Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Senzor de rotatie pentru motoare electrice


Vizitator VanHauser

Postări Recomandate

Vizitator VanHauser

Vreau sa proiectez un circuit care sa detecteze daca motorul unei pompe de apa este in functiune. Respectivul motor are un ax metalic in centru care nu se roteste, dar daca apropii un tester cu magnet de ax, magnetul din interior se roteste. Ma gandeam deci la un fel de senzor inductiv sau magnetic. Are cineva vreo idee? Eventual ceva cu iesire care sa poata fi conectata la un microcontroller...

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • one

    3

  • The Stressmaker

    2

Nu prea am inteles cum e cu axul si cu testerul probabil se roteste magnetul in interiorul testerului., dar un mod de a vedea daca un motor este in fuctiune (se roteste) este sa ii masori curentul absorbit. Daca e zero, e oprit, daca e cat trebuie sa fie, merge bine, daca e mare, merge greu sau e blocat.Pentru asta iti trebuie un transformator de curent, o rezistenta de 50ohmi si un voltmetru digital. E bine?

Link spre comentariu
Vizitator VanHauser

Varianta cu transformator mi se pare cam complicata.M-am interesat de senzorii Hall. TLE4917 are o iesire programabila, dar eu nu am nevoie de asa ceva, am gasit un TLE4913 care are doar 3 pini. Intrebarea mea urmatoare este daca poate detecta rotatia la 1000-2000 rpm sau mai mult. Din cate am citit, senzorii astia sunt folositi la clapetele telefoanelor mobile, laptopuri...Una din pompe este cea de mai jos. Nu stiu exact cu ce viteza se roteste, dar in orice caz nu foarte repede. Tester-ul il pun in dreptul axului central si magnetul lui interior se roteste cam cu 4 rot/s.

Link spre comentariu

Nu inseamna ca daca magnetul tau se roteste cu 4 rot/sec si rotorul pompei la fel.Ai spus initial ca vrei sa detectezi daca e in functiune, nu si ca vrei sa ii masori turatia.Transformatoare de curent se gasesc la Conex, vreo 10lei/buc. Da, senzorii Hall pot detecta mii de rotatii dpe minut.Ce model de pompa e?All Pumps are of standard bronze fitted construction with mechanical seals. Series "M50" and "L50" are Vertical Base mounted direct coupled to motor. Motors up to 3 HP are open dripproof, 5 HP and larger are totally enclosed. Series 140,180,150,160,170,260 & 270 are horizontal base mounted with flexible coupling, guard and open dripproof motor. 1/3 HP motor is 115/208-230 Volt, 1/2 HP and larger are 3/60/208-230/460 Volt. *3450 RPM all others 1750 RPM. Selections based on 190°F water. Pump capacity based on two times evaporation rate.

Link spre comentariu
Vizitator VanHauser

Nu ma intereseaza turatia, dar ma gandesc ca daca intensitatea medie a campului magnetic ar fi sub limita de sensibilitate a senzorului Hall, nu as mai detecta nimic. Pompa e una foarte asemanatoare cu asta. Cred ca voi cumpara un senzor sa fac proba.

Link spre comentariu

Daca nu ai acces la nici o piesa in miscare de la motor si nici senzorul hall nu te ajuta atunci poate incerci cu un cap de redare de casetofon + amplificatorul respectiv sa detectezi acele impulsuri.Iesirea de la amplificator o poti lega la un montaj cu o dioda,un condensator si un tranzistor care alimenteaza un releu sau un avertizor. Cred ca acea rotatie de 4 pe secunda se datoreaza defazajului dintre frecventa retelei si frecventa de rotatie a rotorului motorului asincron (cred ca este asincron si nu cu electronica in el,dar la turatia aceea probabil e facut pentru 60 Hz).O idee in plus nu strica dar trebuie sa mai fie cineva mai destept decat mine care sa o si puna in practica.

Link spre comentariu

Nu am inteles de ce trebuie sa se detecteze daca motorul e in functiune printr-un montaj mai complicat, adica de ce nu se pune un bec in paralel cu motorul care sa indice starea de functionare?Da, este posibil sa fie la 60Hz, am luat si eu la intamplare de pe net. La 50Hz turatia in gol ar fi 3000 sau 1500 rpm, deci cu sarcina, ceva mai mica decat aceste valori, probabil 1380rpm, daca ne luam dupa cei 4Hz care ajung in exteriorMajoritatea pompelor de circulatie sunt cu motoare cu rotor in scurtcircuit, care sunt simple, economice si fiabile.Eu am propus varianta cu transformator de curent, dar nu stiu de ce vi se pare complicata. Nu trebuie nici o interventie la partea electrica, in afara de faptul ca un fir din cele 2 de 220V~ trebuie trecut prin interiorul bobinei transformatorului de curent. Asta e transformatorul, o simpla bobina. Apoi, cu un amplificator cu 2 tranzistoare, dintre care primul e FET, pe un LED, s-a rezolvat problema.

Link spre comentariu

Sau o varianta mai simpla(dar mai periculoasa - are legatura directa (galvanica)cu reteaua electrica) ar fi sa se foloseasca un shunt(in serie cu motorul pompei) cu o punte redresoare si un Led,sau poate se experimenteaza cu trei led-uri de culori diferite cu rezistente in serie cu led-urile iar ansamblurile led+rezistenta legate in paralel, tinanad cont de tensiunea de deschidere a fiecarui led sau adaugand diode in serie cu led-ul pentru marirea tensiunii de deschidere.Este o varianta a schemei lui one la care se evita transformatorul de curent (crescand riscul ,evident).La varianta cu trei sau mai multe led-uri(o varianta de vu-metru) se poate sti daca motorul are curentul in parametri.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări