stefan33 Postat Ianuarie 11, 2013 Partajează Postat Ianuarie 11, 2013 O sirena care sa ,,sune,, ca o locomotiva cu aburi , pentru un tren de jucarie, are cineva schema ? Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 11, 2013 Partajează Postat Ianuarie 11, 2013 O colectie de scheme excelente pentru toti electronistii puteti gasi pe site-ul Talking ElectronicsMai jos e una din cartile ce pot fi descarcate gratuit. Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 21, 2013 Partajează Postat Februarie 21, 2013 Buna ziua M-ar putea ajuta cineva cu o simulare/verificare pentru schema atasata (luata de aici http://www.flickr.com/photos/dadita1/3199961160/in/photostream/)? R1 = 1M R2 pp ca e o rezistenta variabila Ce ar trebui sa faca montajul: cand primeste un flash (lumina IR) ar trebui sa se inchida circuitul intre capetele V+ si V- iar cu ajutorul lui R2 ar trebui reglata distanta temporala (la nivel de mili sau chiar microsecunde) intre momentul receptarii luminii si momentul inchiderii circuitului. Multumesc Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 22, 2013 Partajează Postat Februarie 22, 2013 hmmm... nimeni? Poate lipsa de timp? Daca asta e problema atasez circuitul facut de mine in multisim 9 (trebuie schimbata extensia din txt in ms9). N-am gasit tiristorul si am pus ceva asemanator dar nu stiu daca e okN-am gasit o fotodioada si am simulat o dioda normala.poate or mai fi si alte greseli...Problema e ca ceea ce stiu eu despre electronica se cam reduce la ce am invatat la fizica in liceu si din revistele tehnium tot de atunci asa ca nu prea stiu ce ar trebui sa imi arate programul dar mie imi pare ca montajul nu face nimic, indiferent ca exista dioda D4 (fotodioda) circuitul se inchide oricum.Multumesc pentru orice sfat desi as prefera sa fie unul bun declansator optic.txt Link spre comentariu
Guevara Postat Februarie 22, 2013 Partajează Postat Februarie 22, 2013 Deci sa inteleg ca scopul final este sa faci ca tiristorul sa intre in conductie... Pentru ca un tiristor sa conduca trebuie indeplinite 3 conditii:1. Sa primeasca o tensiune mai pozitiva pe poarta decat potentialul catodului (parca peste 800mV)2. Curentul pe care il "trage" poarta sa fie mai mare decat o anumita valoare specifica (valoarea se gaseste in catalog)3.Curentul care cicula prin tiristor trebuie sa depaseasca pragul curentului de mentinere(este specificat si asta in catalog)Pentru ca un tiristor sa iasa din conductie trebuie indeplinite una din conditiile:1. Sa aplici o tensiune negativa intre anod si catod2. Sa scazi sub limita curentul de automentinere.Acum in alta ordine de idei, iti recomand sa incerci "circuit Wizard" .Fotodioda asa cum ai simulat-o tu in Multisim nu este decat o dioda polarizata invers in serie cu o rezistenta imensa care face ca, condensatorul C1 sa fie la masa, Caz in care tiristorul nu pleaca. Potentiometrul cel de 500k va avea vesnic acea valoare daca nu suntezi terminalul din mijloc cu unul din capete, Voltmetrul se conecteaza intotdeuna in paralel cu sarcina nicidecum in serie (teoretic are rezistenta infinita), Ce sarcina vrei sa ii dai tiristorului? 5V e cam putin si s-ar putea sa nu depasesti curentul de mentinere.Incerca sa schimbi fotodioda in simulator cu un potentiometru de valoare mare. Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 22, 2013 Partajează Postat Februarie 22, 2013 Voltmetrul se conecteaza intotdeuna in paralel cu sarcina nicidecum in serie (teoretic are rezistenta infinita) pfuai de capul meu, nici ce stiam in liceu nu mai stiu Merci mult pentru sfaturi, il modific si revin.Ideea montajului e sa imi declanseze un blit extern atunci cand "vede" lumina altui blit.Blitul extern are doua contacte pe talpa care atunci cand sunt puse in scurt declanseaza blitul (deci blitul trebuia sa fie in locul sursei). Valoarea de 5 V am pus-o din amintiri, o sa caut sa aflu exact ce tensiune au bliturile la patina.Deci, pe scurt, cand fotodioda primeste un impuls luminos tiristorul trebuie sa inchida circuitul pentru o fractiune de scunda poi sa-l deschida si sa fie gata sa-l inchida din nou la urmatorul semnal luminos. O sa verific conform conditiilor pe care mi le-ai spus (sper sa ma descurc).N-am inteles insa asta:Potentiometrul cel de 500k va avea vesnic acea valoare daca nu suntezi terminalul din mijloc cu unul din capete. Link spre comentariu
Ticu Postat Februarie 22, 2013 Partajează Postat Februarie 22, 2013 Un potentiometru are 3 contacte: 2 capete si un cursor care se deplaseaza intre ele. In schema s-a folosit simbolul unei rezistente variabile, care are drept cauza alt parametru (temperatura, tensiunea). Mai bine pui o rezistenta fixa pentru simulare. Eu cred ca rolul ei este de reglaj al sensibilitatii la lumina a montajului.In loc de fotodioda D1, pentru simulare, pune un intrerupator (contact care se inchide cand primeste lumina). Asta face fotodioda, isi mareste curentul invers la iluminare.La bliturile vechi tensiunea pe patina este cateva sute de volti, fiindca se obtine din tensiunea de pe condensatorul principal al blitului.Cu 42 lei gasesti un montaj gata facut, cu carcasa, lentila si patina. Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 22, 2013 Partajează Postat Februarie 22, 2013 Multumesc. Mi-am adus si eu aminte cum e cu potentiometrul... se pare ca am uitat mai multe decat credeam... Totusi, o sa-l scot de tot ca oricum nu face ce vroiam iar pe schema scrie ca e optional.Am incercat cu intrerupator, nu stiu de ce dar nu pare ok, daca e deschis cand pornesc simularea imi da o eroare, daca-l deschid in timpul simularii pare ca tiristorul nu mai inchide...Parca un declansator optic era totusi mai scump de 42 de lei dar nu asta-i problema. M-am apucat sa-l fac din 3 motive:1. am crezut ca din potentiometru pot sa reglez intarzierea declansarii... poate totusi gasesc o metoda.2. imi mai folosesc mintea si la altceva decat la munca3. alea care se gasesc de cumparat nu merg. Dupa ce declanseaza prima oara trebuie scos blitul de pe patina ca sa mearga si a 2-a oara... probabil ca si in montajul meu, tiristorul nu mai deschide circuitulFolosesc blituri noi, cu voltaj mic. O sa masor maine, sa vad exact cat e voltajul ca pe net am gasit valori diferite, intre 3 si 12 V Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 23, 2013 Partajează Postat Februarie 23, 2013 Am masurat si am revenit: 3V. Va multumesc mult pentru sfaturi si explicatii. Nu credeam ca o sa ma apuc si de proiectare/modificare circuite dar suna interesant. Totusi, cateva intrebari ca sa imi limpezesc ideile: 1. Principiul de functionare e asa (conform schemei de aici:http://elforum.info/download/file.php?id=38600): Cand primeste lumina, fotodioda D1 permite trecerea curentului prin ea si astfel, prin R1 si D2, alimenteaza poarta tiristorului U1 punand in scurt contactele blitului (bornele V+/V-). Am inteles bine? 2. daca da, ce rol are condensatorul C1? 3. Gasesc pe undeva, in format electronic, un catalog cu caracteristicile pieselor? 4. In multisim (sau circuit wizard, ca l-am luat si p-ala dar o versiune educationala) nu am posibilitatea sa creez o piesa conform specificatiilor din catalog, in cazul in care n-o gasesc in baza de date? Ma gandesc ca se poate dar n-am gasit de unde si baza lor de date e cam saraca. Cam asta ar fi, mai departe sper sa ma descurc singur. Multumesc inca o data. Link spre comentariu
Ticu Postat Februarie 23, 2013 Partajează Postat Februarie 23, 2013 1+2. Cand primeste lumina, fotodioda D1 permite trecerea curentului prin ea si astfel tensiunea pe pinul din stanga al lui C1 creste mult, aproape de V+. C1 se incarca si, pentru o fractiune de secunda, prin el trece un curent continuu (se comporta ca un scurtcircuit). Astfel poarta tiristorului primeste scurt timp o tensiune suficienta pentru amorsarea tiristorului si acesta intra in conductie. Ramane in aceasta stare daca nu se micsoreaza tensiunea V+/V-, asa cum a indicat si simularea. Micsorarea tensiunii se intampla automat la bliturile vechi, unde contactul sincron din patina descarca un mic condensator pe primarul unui transformator ridicator de tensiune. Odata descarcat, tensiunea pe patina scade spre zero. Vezi o schema clasica de blit pe un site francez indicat mai jos. Revenind la schema ta, dupa ce pulsul luminos a incetat, C1 se descarca lent prin R1 si D2, fiind pregatit apoi pentru o noua declansare. 3. Gasesti pe internet cu un motor de cautare, dupa codul piesei. Vezi mai jos. 4. Nu stiu Nu-ti trebuie intarziere, interesul este ca blitul principal si cel comandat (slave) sa ilumineze simultan, ca sa prinda momentul cand obturatorul este deschis. Adaptoare de tipul schemei tale se folosesc la blituri vechi - prima schema de aici: http://pafgadget.free.fr/bidouillages/flash.htm Cum spuneam, gasesti la 42 lei nou aici, unde x-urile completeaza numele unui site de vanzari de ocazie http://www.xxxxii.ro/aparate-foto-blitz ... a120926619 Pentru blituri cu electronica digitala de comanda, deci tensiuni mici pe patina, sansele sa functioneze astfel de montaje sunt mici - trebuie incercat practic pe blitul in cauza. Ar trebui scheme adecvate, in functie de schema blitului respectiv. BPW34 e o fotodioda cu arie mare (7,5 mmp) deci sensibila, cu tensiunea inversa maxim 60V. http://www.vishay.com/docs/81521/bpw34.pdf Chiar daca tensiunea V+/V- depaseste valoarea garantata 60V, datorita valorii foarte mari a lui R1, curentul invers prin D1 este mic si D1 nu este deteriorata. EC103M este un tiristor de mica putere dar sensibil, cu tensiune maxima 600V, curent max. 0,5 A, curent de automentinere min. 5mA; amorsabil la minim 0,8V si 0,2mA http://www.arrow.com/item/detail/littelfuse/ec103m Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 23, 2013 Partajează Postat Februarie 23, 2013 N-am dat prea multe detalii despre ce anume vreau sa fac ca sa nu plictisesc lumea. Vreau sa folosesc montajul pentru speed photo (exemplu: http://farm3.static.flickr.com/2311/2218479635_700217b754.jpg) Am deja un declansator optic (la zgomot), facut de mine dupa o schema de pe net si blituri ce pot fi folosite ca slave optic si totul functioneaza bine, am facut cateva poze. Problema e ca nu pot folosi decat un blit asa ca m-am gandit sa folosesc declansatorul optic sa declansez o patina pe care sa pun declansatorul radio, asa incat mai multe blituri sa fie declansate simultan. D-aia imi trebuie intarziere (cateva milisecunde). Am testat la f64 mai multe patine optice, si mai scumpe si mai ieftine (de fapt cred ca toate pe care le aveau) si toate faceau la fel, declansau la primul impuls dar apoi trebuia scos declansatorul de pe patina si apoi pus la loc ca sa functioneze iar. Ciudat e ca daca, in loc sa pun declansatorul direct pe patina il pun pe un cablu TTL, problema nu mai apare. Acum, ce sa zic, as putea sa cumpar patina+cablu TTL si desi o economie nu e niciodata un lucru rau, nu asta e motivul ci faptul ca, din cand in cand, imi place sa mai fac cate ceva cu mainile mele, sa ies din rutina. La montaje complicate nu ma pot baga, asa ca macar unul simplu sa fac. O sa mai citesc pe net, mai intreb p-aici, io-i da eu de cap. Si daca nu iese macar raman cu experienta si cu ceea ce invat. Merci pentru ajutor. Link spre comentariu
puriu Postat Februarie 25, 2013 Partajează Postat Februarie 25, 2013 Se poate pune mai bine un fototranzistor, da curent mai mare. Tensiunea pe el trebuie sa fie limitata la cat rezista. Tiristoare mici si foarte sensibile sunt in ghirlandele chinezesti pentru pom. Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Februarie 26, 2013 Partajează Postat Februarie 26, 2013 Mda, ma gandeam si eu la un tranzistor dar daca tot am vazut ca e posibil sa nu mearga cu bliturile mele plus ca nici intarziere n-are (ceea ce ma interesa f mult), am renuntat la idee. Deocamdata n-am decat declansator la zgomot, as fi vrut si unul cu bariera IR plus intarziere asa ca o sa renunt la cel pe care il am deja si o sa incerc sa le fac pe cele de aici: http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm. O sa le desenez in multisim ca sa imi scot desenul cablajului dar de simulat n-o sa le simulez pentru ca e evident ca nu ma descurc. Am simulat un alt montaj, cu un led care trebuia sa clipoceasca, clipocea dar curentul pe ampermetrul cu care e inseria nu se modifica... sunt convins ca nu programul e ala care greseste... Daca cineva are chef si timp sa se uite pe schemele alea si sa-mi spuna daca considera ca ceva poate fi gresit, ii voi fi recunoscator, daca nu... asta e, il fac si vad eu daca merge sau nu. Ceva ciudat acolo e cu montajul pentru intarziere (cel cu integrat 556), in lista de componente apare o rezistenta de 100k care nu se regaseste pe schema... sper ca greseala e in lista, nu in schema. Link spre comentariu
Vizitator zax Postat Martie 3, 2013 Partajează Postat Martie 3, 2013 ok... am cam facut lista de componente si bugetul pentru circuitele din link-ul din postul anterior dar, pentru ca n-am gasit exact ce scrie acolo, mai am cateva mici nelamuriri inainte de a le cumpara: 1. probabil ca fara simulare nu usor sa-si dea cineva seama dar totusi mai intreb o data: in lista de componente pentru circuitul de intarziere(http://www.hiviz.com/tools/triggers/triggers4.htm) apare o rezistenta de 100k. Ar trebui sa fie pe undeva in schema sau au gresit in lista? 2. emitatorul IR pt fotobariera ar trebui sa fie un XC-880-A (datasheet: http://www.datasheetarchive.com/XC-880-datasheet.html) dar cel mai apropiat pe care l-am gasit e unul cu urmatoarele specificatii: Technical specifications: • Colour: infrared • Peak emission wavelength: 870nm • Viewing angle: 20° • Min. radiant intensity: 90mW/sr • Forward current: 100mA • Forward voltage: 1.5V. Este suficient de apropiat? 3. fototranzistorul specificat in schema este model TIL414 (asta-i tot ce-am reusit sa gasesc despre el: http://datasheets.globalspec.com/ds/1186/AmericanMicrosemiconductor/267AD003-D1E4-4B8C-8430-32CBBB202F67 ). Cel mai apropiat pe care l-am gasit are urmatoarele specificatii: Phototrans. Water-clear 0,8mA 5m Technical Specifications • Wavelength Of Peak Sensitivity: 940nm • Angle Of Hall Sensitivity: – • Collector Emitter Voltage At Open Base: 30V • Max Collector Dark Current: – • Min. On State Collector Current: 0.8m Aceeasi intrebare: este oare suficient de apropiat? 4. In toate cele 3 montaje exista un tiristor (notat in schema SCR) despre care spun in descriere ca trebuie sa aiba o sensibilitate a curentului pe poarta de maximum 0,2mA si sa suporte pana la 400V. Este tiristorul care inchide circuitul intre bornele blitului (voi folosi blituri cu 3v pe borne) sau, in cazul meu, va pune la masa circuitul de intarziere, tensiunea nu e atat de critica. Totusi, n-am gasit (nici nu stiu cum sa caut) un tiristor cu sensibiltate atat de mica pe poarta. Imi puteti recomanda unul? 5. Pentru tiristoarele din montajul circuitului de intarziere se pare ca nu-i asa drastica conditia, se accepta 0,8A sensibilitate pentru ca recomanda modelul EC103D ( http://www.datasheetarchive.com/3--EC103D-datasheet.html ) pe care intentionez sa-l inlocuiesc cu BT149D ( http://www.hqew.net/datasheet/BT149D-datasheet-pdf-download-132094.html ) si care presupun ca e ok... Totusi, ma intreb, nu e iar vreo greseala pe undeva? 0,2mA fata de 800mA, parca e cam mare diferenta... Multumesc pentru orice opinie. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 3, 2013 Partajează Postat Martie 3, 2013 Tiristorul din tv 11ak30 este "sensitive gate"---200microA Link spre comentariu
Postări Recomandate