pentru Katran.Si ce era mai important de spus n-am spus. Am batut campii cu povesti.Axa z cum este construita de mine iti da posibilitatea sa folosesti un spatiu mai mare intre axa z si masa. La tine de exemplu oricat ai ridica axa z, spatiul va fi mai mic intre suportul sinelor si masa. La mine poti sa urci axa y cu tot cu axa z la o inaltime dubla pentru ca nu ma va fura lungimea sinelor si voi putea sa bag si o menghina mai inalta sau un obiect mai gros de prelucrat. Link spre comentariu
Adierea Postat Ianuarie 30, 2011 Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Dimensiunile mai mari se iau pentr a se evita intrarea in vibratii a componentelor nu din necesitatea de rezistenta si toate aceste precautii trebue luoate atunci cand avem ansamble lungi .Eu zic ca este ok din punctul de vedere al dimensiunilor . Link spre comentariu
katran Postat Ianuarie 30, 2011 Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Hmmm... Uite cum facem ... Eu sunt la a 8-a masina construita ... Se cheama ca am un pic de experienta , ce zici ? Hai sa facem o comparatie ... prelucrarea unui bloc de rulmenti pentru capatul conducator al unui surub cu bile ... o lucrare relativ mica ( 60mm x 40mm x 20mm , plus gaurile de rulment , date la cota de rulment ) . Practic un paralelipiped cu o gaura in trepte , gaurile laterale de prindere ... . Uite in poza despre ce este vorba . Facem un filmulet fiecare si comparam ...Timp de lucru , precizie obtinuta , calitatea finish-ului ... Esti de acord ? Cu ocazia asta mai invatam , si rezolvam si disputa ...Daca ai dreptate , voi fi primul care te va felicita , sincer . Link spre comentariu
yo9hnf Postat Ianuarie 30, 2011 Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 mincof, felicitari pentru realizare !Care a fost pretul total al constructiei ? Dar doar a scheletului de aluminiu? Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 30, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Nu am vrut sa ofensez pe nimeni, dar vad ca am fost inteles gresit. Ai construit 8 masini, felicitari, asta este bine. In schimb la partea cu experienta avem o problema, eu am lucrat 15 ani la ROMAERO la structura avionului si in cea ami mare parte la trenul de aterizare la Bac. Gauream cam 1000 de gauri pe zi in dural la precizie de "avion". Deci masini in coordonate cu lungimi de 10metri am vazut si m-am jucat cu ele in 1986 prima oara in fabrica de avioane cand faceam practica. Multa lume nici nu stia ca exista asa ceva.. In vibratie intradevar intra daca dai avans mare, sau sa intre mult in material. Dar depinde si de motorul de frezare ca turatie, si de scula. Iar partea de prelucrare pe care vrei sa o facem, nu tine in mare parte de masina. Daca este bine reglata, gecod-ul facut cum trebuie poti sa scoti calitate si pe una mai firava. La un cnc, viteza se claseaza pe locul 2, calitatea este pe locul intai. Asta este defectul nostru cand facem un cnc. Prima intrebare este "ce viteza are". Daca se doreste viteza, luam un fus in care intram adancime cu 10-20mm in dural si calitatea ramane pe locul 2. Acum sa intram in subiect:Cred ca te-ai suparat pentru ca am incercat sa dau niste sfaturi. Mai bine imi vedeam de treaba.Dar te intreb intr-adevar daca ai experienta: Cum ai calculat tu sinele de 20 sau 25 (nu se distinge bine in poza) si motoarele pe axa x? Pentru cea ce ai tu acolo, zic ca sina de 15 era prea mult (12 era perfect). Iar la un cnc cu un singur motor pe x, fac pariu ca ai pus acelasi motor ca valoare, sau mai mic. Noi "cnc-istii" calculam asa: Daca este mai mare masa, punem sina mai lata si patine mai mari. Nu am vazut 1 macar sa puna sine dupa cea ce impinge (adica greutate). Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 30, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Pentru yo9hnf,La schelet am dat intre 30 si 50E pe metru liniar. Nu am facut un calcul, dar cred ca vreo 800ron. Mult am dat pe automatele de prindere pe toate canalele in colturi pentru a se fixa masa, iar dupa acea am pus si coltarii suplimentari pentru intaritura. Deci nu pui doar coltarii ca nu ai facut nimic, la prima vibratie iti sare din cota. Filetezi in capul profilului, pui surub, apoi filetezi in santu profilului, pui automatele, si apoi poti sa mai pui si coltari daca te tine buzunarul. Dar intre coltari si automate, alege automatele, pentru ca sunt perfecte daca profilul este drept taiat. Oseara buna,Valentin Link spre comentariu
katran Postat Ianuarie 30, 2011 Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Masina aia a fost construita acum 3 ani . Nu stiam eu cam ce si cum ... Masina la care lucrez acum , e mai mica nitel dar are cam aceleasi componente ( THK SHS25AC pe axa X si Y , THK HSR25R pe Z ) . Daca aveam disponibile , foloseam seria 30 fara nici o discutie ... Mai ales ca pe Z veau sa pun un motor de frezare cu ATC si spindle nose BT30 . Ala are cam 15 kile . Ma indoiesc ca-l pot plimba cu un motor de 2-3N/m ... Factorul principal dupa care dimensionez componetele este eliminarea vibratiilor de orice fel . Este foarte greu sa faci asta cu aluminiu ... ar fi nevoie de batiuri de mehanita ( stress relieved ) . Nu am acces la asa ceva , dar nu-i timpul pierdut ... Stii de ce ma oftic ? Pentru ca n-ai aratat concret ce poate sa faca masina ... Sigur ca experienta pe care o ai te ajuta , dar masina prezentata de tine nu seamana nici pe departe cu utilajele de la ROMAERO ... Executa o prelucrare pe masina si prezinta aici ce ai obtinut ... precizie , calitate finish ... ceva concret , care poate fi verificat . Nu este suficient sa construiesti masina , ar trebui sa demonstrezi ca functioneaza corect ... Eu nu am pregatire in domeniu ca tine ... ce-am facut este din pura pasiune ... si vreau sa sper ca m-am descurcat cat de cat ...Apropo de experienta ... n-am facut calcule , ca nu ma pricep la asa ceva ... pur si simplu asa mi s-a parut mie ca e corect ...Chestie de feeling ... Si functioneaza corect , folosesc masina de trei ani , am lucrat si 7-8 ore pe zi cu ea fara sa am probleme .. Iar motorul de frezare e un gunoi de la littlemachineshop... MT3 in bot , TIR 0.01 , 300W ...Daca aveam pe ea un HF care sa alerge cu 24000 si o putere de 2-3Kw , atunci era alta treaba ... puteam sa fac piesa aia de care vorbeam ( blocul de rulmenti ) in maxim 30min ...nu ca acum , cand am nevoie de 2 ore ... P.S.Sa inteleg ca esti de acord cu provocarea ?P.P.SAm vazut ca vrei s-o vinzi pe okazii ... te apuci de alta ? Ce te nemultumeste la asta ? Link spre comentariu
cnc_step Postat Ianuarie 30, 2011 Autor Partajează Postat Ianuarie 30, 2011 Diferite stadii de constructie. Mai am trei in lucru, dar pozele le pun la final. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum