Vizitator tyc Postat Decembrie 26, 2010 Partajează Postat Decembrie 26, 2010 Schema pe care vreau s-o incerc.... Un tiristor conectat intre punte si baterie si comandat de un comparator,printr-un optocuplor. Cand tensiunea pe baterie e mai mica de 14V,comparatorul comanda ledul optocuplorului,care deschide tiristorul.. Cand tensiunea depaseste 14V,comparatorul basculeaza,intrerupand comanda tiristorului.. Problema pe care trebuie s-o rezolv...comanda portii Cea mai simpla metoda ar fi alimentarea portii cu un curent obtinut din tensiunea anodica..(care tensiune poate varia intre 16-20V,sa zicem,la turatia minima a generatorului si aprox 100-120V la turatia maxima ),dar nu stiu ce generator de curent constant as putea folosi,care sa asigure un curent de 50mA,sa zicem,sa poata lucra si la tensiunea maxima,unde puterea disipata poate ajunge la 5-6W ,dar sa poata asigura si curentul de amorsare la o tensiune mica,unde caderea de tensiune intre anodul si catodul tiristorului ar fi max 5-6V.. Daca as primi ceva sugestii as fi recunoscator.. O alta varianta ,mai complicata ar fi folosirea unui transformator separator,care in secundar sa poata debita curentul necesar portii... In cazul acesta alimentarea portii ar fi mult mai simpla,dar e nevoie de un convertor alimentat cu 12V, In plus gasesc un optocuplor a carui tranzistor poate comanda 50mA ? Multumesc anticipat pt orice sfat.. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Decembrie 26, 2010 Partajează Postat Decembrie 26, 2010 Sch de comanda pe care ai ales-o e principial buna,numai ca TL431 e exact asta(intern),si in plus e si termocompensat + ca ai rezolvat cu temperatura(tiristorul se incalzeste la 100C iar comparatorul capoteaza - probat,dupa 10km a murit regulatorul- foloseste TL431AIZT sau similar,cele cu 'C' in sufix sint pana la +70; -optocuploarele au ceva idei fixe si trebuie pulaite cu o rezistenta; -comparatoarele au iesire open colector; -in loc de sursa pe optotranzistor,mai bine puneai rezistenta direct; -legarea tiristoarelor in paralel e cu cintec,foloseste dispozitive MOS; -gandeste un snubber,ca parca asa lucra si 'platina',taie curentul la o bobina...; Uitate si pe aici: http://moto-electro.ru/forum/index.php? ... ic=99,poti pune intrebari la sectiunea 'english'(sau daca te tine deschizi chiar un topic,in ruseste dar nu cu ajutorul lui Google ,ca nu o sa inteleaga rusii ). CNY17,817,... . Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 26, 2010 Partajează Postat Decembrie 26, 2010 Sch de comanda pe care ai ales-o e principial buna,numai ca TL431 e exact asta(intern),si in plus e si termocompensat + ca ai rezolvat cu temperatura(tiristorul se incalzeste la 100C iar comparatorul capoteaza - probat,dupa 10km a murit regulatorul- foloseste TL431AIZT sau similar,cele cu 'C' in sufix sint pana la +70;-optocuploarele au ceva idei fixe si trebuie pulaite cu o rezistenta;-comparatoarele au iesire open colector;-in loc de sursa pe optotranzistor,mai bine puneai rezistenta direct;-legarea tiristoarelor in paralel e cu cintec,foloseste dispozitive MOS;-gandeste un snubber,ca parca asa lucra si 'platina',taie curentul la o bobina...;Uitate si pe aici: http://moto-electro.ru/forum/index.php? ... ic=99,poti pune intrebari la sectiunea 'english'(sau daca te tine deschizi chiar un topic,in ruseste dar nu cu ajutorul lui Google ,ca nu o sa inteleaga rusii ).CNY17,817,... .Probabil o sa folosesc comparatorul pt probe,daca montajul functioneaza,pot folosi si TL431,sau alt integrat...(oricum sper ca incalzirea releului sa fie mult mai mica decat la schema clasica,care sunteaza generatorul...in plus o solutie sa evit supraincalzirea ar fi montarea puntii separat de regulator..)Nu pot pune o simpla rezistenta in serie cu tranz din optocuplor; tensiunea pe anod variaza intre 20v si 100V,functie de turatie si sarcina generatorului,de aceea ma gandeam la un generator de curent constant..(daca calculez rezistenta pt 100v,la 20V curentul va fi de 5 ori mai mic,daca o calculez pt 20V,la 100V curentul va fi de 5 ori mai mare;in primul caz tiristorul nu va fi deschis la turatii joase,in cel de-al doilea caz ,se distruge optocuplorul eventul tiristorul..)O sa incerc sa folosesc un singur tiristor capabil sa suporte curentul maxim dat de generator. Un generator de 300W,de exemplu debiteaza max 20A,la o tensiune de 15 V.Un tiristor de 40-50A,sper ca ar rezista..Un alt semn de intrebare pt mine,este modul in care tiristorul fa functiona la turatia maxima,cand si frecventa tensiunii este maximaApropo de frecventa,stii cumva ce relatie exista intre nr de poli magnetici respectiv frecventa tensiunii la o anumita turatie ?Intuitia imi spune ca frecventa este egala cu turatia inmultita cu nr de perechi de poli,dar mie ca ma insel... Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Decembrie 26, 2010 Partajează Postat Decembrie 26, 2010 Foloseste un optotriac din seria MOC3000 si s-a rezolvat cu tensiunea,la tiristor nu stiu dar poti sa comanzi tiristorul cu tensiunea de baterie.Am folosit tiristoare de 16A/21ARMS dar nu au tinut mult si erau pe faze(3buc) asta la un alternator de 25A asa ca ai 40-50A se transforma in 80-100A.Si cred ca la tensiunea maxima nu vei putea sa-l racesti conventional.Nu stiu cum e cu nr de poli/frecventa,dar e asa cum crezi,sti cati poli are magnetul tau? Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 26, 2010 Partajează Postat Decembrie 26, 2010 Foloseste un optotriac din seria MOC3000 si s-a rezolvat cu tensiunea,la tiristor nu stiu dar poti sa comanzi tiristorul cu tensiunea de baterie.Am folosit tiristoare de 16A/21ARMS dar nu au tinut mult si erau pe faze(3buc) asta la un alternator de 25A asa ca ai 40-50A se transforma in 80-100A.Si cred ca la tensiunea maxima nu vei putea sa-l racesti conventional.Nu stiu cum e cu nr de poli/frecventa,dar e asa cum crezi,sti cati poli are magnetul tau?Shema pusa de mine nu sunteaza tensiunea la masa,ca la regulatoarele clasice,functioneaza ca un regulator serie..conectat intre puntea redresoare si baterie,nu are de unde sa comute curenti de 80-100A..Daca ar functiona,avantajul ar fi ca incalzirea tiristorului ar fi proportionala cu consumul de curent...,nu ca la schema clasica,cand tiristorii se incing mai tare cand consumul de curent este mic..Da, stiu nr de poli,am 6 perechi,vreau sa folosesc pt teste un alternator auto,antrenat de un strung,la care pot regla turatia de la 0 ,la 2500RPM...Urmeaza sa testez aceasta idee,deocamdata e doar teorie.. Link spre comentariu
gica70 Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 "turatie controlata de cablul de acceleratie". Nu se poate automatiza cablul de acceleratie cu un servo? Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 Nu lasa in configuratia serie doar acel tiristor pentru ca, in regim trifazic de lucru al alternatorului, nu se va inchide, neexistand tensiune zero din cauza formei de unda la redresarea trifazica. Trebuie sa pui pe fiecare faza un tiristor, toate cele 3 tiristoare fiind comandate simultan. In locul tiristorului, in acea schema, s-ar preta mai bine un MOS deoarece nu are aceasta limitare. Cat despre comanda mos-ului sau a tiristorului poti folosi un convertor cu separare prin transformator (flyback) care sa genereze tensiunea necesara plus un optocuplor.@gica70 : deja discutam de 2 scheme diferite, care s-au intrepatruns ca si mod de gandire. Prima se refera la un grup motogenerator (care nu are turatia controlabila mecanic) si a doua la reglarea tensiunii alternatorului la motociclete. Ambele au in comun imposibilitatea asigurarii unui regim constant de turatie. Pentru prima varianta solutia din punctul meu de vedere implica conversia intr-un invertor (dubla conversie, AC-DC apoi DC-AC) iar pentru a doua varianta as prefera varianta serie deoarece nu forteaza in scurtcircuit alternatorul ca la solutia cu sunt, in dauna complexitatii marite. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 Nu lasa in configuratia serie doar acel tiristor pentru ca, in regim trifazic de lucru al alternatorului, nu se va inchide, neexistand tensiune zero din cauza formei de unda la redresarea trifazica. Trebuie sa pui pe fiecare faza un tiristor, toate cele 3 tiristoare fiind comandate simultan. In locul tiristorului, in acea schema, s-ar preta mai bine un MOS deoarece nu are aceasta limitare. Cat despre comanda mos-ului sau a tiristorului poti folosi un convertor cu separare prin transformator (flyback) care sa genereze tensiunea necesara plus un optocuplor.@gica70 : deja discutam de 2 scheme diferite, care s-au intrepatruns ca si mod de gandire. Prima se refera la un grup motogenerator (care nu are turatia controlabila mecanic) si a doua la reglarea tensiunii alternatorului la motociclete. Ambele au in comun imposibilitatea asigurarii unui regim constant de turatie. Pentru prima varianta solutia din punctul meu de vedere implica conversia intr-un invertor (dubla conversie, AC-DC apoi DC-AC) iar pentru a doua varianta as prefera varianta serie deoarece nu forteaza in scurtcircuit alternatorul ca la solutia cu sunt, in dauna complexitatii marite.Multumesc de sugestii,nu m-am gandit la problema asta..(ca tiristorul nu se mai poate bloca..),iar ideea cu fiecare faza comandata de un tiristor cred ca e realizabila..Problema ar fi ca nu e suficient un tiristor,ci trebuiesc doi,montati antiparalel,avand si alternanta negativa..in total 6.Si daca tot folosesc 6 tiristori,6 infasurari pe transformatorul convertorului,6 optocuploare ,nu e mai simplu sa-i folosesc in locul diodelor din punte ,realizand o punte redresoare comandata ?Cu tranzistori MOS,nu prea am lucrat,daca mi-ai putea pune orientativ o schema,ar fi bine..ma refer la partea de comanda al acestuia.. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 Shunturile pot fi de doua feluri:paralel si serie-shuntul paralel e ala care scurtcicuiteaza si shuntul serie e un tranzistor serie,de exemplu.In cazul de fata,shuntul serie e un tiristor(preferabil mai multi mosfeti). @gica70Se poate,dar cate vreme merge asa...unele tipuri de motociclete,din fabricatie au control by wire; motociclistul accelereaza,comanda preluata de 2 potentiometri si transmisa la ECU care comanda un 1)MPP atasat pe axa clapetei de aer si 2)creste debitul instantaneu al injectoarelor,sonda lamda transmite la ECU ca amestecul e prea bogat iar acesta,in functie de indicatia debitmetrului de aer si a acceleratiei,ia decizia de crestere in continuare a debitului injectoarelor/scadere.pisica matacheTriacul e compus din doi tiristori antiparalel...transistorul mos e un semiconductor care lucra cu 1 si 0; fa o analogie intre tranzistorul bipolat(NPN => canal N,PNP =>canal P), diferenta fiind ca mosfetul e ca un bipolar superdarlington dar fara beta(amplificare f mica).Practic ,comanda lui se face cu o rezistenta in grila,dar e necesara si o rezistentade pull down deoarece in grila se acumuleaza sarcinii care mentin MOSul in 1. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 Shunturile pot fi de doua feluri:paralel si serie-shuntul paralel e ala care scurtcicuiteaza si shuntul serie e un tranzistor serie,de exemplu.In cazul de fata,shuntul serie e un tiristor(preferabil mai multi mosfeti). @gica70Se poate,dar cate vreme merge asa...unele tipuri de motociclete,din fabricatie au control by wire; motociclistul accelereaza,comanda preluata de 2 potentiometri si transmisa la ECU care comanda un 1)MPP atasat pe axa clapetei de aer si 2)creste debitul instantaneu al injectoarelor,sonda lamda transmite la ECU ca amestecul e prea bogat iar acesta,in functie de indicatia debitmetrului de aer si a acceleratiei,ia decizia de crestere in continuare a debitului injectoarelor/scadere.pisica matacheTriacul e compus din doi tiristori antiparalel...transistorul mos e un semiconductor care lucra cu 1 si 0; fa o analogie intre tranzistorul bipolat(NPN => canal N,PNP =>canal P), diferenta fiind ca mosfetul e ca un bipolar superdarlington dar fara beta(amplificare f mica).Practic ,comanda lui se face cu o rezistenta in grila,dar e necesara si o rezistentade pull down deoarece in grila se acumuleaza sarcinii care mentin MOSul in 1. Stiu ce e un triac,cunosc si limitarile sale comparativ cu un simplu tiristor...de aceea nu prea vreau sa folosesc un triac..(curentul de comanda mai mic in cazul tiristorului,il recomanda in detrimentul triacului,avand in vedere ca trebuie sa folosesc optocuploare..)Despre Mos am inteles cum trebuie comandat,in teorie...in practica cred ca e putin mai delicat,mai ales in cazul de fata..fiind prea multe variabile ale tensiunii si curentului cu care lucreaza MOS,..tensiunea de intrare e variabila,frecventa tensiunii e variabila,consumul e variabil, de aceea as avea nevoie de o schema..In ciuda complicatiilor constructive si nu in ultimul rand a cunostintelor mele aproape inexistente in materie de MOS-uri,probabil o sa merg tot pe mana batranilor tiristori.. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Decembrie 27, 2010 Partajează Postat Decembrie 27, 2010 Te complici cu opto(pe care-i cunosti putin) ,foloseste un tranzistor Darlington pt comanda tiristoarelor(cu Ic@125C= 3Ig).Care e aplicatia pt regulator? Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Decembrie 28, 2010 Partajează Postat Decembrie 28, 2010 Realizarea unei punti redresoare trifazate cu tiristor arata ca aici http://www.armyacademy.ro/buletin/1_2001/Image922.gif unde tiristorii T1, T2 si T3 sunt cei efectiv folositi (cei de jos) iar T1', T2' si T3' (cei de sus) pot fi inlocuiti cu simple diode. Comanda acelor tiristori se poate face cu optotriace sau cu o sursa de tensiune avand tensiunea cu cativa volti mai mare decat cea redresata (tinand cont ca catodul tiristorilor este la bara de plus, tensiunea de comanda aplicata pe poarta trebuie sa fie putin mai mare). Un site cu teorie despre optotriace si triace este acesta (Fra): http://www.sonelec-musique.com/electron ... triac.html unde am gasit poza aceasta http://www.sonelec-musique.com/images/e ... c_001e.gif unde se foloseste moc3021, un optotriac, care poate functiona la fel de bine in combinatie cu un tiristor. La schema de mai sus e bine sa folosesti o dioda in serie cu rezistenta R3 (calculata pentru tensiunea minima de pornire corelata cu amperajul minim pe poarta tiristorului pe care il ai) pentru a nu forta o alternanta negativa pe poarta tiristorului. Pentru comanda cu tranzistori mentionata de @tyc foloseste schema asta http://www.sonelec-musique.com/images/e ... c_001c.gif unde sa tii cont ca folosesti tiristoare si ca masa din aceasta schema este plusul acumulatorului si cei 5 volti sunt peste voltajul acumulatorului, obtinuti separat printr-o sursa in comutatie. Comanda tranzistorilor o poti face cu un singur optocuplor. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 28, 2010 Partajează Postat Decembrie 28, 2010 Realizarea unei punti redresoare trifazate cu tiristor arata ca aici http://www.armyacademy.ro/buletin/1_2001/Image922.gif unde tiristorii T1, T2 si T3 sunt cei efectiv folositi (cei de jos) iar T1', T2' si T3' (cei de sus) pot fi inlocuiti cu simple diode. Comanda acelor tiristori se poate face cu optotriace sau cu o sursa de tensiune avand tensiunea cu cativa volti mai mare decat cea redresata (tinand cont ca catodul tiristorilor este la bara de plus, tensiunea de comanda aplicata pe poarta trebuie sa fie putin mai mare). Un site cu teorie despre optotriace si triace este acesta (Fra): http://www.sonelec-musique.com/electron ... triac.html unde am gasit poza aceasta http://www.sonelec-musique.com/images/e ... c_001e.gif unde se foloseste moc3021, un optotriac, care poate functiona la fel de bine in combinatie cu un tiristor. La schema de mai sus e bine sa folosesti o dioda in serie cu rezistenta R3 (calculata pentru tensiunea minima de pornire corelata cu amperajul minim pe poarta tiristorului pe care il ai) pentru a nu forta o alternanta negativa pe poarta tiristorului. Pentru comanda cu tranzistori mentionata de @tyc foloseste schema asta http://www.sonelec-musique.com/images/e ... c_001c.gif unde sa tii cont ca folosesti tiristoare si ca masa din aceasta schema este plusul acumulatorului si cei 5 volti sunt peste voltajul acumulatorului, obtinuti separat printr-o sursa in comutatie. Comanda tranzistorilor o poti face cu un singur optocuplor.Schema cu puntea redresoare semicomandata pe care o propui,(prin inlocuirea tiristorilor de pe ramura de - ,cu diode )are un mare avantaj:tiristorii T1,T2,T3,avand catodul comun,pot fi comandati mult mai simplu,fiind nevoie de un singur optocuplor care sa-i comande pe toti 3 simultan...Pentru teste o sa folosesc un acumulator de 12V,cu minusul legat la catodul tiristorilor,iar de la + ,cu un optocuplor care sa polarizeze un tranzistor,o sa comand portile,pe care o sa le separ cu 3 diode...si daca o sa mearga o sa fac si sursa in comutatie...Multumesc pt sugestii,acum ramane sa le pun in practica... Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Decembrie 28, 2010 Partajează Postat Decembrie 28, 2010 Uite si o varianta de comanda cu mos.[attachment=0]schvh5.png[/attachment] Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Decembrie 28, 2010 Partajează Postat Decembrie 28, 2010 Cu valorile din schema,cu ce tensiune trebuie alimentat tranz din optocuplor..?Un mos care sa suporte30- 40A si o tensiune de peste 150V,imi poti recomanda ? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum