Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masini-Unelte in regim DIY


Vizitator

Postări Recomandate

Prima serie de roti dintate. Sint ingratele roti din freza si strungul ce se gaseste la noi sub brandul Einhell. Cea mica cu 14 dinti am facut-o pe un dispozitiv de mortezat confectionat DIY pentru acest strung. Cu el am controlul grosimii spanului cu un ceas comparator. Deocamdata am lucrat doar plastic si din pacate doar Ertalon si ceva necunoscut, parca si mai prost (inlocuitor low cost de poliamida). Cu siguranta am sa fac si roti din metal, am incredere ca ar functiona bine la modul 1, poate si putin mai mare. Trebuie sa mai exersez cu profilarea cutitelor.

post-1848-13982965647_thumb.jpg

Link spre comentariu

Cum am raspuns si pe postul anterior foarte frumos, feluicitari.Prin asemenea dispozitive se vede ca suntet-ti un om pasionat de prelucrari si dedicati timp mult si efort pentru aceasta pasiune, de multe ori costisitoare.

Link spre comentariu

"fenobarbital" rotile acelea dintate facute de tine arata excelent felicitari. Le-ai pus in mecanica ? se invart bine?,dantura culiseaza dinte pe dinte lin ?Pe cand din metal ?Acum avem un producator autohton pentru aceste roti. :aplauze :101 Vezi pe net cat costa si fa repede un pret si baga- le pe bursa :freaza: Inca odata felicitari si poate faci si tu o poza la cutitul de danturat .....

Link spre comentariu

Inca odata felicitari si poate faci si tu o poza la cutitul de danturat .....

In pagina anterioara a topicului se vede in poza ca foloseste o freza disc modul.
Link spre comentariu

Acum am intrat pe flicker si am vazut detalii.Roata mica ce de 11-12 dinti parca, din ansamblul roata mica roata mare e facuta pe strung ,dantura ,prin mortezare(asai-i zice?) cu un cutit HSS profilat manual cea mare cu freza modul.Deci nu gresisem cand am zis cutit :aplauzeDar mai bine nu intram pe fliker ca iar m-am imbonlavit de oftica cand am vazut cat de multe poti sa faci din combinatia strung si o FREZA . Si bineinteles cu multa pasiune si atentie. Toata cinstea "fenobarbital " jos palaria.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Vreau sa supun atentiei tuturor celor care urmaresc acest topic un exemplu pe care l-am gasit pe Youtube, de strung complet artizanal. Merita toata atentia.

Este realizat integral din profile de otel, mare parte sudate - deci iata ca dispare mitul conform caruia o masina unealta se poate realiza numai cu piese turnate din fonta. Pe linga subiect, am observat ca sudura se practica uneori si la producatori consacrati, conteaza sa se cunoasca foarte bine procedeele si limitarile lor si un pic de experienta in ceea ce priveste distributia tensiunilor mecanice in ansamblul rezultat, pentru un rezultat final cit mai bun.

Este capabil sa faca filete - foloseste pentru actionarea caruciorului un motor pas cu pas si un encoder, astfel elimina complicatiile greoaie cu roti de schimb si cele aferente.

S-a folosit o cutie de viteza auto - valoarea maxima a acesteia este probabil greutatea ei la fier vechi.

Una peste alta, mie imi place rezultatul final si imi schimba radical parerea despre abordabilitatea unei astfel de constructii.

 

Aici e sursa:

post-1848-139829661844_thumb.jpg

post-1848-139829661846_thumb.jpg

Link spre comentariu

Costurile si priceperea necesara pentru asa ceva despasesc cu mult pretul unui strung sh . Se poate, sigur ca se poate, dar intrebarea este daca se merita. Muntele de pasiune pe care tr sa il aiba cineva ca sa faca un astfel de strung poate fi folosit fireste si in alte scopuri la fel de multumitoare, parerea mea. Si cat de norocos sa fii sa ai acces la materiale atat de diverse fara sa dai bani pe ele si pe deasupra sa mai si cunosti ce sa faci cu ele? Nu ma pot numi chiar "stan patitul" dar o vaga idee am despre ce inseamna incercarea de a face un strung minim functional.

Link spre comentariu

Evitarea sudurii la partile de ghidare ale masinii unelte nu este un mit, ci o realitate. Se poate evident si cu sudura, dar fara nici o prescriptie de precizie. Intreaba specialistii, si ti se va spune ca sudura introduce eforturi unitare locale, care nu dispar niciodata complet - nici chiar dupa tratamentul de detensionare cel mai eficient. Apoi, cine crede ca poate aborda o asemenea lucrare doar cu pasiune, este evident un utopic. Eu care sunt adeptul abordarii celor mai dificile lucrari, nu voi recomanda niciodata, nimanui sa abordeze in regim DIY un strung. Intrebati-l pe utilizatorul @profesorul01, care lucreaza la asa ceva de cativa ani de zile, dar nu a publicat pana acum decat niste rezultate "firave". Undeva pe acest topic, am mai spus odata: Sa faca o masina unealta de la zero, este fie ambitia unuia plin de bani, fie visul perpetuu al unui utopic.

Link spre comentariu

"Semifabricatele sudate sint foarte indicate in cazul batiurilor masinilor-unelte si agregatelor unicate. Se obtine o economie insemnata de metal(30-40%), reducerea greutatii si a prelucrarilor mecanice, marirea rezistentei la solicitari variabile si un pret de cost mai scazut."

"In semifabricatele sudate iau nastere tensiuni remanente si deformatii. Datorita variatiilor de temperatura in timpul sudarii se produc dilatari si contractii ale elementelor componente. Reducerea, precum si inlaturarea lor este obligatorie pentru imbunatatirea calitatii, a rezistentei si a prelucrabilitatii piesei.

Tensiunile remanente si deformatiile se inlatura prin alegerea unor forme constructive tehnologice, evitarea aglomerarii cusaturilor (fig) sau prin aplicarea unor masuri si procedee ca de exemplu: succesiunea corecta a executarii cusaturilor, asezarea potrivita sau fixarea rigida a pieselor, preincalzirea si racirea lenta, recoacerea si detensionarea termoplastica dupa sudare, indreptarea la prese sau dispozitive hidraulice."

citat din Tehnologia constructiilor de masini, - manual pentru licee de specialitate - anul IV editura Didactica si pedagogica Bucuresti 1972

 

Recunosc ca si eu m-am crucit putin citind aceste lucruri, insa de-alungul timpului am vazut o serie de reparatii realizate prin sudare - un cap vertical din fonta turnata pentru o freza romaneasca, realmente rupt in doua - preincalzit, refacut cu sudura si corectat manual cu sabarul. Am mai vazut un strung lung cred de vre-o 10m caruia decind i-am vazut batiul, mintea mea refuza sa creada ca a fost turnat integral dintr-o bucata etc.

Eu cind ma gindesc la sudura, nu ma refer doar la niste haftuiri acolo cu E6013 si gata lucrarea...

 

@philiprobz - eu nu vreau sa imi fac un strung conventional, dar vreau asta:

nu de putine ori m-am lovit de problema alezarii unor piese prea mari si prea greoaie pentru ce capabilitati au miniaturile mele, un dispozitiv pentru alezarea adinca (>300mm, ø 6..20mm ) iarasi m-am tot gindit cum sa-l fac, la prelucrarea unor flanse de exemplu mi se pare contraproductiva alta metoda decit decuparea lor din tabla si prelucrarea lor prin aschiere si acolo prinderea in universal nu este cea mai buna alegere, ar fi de evitat ca ia timp si este greoaie.

post-1848-139829662095_thumb.jpg

Link spre comentariu

La sudura, procesul de topire si "coasere" prin cordonul de sudura are loc rapid, intr-un timp extrem de scurt. De aceea structura materialului va ramane - indiferent de tratamentul termic aplicat - una complet diferita de o structura stabila. De aceea in industria metalurgica de precizie, se evita tehnologiile de imbinare prin sudura. In carti si manuale, se vorbeste despre tehnologiile de reconditionare prin sudura a anumitor organe ale masinilor unelte, in ideea ca este uneori preferabila o improvizatie, lipsei permanente a unui anumit utilaj, sau cheltuielilor foarte mari cu procurarea unuia nou. Pentru sudura tehnologica cu preincalzire (la circa 600... 700 grade Celsius) trebuiesc conditii si utilaje costisitoare. Aceste tipuri de sudura sunt de obicei robotizate, deoarece un om nu se poate apropia prea mult timp de obiectul incalzit, nici macar in costum de protectie din azbest.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...
Vizitator florin2808

Bună ziua.Nu aș vrea să descurajez pe nimeni dar părerea mea este că,constructia unui strung pentru prelucrarea metalelor construit in regim homemade nu va da rezultate optime chiar daca realizarea practica este posibila.Printre alte aspecte de ordin constructiv as mentiona problema vibratiilor.Cu riscul de a fi off topic vreau sa mă fac inteles cu aceste doua exemple:

Prima data am facut ăsta:

la care considerand ca este pentru prelucrarea lemnului nu am pus prea mult accent pe ridigizarea cadrului.Cu toate ca utilajul funtiona bine (nu foarte bine) am decis sa il demontez si sa fac altul in care printre alte probleme care s-au putut imbunatati a fost si un cadru mai copact, mai rigid care a dus la o prelucrare "curată",făra vibratii chiar la turatii mari.

Vezi aici nr 2.:

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Bună ziua.Nu aș vrea să descurajez pe nimeni dar părerea mea este că,constructia unui strung pentru prelucrarea metalelor construit in regim homemade nu va da rezultate optime chiar daca realizarea practica este posibila.Printre alte aspecte de ordin constructiv as mentiona problema vibratiilor.Cu riscul de a fi off topic vreau sa mă fac inteles cu aceste doua exemple

Nu vreau sa fiu ''gica contra'', dar unde-i exemplu' in sine?! M-am uitat la cele 2 video'uri, si nu inteleg unde-i descoperirea ca vibratiile faceau piesa de kkt? Ce ar trebui sa inteleg din video mai exact? Un fel de ''publicitate'' sau? Nu se vad nici zgarieturi pe piese, nici comparatii intre piese, nu e nimic legat de subiectul dezvoltat... Un ''strung'' de genu asta, e bun ptr. lucrari de genu' ala. Mno, sunt curios sa vad unde vad in video ca tie iti vibra strungul si ca structura era de hartie si acum ai facut-o de otel, etc. si e ''mai scula'' decat anteriorul.
Link spre comentariu
Vizitator florin2808

Pentru a calma un pic nemulțumirea "antevorbitorului" meu,mă simt dator cu câteva explicaţii:Din cele două materiale video expuse vizionării mai sus,sunt sigur că, cunoscătorii care au urmărit cu atenţie videoclipurile,au concluzionat in ton cu comentariul aferent.Sunt de acord că un material video elaborat special pentru această temă respectiv vibraţiile i-ar face pe pe "unii" să inţeleagă mai uşor fenomenul,dar cu scuzele de rigoare,timpul nu-mi permite.In legătură cu "publicitatea" vreau să-i reamintesc colegului meu de forum că subiectul este "Masini-Unelte in regim DIY" iar tema de bază este "Ce se poate face si ce nu, in regim de amator in domeniul constructiei de masini-unelte"aşa că mă simt indreptăţit să postez in această secțiune,fără a considera acest lucru "un fel de publicitate".

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări