dj_dexter1975 Postat Noiembrie 22, 2010 Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 Salut tuturor,sper ca am deschis acest topic la sectiunea potrivita,si mai mult sper sa ma poata ajuta cineva in legatura cu o instalatie mai serioasa ,dupa cum spune si titlul ,la un electrostivuitor.Desi am cautat aici pe forum,nu am gasit exact ceea ce cautam.Sunt interesat de de o schema sau mai bine zis de modul de functionare la actionarea motoarelor de electrostivuitor.As dori sa repar o vechitura care a functionat bine pana nu demult,si asa ''peste noapte'' nu mai raspunde la comenzile pentru deplasare.Practic are 2 relee enorme pentru sensul motorului ptr.deplasare,deci motorul are 2 infasurari.Pana aici inteleg totul.Cele doua relee(la partea de contact) primesc un minus printr-un tiristor sau ceva asemanator,o piesa la fel de masiva.(am uitat sa specific ca alimentarea e de 48 v)Chiar daca determin oricare releu sa fie actionat,nu se intampla nimic deoarece tiristorul ori nu primeste comanda din driver,ori e dus(daca fac strap la acest tiristor si actionez releul,porneste dar ''sare dintr-o data ,bine-nteles motorul fiind alimentat direct).Problema e ca nu stiu prin ce principiu functioneaza,si cum se determina cuplul de sarcina...tiristorul este saturat prin impulsuri sau e ceva mosfet puternic care deschide in functie de polarizare?nu am reusit sa citesc nicio serie de pe el,utilajul este destul de vechi si nu pare complicat dar totusi am ramas blocat aici si de aceea cer ajutorul vostru.Pedala de acceleratie consta intr-un potentiometru banal.Va rog mult ,daca stie cineva ,sau daca se pricepe cineva ,macar o indicatie ,orice e bine-venita.Va multumesc mult,aaa,si inca ceva ,am cautat pe gogu dar n-am dat de nicio schema nimic ce sa-mi fie de folos.Ma gandeam si la varianta daca stie cineva daca se poate gasi pe la service-uri servodrivere ce se pot adapta ,dar ma tem sa nu pot explica de ce am nevoie si ma mai fac si de ras.Numai bine si sanatate,si va multumesc pentru timpul acordat! Link spre comentariu
marinescug Postat Noiembrie 22, 2010 Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 PWM. Modularea in latime a impulsurilor.Verifica faptul ca alimnentarea e la 48 si ca nu mai sunt facute diverse smekerii cu relee care sa comute acumulatorii din paralel la pornire in serie la functionarea in sarcina redusa. Nuamra firele, urmareste-le, observa, sa nu fie ceva lipsa in schema. Un modul dus de un binevoitor la fier vechi.Nu e lipsita de interes nici informatia legat de grosimea sarmelor in bobinajele motorului (evident daca se vede).Pune te rog cateva poze cu mastodontul, fata , profil si vezi ca trebuie sa aiba undeva un nume de producator> nu de alta dar e mai usor de identificat. Link spre comentariu
dj_dexter1975 Postat Noiembrie 22, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 Alimentarea se face sigur la 48 v,are 24 de elementi a cate 2 volti,si nu sunt facute smecherii serie-paralel la elementi.Motorul de tractiune ,daca bine am vazut (se ajunge greu sub ea ,si fara rampa nu prea vezi multe)are 4 fire ,banuiesc ca e doar pentru inversarea sensului deoarece releele exact asta fac.Strapand triacul am reusit s-o misc inainte si inapoi ,folosind doar cateva elementi sa nu ''sara''din loc.Deci sunt convins ca triacul respectiv hotareste cuplul de tractiune in functie de latimea impulsurilor(asta nu eram 100%).Presupun ca 2 fire de la motor sunt comune,iar celelalte doua pentru sensuri,care vin la releele de comanda ,aici se aplica polul pozitiv.Negativul se aplica printr-o piesa cidata ,adica prin miezul lui care se afla montat pe o placa cu triacul(daca e triac sau ce e)In jurul acestui miez e o bobina cu 3 fire care ajung pe undeva in placa electronica.Nu are nicio serie si nici un numar.Este posibil sa fie ceva ce controleaza sarcina?in fine,ideea mea este: daca nu mai are cine ''sa-i dea '' impulsuri triacului,as putea sa fac un modulator (am mai facut la un excavator ce se deplasa cu un hidromotor comandat de o electrovalva ,alimentata tot prin impulsuri,deci foarte asemanator.) dar nu cunosc detalii privind astfel de triace adica la ce tensiune se face saturatia maxima...Inca un lucru ce nu inteleg,este faptul ca chiar cu fisa principala de alimentare scoasa de la baterii,adica practic utilajul fiind deconectat de la baterii,am constatat urmotorul lucru:masurand intre caroserie si o borna a bateriei,am tensiune ,nu chiar mediana,ci undeva de +17/-32v.Dupa forma constructiei a elementilor nu cred ca are legatura sau ceva mediana cu caroseria....posibil sa ma fi inselat aparatul de masura ,fiind ceva scurgere prin oxidarea carcasei?daca aveam macar un bec auto ,puteam sa-mi dau seama,dar din pacate acest mic dracusor e la 50km de mine si nu pot merge zilnic la fata locului.Oricum ,va multumesc pentru raspuns,si chiar n-as vrea sa fiu enervant,dar ar putea exista o solutie simpla sa alimentez motorul tot printr-un triac sau ceva de putere care sa faca fata,dar sa stiu de unde as putea procura,cu restul ma descurc cu impulsurile de comanda.va multumesc si o sa revin cu cate detalii pot in cel mai scurt timp.Numai bine si sanatate! Link spre comentariu
bolek Postat Noiembrie 22, 2010 Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 "Negativul se aplica printr-o piesa cidata ,adica prin miezul lui care se afla montat pe o placa cu triacul(daca e triac sau ce e)In jurul acestui miez e o bobina cu 3 fire care ajung pe undeva in placa electronica" Mai degraba as zice ca e un fel de transformator de curent. Poti sa pui si tu ceva poze cu componentele? Altfel, vorbim cam pe langa... Inca o treaba pe care nu o inteleg: Daca motorul se alimenteaza prin relee, releele alea tacane incontinuu, ca sa faca pwm? Altfel, un releu este inchis sau deschis, nu schimba cu nimic curentul... Ti-ar trebuie un H- bridge de curent foarte mare, estimez peste 100A la pornire. Motorul e DC cu colector, gen demaror, nu? Niste poze ar face toata treaba... Eu as zice totusi (e doar o presupunere) ca cele 4 fire sunt : 2 de la colector (de la perii adica) , si inca 2 de la bobina de excitatie de pe stator. Si se inverseaza polaritatea numai la o pereche din ele, ca sa schimbi sensul de rotatie. Ceva de genul urmator: http://www.electronicspoint.com/dc-moto ... 980p4.html http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1011117 Link spre comentariu
ala micu Postat Noiembrie 23, 2010 Partajează Postat Noiembrie 23, 2010 vezi daca te ajuta asta http://www.google.ro/url?q=http://curti ... X1amdCDagw Link spre comentariu
dj_dexter1975 Postat Noiembrie 23, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 23, 2010 Releele nu tacane,sunt comandate de undeva tot de pe placa driver,si determina doar sensul rotatiei motorului (aplicandu-se tensiunea pe o alta infasurare.)Aici incerc sa postes cam cum apare etajul de putere schematic in mare.triacul primeste impulsurile tot de pe placa ,bine-nteles.Poze as putea posta cel mai repede sambata sau vineri seara..multumesc pentru ala micu,dar nu stiu daca ma ajuta cu ceva ce-ai postat ,in cazul meu e vb de 48 v.si cabluri de conectare de aproape mai bine de 15mm grosime. Link spre comentariu
bolek Postat Noiembrie 23, 2010 Partajează Postat Noiembrie 23, 2010 Daca ala e chiar tiristor si nu MOS/triac/alternistor/etc, atunci e o schema banala de variator de turatie de bormasina de curent continuu, si tiristorul se stinge singur la fiecare intrerupere a curentului prin colector. Am facut si eu unul acum 20 de ani pt o bormasina de cablaje. Probeaza-l ca pe un tiristor , si daca e pocnit, inlocuieste-l. Link spre comentariu
dj_dexter1975 Postat Noiembrie 24, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 24, 2010 Tot respectul meu pentru BOLEK,sunt convins ca aveti multa experienta in domeniu,si sunt bucuros ca aveti atata bunovointa dar as mai avea nevoie de un mic sfat...as putea incerca tiristorul aplicand la poarta o tensiune de 1.5-3v de la o baterie?sau exista o metoda mai simpla,recunosc ca nu prea m-am ocupat cu tiristoare,decat o singura data am facut o orga de lumini pentru un kasthan.Am o mare banuiala ca tiristorul respectiv e bun,defectiunea a aparut asa stand nu in timpul lucrului,deci posibil sa fie chiar un contact imperfect,ba chiar mai mult,zicea deserventul ca frecvent se oprea utilajul (zicea ca se decupla,probabil era sunetul releului cand se eliberau contactii)Pe placa driverului(cu dublu strat) am remarcat 5 c.i. si vreo 4 tranzistoare BDX.Din pacate nu am avut foarte mult timp la disp.s-o studiez ca se inserase.Oricum vreau sa incerc partea de forta sa vad daca o ok,vineri ma duc iar si va tin la curent cu detalii,poate mai prinde bine cuiva ceva.Numai bine si sanatate! Link spre comentariu
em2006 Postat Noiembrie 24, 2010 Partajează Postat Noiembrie 24, 2010 Mai intai ar trebui sa faci niste masuratori la rece, cu el demontat, sa poti trage concluzia ca e intr-adevar tiristor si nu altceva. Apoi sa-i identifici terminalele si sa fii sigur fiecare ce e. Aplicand tensiuni la intamplare, fie ele si mici, risti sa-l omori nevinovat. Link spre comentariu
dj_dexter1975 Postat Noiembrie 24, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 24, 2010 Bine-nteles ca prima data fac masuratori la rece,ar fi absurd sa fac ''experimente'' aiurea si inca sa ma si astept sa si fie cu rezultat pozitiv.Am intrebat doar (sau poate nu m-am exprimat corect)cum as putea vreifica un tiristor la rece...se comporta la fel ca un tranzistor ?din cate stiu eu ,nu...Evident,poarta sau baza cum ar veni la tranz.se identifica usor,fiind un terminal mai subtirel. Link spre comentariu
em2006 Postat Noiembrie 25, 2010 Partajează Postat Noiembrie 25, 2010 Daca e tiristor, trebuie sa aiba 2 borne pt comanda, unul pentru poarta si altul pentru catod.Pe partea de forta, e din nou catodul, cel care pleaca la minusul bateriei, apoi anodul, cel care pleaca spre motor (prin contacte).Ca sa-l masori la rece, cu ohmetrul, demontezi cablul care pleaca la contacte (anodul), si conexiunile la comanda (poarta-catod).Intre anod si catod (bornele de forta), pe scala cea mai mare a ohmetrului, trebuie sa ai infinit in ambele sensuri.Intre poarta si catod (bornele de comanda), in ambele sensuri se vede o rezistenta de zeci-sute de ohmi. Asta din cauza ca tiristoarele de putere au intern intre poarta si catod o rezistenta (se numeste "shunt de emitor").Cu tensiune il poti proba la fata locului in felul urmator:1-Legi intre anod si plusul bateriei de 48V 2becuri inseriate de cate 24V/60-100W. Becurile nu trebuie sa se aprinda. 2-Pe firul tras de la plusul bateriei legi capatul unei rezistente de 220 Ohmi ... 1KOhm, iar cu celalalt capat al rezistentei atingi scurt poarta tiristorului. Becurile trebuie sa se aprinda si sa ramana asa, fara sa mai tii conectata rezistenta. Ca sa le stingi trebuie sa intrerupi circuitul, deconectand becul.Repet, proba cu tensiune o faci in momentul cand esti sigur ca acela e tiristor. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Noiembrie 26, 2010 Partajează Postat Noiembrie 26, 2010 Ha ! Si uite asa ai 'lestat' modulele de comanda .Motorul de tractiune e ff probabil sa fie trifazic,sensul se face inversand fazele,calculatorul simte ceva nereguli si blocheaza toate comenzile,mai fa experiente cu fire trase de p'aici, de pe acolo si atunci e sigura problema,pica in gratiere stivuitorul.Langa postul operatorului,undeva la indemana,trebui sa fie niste manetute pt inainte-inpoi,sus-jos si alte comenzi.Le-ai verificat? Link spre comentariu
dj_dexter1975 Postat Noiembrie 27, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 27, 2010 Pentru TYC,stimate domn,va asigur stiu care este diferenta intre un motor trifazic si un motor de c.c.Acesta este de c.c.si nu se inverseaza nicio faza,sensul se determina din maneta care comanda releele de mers inainte si inapoi ,mai exact alimenteaza motorul pe o alta infasurare.Un motor trifazic ar avea nevoie de 3 MOS-uri sau tiristoare pentru comanda celor 3 faze,dar asta are numai 1tiristor sau MOS...ce-o fi ,inca n-am stabilit ex.Oricum stivuitorul nu va ajunge la fier vechi ,ba chiar mai mult ,s-ar putea sa functioneze f.bine si cu un alt driver adaptat,nu ar fi pentru prima oara.Si apropo....de motorul trifazic....,ce rost are sa faci 3 faze din c.c.la asemenea putere ,cand se poate rezolva mai simplu cu un motor de c.c.??? gandeste-te logic Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 27, 2010 Partajează Postat Noiembrie 27, 2010 Un motor polifazic ar avea ceva avantaje fata de unul cu colector...printre altele asemenea motoare se pot conecta direct la roata(sau chiar se pot ingloba in roata). Si nici nu ar avea nevoie de un curent asa de mare la pornire,turatia se poate regla mai usor(mai precis) etc! + ca sunt mai mici Link spre comentariu
bolek Postat Noiembrie 28, 2010 Partajează Postat Noiembrie 28, 2010 turatia se poate regla mai usor(mai precis) etc! + ca sunt mai mici...si toate avantajele astea dispar "brusc si dintr-o data!" atunci cand ai nevoie de un ditamai convertizorul de frecventa... O scula nu tocmai fiabila in regimul de lucru al unui stivuitor, pe santier, cu incarcari necunoscute la data proiectarii , de asemenea un aparat cam voluminos la vremea cand s-a construit masinaria domnului de mai sus...A!, si nicidecum nu iese ieftin! Daca schema desenata de el e corecta , nu cred ca e nici o sansa sa fie asincron trifazat. Am mai spus-o , pornirea direct in sarcina mare este si acum, cam singurul motiv pt care motoarele de DC cu colector isi fac banii...iar aparitia pwm le-a dat o noua sansa...troleibuzele si tramvaiele inca beneficiaza din plin ... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum