Ovidanie Postat Ianuarie 28, 2011 Partajează Postat Ianuarie 28, 2011 Am studiat problema acum doi ani, chiar am postat masuratori undeva pe forum. Nu trebuie sa rebobinezi transformatorul, trebuie doar sa elimini sunturile si sa alimentezi 'invers 'adica primarul devine secundar si viceversa. Astfel alimentat transformatorul livreaza aproximativ 18V. Dupa redresare vei obtine functie de transformator intre 2si 3A curent de scurtcircuit. Curentul este limitat de inductanta foarte mare a noului primar. Poti creste curentul, trebuie doar sa elimini spire din noul primar. O sa postez un link cu masuratorile facute. Sa stii ca merita, incarcatorul pentru acumulatori va avea doar transformator si punte redresoare, extrem de simplu deci fiabilitate foarte mare. Inca ceva, vad ca exista confuzii. Acumulatoarele plumb acid se incarca cu surse de curent. In cazul nostru incarcatorul poate prezenta in gol, o tensiune de 30V dar o data cuplat acumulatorul curentul maxim este limitat la x amperi si tensiunea la borne va fi tensiunea acumulatorului, adica 11V descarcat sau 14,4V incarcat. Am facut si masutatori pe un transformator fara shunturi si am obtinut: 3,4A curent limitat si 23V tensiune in gol. Cateva informatii despre acumulatori: http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173 Link spre comentariu
radusa Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 Vrau sa spun de la inceput, ca afirmatiile urmatoare sunt strict parerea mea, care o am dupa studiul multor documentatii si lucrari de specialitate si ca urmare a multor teste practice facute de mine. Exista si alte pareri, pe care nu le contrazic si in definitiv fiecare e liber sa-si incarce acumulatorii cum doreste. Ovidanie spune mai sus ca "Acumulatoarele plumb acid se incarca cu surse de curent", iar in link-ul prezentat de el se spune "Incarcarea bateriilor pe baza de Pb este oarecum similara cu cea a bateriilor pe baza de Li-ion si difera de cea a bateriilor pe baza de Ni prin faptul ca se utilizeaza limitarea de tensiune si nu de curent.".Parerea mea este ca adevarul este la jumatate, adica ambele afirmatii combinate, deoarece se foloseste si limitare de tensiune si de curent. Acumulatorii cu plumb tind sa traga curent atat cat ii dai (la inceput), dar curentul maxim trebuie limitat la cel mult 30% din capacitate (in mod standard 10%).Dar trebuie limitata si tensiunea, care va fi mica, ce-i drept la inceput, cand acumulatorul tinde sa "suga" mult curent, care trebuie limitat fie prin rezistenta interna a trafo (ca la incarcatoarele simple, doar cu traf si punte), fie prin limitare electronica, dar spre final cand acumulatorul este aproape incarcat si curentul care il trage devine din ce in ce mai mic, tensiune pe el creste si poate ajunge pana la tensiunea debitata in gol de traf. In momentul ala acumulatorul va fierbe si se distruge. Trafurile din incarcatoarele simple, sunt calculate la tensiune ca sa nu dea mai mult de 14-15V valoare de varf.Deci acumulatorul cu plumb se incarca cu tensiune constanta (stabilizata) de 14.4V si limitare de curent si se face in trei pasi.1. Acumulator descarcat - tensiune pe acumulator creste in aceasta etapa - incarcare cu limitare de curent2. Acumulator incarcat la 70-80% (moment in care ajunge la 14.4V) - tensiune constanta cu limitare de curent3. Acumulator la final de incarcare - curentul incepe sa scada (singur) - incarcare cu tensiune constanta Acumulatorul se considera de regula incarcat cand ajunge sa traga curent sub valoarea de 2-3% din capacitate.La redresoarele super destepte (control electronic) se mai adauga doua trepte (pasi) si anume o treapta la inceput, care limiteaza curentul sub 5% din C, daca acumulatorul este f descarcat si se mentine aceasta treapta pana cand tensiunea pe acumulator ajunge pe la 11V. A doua treapta suplimentara se introduce dupa incarcarea cu tensiune constanta - limitare de curent (pasul 2 de mai sus), atunci cand pasul este terminat si curentul tras de acumulator incepe sa scada. Acest pas suplimentar se numeste treapta de egalizare (egalizarea tensiunii intre elementele interne) si se face cu ridicarea tensiunii constante la aproximativ 16-16.5V. Incarcarea de egalizare se face insa cu timp limitat la max 1.5 ore. Redresoarele electronice sunt date de multe ori ca ar avea incarcare in trepte (mai multe sau mai putine) si sunt notate cu IU, IUoU, IUoUp, etc. Cele mai simple sunt IU si inseamna incarcare cu curent constant (I-pt treapta intai) si dupa aceea tensiune constanta (U-pt treapta doi si trei).Decuplarea acumulatorului de la redresor, cand tensiunea pe pe el ajunge la 14.4V (sunt multi care procedeaza asa) nu este recomandata, deoarece el in faza aia este incarcat doar 70-80% din capacitate. Asa cum am spus mai sus, terminarea incarcarii se poate determina doar prin valoarea curentului absorbit de acumulator. O subincarcare repetata duce la sulfatare. In tehnologia acumulatorilor mici cu GELL sau VLIES, incarcarea este identica (sunt tot acumulatori pe baza de plumb), singura diferenta fiind la sfarsitul incarcarii, cand tensiune pe ei (pt a ramane cuplati pe timp lung la redresor) trebuie sa scada de la 14.4V la 13.8V. Toate aceste lucruri le-am mai postat si in cadrul altor subiecte despre incarcatoare unde am pus si documente sau link-uri edificatoare. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @ovidanie:ai pus un ampermetru direct pe secundarul unui transformator?ai mai facut-o si alta data?dupa ce ai incarcat o baterie,procedezi la fel-pui ampermetru la bornele ei?scuze daca gresesc dar asa am dedus din foto. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @radusa:nu-mi este clar ce se intampla cand bateria a ajuns la14,4v si vin cu o sursa de 16v si o conectez la baterie Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @ovidanie:ai pus un ampermetru direct pe secundarul unui transformator?ai mai facut-o si alta data?dupa ce ai incarcat o baterie,procedezi la fel-pui ampermetru la bornele ei?scuze daca gresesc dar asa am dedus din foto.Pai asa se masoara curentul de scurt ; empiric poti sa-ti dai seama de starea unei baterii folosind ampermetru.Acuma nu stiu daca 'ovidanie' are ampermetru pt masurat baterii, dar se urmareste curentul de scurt si din tabele rezulta capacitatea bateriei masurate.'Miticamy' ,ce modalitate de masurare a baterieiilor sti?Si cu bateria daca pui 16V pe ea,se intampla ca uni bec de 12 pe care aplici 16V.Dupa se vede ,traful are 1A@(24*0,9)V Link spre comentariu
TESSLA Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 Pai asa se masoara curentul de scurt ; empiric poti sa-ti dai seama de starea unei baterii folosind ampermetru.Acuma nu stiu daca 'ovidanie' are ampermetru pt masurat baterii, dar se urmareste curentul de scurt si din tabele rezulta capacitatea bateriei masurate.'Miticamy' ,ce modalitate de masurare a baterieiilor sti?Si cu bateria daca pui 16V pe ea,se intampla ca uni bec de 12 pe care aplici 16V.Dupa se vede ,traful are 1A@(24*0,9)V Cum adica empiric? Nu inteleg! Adica sa conectezi ampermetru direct pe borne? Fara nici un consumator inseriat cu aparatul de masura?! Si apropo, cum arata un ampermetru pentru masurat baterii? Poate te referi la cleste ampermetric! Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 Empiric-din experienxa:pui ampermetrul de 10A pe un element 18650 de 1,8Ah si daca timp de 0,1s arata 6A ,elementul e ok.Fara consumator inseriat.Ampermetru de masurat baterii e format din milivoltmetru si una bucata rez de nichelina prin care masori curentul cu un senzor, sau masori curentul cu un cleste ampermetric.Clestele singur il poti prinde de nas. Link spre comentariu
Ovidanie Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @ovidanie:ai pus un ampermetru direct pe secundarul unui transformator?ai mai facut-o si alta data?dupa ce ai incarcat o baterie,procedezi la fel-pui ampermetru la bornele ei?scuze daca gresesc dar asa am dedus din foto.Da domnilor, am conectat ampermetrul direct la bornele transformatorului. Cititi primul post de pe pagina si o sa intelegeti de ce mi-am permis sa fac asta. Acel transformator se comporta ca un generator de curent constant, daca masor cu ampermetrul direct pe borne indica 3,4A, daca alimentez un bec auto tot 3,4A trec prin bec. Fara pic de electronica am facut generator de curent constant foarte fiabil. Link spre comentariu
radusa Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @miticamyCand bateria ajunge la 14.4V ea are in continuare o perioada de cateva ore in care trebuie sa-i limitam curentul, ca altfel trage mai mult decat este permis. Dupa aceste cateva ore, datorita faptului ca este aproape plina, ea nu mai are capacitatea de a absorbi curent (nu-i mai trebuie, rezistenta ei interna creste) si curentul incepe sa scada singur. Daca in momentul asta ridicam tensiunea, se intampla exact acelasi lucru ca in cazul unei surse de tensiune pe o sarcina data, si anume creste din nou curentul, in functie de tensiunea data (si totodata tensiunea la borne). Conform specificatiilor producatorilor, aceasta tensiune nu are voie sa depaseasca 16.5V si se tine relativ putin (1-1.5h) si se numeste tensiune de egalizare. Dar se poate pune si 20V pe ea si curentul va creste f mult si ea va incepe sa fiarba f tare. Aceasta reactie chimica marita ii distruge placile. Apropo de felul in care a masurat ovidanie. Se poate masura si asa cu conditia ca trebuie sa fii sigur ca curentul este mai mic decat scala de masura. Curentul masurat asa se numeste curent de scurt-circuit. In fapt suntul aparatului de tensiune care are 0.01 ohm se pune ca si sarcina, tensiunea care apare pe sunt este curentul de scurt. Dar asa ceva nu se face la o baterie care are sute de amperi curent de scurt, ci la surese de tensiune de laborator, cand vrei sa-ti reglezi limitarea de curent sau mai sunt si alte situatii. Pt masurarea corecta a bateriilor exista niste voltmetre speciale care masoara tensiunea la borne cand se pune o sarcina f mica pe baterie.In atasamente ai doua aparate de acest gen, unul analog si altul digital. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @tyc:nu am masina(nici carnet) si nici UPS ca sa am nevoie sa umblu mult cu bateriila bateriile de 12v am un bec auto dublu,parca 21/5w-legate in paralel si vad cat scade tensiunea-e o aproximare dar te orienteaza un picdaca la o sursa de tens. de 16v pui o bat. de 14,4v sau un bec de 12v:situatiile sant complet diferitedaca din intamplare sursa are limitare de crt. in apropierea curentului becului,surpriza:becul nu se ardeovidanie se referea ca sursa care da curentul de 1/10 din capacitate se comuta pe 16vcand un generator de tensiune se aplica unei baterii cu o tensiune mai mica,^cel mai destept cedeaza^sau sursa intra in limitare crt.si tens.bateriei incepe sa creasca sau o baterie proasta preia pe rezist.interna diferenta de tens.becul,daca e solid construit si nu aplici mult timp 16v va lumina puternicla intrebarea cum verific un traf:masuram geometric miezul si aproximam-puterea=patratul sectiuniimasuram tensiunea in gol---P=UxI--rezulta curentulcautam o rezist.corespunzatoare curentului calculat si masuram din nou tens. in sec.--rezulta rez. interna a trafuluiMIC exercitiu:gasim un transformator pe fe-si cu raport 1:1(masurand inductantele)--de unde stim ca este pt.220v sau pt.110v?(eu am cumparat pe vremuri din targ un trafulet fara sa ma uit-era la 110v,scris clar pe el) Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 am un net si o viteza de scriere de primesc 3-4 raspunsuri pana pun eu o noua intrabareo problema este ca nu ne cunoastem prea binein1978 am fost repartizat la atelierul surse si am inceput serviciul(nu meseria)cu sursele de 5v/50a si 5v/100ain general nu prea mai am probleme cu sursele(mai putin cele rezonante)eu ma refeream la riscul unui depanator care are un multimetru obisnuit cand i-l conecteaza in secundarul unui traf.despre care nu stii nimic, nu la situatiile cand profesionistii au sub control totulrevenind la baterii este prima data cand primesc mai detaliat modalitatea de incarcare la cele cu pb.de multe ori m-am gandit ca incarcarea pana la 14,4v nu e suficienta dar sa las pana la 16v nu m-am ganditprin 1988 colegii cu masini au facut o schema franceza cu tiristor dar care oprea incarcarea tot la14,4vun coleg era entuziasmat ca a uitat la casa de vacanta incarcatorul cuplat o saptamana si bat. era intactaalt coleg a uitat peste zi bat. cadmiu-nichel si a gasit-o pe tavanam o documentatie despre incarcarea bat. ni-mh dar trebuie sa sap adanc pt. ea Link spre comentariu
TESSLA Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 Empiric-din experienxa:pui ampermetrul de 10A pe un element 18650 de 1,8Ah si daca timp de 0,1s arata 6A ,elementul e ok.Fara consumator inseriat.Ampermetru de masurat baterii e format din milivoltmetru si una bucata rez de nichelina prin care masori curentul cu un senzor, sau masori curentul cu un cleste ampermetric.Clestele singur il poti prinde de nas. Si daca vreau sa testez o baterie de 90Ah cum fac?! Ce "rezistenta de nichelina " sa pun? Sau ce senzor?! Si apropo, cum stiu eu ca au trecut 0.1 secunde?Iar despre faptul ca, colegul Ovidanie, a pus ampermetrul direct pe traful respectiv (care nu scotea o tensiune prea mare), n-are nimica atat vreme cat traful nu debiteaza un curent mai mare decat maximul suportat de multimetru. Atentie, a NU se intelege ca daca am un ampermetru de vreo 200 si ceva de amperi pot sa fac cu el un scurt pe bornele de la bateria auto sau intr-un tablou electric! Metoda merge doar pentru curenti relativ mici si la tensiuni deasemena foarte joase, care nu genereaza "ploaie de scantei si tunete".P.S. Poate nu stiai dar toate ampermetrele sant de fapt niste milivoltmetre. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @ovidanie:te rog sa ma scuzi, acum am citit totul de la capat si am inteles,dar este un caz izolat,asa ca sa nu arunci un trafnu ai facut chiar un generator de curent ci pur si simplu ai folosit rezistenta mare a inf. de inalta tensiunedaca in scurt ai 3,4a de exemplu,la 14,4v cand ajunge bateria vei avea un curent mai micce ai acolo se poate echivala cu un traf. ideal care scoate 23v si legi in serie cu secundarul o rezistenta de aprox 8 ohmevitam sa folosim montaje electronice si asta ne tine pe locvesticii pun intr-o jucarie cum ar fi un telefon de 7 ron o bucatica de sintetizator de voce(cele care spun,,alo operator,,)cu sute sau mii de tranz.si noi ne ferim de 3-5 tranz. si cateva diodetransformatorul tau va da si peste 16v dar la un curent mai mic si nu stiu daca bateria nu va fi in pericol Link spre comentariu
TESSLA Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 Daca atunci cand incepe sa degaje bule in toate celulele o deconecteaza de la incarcat, nu e nici un pericol. Oricum, din punctul meu de vedere traful respectiv nu e chiar adecvat pentru incarcat baterii auto. Adica, daca ai rabdare, timp, sau vrei sa incerci o desulfatare a bateriei , merge si traful in cauza pentru o incarcare lenta. Cat despre ce spuneam mai devreme, o baterie cat ar fi de incarcata, tot mai "trage" ceva curent. Cel putin eu asta am observat pe un redresor facut de fabrica, rusesc, dotat cu ampermetru. Mai putin de 1 amper si ceva nu scadea niciodata. Asa ca, daca traful lui Ovidanie are 3.4 A "de toti" nu cred ca la 1A-1.5 A, tensiunea la borne sa creasca la o valoare prea mare. Bine, asta e doar o presupunere, nu stiu exact puterea in VA a trafului.Oricum, ar putea sa ne spuna colegul Ovidanie ce tensiune a mai ramas in timpul scurtcircuitului. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Ianuarie 31, 2011 Partajează Postat Ianuarie 31, 2011 @miticamyO baterie,nu un traf.@TESSLAO rezistenta dimensionata care sa poata disipa sute de W si un voltmetru alimentat prin traf de curent.Milivoltmetre,da' ampermetrele cu bimetal ce-s?Si 0,1s in sensul de o fractiune de secunda,un timp f scurt.Uni producatori indica o tensiune finalaper element de 2,7V. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum