Dr.L Postat Noiembrie 17, 2012 Partajează Postat Noiembrie 17, 2012 @zal -la sate,iarna...ridicator Link spre comentariu
zal Postat Noiembrie 17, 2012 Partajează Postat Noiembrie 17, 2012 În majoritatea cazurilor, e vorba de alimentarea unui aparat conceput ptr 100-110-120-127Vca la reţeaua noastră de 220Vca, toate autotrafo pe care le-am văzut, fie artizanale, fie sovietice toroidale, fie chinezeşti, erau de la 220V la 100V+120V (mai rare astea), sau 110V+110V. Depinde acum şi care din prize erau scoase la borne. Nu am văzut ridicătoare, dar am văzut trafo şi autotrafo 380V - 220V. Astea s-ar putea folosi, însă e periculos. Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Noiembrie 17, 2012 Partajează Postat Noiembrie 17, 2012 Cele ridicătoare se foloseau pentru obţinerea tensiunii anodice pentru aparatele cu tuburi, pe vremea când reţeaua era de 110 V. Link spre comentariu
pusu Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 @GEO 53 BN, eu am gasit in urma cu vreo 2 saptamani la un centru de colectare fier vechi, un autotransformator reglabil didactic. Ala de acolo a zis 30 lei. Poate dai o vizita pe la un centru din asta si o rezolvi. Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 Multumesc celor care au avut amabilitatea de ami raspunde.Cu toate ca informatiile primite nu au avut darul de a ma lamuri pe de-a intregul de ex:calculul puterii functie de sectiunea miezului,calculul numarului de spire pe volt,am primit confirmarea la ceea ce banuiam.Cred ca nu este gresit daca voi calcula puterea autotrafului ca la trafuri, respectiv P=S2,iar numarul de spire/volt conform formulei 50/s(cm2).O sa fac un autotraf si va voi tine la curent cu rezultatele obtinute.Referitor la cartea de care am amintit in care am vazut calcule si exemple concrete de calcul,banuiesc unde am vazut-o si cind o sa am un drum prin Bistrita o sa incerc sa intru in popsesia ei si o sa va prezint intreg articolul ca sa va dati cu parerea.Mie cel putin,multe din exemplele de calcul mi s-au parut fortate ca sa nu zic mai multe.O zi buna sa aveti si inca odata multumiri celor care au raspuns cererii mele. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 Gresesti, nu ai nevoie de P=S2, dar sunt banii tai.Vrei sa obtii o tensiune in plus, doar acea tensiune trebuie sa aiba curentul necesar consumatorului, pentru ca o vei inseria cu reteaua. Partea de bobinaj care vine pe retea nu suporta acel curent. Uita-te pe link-ul Dr.L, este ceea ce doream sa spun, explicatie simpla si frumoasa (si colorata). viewtopic.php?p=789827#p789827 Poti dimensiona miezul pentru cea mai mare tensiune compensata la curentul dorit. Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 calculul puterii functie de sectiunea miezuluiNu, tocmai aici greşiţi.Ca şi la transformatoare, se calculează secţiunea necesară în funcţie de putere, nu invers !Valoarea puterii (este o putere numită "de calcul") o obţineţi ridicând la puterea (k-1)/k puterea aparentă absorbită de consumator, unde k este raportul de transformare.Un exemplu, pentru U2 = 110 V şi I2 = 1 A.k = U1/U2 = 220/110 = 2.Deci P = (110 x 1) la puterea (2-1)/2 = 10,48 VA.Secţiunea va fi radical (10,48) înmulţit cu un coeficient care ţine cont de pierderi, întocmai ca la transformator (uzual se ia egal cu 1,1...1,3). Dacă alegem coeficientul mediu de 1,2 ne rezultă o secţiune de 3,88 cmp, deci rotunjit 4 cmp.Dvs. aţi vrut să utilizaţi acelaşi calcul ca şi pentru transformatoare şi aţi fi obţinut o secţiune aproape triplă. Tocmai acesta este şi motivul pentru care dl. Smilex a făcut acea observaţie foarte justă. Link spre comentariu
dorian 70 Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 GEO 53 BN folosesc de mai mult timp la alimentarea unui tv (model CRT cu puterea consumata de la retea de 79W, trecuta pe eticheta din spate) un trafo retea de radio Pacific, legat ca autotrafo pentru a reduce tensiunea retelei cu cca 17V, asta deoarece uneori tensiunea retelei urca mai mult decat in mod obisnuit. Miezul trafo are aprox. 4-5 cmp (masurati acum cu liniarul), si totusi se descurca foarte bine ca si coborator de tensiune, fiind caldut, ca sa zic asa, chiar daca la 5 cmp ar corespunde 5x5=25W. Cu toate ca informatiile primite nu au avut darul de a ma lamuri pe de-a intregul de ex:calculul puterii functie de sectiunea miezului,calculul numarului de spire pe voltO lectura atenta a mesajului postat de Dr.L clarifica modul de calcul al acestui tip de trafo. Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 O lectura atenta a mesajului postat de Dr.L clarifica modul de calcul al acestui tip de trafo.Dacă vi se pare atât de clar, atunci v-aş ruga să calculaţi numai pe baza acelor date un autotransformator coborâtor destinat unui consumator ce are tensiunea de alimentare de 145 V şi care absoarbe un curent de 0,3 A. Nu e nevoie să dimensionaţi şi secţiunea conductorului, ci numai să specificaţi secţiunea necesară a miezului şi numărul total de spire, respectiv numărul de spire al porţiunii înfăşurării care alimentează acel consumator, evident precizând şi faţă de care capăt va fi acesta alimentat.Puteţi ? Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 Sigur pot incerca:U2=145VI2=0,3A P2= 43,5WU1=220VI1=43,5W/220V=0,197A (lurcam fara pierderi,pt simplificarea calcului,ca principiul e aceelasi)P1=P2Deci avem de compensat 220-145V=75V, cu 0,3-0,197A=0,103A (Kirchhoff in nodul de 145V)Adica Ptraf = 75*0,103=7,725WSectiunea trafului ar trebui sa fie de...2,779cm^2Nr spire/volt = 50/S = 50/2,779 = 17,98 spire/voltAsadar prima infasurare (de la nul la 145V) va avea 145*17,98 = 2608 spire,iar infasurarea de la 145V la 220V va avea 75*17,98 = 1349 spireAcum ar fi foarte util si un calcul conform formulelor din carte (preferabil tot in cazul asta,fara pierderi) Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 Gata,am unit si subiectele Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 În mod cert că nu m-am uitat tocmai pe pagina cea mai importantă din acel topic, fapt pentru care îmi cer scuze că "v-am pus la treabă" !...Acum însă am găsit-o şi într-adevăr abordarea dvs este mult mai facilă. Totuşi sper că deranjul a meritat şi că lucrurile sunt pe deplin lămurite pentru toată lumea. Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 18, 2012 Partajează Postat Noiembrie 18, 2012 Din partea mea nu-i nici o problemaOricum,un exemplu in + nu strica Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Decembrie 15, 2012 Partajează Postat Decembrie 15, 2012 Asa cum am promis, am fost la Bistrita si am gasit cartea in care se dau formulele de calcul ale autotransformatoarelor.O sa reproduc exact cele scrise in respectiva carte,fara a indica autorul cartii respective,dealtfel un personaj destul de cunoscut,autor a mai multor carti de electronica. Deci:Autotransformatorul are rolul de a ridica sau cobori tensiunea retelei.El se executa dintr-o singura infasurare din care se iau prizele necesare.Spre deosebire de transformator,autotransformatorul transmite la sarcina doar o parte din puterea necesara acesteia(cealalta parte este consumata de la sarcina direct de la retea).Autotransformatorul este,in unele cazuri,mai avantajos decit transformatorul obisnuit,deoarece el,necesitind un consum mai redus de materiale,ocupa mai putin spatiu in aparate.Formule de calcul: I1=1000P/U1(mA) I2=1000P/U2(mA)Pentru un autotransformator ridicator de tensiune,puterea nominala este: Po=I2(U2-U1)/1000(VA)Pentru un autotransformator coboritor de tensiune,puterea nominala este: Po=I1(U1-U2)/1000(VA)Exemplu de calcul.Se dau;U1=127 V ; U2=220 V ; P=200WSa se calculeze datele unui autotransformator ridicator de tensiune.Se determina: I1=1000*P/U1=1000*200/127=1575 mA ; I2=1000*P/U2=1000*200/220=909 mA ; Puterea nominalaa autotransformatorului (Po):Po=I2(U2-U1)/1000=909(220-127)/1000=85 VA Pentru conductoare de tip Cu+Em rezulta sectiunea miezului:Scm2=1,6*p=1,6*85=136mm2Se aleg tole tip E cu aria ferestrei miezului bh in cm2(,,b" reprezinta latimea ferestrei iar ,,h"reprezinta inaltimea ferestrei miezului.Aria ferestrei tolei Scm2=1,9cm*5,3cm=10,07 cm2 Din acest moment apare o bulibaseala pe care nu o inteleg.Fiti va rog atenti in continuare si minunati-va!In acest caz:Po=136/1,9*5,3=136/10.07=13,5cm2(???????) ; c=13,5/3=4,5cm(???????) unde ,,c" este latimea pachetului de tole.In continuare se calculeaza:Numarul de spire din prima sectiune a infasurarii:n1=48*127/S=48*127/13,5=425 spire(de fapt 451 spire)Numarul de spire din a doua sectiune a infasurarii:n2=54(U2-U1)/S=54(220-127/13,5=372 spireDiametrul sirmei din prima sectiune:d1=0,02 radical din I1-I2=0,02 radical din 1575-909=0,52mmDiametrul sirmei din a doua sectiune:d2=0,02 radical dinI2=0,02 radical din 909=0,6mmPentru un autotransformator coboritor de tensiune:n1=48(U1-U2)/S; n2=54*U2/s d1=0.02 radical din U1; d2=o,o2 radical din I2-I1Cam asta a fost tot. Pentru mine a fost cel putin ciudat modul de calcul al autotransformatpruluiProbabil ca stiti care este numele autorului cartii.Cartea este aparuta in 1976 in Editura Albatros colectia CristalSpor la lecturat si astept parerea voastra, despe cele reproduse de mine din respectiva carte. O seara buna. Link spre comentariu
bolek Postat Noiembrie 18, 2014 Partajează Postat Noiembrie 18, 2014 (editat) Reinvii subiectul dupa 2 ani pentru ca se pare ca o sa am nevoie de un echipament cu functia asta,pentru consumatorii mai pretentiosi, multumita companiei nationale de electricitate. S-a vorbit de un ferorezonant si am gasit cu mare greutate legendara schema din Tehnium pe net. Din pacate condensatorul ala e show stopper ..adica nu avem de unde sa il furam (ca pe vremea aparitiei schemei) iar achitionarea unuia nou estimez ca depaseste pretul unui invertor modern . Schema luata de pe forumul concurent , userul miron1947. Deocamdata , iata schema, pentru cine o vroia, eu imi mai evaluez optiunile practice. Una din ele se refera la "interactiunea" cu vecinii care si-au pus centrale electrice de incalzire...evident fara bransament nou. Nu incurajez neaparat constructia lor tinand cont de pretul pe care il au cele chinezesti din comert, problema cu cele din magazine e ca puterile sunt (mult) umflate si apoi drumurile la garantie pot fi o problema.De ars, se ard sigur (cel putin cunostiintele mele au avut aceste ghinioane) singura diferenta e dupa cat timp. Varianta cu relee si prize , stilul celor din supermarket de acum e luata de aici http://easy-electronic-circuits.blogspot.ro/2012/03/ac-mains-voltage-stabilizer-circuit.html Editat Noiembrie 18, 2014 de bolek Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum