Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Liniaritate indicator benzină


Vizitator Ciorapel

Postări Recomandate

Vizitator Ciorapel

Vă salut.În primul rând, bine v-am găsit. În al doilea rând, îmi cer scuze că a trebuit să mă lovesc de o problemă pentru a mă înregistra, şi nu am făcut-o de când vă urmăresc.Acum să termin cu offtopicul şi să trec la subiect.Toată lumea ştie că Dacia are cel mai prost indicator de benzină pus vreodată pe vreo maşină. Se bălăngăne la fiecare groapă şi la fiecare curbă. Am tot încercat cu condensatoare, dar comportamentul acului e ciudat; fiind un curent mare, condensatorul se încarcă imediat, descărcându-se uşor, deci făcând o liniaritate a vârfurilor de tensiune (a hopurilor şi a curbelor).Ce aş dori eu este un montaj (pe cât se poate de simplu, deoarece sunt începător, şi tata nu vrea să mă ajute cu nimic, cu toate că e electronist), să creeze o liniaritate a acestui semnal.Explicaţie componente şi legături :Sonda de benzină din bord are trei ”picioruşe”. Două dintre ele sunt alimentate cu 12v pentru a creea un electromagnet pe care se plimbă o bobină ce este comandată de plutitorul din rezervor care ”dă” la masă. Rezistenţa bobinei indicatoare este de 440 ohm, rezistenţa plutitorului este ~7 ohm la full, ~280 ohm la gol; deci cu cât rezervorul este mai plin, cu atât rezistenţa scade, şi acul indicator urcă.Am încercat condensatoare pe firul de sondă, dar acestea se descarcă brusc la apăsarea frânei (acul scade destul de mult în bord), şi nici nu produc o liniaritate în afişaj.Dacă se poate, să se mai construiască şi un al doilea montaj, care atunci când rezistenţa urcă la 200 ohm, să aprindă un led, să semnalizeze intrarea pe avarie benzină.Mă poate ajuta cineva cu nişte sfaturi ?În speranţa unui ajutor, vă mulţumesc ![modificat]Haideţi că explic succint că văd că am scris prea mult mai sus :Am o tensiune ce poate lua valori 0v minim şi 6v maxim. Această tensiune fluctuează cu 1-2v. Aş dori să realizez un montaj ce face media tensiunii pe un interval de timp (5-10 secunde).

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • remus68

    3

  • marinescug

    1

  • maverik_ro

    1

Primul lucru pe care il ai de facut este sa te separi de sursa de semnal. Adicatele faci un etaj separator. Apoi faci o integrare cu o constanta de timp aleasa de tine, iar un etaj separator, si te napustesti pe un instrument indicator.Nu are rost sa masori cu un voltmetru cu 3 cifre dupa virgula un semnal care e destul de jucaus.O alta metoda de masura, undeva intr-o revista Tehnium era un convertor tensiune frecventa cu citire pe turometru digital bineinteles.Treaba se poate face si in digital, cu medie alunecatoare.De aceea voltmetrul la Dacie e un termo-voltmetru, cu o inertie (termica) destul de pronuntata.Nu stiu cu ce te poate ajuta sa stii nivelul exact. metoda indirecta e sa-i verifici linearitatea prin umplere litru cu litru.

Link spre comentariu
Vizitator Ciorapel

Nu vreau să modific cu absolut nimic afişajul; vreau să îl las pe cel cu ac. Tot ceea ce vreau e să fac dintr-o tensiune oscilantă una cât mai liniară.

 

Tensiunile sunt cam aşa :

secunda 1 - 4,3v

secunda 2 - 5,1v

secunda 3 - 3,5v

secunda 4 - 4,4v

secunda 5 - 4,3v

secunda 6 - 4,5v

secunda 7 - 3,4v

secunda 8 - 5.2v

 

Tensiunile cu ITALIC sunt cele reale să zic când am 3 sferturi de rezervor, iar restul sunt tensiunile date de bâltâcâiala din rezervor.

 

Ce aş vrea eu este ca tensiunile să arate aşa :

secunda 1 - 4,3v

secunda 2 - 4,5v

secunda 3 - 4,1v

secunda 4 - 4,3v

secunda 5 - 4,4v

secunda 6 - 4,2v

secunda 7 - 4,1v

secunda 8 - 4,4v

 

Adică o liniarizare a tensiunii cât mai aproape de mijloc... o medie a tensiunii. Nu mă interesează pe un interval FIX, mă intereseaza (teoretic) un stabilizator (nu ştiu dacă e cuvântul corect).

 

Asta ai încercat să-mi zici tu acolo ? Că mi se pare tare complicat ...

Link spre comentariu

Sonda de masura e o rezistenta semireglabila,de cursor fiind atasat un plutitor-integreaza semnalul asa cum ai zis,semnalul find amplificat si tranzistorul final sa-i dea curent,dupa cum e cazul,la ceas.Ai nevoie de o sch cu valori?

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Vă salut.În primul rând, bine v-am găsit. În al doilea rând, îmi cer scuze că a trebuit să mă lovesc de o problemă pentru a mă înregistra, şi nu am făcut-o de când vă urmăresc.Acum să termin cu offtopicul şi să trec la subiect.Toată lumea ştie că Dacia are cel mai prost indicator de benzină pus vreodată pe vreo maşină. Se bălăngăne la fiecare groapă şi la fiecare curbă. Am tot încercat cu condensatoare, dar comportamentul acului e ciudat; fiind un curent mare, condensatorul se încarcă imediat, descărcându-se uşor, deci făcând o liniaritate a vârfurilor de tensiune (a hopurilor şi a curbelor).Ce aş dori eu este un montaj (pe cât se poate de simplu, deoarece sunt începător, şi tata nu vrea să mă ajute cu nimic, cu toate că e electronist), să creeze o liniaritate a acestui semnal.Explicaţie componente şi legături :Sonda de benzină din bord are trei ”picioruşe”. Două dintre ele sunt alimentate cu 12v pentru a creea un electromagnet pe care se plimbă o bobină ce este comandată de plutitorul din rezervor care ”dă” la masă. Rezistenţa bobinei indicatoare este de 440 ohm, rezistenţa plutitorului este ~7 ohm la full, ~280 ohm la gol; deci cu cât rezervorul este mai plin, cu atât rezistenţa scade, şi acul indicator urcă.Am încercat condensatoare pe firul de sondă, dar acestea se descarcă brusc la apăsarea frânei (acul scade destul de mult în bord), şi nici nu produc o liniaritate în afişaj.Dacă se poate, să se mai construiască şi un al doilea montaj, care atunci când rezistenţa urcă la 200 ohm, să aprindă un led, să semnalizeze intrarea pe avarie benzină.Mă poate ajuta cineva cu nişte sfaturi ?În speranţa unui ajutor, vă mulţumesc ![modificat]Haideţi că explic succint că văd că am scris prea mult mai sus :Am o tensiune ce poate lua valori 0v minim şi 6v maxim. Această tensiune fluctuează cu 1-2v. Aş dori să realizez un montaj ce face media tensiunii pe un interval de timp (5-10 secunde).

Cea mai simpla metoda pe care o vad eu..De la cursorul sondei te duci cu o rezistenta de citiva Kohmi,in baza unui tranzistor NPN;colectorul il legi la 12V,iar intre emitor si masa legi bobina indicatoare...Intre baza si masa pui un electrolitic,tot prin tatonare..Tranzistorul va functiona ca repetor pe emitor si-ti va separa sonda de indicator..Problema care apare e urmatoarea...in emitor vei avea cu 0,6-0,8V mai putin decat in baza..adica indicatorul va arata cu 0,6V mai putinCa sa rezolvi si problema asta capatul de la masa al sondei il deconectezi si pui acolo o dioda cu catodul la masa si anodul la firul sondei....ridicand astfel tensiunea pe cursor cu exact 0,6-0,8V Tatonand valoarea rezistentei si a condensatorului,cred ca poti rezolva problema
Link spre comentariu
Vizitator Ciorapel

Matache, mersi de răspuns.

 

Am încercat simularea schemei propuse de tine, dar tranzistorul nu se deschide, deoarece are masă în bază și 12 v în colector, iar alți 12 v în emitor.

 

Posted Image

 

Rezistența de 440 ohmi reprezintă ceasul indicator din bord.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Matache, mersi de răspuns.

 

Am încercat simularea schemei propuse de tine, dar tranzistorul nu se deschide, deoarece are masă în bază și 12 v în colector, iar alți 12 v în emitor.

 

Posted Image

 

Rezistența de 440 ohmi reprezintă ceasul indicator din bord.

Este doar vina mea,nu am citit cu atentie postul tau,am crezut ca sonda este conectata intre +12V si masa,acum am inteles ca sonda este inseriata cu indicatorul din bord..

Chiar si asa cred ca exista o rezolvare,o sa ma gandesc si-ti spun...

Link spre comentariu

La toate autovehiculele care au indicatorul de bord cu 2 bobine se intimpla acest fenomen si este perfect normal sa se intimple asa! Ce vrei tu, se obtine foarte usor utilizind un indicator de bord cu bimetal (modele mai vechi, dar am vazut si la autoturisme vest-europene fabricate dupa 1990); bimetalul este mai lenes si nu raspunde la fluctuatiile rapide ale traductorului.

Link spre comentariu
Vizitator stoicavsl

Din pacate, tatal tau, "Ciorapel", fiind electronist, a avut dreptate sa nu te ajute in rezolvarea acestei probleme; se pare, nu ai inteles cateva aspecte foarte simple, evident, pentru specialisti in domeniu:1.masurarea nivelului, chiar la masini noi si scumpe, este una orientativa, fara pretentii de precizie, in primul rand datorita formei rezervorului.Evident, la Dacia(dar si la alte masini) pentru a avea un pret rezonabil se utilizeaza un traductor simplu cu o rezistenta variabila actionata de un plutitor(asa cum precizeaza cineva).Oricum, forma rezervorului face ca informatia sa nu fie suficient de precisa.2.Daca te referi la eventualele variatii ale indicatiei, datorate modificarii nivelului(orice oprire brusca, variatie viteza, denivelare creaza un val care modifica pozitia plutitorului),. aceasta este acceptabila in anumite limite.Oricum, tipul de aparat indicator, tip logometru(cu doua bobine, fara element elastic pentru cuplul rezistent) care este utilizat in acest scop si la Dacia(doar daca ai modificat si ai pus un instrument de masura de alt tip) este unul care rezolva destul de bine problema, fara alte filtrari.Datorita frecventei foarte mici a semnalului, acesta este greu de filtrat.3.Rezolvarea corecta a problemei este de a lasa nivelmetrul asa cum e si de a monta un aparat de masurat debitul de benzina consumat.Asa numitul Calculator de bord.Nu vreau sa fac publicitate dar exista o firma in RO care ofera ce trebuie, la raport calitate/pret foarte bun, un asemenea aparat.Ofera si solutia de a te ajuta sa-ti faci singur, cu ajutorul tatalui electronist, un asemenea aparat.Tastezi pe Google "calculator de bord" si gasesti site-ul, care ofera si explicatii, documentatie etc.

Link spre comentariu
Vizitator Ciorapel

Mulțumesc mult pentru răspunsuri.Știu că pe alte mașini este indicator cu bimetal, dar este practic imposibil de adaptat orice alt indicator pe Dacie, deoarece raportul este logaritmic, nu liniar.Cu calculatorul de bord, am văzut pe cineva vorbind despre așa ceva, dar era o măsurătoare mult mai imprecisă, deoarece era folosită sonda de Dacie, iar raportul era făcut orientativ, nu în funcție de kilometraj, ci de un criuteriu default, pe modele medii, orientative. Acum voi căuta dacă există ceva funcționabil; dacă știi ceva, te rog să-mi dai un MP cu numele și/sau site-ul de unde pot procura așa ceva.Eu nu vreau să fac o măsurare exactă, dar vreau să pot face de exemplul consumul de la „plin„ la ”bec aprins„, măcar aproximativ. Deoarece acum când vreau să-l fac, îl fac în funcție de cât de des se aprinde becul la benzină. Dacă după măsurarea „ochiometrică” becul rămâne mai mult aprins decât stins ș.a.m.d., deci metode empirice.Încă odată, vă mulțumesc de răspunsuri !

Link spre comentariu
Vizitator stoicavsl

Da, si in instrument de masura cu bimetal rezolva problema variatiei datorate valurilor.Din pacate asta nu rezolva si problema preciziei deoarece problema se datoreaza formei rezervorului si faptului ca este foarte plat astfel incat cativa mm pe inaltime inseamna cantitate destul de mare.Din nefericire pentru cei care doresc sa stie cu precizie mai buna de 5litri cata benzina mai ramane in rezervor, singura solutie este de a pune un computer de bord, care se bazeaza pe masurarea debitului de benzina ce se consuma.Fie ca e un sistem bazat pe masurarea timpilor de injectie, cum este la CB la masinile mai noi, fie ca este bazat pe debitmetru.Nu stiu la ce calculator de bord de Dacie te referi dar singura firma care ofera un produs testat si precis, la un pret bun este cea la care faceam referire.Ca sa nu fac publicitate si sa supar pe cineva iti recomandam sa tastezi pe google "Calculator de bord".Singura firma care produce asa ceva in RO esta asta.Lirast se cheama, o gasesti.Si poti obtine multe informatii utile, mai multe decat pot da eu aici: multa documentatie free in domeniul masurarii consumurilor de benzina si motorina.

Link spre comentariu

asta nu rezolva si problema preciziei deoarece problema se datoreaza formei rezervorului

:nas: Precizie pentru ce, ca doar nu-i farmacie in rezervorul ala! O masina poate sa consume 3l/100km, ca daca merge la ore de virf prin Bucuresti sau orice alt mare oras, va face 3km in doua ore si dupa aceea ii ies la calcul 20l/100km! Indicatia litrometrului este mai mult decit suficienta. Pina si daca ar functiona numai becul avertizor si tot iti dai seama ca daca s-a aprins becul mai ai x litri (de obiciei in jur de 5) si ar trebui sa realimentezi.
Link spre comentariu
Vizitator stoicavsl

Ma refeream la o precizie mai buna decat poate oferi un nivelmetru de autoturism si lampa pentru nivelul de alarma a nivelului minim.In principiu, daca faci plinul o data la 200Km si nu te intereseaza cat consumi, nici un aparat indicator al consumului nu e necesar.Daca te intereseaza cat consumi, atat pentru a face economie cat si pentru a sti cata benzina(motorina) mai ai in rezervor, atunci se pune problema preciziei de masurare a nivelului din rezervor, sau mai bine, a consumului total, a consumului instantaneu(pentru a alege regimul optim de sofat).Ori asta, in domeniul auto, nu se poate obtine cu aparate de masurat nivelul ci cu debitmetre.Producatorii de autoturisme nu au pus degeaba computere de bord: este util sa ai un control cat mai bun al consumului dar si a altor parametri.Acestia au gasit o solutie simpla(desi imprecisa e totusi mai precisa decat nivelmetrul) de a masura consumul folosindu-se de timpii de injectie, asa cum s-a precizat mai sus.Solutia nu ofera o precizie foarte buna(eroare peste 7%), adica de doua ori mai bine decat nivelmetrul, dar, in cele mai multe situatii e suficient.Asa cum spui, nu e chiar farmacie.Pentru firme insa(statii taxi, scoli de soferi amatori etc) care doresc sa micsoreze furturile, "farmacia" e necesara astfel ca singura solutie este de a monta debitmetru.Iar pentru cei care au masini cu carburator si vor calculator de bord, aceasta e singura solutie de asemeni.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări