profesorul01 Postat Noiembrie 30, 2010 Partajează Postat Noiembrie 30, 2010 In mare parte sunt de acord dar sunt un pic in "ceata":si iau cazul meu in discutie(fara sa facem caz de el ci doar in ideea de gasii o solutie).Poate nu stiu eu unde sa caut!. Link spre comentariu
avolocaru Postat Noiembrie 30, 2010 Partajează Postat Noiembrie 30, 2010 Sa lamurim o problema - sustin orice incercare de a face ceva, strong freza etc- ceea ce trebuie sa intelegeti este ca traim intr-un secol al vitezei. Faptul ca x sau y a gasit cateva componente dintr-un strung uzat si a facut el un strung artizanal si ca se poate lucra pe acesta cu precizii acceptabile, nu este o cale de urmat. Nu mai suntem pe vremea lui "ceasca" vremuri cand fiecare scotea din fabrica cate ceva, si pana la urma scotea tot strungul. Daca gasesti un batiu la fier vechi, si acesta cantareste 1000Kg si dai cel putin 1,5 lei/kg => ca numai acesta costa cam 1500 RON. Chiar aici pe site s-au gasit de cumparat strunguri cu 2500 RON pret care sigur mai putea fi negociat. Cu siguranta nu merita sa-ti construiesti asemenea scule in regim hoby, mai ales cand stai prost cu banii si orice greseala se transforma intr-un morman de fier vechi. Mai bine faci ce faci si iti iei o scula sh si iti bati capul sa-ti construiesti accesorii care sunt mai greu de gasit si executi mici lucrari din care incet in cet iti recuperezi banii. Eu chiar nu descurajez pe nimeni, dar de o astfel de treaba te apuci numai daca ai in curte un morman de piese, si vrei sa arati ca se poate.PSDomnule "profesor01" acum ceva timp era la vanzare un strung Tos viewtopic.php?f=59&t=60837&start=0,Cred ca este un pret care se mai poate negocia, daca anuntul mai este valabil.Poate parea un pret mare dar eu sunt convins ca veti fi mult mai multumit decat cu o varianta artizanala. Link spre comentariu
daredan Postat Noiembrie 30, 2010 Partajează Postat Noiembrie 30, 2010 Salutari tuturor! Si pe mine ma incita ideea construirii unui strung. Initial mi-am dorit un strung pe care-l gasisem la un magazin de bricolaj la 1700ron, nou nout. Nu am avut banii si dupa un timp pretul a crescut la 2200ron. Acum chiar ca este prea mult pentru mine. Poate Mos Craciun sa-mi faca vreo surpriza... Asa ca am inceput sa caut alternative si am gasit pe okazii cateva strungulete in jurul sumei de 1500. Doar ca strungurile, desi sunt de precizie, sunt si uzate cu cine stie ce jocuri. Asta le face candidate pentru reconditionare ceea ce costa sigur o gramada de bani si nici nu stiu unde mai poti gasi piese de schimb. Oricum ar fi, bugetul trebuie sa fie sanatos. Si uite asa am ajuns la ideea de a construi un strung. Tinand cont ca nu vizez o clasa superioara de precizie (0,0001) si ca ar fi vorba doar de pasiunea de a face un lucru cu propriile manute, am inceput sa ma informez si sa caut planuri. Am gasit site-ul asta http://lathes.co.uk/ cu o multime de strunguri prezentate (nu am numarat, sunt sute) si incerc sa-mi fac un plan. O sa vedeti ca multe din strungurile elvetiene de precizie (strunguri de ceasornicar) sunt facute pe sistemul batiului din bara rotunda de otel (simpla sau dubla). Pentru ax se pot folosi rulmenti pe role, cei de la roata spate dacia sunt candidati ideali (ieftini). Surubul fara sfarsit poate fi inlocuit cu o bara filetata de 12 (de exemplu). Idei sunt, acum ramane sa fie puse in practica. Intradevar, clasa de precizie nu o sa fie una superioara, dar pentru a rectifica o suprafata sau o gaura centrata nu vad de ce nu ar face fata. Sunt deschis la discutii si o sa-mi faca placere sa am cu cine vorbi pe tema asta. Succes. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Strungurile cu coloane de ghidare rotunde, despre care vorbesti, sunt intr-adevar mai accesibile, insa au un mare dezavantaj. Coloanele de ghidare sunt flexibile, iar atunci cind sania va lucra catre mijlocul lor, sageata rezultata va fi foarte mare, practic inacceptabila. Aceste strunguri au de regula coloane de ghidare scurte (lungimea coloanei are 6...10 diametre ale coloanei) tocmai din cauza acestui dezavantaj si sunt concepute si folosite din aceasta cauza, pentru lungimi intre varfuri mici (100...200 mm) Datorita flexibilitatii coloanelor, utilizarea lor la strunjirea otelului si fontelor, este practic imposibila, datorita fortelor mari de aschiere in aceste cazuri. Deci ramane doar utilizarea lor in prelucrarea unor aliaje metalice moi si/sau a materialelor plastice. Stiu din proprie experienta, ca un hobby-ist in care a intrat microbul tehnologiilor mecanice, nu se va rezuma doar la prelucrarea unor asemenea materiale. Deci un asemenea strung nu va fi decat un exercitiu util, dar nesemnificativ. Practic, amatorul va cauta imediat dupa constructia lui mijloace mult mai adaptate scopurilor sale.In alta ordine de idei, chiar si aceste strunguri nu sunt atat de simplu de construit. Ele sunt foarte asemanatoare constructiv cu matritele si stantele de prelucrat table la rece. Ori pentru acestea, un matriter stie ca are nevoie de o scularie bine dotata pentru a le construi. Link spre comentariu
avolocaru Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Domnule "daredan" NU veti putea construi niciodata strungul visat. Incercati sa faceti un exercitiu de logica, un strung facut din piese recuperate nu are cum sa fie mai precis decat unul sh. Apoi care este scopul pentru care construiti un strung, doar asa ca sa va uitati la el? probabil ca visati sa construiti anumite piese, subansamble etc. Acesta este scopul si finalul la care vreti sa ajungeti.Deci eu zic ca un strung sh este cea mai buna alegere, apoi treci direct la fapte. Strungaria este o meserie grea, iar obtinerea unor piese de precizie necesita practica.Eu tot insist pe aceasta tema pentru ca am experienta, este adevarat ca nu in constructia unui strung. Am incercat sa fac tot felul de trasnai, si am ajuns de multe ori sa ma opresc pentru ca nu am avut un lucru marunt. Evident proiectele le-am aruncat intr-n colt de atelier si acum desi poate am acel lucru marunt nu gasesc timul necesar sa termin acaretul.Trebuie neaparat inceput cu un mic proiect, trebuie sa-ti faci o lista de operatii si sa gasesti solutii pt fiecare problema. Daca nu ai solutie pentru o anumite etapa nu te apuca de treaba pana nu rezolvi problema.PSVa asigur ca este foarte greu sa treci peste dezamagira unui proiect esuat, mai ales cad sursa de bani este limitata. Link spre comentariu
daredan Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Dragii mei colegi:user-ul profesorul a pus intrebarea daca se poate face un strung mic pentru a-l ajuta in activitatea de modelism. Din experienta personala spun ca DA, SE POATE FACE! Acum este vorba de capacitatile fiecaruia pentru a realiza acest proiect. Nu am sustinut niciodata ca, cu un buget mic se poate construi un strung de precizie. Nu, nu se poate face asa ceva cu doi lei. Dar se poate construi un strung care sa te ajute la finisarea unor piese cilindrice din alama, plastic, lemn, fier moale, etc. Cati dintre noi nu am folosit bormasina electrica pentru prinderea unor piese mici care trebuiau micsorate in diametru si in timp ce se invartea foloseam pile fine si smirghel pentru a le rectifica? Despre asta este vorba, nu despre strunjirea unor piese serioase gen cilindru motor Ferrari sau axa cu cama. Acum multi ani aveam o bormasina de banc orizontala facuta de tatal meu cu motor de curent continuu si mai multe trepte de turatie. Era perfecta pentru micile piese pe care le faceam pentru navomodele chiar daca nu aveam batiu si sanie si portcutit. Totul tinea de mana si tinand cont ca nu faceam motoare, isi facea treaba cu prisosinta.Si inca o data, aruncati o privire pe link-ul pe care l-am pus la dispozitie in postul meu de mai sus si dupa aceea mai vorbim de solutii eficiente sau nu. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Iata in trei atasamente, trei strunguri home-built:Primul este realizat de un octogenar, despre care se pot spune 3 lucruri: 1 - a avut bani; 2 - a avut bani si 3 - a avut bani. Celor care cred ca le pot face - spor la lucru!Iata si un atasament pentru un strung realizabil in opinia mea, pentru miniaturi de genul celor pe care vrea sa le execute profesorul01, dar si acesta trebuie bine chibzuit, pentru a reusi piese de o precizie acceptabila.Acestea sunt singurele strunguri home-built, atasate la site-ul pe care l-a citat daredan. Link spre comentariu
profesorul01 Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Cum se calculeaza sau de unde putem sti cat sa rasucesti un surub pt ca inaintarea cutitului sa fie de 1mm?. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Stim pasul surubului. La o rotatie completa, sania avanseaza exact cu un pas (p). Impartim apoi roata gradata a vernierului in p diviziuni mari echidistante, apoi fiecare diviziune mare in subdiviziuni zecimale echidistante, care la randul lor vor fi subdivizate echidistant, pana la limita de perceptie a ochiului. Cea mai mica subdiviziune reprezinta limita de precizie a strungului. Pentru a avansa exact 1 mm, vom roti vernierul numarand un sir de subdiviziuni, astfel incat suma lor sa fie 1 mm. Link spre comentariu
daredan Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Uite un strung pentru modelism de vanzare pe okazii Link spre comentariu
daredan Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Un model de strung cu batiul din bara de otel si un ax cu rulmenti cu role.... Iar in a treia poza, strungul homemade prezentat si de ola_nicolas dar in varianta naked (dezbracat) Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Uite un strung pentru modelism de vanzare pe okaziiDa. Este un alt exemplu de strung realizabil. Insa asa dupa cum spuneam mai sus, doar pentru lemn, materiale plastice si eventual aluminiu si alame. Link spre comentariu
daredan Postat Decembrie 1, 2010 Partajează Postat Decembrie 1, 2010 Insa asa dupa cum spuneam mai sus, doar pentru lemn, materiale plastice si eventual aluminiu si alame.Pai si nu asta era ideea profesorului? Doar pentru astfel de materiale a zis ca are nevoie si doar pentru piese marunte, maxim 100mm lungime (zic eu). Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 2, 2010 Partajează Postat Decembrie 2, 2010 ...strungul homemade prezentat si de ola_nicolas dar in varianta naked (dezbracat)Asa dupa cum spuneam mai sus, in afara de pasiune pentru constructia acestui strung, singura calitate pregnant remarcabila la constructorul octogenar al strungului, este aceea ca a avut bani din abundenta. Papusa fixa cu lagarele port-arbore, este facuta dintr-un singur monobloc de otel. Hai sa facem o mica analiza a ei. Dupa dimensiunile aparente ale universalului, apreciez gabaritul acestui subansamblu, la un format aproximativ de 150x150x100 mmc. Tablele groase fabricate prin laminare, se fabrica de obicei pana la grosimi maxime de 100 mm. Asta inseamna ca aceasta piesa nu a fost taiata dintr-o tabla groasa, ci provine in mod foarte probabil dintr-un semifabricat rotund, care la randul sau se fabrica prin laminare, pana la diametre maximale de Ø200. Profilul patrat de 150x150, se poate obtine insa doar dintr-un profil rotund de D>=150sqrt(2)=Ø212. Pentru a mai ramane un adaos prelucrabil diametrul recomandabil ar fi D=Ø225. De asemenea lungimea acestui semifabricat trebuie sa depaseasca cu cel putin 10...15 mm, grosimea finala a constructiei (100 mm) Gabaritul semifabricatului rotund, din care rezulta acea forma paralelipipedica, va fi deci Ø225x115. Acest semifabricat are deci volumul de 4572490 mmc, sau 4,57 dmc. Inmultim acest volum cu 1,1 - adica adaugam un procentaj de 10%, care vom vedea ulterior ce reprezinta. Rezulta un volum de 5,03 dmc, adica o cantitate de 5,03x7,83=39,4 kg de otel.1 - Deoarece, asa dupa cum am mai aratat, este greu de presupus ca vom gasi un laminat din otel cu diametrul mai mare de Ø200, luam un astfel de laminat si debitam din el (prima operatie) un cilindru de format Ø200x160, care intruneste volumul de aproximativ 5 dmc. Presupunand ca gasim un crampei de astfel de laminat la un REMAT, vom plati pe el cu taxe si tva cam 3 lei pe kg, adica 118 lei. Avem nevoie pentru operatia de debitare de un fierastrau alternativ. De regula nu dispunem de un asemenea utilaj. De aceea vom face operatia chiar la acel REMAT. Timpul de debitare se apropie sensibil de o ora. Un Muncitor cu categoria a 2-a are, sa zicem 4 lei/ora. Vom fi taxati apoi cu energia si consumabilele (in timpul operatiei se poate rupe panza de fierastrau) sa zicem 3 lei. Intrucat REMAT-urile sunt institutii tipic birocratice, regiile ajung, sau chiar depasesc 500%. Fara sa mai adaugam si alte taxe percepute, rezulta ca vom fi taxati pentru debitare cu suma de 4x(100+500)/100+3=27 lei. Vom scoate in acest mod de la REMAT materialul necesar cu 145 lei.2 - Ducem "bulumacul" cu o masina (cheltuiala suplimentara) la o forja specializata. Presupunem ca este o forja particulara, unde regia nu depaseste 100%. Aici se consuma o manopera cam de 3 ore, incluzand timpul de aducere la rosu al semifabricatului (dar cu o calificare superioara a muncitorului) Sa zicem 6 lei/ora, adica in total 18 lei. Energia consumata este insa mult mai mare. Presupunem ca energia plus consumabilele sunt cam de de 20 lei. Vom fi taxati cu 18x(100+100)/100+20=56 lei. La forjare, o parte din material arde irecuperabil, de unde rezulta acel procentaj de 10% adaugat mai sus.3 - Intrucat semifabricatul este destul de voluminos, nu se poate prelucra pe o freza de banc (de tip hobby) ci ne vom adresa unui atelier care are in dotare sa zicem o freza universala FUS32. Calculele, vor respecta aceeasi regula: timpul de manopera x (100 + regia atelierului)/100 + valoare consumabile + valoare energie. Nu mai detaliez operatiile elementare pe care le face frezorul care trebuie sa aibe o calificare cel putin medie (categ. a 3...4-a). Apreciez doar ca timpul total de executie a acelei piese in forma de "U", se ridica la aproximativ 20 ore de munca. Cu un tarif de 5 lei pe ora si cu energie + consumabile de 15 lei. Asta inseamna, la o regie medie de 200% aproximativ 315 lei.4 - Urmeaza operatia de rectificare plana a suprafetei de asezare pentru legatura cu batiul strungului. Piesa fiind inalta, va trebui sa cautam un atelier care are in dotare o masina de rectificat plana corespunzatoare. Rectificatorul (categ. a 3...4-a) va aseza mai intai piesa cu cei doi craci ai literei "U" in sus si va face o rectificare tehnologica (probabil din 3...5 treceri) pentru egalizarea (aducerea in plan a celor doua suprafete) Apoi, va intoarce piesa si o va aseza pe suprafetele astfel rectificate anterior si va face rectificarea planului de asezare pe batiu, prin 2...3 treceri de degrosare + o trecere de finisare. In total va lucra cu aproximatie 4 ore. La un tarif de 5 lei/ora, consumuri de 10 lei si regie de 200%, atelierul ne va taxa aproximativ cu 70 lei.5 - Urmeaza operatia de prelucrare a lagarelor si a tuturor gaurilor tehnologice sau functionale, pe care le presupune piesa (gauri filetate pentru fixare + gauri tehnologice pentru inter-stiftuire) Pentru ca toate aceste suprafete sunt intercorelate cu conditii tehnologice complexe (cilindricitati, perpendicularitati pe suprafetele plane unde strapung, coaxialitate la gaurile de lagar, rugozitati de cel putin 1,6 µm,... etc) Piesa se va transporta la un atelier de precizie, care are in dotare o masina de frezat si alezat in coordonate. Muncitorul specialist (categ. a 6...7-a) cu un tarif probabil >=10 lei/ora, va cauta sa fixeze piesa de asa maniera incat toate gaurile, inclusiv cele de lagar sa se prelucreze din aceeasi prindere. Piesa va fi fixata pe cele doua suprafete frontale rectificate tehnologic la prima operatie de rectificare, cu ajutorul unor bride, pe un dispozitiv de tip sinus, prevazut cu o masa rotativa indexabila de precizie. Dispozitivul, va fi prevazut cel putin cu cititoare optice, iar toate deplasarile liniare se efectueaza in coordonate. Se vor prelucra initial prin frezare fina, cele patru suprafete exterioare ramase nerectificate. Timpul total de lucru il apreciez la aproximativ 16 ore, iar consumurile totale la aproximativ 20 lei. Operatia va costa deci in final (cu o regie de 200%) 500 lei.6 - Ultima operatie, nu ne va costa nimic, insa vom depune un efort personal insemnat (de aproximativ 5...6 ore) Ea consta din ajustari prin tesirea tuturor muchiilor si filetarea cu tarodul a tuturor gaurilor filetate. Fereasca dumnezeu de ruperea vre-unui tarod in gaura, in timpul acestei operatii. Vom face cheltuieli suplimentare insemnate.Tragem linie si facem un total. Avem: 145+56+315+70+500=1086 lei Din experienta personala insa, cifra reala va fi mai mare si o apreciez la 1500...1600 lei. Oare nu ar fi mai bine sa-mi bat capul cu o metoda de a gasi banii necesari si de a-mi cumpara un strung de banc, aproximativ identic cu cel in cauza, la un pret de 2200 lei? Link spre comentariu
boederyakumo Postat Decembrie 2, 2010 Partajează Postat Decembrie 2, 2010 Pentru mine deja a devenit prea pretentioasa treaba cu realizarea unui ministrung hobby, o sa fac lucrarea care am inceput-o in liniste si o sa prezint la sfarsit datele de executie si asa mai departe, am crezut ca inpartasim cunostinte comune si idei de realizare, ne lovim insa de convergente de realizare, ba ca nu se poate, ba ca nu se aliniaza, ba ca, cred ca, si asmdp.Ce asteapta un hobbyst e: vezi ca la papusa fixa trebuie sa o aliniezi bine cu batiul cu ajutorul unui x,y sau, cand construiesti sania longitudinala foloseste x sau y pentru ca te ajuta ssmdp. Noi discutam de, nu se merita sau mai bine cumpara, nu e nici o problema pentru cei care au bani, ciubucul lor, astia nu mai sunt hobysti, sunt comercianti, cea mai mare satisfactie e cand faci ceva cu fiarele din ograda si mai si merge, la nivel hobby, ca de apucat sa vand piese la NASA nu o fac.Nu vreau sa supar pe nimeni si nici sa fiu rautacios dar asta e parerea mea.Domnul Ola Nicolas ne poate indruma foarte mult, numai ca dansul are pretentii prea mari pentru un strung la nivel hobby, cunoaste foarte multe lucruri, dar ne cere prea mult efort, mai tolerati-ne putin, stim ca fara precizie nu se poate dar, fiti ingaduitor si mai treceti cu vederea o sutime doua. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum