srdjan Postat Octombrie 29, 2010 Partajează Postat Octombrie 29, 2010 si eu as fi zis tot PLC pana ai soft-ul functional parametrizat conform pretentiilor. odata ce ai ladder-ul cred ca s-ar gasi cineva sa-l faca pt mcu.ca sa faci softul in ladder nu trebuie sa ai automatul care intr-adevar costa. e suficient un simulator care se gaseste SI "gratuit". Link spre comentariu
dorofteius Postat Octombrie 29, 2010 Partajează Postat Octombrie 29, 2010 Mda, probabil sunt singurul om destul de dus cu capul care sa faca o masina de spalat sa mearga cu un plc.Treaba e putin mai groasa de fapt. Masina de spalat este un "Gibrau" si sincer nu ii stiu capacitatea, dar e mare mare mare. Cuva are cam 1 jumate / 1 jumate ( diametru / lungime). Controlerul original costa o mica avere. Ca sa fie bine si ca bani, se gaseste una jucarie "relee programabile", cat mai ieftine cu putinta, se invata limbajul de programare, ca nu este greu pt un electronist lader logic, si se face masina de spalat din nou.Concluzie: nu merita. Mai bine iei masina nou daca este masina de apartament. Link spre comentariu
srdjan Postat Octombrie 29, 2010 Partajează Postat Octombrie 29, 2010 pai tocmai asta ziceam... cu PLC nu merita... dar e ladder-ul e un intermediar bun ca sa spui unui softist ce comenzi trebuie sa primeasca masina de spalat. oricum nu cred ca un PLC ieftin are suficiente intrari si iesiri pentru a comanda o masina de spalat (precizez ca nu m-am uitat niciodata cum arata una) Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Noiembrie 1, 2010 Partajează Postat Noiembrie 1, 2010 @dorofteius : se pare ca este de 50 kg. Aceleasi dimensiuni au si tobele interioare la "jucariile" pe care le intretin iar comanda este in exclusivitate cu relee (electronica exista doar in releele de timp MET-13) si contactori tripolari. Programul este cu cartela perforata (moda anilor '60 chiar daca este construita in 2001). Apar destule probleme la aceste masini industriale dar sunt usor de reparat, mai ales la partea de automatizare. Ca idee programatorul cu cartela perforata are 24 canale (folosite 21) si ciclul este de 64 minute. Si eu m-am gandit odata sa inlocuiesc toata releelistica cu varianta electronica integrata (relativ simplu de implementat) dar m-am lovit de problemele legale de autorizare a modificarii proiectului masinii, masina de spalat fiind in cadrul unei institutii publice, asa ca am ramas la reparatiile si intretinerea automatizarii originale. Link spre comentariu
ratza Postat Noiembrie 2, 2010 Partajează Postat Noiembrie 2, 2010 Eu atît zic: electronică digitală, automat secvenţial. Se poate Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat Noiembrie 5, 2010 Partajează Postat Noiembrie 5, 2010 Cu ceva timp in urma am avut o masina de spalat cu programator mecanic care incepea sa dea rateuri si am studiat putin problema de a schimba face un up-grade la era digitala.Pe site la Microchip era prezentata intr-o aplicatie o schema generala pentru realizarea unui programator electronic la masina de spalat.Generatiile vechi cu programator mecanic folosesc toate comenzile la 220v.Este nevoie de 6 intrari si 5 iesiri pentru partea de automatizare.Intrarile:- senzor inchis usa- senzor lipsa apa- senzor bazin plin- senzor temperatura 30-60-90grade (sunt ceva termostat bimetal)Iesiri:- electrovana pentru admisie apa- pompa evacuare apa- comanda motor spalare- comanda motor centrifuga- comanda electrovana selectie detergenti (prespalare, spalare, aditiv)Pentru partea de comanda actionari la 220v se pot utiliza relee, insa nu este convenabil din punct de vedere al fiabilitatii pe termen lung, confort (la spalare este cea mai mare problema) si din perspectiva protectiei muncii si electrosecuritatii.Partea de control se realizeaza relativ simplu, un pic care are 20-30 porturi, sa nu se mai utilizeze multiplexari, dar pentru reduceri de cost se poate proiecta si asa.Afisarea pe LCD, sunt nevoie de 7 porturi disponibile, se poate implementa si matricea de butoane tot aici.Partea de senzori:- 3 intrari pentru senzorii de temperatura (daca se pastreaza cei vechi) sau o intrare cu LM35- senzor lipsa apa- senzor cuva plina- senzor usa (se poate utiliza unul magnetic sau trebuie modificat pentru cel original)Partea de comanda iesiri:- comanda electrovalva - relativ simplu cu MOC-uri- comanda motor pompa apa evacuare - la fel cu MOC-uri- comanda motor principal Asta este cea mai costisitoare parte, motorul trebuie sa functioneze in 2 regimuri distincte de turatie, mica si intermitenta inainte-inapoi si mare pentru centrifugare Se realizeaza cu o comanda in H cu IGBT-uri care la randul lor sunt comandate de alte drivere.Mai ramane de stabilit cum se face comanda, optocuploare sau magnetic .Trebuie facute cronometrari pentru fiecare ciclu de spalare,dupa care trebuie realizat un program pentru asta.Deoarece inca nu am cunostiinte de programare, partea de soft trebuie realizata separat, insa la momentul cand am calculat estimativ cat ar ajunge proiectul, ieseam undeva la 1000-1500lei pentru piese, fara sa mai pun la socoteala timpul necesar pentru modificarea masinii. Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 13, 2010 Partajează Postat Noiembrie 13, 2010 Unde ai gasit Application Note cu exemplul de program pentru masina de spalat?Ma intereseaza mai mult algoritmul: cat tine fiecare etapa, in ce ordine sunt fazele spalarii, cand se baga apa, de cate ori se schimba sensul de rotatie, cat de puternic se face franarea ca sa nu se incurce hainele, etc. Am cautat deja si n-am gasit. Link spre comentariu
blazeu Postat Noiembrie 16, 2010 Partajează Postat Noiembrie 16, 2010 Solutia cu microcontroler e relativ compacta, foarte flexibila si relativ usor de implementat pentru cine face curent programare. Ramane partea de forta ("aia la 220") care oricum e cea mai voluminoasa.Personal, nu am mai ajuns la microprogramare, dar, utilizand masina de spalat automata din 1987, am acumulat o oarecare experienta practica (Automatic-ul socialist eu l-am mentinut in functie pana in 2000; interesant e ca singura piesa care nu s-a defectat a fost exact programatorul electromecanic!!! In rest: electroventilul reparat de vreo 3-4 ori - pana am renuntat complet la el! - pompa, fara numar, chiar si motorul a fost rebobinat! Am avut de reparat pana si elementele de franare la balans! Am renuntat la ea din motiv de coroziune a carcasei...)Taman vechitura aia (era construita dupa un proiect vechi chiar pentru anii '80) rezolva insa cu multa ingeniozitate o serie de probleme: 1 Exista un senzor de usa inchisa; foarte important, mai ales daca aveti copii (mici) cu acces la masina. La prima functionare dezechilibrata mai serios, a fost spart (era un microswich mecanic). Eu am renuntat la el, insa nu recomand!2 Senzor de nivel apa. Ingenios rezolvat cu presostat; dispozitivul are un histerezis mecanic care-l face insensibil la variatiile importante de nivel care pot apare in timpul agitarii3 2 senzori de temperatura cu contact: un senzor de 32 de grade, care se inchide la atingerea pragului, si unul de 90 de grade care se deschide (asta e inseriat direct cu rezistenta pentru a proteja la fierbere). Initial apa se incalzeste de la cat are cand vine pe teava pana la 32 de grade; dup-aia, cunoscand cantitatea (fixa) de apa din cuva, puterea rezistentei si caldura specifica a apei, rezulta din calcul temperatura functie de timpul cat e alimentata rezistenta. Fara traductoare scumpe, sau alte sofisticarii.4 Programele sunt utile doar 3 sau 4: mai scurt pentru spalari usoare, mai lung pentru cele grele;programatoarele mecanice au o "treapta" de temporizari "scurte", care asigura secventele acelea de rotire dreapta - pauza - rotire stanga - pauza, si temporizari "lungi", care asigura timpii de incalzire, timpii de agitare, timpul de functionare a pompei pentru a asigura golirea (masina veche nu avea senzor de golire). Mai exista procese care nu depind de timp, ci de asigurarea unei conditii (timpul de umplere depinde de presiunea apei, incalzirea pana la 30 de grade de temperatura de la care se porneste - 2 sau 20 de grade), chestii usor de rezolvat cu cateva porti logice. Desi sunt fan al comutatiei statice, inversarea sensului motorului l-as face totusi cu relee. Motorul masinii romanesti era cu faza auxiliara (schimba sensul din modul de alimentare al fazei auxiliare), iar pentru viteze ave 2 infasurari: o pereche de poli (3000 rotatii pentru storcator) si 6 perechi de poli (500 rpm pentru agitare). Masinile mai moderne au motoare cu perii si inverseaza excitatia pentru schimbarea sensului (presupun ca cu un releu!), si au un sistem de comanda a turatiei cu triac (nu am umblat inca in Arcticul meu cu programator mecanic din 2001, vorbesc doar din auzite).In concluzie, automatizarea se poate realiza, cu multa ingeniozitate si cu circuite "clasice", cateva porti pentru conditii (usa, nivel apa, prag temperatura, etc.), cateva temporizatoare relativ simple (toleranta e destul de mare), eventual un segment cu numarator pentru numarul de agitari, poate fi mai simplu decat un temporizator analogic. Se poate face destul de compact, sa nu avem nevoie de o alta carcasa de masina, insa e necesara o buna cunoastere a masinii, a blocurilor electronice pomenite, precum si o anumita indemanare si experienta, deoarece sigur va trebui sa executati destule adaptari si modificari mecanice. Si nu in ultimul rand, entuziasm si timp!(personal, cel mai problematic pentru asemenea modificare, pe care eram aproape tentat sa o fac si eu acum vreo 15-20 de ani, era comanda paletei care dirija apa in unul din cele 4 compartimente ale sertarului pentru detergenti si tratamente! Daca aveti cate o electrovana pentru fiecare sertar, "v-ati scos"!)Succes! Link spre comentariu
__farad__ Postat Noiembrie 18, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 18, 2010 @Blazeu super idee.Mi-ai dat de gandit asa ca ma apuc de studiat.Problema cu paleta pt mine nu exista.Pt ca nu exista nici paleta.neamtului i-a dat prin cap sa foloseasca trei electrovane in loc de una Link spre comentariu
blazeu Postat Noiembrie 22, 2010 Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 He-he-he! Moshu (sudsemnatu'!) observase chestia asta! D-aia am si pomenit-o!Succes si sa ne tineti la curent cu progresele inregistrate. Link spre comentariu
Vizitator fklco Postat Noiembrie 22, 2010 Partajează Postat Noiembrie 22, 2010 Sunt bucuros ca nu sunt singurul care nu vrea sa renunte la vechea masina de spalat.A mea e un Privileg luata dupa revolutie de la magazine de Second-Hand-uri aduse de prin Germania, e in afara de programator care s-a stricat in rest e impecabila, doar o singura data i-am schimbat rulmentii.Ideea cu un microcontroller m-a traznit si mie prin cap, dar nu prea sta treaba asa simplu cum prezinta cineva mai sus.Ar fi doua variante cu afisaj sau fara.Deci dupa studiile mele reiese ca trebuie sa avem la intrare in MicrocontrollerIntrari: Digitale (On-Off)1. Buton Start/Stop (daca se adopta varianta fara afisaj)2. Senzor usa blocata3. Senzor nivel apa 1/2 - 50%4. Buton splare cu apa la 1/2 (obtional, eu nu folosesc chestia asta niciodata)5. Senzor nivel apa 1/1 - 100% (spalare normala)6. Sensor nivel apa 150% (clatire)7. Senzor nivel apa de siguranta (senzorul asta exista in orice masina de spalat din cite stiu eu dar rar intra in actiune, doar atunci cind electrovalva de inchidere apa nu mai vrea sa inchida si creste nivelul de apa peste 150%)8. Senzor temperatura ( se foloseste termostatul electro-mecanic original al masini). 9. Senzor de temperatura de siguranta (la unele masini exista este tot electro-mecanic cu bimetal, si actioneaza in caz ca rezistenta nu mai se decupleaza)10. Buton selectare viteza de stoarcere 2 trepte (de obicei sunt doua trepte la mine are 400 rpm si 800 rpm, la alti o fi altfel, motorul meu are doar dua turatii pe stoarcere)11. Buton selectare " Fara stoarcere" (asta banuiesc ca e obtional eu nu stiu la ce foloseste dar masina mea are acest buton).12. Buton selectare "Program Bumbac" sau "Program Rufe delicate"13. Electrovalva admisie apa calda (obtional daca se doreste alimentarea cu apa calda de la retea)14. Electrovala admisie apa rece (obtional daca se foloseste alimentarea cu apa calda de la retea )In cazul folosiri unui afisaj cu meniu (meniu gen selecteaza "Stanga-Dreapta-OK-Cancel")unele butoane dintre aceste pot fi eliminate cu avantajul economisiri unor pini de la microcontroller (dar se complica programarea).Iesiri:1. Blocheaza usa2. Admisie apa electrovalva "Prespalare"3. Admisie apa electrovalva "Spalare"4. Admisie apa electrovalva "Balsam"5. Admisie apa electrovalva "Parfumare" (asta nu se regaseste la toate masinile de spalat, a mea are)6. Spalare rotatie stinga7. Spalare rotatie dreapta8. Stoarcere 400 rpm (sau alta viteza, depinde de tipul masini)9. Stoarcere 800 rpm (sau alta viteza )10. Stoarcere viteza de centrare (eeee aici e dichisu unele masini au chestia asta altele nu stiu, viteza e de aprox. 100rpm. si se foloseste la inceperea stoarceri pentru distribuirea uniforma a rufelor in cuva).11. Pornire rezistenta (optional, se poate folosi fara trecere prin microcontroller).12. Pornire pompa evacuare.Masina mea are control pur mecanic (programatorul este pur si simplu o cutie de viteze si cred ca, cantareste 2 Kg, actionarea motorului se face cu variator electronic de turatie.Din cite stiu la masinile de spalat noi total electronice, ele se pot diagnostica si cred ca si programa cu o interfata dedicata similar cum se face la automobile.Sper ca o sa vina si ziua cind voi reusi sa termin acest proiect, ca nu ma pot desparti de ea.O sa revin si cu o ciclograma de functionare (schema logica de programare) daca o mai gasesc si prezinta interes o sa o postez aici.Bafta. Link spre comentariu
blazeu Postat Noiembrie 23, 2010 Partajează Postat Noiembrie 23, 2010 Pentru repartizarea rufelor se utilizeaza pur si simplu viteza de agitare.Succes! Link spre comentariu
Vizitator fklco Postat Noiembrie 23, 2010 Partajează Postat Noiembrie 23, 2010 Pentru repartizarea rufelor se utilizeaza pur si simplu viteza de agitare.Succes!Nu te contrazic, nu sunt specialist si nici nu lucrez in domeniu, doar am avut senzatia ca e mai rapida aceasta operatiune.O mica rectificare ... la postul meu de mai sus la intrari punctele 13 si 14 trebuiau trecute la iesiri. Link spre comentariu
__farad__ Postat Noiembrie 24, 2010 Autor Partajează Postat Noiembrie 24, 2010 @Blazeu marea majoritate folosesc intr-adevar viteza de agitare pe sensul de stoarcere(de regula dreapta).Am observat la a mea alt dichis insa.La stoarcere pleaca pe agitare dreapta dupa care creste turatia cam pe la 400 si dupa un minut doua la 800.Aici daca programul selectat este delicate ramane asa pana la terminarea stoarcerii.Am insa un alt program unde ultimele 5 minute mai adauga 200rpm.Motorul are deci trei infasurari.Ma gandeam insa sa nu folosesc 3 relee pt stoarcere ca ajung sa mai pun o carcasa langa si sa intru direct in 400rpm.Insa e posibil sa basculez masina .La probe a smucit destul de tare la intrarea direct in turatie.Sunt inca in faza de combinat scheme si integrate dar cum iese ceva definitiv postez schema.Cred ca va fi pt probe cu CDB pt ca am cateva recuperate (400, 404.493) si inca vreo cateva prin niste cutii in fundul debaralei urmand apoi trecerea la cmos cu adaptarile de rigoare Link spre comentariu
gica70 Postat Noiembrie 24, 2010 Partajează Postat Noiembrie 24, 2010 Eu am facut pe vremuri un automat din asta (programator) cu cdb-uri pt. un cazan pe gaz si m-am inspirat din niste scheme cu serii de impulsuri din revista Tehnium. Timpii ii aveam din schema originala (electrica, cu tambur programator). Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum