FPGA Postat Noiembrie 7, 2010 Partajează Postat Noiembrie 7, 2010 Am un motor electric monofazic de 1.8kw si 3000 RPM. Porneste normal are turatie dar nu are putere. Daca ma poate ajuta cineva,as vrea sa stiu care ar putea fi cauzele? Nu are niciun sunet dubios nu se incalzeste doar ca in sarcina moare foarte usor. Link spre comentariu
maverik_ro Postat Noiembrie 7, 2010 Partajează Postat Noiembrie 7, 2010 am intalnit multe cazuri la fabrica , la motoarele care veneau de la bobinaj si nu intrau in turatie ( nu ajungeau la turatia maxima ) sper sa nu ma insel , dar pentru mine este simplu ca buna ziua .... bobinajul nu este facut asa cum trebuie ... Link spre comentariu
FPGA Postat Noiembrie 7, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 7, 2010 am intalnit multe cazuri la fabrica , la motoarele care veneau de la bobinaj si nu intrau in turatie ( nu ajungeau la turatia maxima ) sper sa nu ma insel , dar pentru mine este simplu ca buna ziua .... bobinajul nu este facut asa cum trebuie ...El turatie are ,la putere sunt probleme. Si a mers bine,dintr-o data l-a apucat. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 7, 2010 Partajează Postat Noiembrie 7, 2010 Posibil condensatorii de pornire sa fie problema,sau probleme in bobinaj,o spira doua in scurt.Daca sunt probleme in bobinaj "decesul"motorului este aproape.Sau mai e de verificat daca alimentarea este in regula, cu motorul pornit tensiunea nu trebuie sa scada sub 200v. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 13, 2010 Partajează Postat Noiembrie 13, 2010 Posibil condensatorii de pornire sa fie problema...Daca motorul are probleme de dezvoltarea puterii in sarcina, atunci nu pot fi vinovati condensatorii de pornire. De altfel initiatorul topicului nu ne-a spus inca cum se face pornirea - cu condensator, sau cu infasurare separata. In tot cazul, cea mai probabila cauza a neputintei de a dezvolta puterea nominala in sarcina este la bobinaj. Alte cauze posibile ar putea fi de natura mecanica - spre exemplu rulmenti partial gripati datorita ruginei. Totusi, lasat sa functioneze o perioada mai lunga in sarcina, motorul ar trebui in orice caz sa se incalzeasca excesiv. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 13, 2010 Partajează Postat Noiembrie 13, 2010 Misterul puterii mici este oarecum elucidat.Dupa ce am discutat pe mp am inteles ca firul de alimentare este inadit in trei locuri deci e posibil sa fie totusi din alimentare.Oricum din alimentarea necorespunzatoare apar multe defecte(cateodata si fum) Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Noiembrie 13, 2010 Partajează Postat Noiembrie 13, 2010 Un simplu aparat de masura pus langa motor, pe alimentare, te poate lamuri daca problema este de la alimentare prin scaderea tensiunii masurate la intrarea in sarcina. Motorul acela monofazic este de la fabrica proiectat monofazic sau este adaptat dintr-unul trifazic? Ca daca este adaptat, atunci condesatorii au un rol esential la mentinerea turatiei in sarcina (am pornit motoare de cativa kW cu un condesator de valoare mica, avea turatie in gol, dar "murea" in sarcina). Daca problema ar fi din cauza bobinajului sau a rulmentilor ar trebui sa bazaie sau sa "fluiere", oricum sa se manifeste auditiv plus ca ar trebui sa se incalzeasca puternic. Cat despre acele innadituri, trebuie rezolvata problema altfel ... se poate ajunge la ceva mult mai grav. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 14, 2010 Partajează Postat Noiembrie 14, 2010 ...Daca problema ar fi din cauza bobinajului sau a rulmentilor ar trebui sa bazaie sau sa "fluiere", oricum sa se manifeste auditiv...Poate ca termenul de gripaj partial al rulmentilor nu este tocmai cel mai potrivit. Sa ne imaginam de exemplu o pereche de rulmenti declasati de pete de rugina incipiente - asanumita "căneală" a elementelor rulmentilor. Rulmentii se rotesc relativ usor la mana, insa odata cu cresterea turatiei energia consumata pentru fenomenele de frecare interna devine din ce in ce mai mare. Fenomenul nu se manifesta auditiv, insa se manifesta termic din plin, imediat ce motorul a fost incarcat la puterea nominala. Anumite defectiuni de bobinaj de asemenea nu au manifestari auditive. Practic totul pare normal la functionarea in gol. Cei ce utilizeaza hidrofoare sau pompe de extractie a apei din puturi de adancime, cunosc bine fenomenul. Pompa pare in regula functionand in gol, insa amorsarea ei este imposibila din cauza scaderii pronuntate a turatiei in sarcina. Pentru a nu cheltui enorm cu operatii de rebobinare, se recomanda inspectarea in prealabil a rulmentilor de fus si inlocuirea lor, daca este cazul. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Noiembrie 14, 2010 Partajează Postat Noiembrie 14, 2010 Poti sa descrii putin mai in detaliu acel fenomen de "caneala"? Uzual, din ce stiu, un rulment uzat se manifesta auditiv si prin vibratie plus ca poate fi identificat prin deplasarile relative intre componente din cauza uzurii (joc in rulment). Un rulment care se roteste prea usor la mana poate avea joc in rulment sau lipsa vaselina. Daca se blocheaza in aceeasi pozitie atunci are colivia sparta si bucati din ea sunt infipte in metal in calea bilelor. Mai rar am intalnit rulmenti deformati din cauza montarii incorecte sau din cauza temperaturii.Din ce inteleg eu, jocul in rulment pare sa descrie manifestarea "canelii". Pare sa se roteasca usor pana la o anumita turatie unde intra intr-un regim de vibratie (bilele nu mai fac contact pe toata suprafata caii de rulare a camasii exterioare avand locuri unde "sar" de pe ea) concomitent cu scaderea turatiei prin cresterea "franarii" data de rulment. Daca problema de care spui se manifesta termic, este usor de iddentificat deoarece pe tot scutul (capacul) corespunzator acelui rulment, in interior, este imprastiata vaselina sau este scursa, cu originea spre rulment.Revin cu intrebarea pentru initiatorul discutiei: acel motor este monofazic din fabrica sau este trifazic modificat? Asta doar ca sa eliminam o posibila cauza electrica care implica condesatorii. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 14, 2010 Partajează Postat Noiembrie 14, 2010 Poti sa descrii putin mai in detaliu acel fenomen de "caneala"?... Este asa cum am spus un rulment in al caror principale componente - in special la bile/role - se instaleaza fenomenul de oxidare, care poate fi doar partiala (niste pete brune-ruginii) nu este obligatoriu ca rulmentul sa fie uzat. De fapt fenomenul se petrece in special la rulmentii noi, motiv pentru care la livrare rulmentii sunt conservati in mod obligatoriu prin imersie intr-o solutie de parafina in triclororetilena. De multe ori ne sunt prezentati la cumparare, rulmenti noi, care stau in rafturile magazinelor mai mult timp fara a fi suficient de bine conservati. A nu se cumpara asemenea produse! Practic aceasta "caneala" este un strat foarte rugos, in comparatie cu rugozitatea de uzinare a elementelor rulmentului, in special a bilelor/rolelor, care este de ordinul 0,01...0,04 μm. La motoarele care se conserva mai mult timp, sau la cele care lucreaza in mediu umed, fenomenul este mai pronuntat si mai probabil. ...Daca se blocheaza in aceeasi pozitie atunci are colivia sparta si bucati din ea sunt infipte in metal in calea bilelor...Uneori este posibil si asa ceva, insa blocarea unui rulment, sau rotirea cu hopuri, poate avea in principal drept cauza particule de praf/nisip cu care vaselina s-a incarcat in timp, in special atunci cand rulmentii sunt depozitati intr-un mediu neadecvat, abundent in pulberi diverse. Se spala in petrol si practic rulmentul se recupereaza intact....Din ce inteleg eu, jocul in rulment pare sa descrie manifestarea "canelii". Pare sa se roteasca usor pana la o anumita turatie unde intra intr-un regim de vibratie (bilele nu mai fac contact pe toata suprafata caii de rulare a camasii exterioare avand locuri unde "sar" de pe ea) concomitent cu scaderea turatiei prin cresterea "franarii" data de rulment....Ai definit uzura, care se manifesta de regula insotita de zgomote si de alte fenomene. Arareori se intampla ca jocurile sa fie atat de mari incat sa anuleze intrefierul dintre stator si rotor, iar frecarile sa se manifeste intre aceste doua elemente. In acest caz exista de asemenea manifestari termice, dar mai putin pronuntate. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Noiembrie 17, 2010 Partajează Postat Noiembrie 17, 2010 Acum am inteles ce este "caneala", se comporta ca si cum pe calea de rulare a bilelor ar exista smirghel . Am intalnit si eu mai demult la cativa rulmenti, era destul de avansata rugina si nu i-am folosit. Totusi caneala apare la schimbul de rulmenti iar aici se discuta de un motor care a functionat o perioada apoi a inceput sa se manifeste in acest fel. De aceea nu am considerat-o ca si cauza, doar daca se adauga uzurii normale, daca motorul lucreaza in mediu umed. Daca ar fi sa fie din cauza rulmentilor atunci ar trebui, tinand cont ca motorul este de 1.8kW, ca la o scadere apreciabila de turatie, sa se genereze in rulmenti undeva intre 500 si 1000 W, destul de vizibila la testarea cu "destometrul". Inclin sa cred ca problema este in condesatori, daca alimentarea electrica a fost verificata.Cat despre uzura in rulmenti, ai fi surprins cate persoane ignora (voluntar sau nu) manifestarile sonore ale rulmentilor care depasesc cota de uzura maxima, ajungandu-se pana la vibratia masinii care foloseste acel motor. De obicei atunci se sesizeaza si se inlocuiesc rulmentii. Acei rulmenti, efectiv "zdrangane" asa de avansata este uzura. Si, din ce am intalnit, acesti rulmenti de obicei erau folositi la pompe de apa centrifugale, unde, din cauza pieselor de schimb aproape inexistente, se facea doar schimbul de vaselina din rulment, pe principul "nu ma intereseaza, trebuie sa functioneze, descurca-te". Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 17, 2010 Partajează Postat Noiembrie 17, 2010 ...Totusi caneala apare la schimbul de rulmenti...Nu doar la schimbul de rulmenti. Caneala in rulmenti apare si la rulmentii montati pe motoare, daca acestia au fost de-conservati, iar motorul a fost depozitat un timp mai indelungat in conditii improprii. Pentru a micsora probabilitatea acestui tip de defectiune, la motoarele moderne, se folosesc aproape in exclusivitate rulmentii dublu protejati prin capace. Acestia, insa vor trebui schimbati preventiv la intervale regulate de timp, chiar daca nu prezinta simptome de uzura, deoarece vaselina continuta intre capace se va topi cu timpul si va curge in exterior, iar acest tip de rulmenti nu pot fi re-unsi. Link spre comentariu
nelute8 Postat Noiembrie 20, 2010 Partajează Postat Noiembrie 20, 2010 Eu am inteles ca motorul e monofazic si la 3000 de ture. Acesta are o singura pereche de poli, adica doua bobine de lucru, dispuse la 180 de grade una fata de cealalta, iar bobina ajutatoare e facuta din sarma mai subtire si asezata partial peste bobina de lucru, dar in principiu dispusa intre cele de lucru. Daca la o sarcina excesiva si de durata bobina de lucru s-a strapuns la izolatie, undeva in zona care se suprapune cu cea ajutatoare, acestea interactioneaza si chiar se pot inseria. Bobinele incep sa "bata campii" si nu le mai e aminte de lucrarea ta. Desfa capacele si fa o inspectie. Poate se vede ceva. Pornirea o faceai cu condensatori sau prin scurtcircuitarea bobinei ajutatoare? Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 20, 2010 Partajează Postat Noiembrie 20, 2010 Un raspuns posibil se poate afla de aici Link spre comentariu
FPGA Postat Decembrie 22, 2010 Autor Partajează Postat Decembrie 22, 2010 Motorul este de fabrica facut la 220 deci nu are modificari,si are 2 condensatori. De rugina nu cred ca poate fi vorba el fiind montat pe o moara de macinat cereale si problema a aparut dintr-o data,nu cred ca ruginea asa de pe o zi pe alta. L-am lasat in gol si 2 ore si a fost rece,deci daca era de la bobinaj ar fi trebuit sa se incalzeasca sau ceva,si nici sunete dubioase nu scoate. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum