Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Releu regulator pt generatoare trifazice cu magnet permanent


Vizitator tyc

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 90
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • miron1947

    8

  • The Stressmaker

    7

  • gica70

    3

  • florincccc

    1

Vizitator pisica matache

Posted Image

 

Asta este noua schema pe care vreau s-o incerc..

Am observat ca pot face comanda tiristorilor si fara optocuplor,cu doi tranzistori,npn-ul comandat de comparatorul din integrat,iar pnp-ul comandat de npn

O alta varianta de obtinere a tensiunii de polarizare a portilor tiristorilor ar fi un traf alimentat de pe doua din fazele generatorului.

Astept pareri referitoare la aceasta schema..(stiu ca in locul Lm723,pot folosi si alte integrate,dar altceva nu am la indemana..)

Am incercat un optotriac (moc3063 ),dar m-am lovit de o problema,nu-l pot comanda cu o tensiune continuua,caci triacul nu se mai blocheaza,chiar daca ledul nu mai este alimentat

Link spre comentariu

723 nu suporta temperatura crescuta;ai 12V,la ce bun un traf(in +),3063 e ZCD iar in continuu obtinut de pe trifazic nu ai trecere prin 0;pe post de generator poti sa folosesti un motor brushless trifazic(de la un HDD).Variantele pe tema shuntarii paralel sant epuizate.Optotriacele ZCD se sting la trecerea prin 0,indiferent de sarcina.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

723 nu suporta temperatura crescuta;ai 12V,la ce bun un traf(in +),3063 e ZCD iar in continuu obtinut de pe trifazic nu ai trecere prin 0;pe post de generator poti sa folosesti un motor brushless trifazic(de la un HDD).Variantele pe tema shuntarii paralel sant epuizate.Optotriacele ZCD se sting la trecerea prin 0,indiferent de sarcina.

LM723,lucreaza intre -55 si 125 grade Celsius,pe cand cel mai performant 431 lucreaza intre -40 si 85 grade,dar nu cred ca asta e problema..Problema e acea tensiune separata de 12V,cu care sa pot comanda tiristorii..(catozii fiind legati la+12V,automat am nevoie de o tensiune mai mare macar cu cativa volti,sa pot deschide tiristorii..)O solutie ar fi folosirea fototriacelor conectate insa intre anozii tiristorilor si poarta,de fapt ar fi cea mai simpla solutie,dar tensiunea pe anozii tiristorilor variaza intre 20 si 80-100V,iar asta e o alta problema..dar o sa incerc,sa vad ce ieseIn ce priveste motorul brushless,nu cred ca am nevoie,deocamdata folosesc un alternator auto,invartit de un strungMultumesc mult de sfaturi...o sa incerc si varianta cu MOS-ul,dar deocamdata am facut montajul cu tiristori si-o sa-l probez intai pe asta..
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Asta este noua schema pe care vreau s-o incerc..

La cat de "stufoasa" a devenit schema, mai putin timp pierdeati sa dimensionati transformatorul din schema atasata de mine.
Nu e cu mult mai stufoasa decat releele folosite frecvent pe motociclete...Schema pe care mi-ai sugerat-o,e intradevar foarte simpla,dar e monoalternanta ,folosita la un generator trifazat,s-ar pierde jumatate din putere,cred..Si ca sa fiu sincer,sper ca pana la urma sa obtin o schema functionala,originala...Sau vorba cuiva...de ce simplu,cand se poate complicat....
Link spre comentariu

Un 431: http://www.farnell.com/datasheets/74281.pdf si in lecatura cu tensiunea anodica...se folosesc tiristori de 600V si practic tensiunea tensiunea de baterie alimenteaza portile,dar e interesanta obtinerea unei tensiuni direct de pe infasurari;tensiunea interfazica aplicata direct pe comanda ,eventual cu un condensator, e suficient.

La tensiuni/curenti mai mari se folosesc IGBT-uri,se comanda ca MOS-ul si se polarizeaza precum bipolarul.

Strungul antrenor ce plaja de turatii are?

@miron1947

Functionare intermitenta este la generatoare eoliene,celule solare,hidro. La motogeneratoare pt turatia minima sant 17V.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Un 431: http://www.farnell.com/datasheets/74281.pdf si in lecatura cu tensiunea anodica...se folosesc tiristori de 600V si practic tensiunea tensiunea de baterie alimenteaza portile,dar e interesanta obtinerea unei tensiuni direct de pe infasurari;tensiunea interfazica aplicata direct pe comanda ,eventual cu un condensator, e suficient.La tensiuni/curenti mai mari se folosesc IGBT-uri,se comanda ca MOS-ul si se polarizeaza precum bipolarul.Strungul antrenor ce plaja de turatii are?@miron1947 Functionare intermitenta este la generatoare eoliene,celule solare,hidro. La motogeneratoare pt turatia minima sant 17V.

Ai dreptate cu 431,eu gasisem cu alte notatii in coada..dar merge si LM723,fara nimic in coada..Oricum problema e rezolvata,am testat schema pusa azi si a functionat din prima .Tensiunea pe baterie a ramas neschimbata 14V,pana la turatia maxima,unde cu diode in loc de tiristori,alternatorul scotea 45V.Am incercat sa pun o sarcina pe baterie,un bec de 50w,dar scadea turatia la strung,motorul strungului e mic are parca 300W si limitare electronica a curentului in suprasarcina cred ca intra in functiuneCu un bec de 15W mergea,dar tensiunea crestea putin...Tensiunea suplimentara am luat-o tot dintr-un acumulator de 12V,oricum sunt mai multe variante de a o obtineStrungul are max 2500RPM,reglabila electronic..stiu ca e mica turatia,dar asta e..pentru teste e buna si asta..Oricum inceputul e promitator,ramane sa mai testez,dar pe gerul asta nu e de stat langa motocicleta sa fac teste..Multumesc mult pentru sfaturi,care chiar mi-au fost de folos.
Link spre comentariu

Adica?

alterneaza conductie/blocat

Tensiunea generata e sinusoidala,reglarea se face prin punerea la masa a unui numar de semialternante,in functie de tensiunea finala,tiristoarele fiind elemente de executie ,care primesc semnal de comanda ; tensiunea la borne scade,semnalul de comanda e =0,dar tiristoarele raman in conductie pana la trecerea prin 0 .
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
Vizitator pisica matache

Posted Image

In cele din urma ,am reusit sa rezolv si problema legata de comanda tiristorilor..

Cea mai simpla metoda pe care am gasit-o ,a fost folosirea unui oscilator de relaxare realizat cu T1 si T2 ,care are ca sarcina,primarul transformatorului de impulsuri (L1 ),iar prin cele trei bobine din secundar,L2,L3,L4,sunt comandati cei trei tiristori din puntea semicomandata (T1,T2,T3 ).

 

Atata timp cat tensiunea pe baterie este mai mica de 14,3V..in pinul 10 al integratului vom avea cca 12V,oscilatorul va functiona,tiristorii vor fi deschisi,iar tensiunea pe baterie va creste..

In momentul in care tensiunea pe baterie va depasi 14,3V,in pinul 4 (intrarea inversoare a comparatorului din 723),vom avea putin peste 7,15V,iar comparatorul va bascula (in pinul 5,intrarea neinversoare avand 7,15V,..tensiunea de referinta data de pinul 6 ),tensiunea din pinul 10 va cobora la aprox 5V,oscilatorul se va bloca,portile tiristorilor nemaifiind alimentate..

 

Aici apare o mica problema....desi tiristorii nu mai sunt comandati,ei nu se blocheaza instantaneu,ci fiecare va mai conduce pana cand in anodul fiecaruia va veni alternanta negativa care-i va bloca,

Cred ca aceasta e cauza unei ciudatenii observate in timpul testelor:

Daca tensiunea pe baterie ramane practic neschimbata la fluctuatiile de tensiune si frecventa ,la cresterea consumului am observat o crestere a tensiunii pe baterie,cu pana la 0,5V..

Initial am crezut ca vinovate ar fi caderile de tensiune pe fire,intre releu si baterie,asa ca am conectat capatul lui R1 direct la plusul baterei,dar nu s-a schimbat nimic

De fapt acesta este singurul neajuns pe care il gasesc deocamdata acestei scheme..

In schema mai apare un tiristor si piesele aferente care are rolul de protectie la supratensiune..Atata timp cat tensiunea pe baterie este sa zicem sub 15,5V,tiristorul este blocat

Daca tensiunea creste peste aceast prag,zenerul se va deschide,alimentand poarta tiristorului,care la randul lui va conduce,arzand siguranta S1 deconectand astfel bateria si restul consumatorilor de la releu

Aceasta protectie,desi simpla e foarte eficienta..protejand atat bateria cat si CDI-ul motocicletei,componente deloc ieftine

Schema este inca in teste,singura problema pe care nu prea stiu sa o rezolv,este acea crestere a tensiunii,cu cresterea consumului..

Daca cineva poate oferi o rezolvare a acestei probleme ,sau chiar o explicatie,presupunand ca alta ar fi cauza si nu cea intuita de mine,ar fi perfect.

Cred ca schema aceasta poate fi folosita si in alte scopuri,de ex la generatoarele eoliene,care si ele avand turatia variabila,lucreaza cu tensiuni si frecvente variabile.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Problema(mica) cu blocarea tiristorilor e fireasca,oricum frecventa e marisoara si case solve cu blocarea;spiturile de tensiune e adevarata problema...la inceput are sarcina bateria si se rezolva,dupa un timp bateria se incarca si e un regim de mers in gol.Bateria nu stiu cum gestioneaza pulsurile scurte ca rejuvenatoarele tocmai asa lucra- cu pulsuri scurte de tensiune.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări