Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Releu regulator pt generatoare trifazice cu magnet permanent


Vizitator tyc

Postări Recomandate

Inainte de a deschide acest topic,am cautat date ,discutii.Ce parere aveti,cum se poate face reglarea tensiunii la un generator cu magnet permanent : prin shunt sau prin modificarea campului?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 90
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • miron1947

    8

  • The Stressmaker

    7

  • gica70

    3

  • florincccc

    1

Sa presupun ca vrei un generator trifazic care sa scoata o tensiune constanta si o fracventa constanta ( sa zicem 230V si 50Hz) obtinuta cu un rotor pe baza de magneti, cu turatia rotorului constanta? La cum vad eu situatia, daca e asa, trebuie sa scoti magnetii (rotorul) din spatiul miezului statorului sau sa ii suntezi magnetic pentru a scadea "puterea" lor in camp, totul executat mecanic. Daca vrei comanda electrica atunci regulatorul shunt nu este bun din cauza ca lucreaza pentru sisteme in curent continuu redresat unde nu se pune baza pe ordinea alternantelor si fazare. Un sistem folosibil in acest caz, in caz ca reglezi puterea la intrare in generator si fara control al frecventei, este convertorul de frecventa pentru motoare trifazice http://www.emil.matei.ro/csf.php sau un invertor clasic, daca folosesti aparate eletrocasnice. Daca tensiunea nu este constanta dar frecventa este constanta poti folosi 3 AVR- uri monofazice pentru a regla independent tensiunea pe fiecare faza. Ce am scris se aplica la grupuri motogeneratoare electrice.

Depinde la ce il vei folosi si ce fel de motor cu ardere interna este, daca ma iau dupa numele sectiunii, altfel, daca este un alternator de pe "moto", alegerea logica este regulatorul shunt.

Link spre comentariu

In cazul acesta, pentru alegerea metodei, trebuie specificati parametrii necesari la iesirea sistemului sau consumatorii care vor folosi energia electrica generata. Adaptarea sistemului se face in functie de natura consumatorilor si de cerintele acestora in privinta gamei de reglaj a tensiunii si a frecventei. Deja mie incepe sa-mi semene acest tip de generator, dupa descriere, identic cu unul eolian si, in cazul acesta exista mai multe topice asemanatoare. In acest caz as merge pe sistemul folosit la eoliene inclusiv acumulatorii si invertorul pentru consumatorii care nu pot fi alimentati de la acumulatori. Daca este asa si vrei frecventa constanta dar cu tensiune variabila (corectabila prin 3 AVR-uri), fara a folosi acumulatori, foloseste o cutie cu turatie variabila continuu (Eng) http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission , pentru a mentine frecventa constanta la generator intre anumite limite ale turatiei de intrare in cutia de viteze.

Cam asta este concluzia mea referitor la controlul unui generator trifazic cu magnet permanent care alimenteaza un sistem trifazic in curent alternativ. Parametrii de iesire sunt dependenti de turatia la ax (frecventa) si de incarcarea electrica (tensiunea). Frecventa o poti controla mecanic printr-o cutie de viteze cu trepte fixe sau continue iar tensiunea o poti controla prin scaderea sau marirea sarcinii aplicate generatorului sau scoaterea sau introducerea magnetilor, mecanic, prin culisare pe ax, in campul bobinajului statorului. Cat despre reglajul sunt, care se bazeaza pe suntarea timp de o perioada (sau mai multe) a bobinajului statorului, nu este aplicabil in cazul consumatorilor care necesita curent alternativ, din cauza ca se bazeaza pe eliminarea unor perioade din sinusoida, perturband functionarea normala in cazul motoarelor asincrone, de exemplu. Aceasta metoda, a suntului, este aplicabila doar daca exista o transformare intermediara in curent continuu.

Punctual, in functie de sursa de energie, sistemul specific dorit si tipul consumatorilor, se poate gasi o solutie eficienta in functie de acesti parametri.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Tensiunea generata e in functie de turatie,turatie controlata de cablul de acceleratie.Tensiunea e redresata,dar reglarea tensiunii se face in c.a. trifazic.Tensiunea generata e intre 16...120V,iar curentul pana la 32A.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Tensiunea generata e in functie de turatie,turatie controlata de cablul de acceleratie.Tensiunea e redresata,dar reglarea tensiunii se face in c.a. trifazic.Tensiunea generata e intre 16...120V,iar curentul pana la 32A.

Mentinerea constanta a turatiei(implicit a frecventei) nu e posibila,teoretic din cauza plajei de turatii(1200...8500rpm);practic din lipsa de spatiu;teoretic si practic din motive de securitate si legale( :rade: ).Controlul electronic se impune ,si in acast sens m-am gandit la o smps buck/half/full.Pt realizarea sursei cred ca potrivit ar fi sa ma duc la 'Aimentatoare'.
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Tensiunea generata e in functie de turatie,turatie controlata de cablul de acceleratie.Tensiunea e redresata,dar reglarea tensiunii se face in c.a. trifazic.Tensiunea generata e intre 16...120V,iar curentul pana la 32A.

Mentinerea constanta a turatiei(implicit a frecventei) nu e posibila,teoretic din cauza plajei de turatii(1200...8500rpm);practic din lipsa de spatiu;teoretic si practic din motive de securitate si legale( :rade: ).Controlul electronic se impune ,si in acast sens m-am gandit la o smps buck/half/full.Pt realizarea sursei cred ca potrivit ar fi sa ma duc la 'Aimentatoare'.
Si eu sunt interesat de realizarea unui asemenea regulator,care sa foloseasca insa o solutie economica de stabilizare a tensiunii de iesire..Actuala solutie folosita si anume suntarea cu ajutorul tiristorilor a surplusului de putere,nu mi se pare nici economica,nici fiabila..( dovada,foarte multe relee si statoare care se ard..)In plus,banuiesc ca folosirea tiristorilor doar pe o alternanta,(tiristorii limitand amplitudinea doar pe alternanta pozitiva,cea negativa ramanand nemodificata,deci putand avea amplitudine de peste 80 V) duce la scurtarea vietii acumulatorului,care nu e tocmai ieftin..Foarte multi posesori de motociclete sau scutere,prevazute cu magnetou se trezesc la un moment dat cu bateriile fara electrolit..Problema nu apare insa la cele prevazute cu alternator,unde tensiunea de iesireeste reglata prin alimentarea rotorului..Asa ca o prima imbunatatire eu vad folosirea a inca 3 tiristori care sa limiteze si alternanta negativa..Asta spre a proteja bateria..Pentru a proteja statorul si a micsora puterea consumata inutil (transformata in caldura de tiristori si stator ) este nevoie de alte rezolvari..N-ar merge oare redresarea cu o punte semicomandata,in care diodele sa fie inlocuite de tiristori..?Stiu ca solutia poate fi folosita la frecventa retelei,50Hz,dar nu stiu daca ar functiona la frecventa variabila cu un ordin de marime,cum se intampla in cazul motocicletelor,cu turatii intre 1000-10000RPM sau mai mult.. Asa ca astept pareri ale celor care cu siguranta au mai multe cunostinte decat mine...
Link spre comentariu

Shuntarea parale e neeconomica dar cea mai simpla si mai fiabila...la regulatoarele cu care vin motocicletele din fabrica MTBF e de 15 ani,la alea OEM e de 10 ani si la alea chinezesti e de cat ai noroc.Am incercat cu half si cu full dar nu merge,nu ordinul de marime a frecventei e problema ci regimul tranzitoriu.In legatura cu tiristori,aceeasi parere o au si colegii rusi,ei folosesc triace...dar pe motocicleta sant 2 bobine de inductie(sau una,mai rar) care ajuta si ele tiristori iar cand porneste ventilatorul mai pica o jumate de volt.Pana acuma am ars ceva integrate regulatoare care pe banc erau ok dar cand le-am pus la real...inca mai incerc.Disiparea caldurii nu e o problema:statorul e racit cu ulei si cu apa/aer (face corp comun cu blocul motor) , releul regulator e racit fortat cu aer.Ultima inovatie din domeniu regulatoarelor e folosirea MOS -urilor in loc de tiristoare...numai pe o alternanta.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Shuntarea parale e neeconomica dar cea mai simpla si mai fiabila...la regulatoarele cu care vin motocicletele din fabrica MTBF e de 15 ani,la alea OEM e de 10 ani si la alea chinezesti e de cat ai noroc.Am incercat cu half si cu full dar nu merge,nu ordinul de marime a frecventei e problema ci regimul tranzitoriu.In legatura cu tiristori,aceeasi parere o au si colegii rusi,ei folosesc triace...dar pe motocicleta sant 2 bobine de inductie(sau una,mai rar) care ajuta si ele tiristori iar cand porneste ventilatorul mai pica o jumate de volt.Pana acuma am ars ceva integrate regulatoare care pe banc erau ok dar cand le-am pus la real...inca mai incerc.Disiparea caldurii nu e o problema:statorul e racit cu ulei si cu apa/aer (face corp comun cu blocul motor) , releul regulator e racit fortat cu aer.Ultima inovatie din domeniu regulatoarelor e folosirea MOS -urilor in loc de tiristoare...numai pe o alternanta.

Ca e cea mai simpla,sunt de acord...ca e cea mai fiabila,e discutabil..In legatura cu triacele stiu ca sunt mult mai lente,decat tiristorii...avand in vedere ca frecventa la care lucreza,peste 1khz...Ce schema ai incercat,de spui ca ti-a ars integratele..?
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Folosesc d'alea cu shunt paralel,sant singurele modele industriale.Triace BT26 600. Sch clasica cu lm2575 +MOS.

Cred ca in locul celor 3 triace ar merge folosit un singur tiristor conectat insa dupa puntea redresoare;astfel s-ar face limitarea tuturor alternantelor,nu doar al celor pozitive,cum se intampla la schema clasica..Ca dezavantaje as vedea pretul mai mare a unui tiristor de cel putin 60A,respectiv incalzirea suplimentara a puntii redresoare de catre curentul reglat de tiristor..Avantajul insa ar fi o stabilizare mult mai buna a tensiunii de iesire,care ar duce la o viata mai lunga a baterieiE posibil ca la schema clasica suntarea chiar in totalitate a alternantelor pozitve sa nu fie suficienta pt mentinerea tensiunii la o valoare optima (13.8-14,5v)Ma refer la situatia cand motorul functioneaza la o turatie mare,iar consumul este redus...Nu este posibil ca distrugerea integratelor sa fie cauzate de neputinta triacelor de a comuta suficient de rapid,iar eventuale alternante ramase nelimitate sa le distruga.?
Link spre comentariu

Pai la mowere(masini de tuns iarba),la compactoare de mana(broaste) si tot ce e pana in 100W consum stabilizarea tensiunii se face prin metoda unui singur tiristor in cc.[attachment=0]Mower.png[/attachment]

Nu am apucat sa pun osciloscopul sa vad ce goaze au indus autooscilatia integratului ,am folosit sch cu LM2575/IRF9540,fara far ,turatie pana in 3000(echivalent 30V), la a doua incercare am pus un 2576HV/IRF. http://www.aca-vogel.de/DCDC-Converter/ ... 75_en.html

In ianuarie am sa incerc ceva cu traf si mai caut cum e cu recuperarea energiei,aceasta i-mi miroase a perpetuum mobile,ca nici rusi nu au auzit de asa ceva.Ai auzit ceva cum ca in sistemul reglarii shunt paralel(punerea la masa cu tiristori/triac) surplusul de energie se intoarce in stator sub forma de energie magnetica,caldura produsa find fiind rezultatul transformarilor de energie :d ?

Link spre comentariu

Metoda suntarii statorului este cea mai usor de implementat dar si cea mai solicitanta pentru bobinaj din cauza ca implica practic scurtcircuitarea unei bobine pentru o semiperioada (sau mai multe daca acumulatorul este incarcat). Metodele gen scoatere din camp sau decuplarea alternatorului (mecanic prin cupla comandata electric) sunt mai putin solicitante dar implica o complexitate mai mare si implicit un spatiu necesar mai mare. Tinand cont ca la un asemenra motor puterea cedata sarcinii de alternatorul cu magneti este proportionala cu turatia motorului, posibilitatile de reglaj sunt cumva limitate.

@tyc : in schema aceea eu vad un mos care sunteaza printr-o rezistenta de 1 ohm alternatorul, ca element de lucru si nu un tiristor (se poate si cu tiristor, daca acel tiristor este de tip GTO, (Eng): http://en.wikipedia.org/wiki/Gate_turn-off_thyristor ). Daca era un tiristor fara mecanism de inchidere (alt tiristor sau mos pentru intreruperea circuitului) atunci acel tiristor ar fi intrat in scurt la primul impuls de reglaj tinand cont ca exista acumulatorul in circuit. Rezolvarea, pentru varianta cu tiristor, era ca sa fie pus la alternator, dupa punte si circuitul spre acumulator sa contina o dioda in serie.

Link spre comentariu

Metodele mecanice de reglarea tensiunii sant excluse din motive tehnice de concept,rotorul are rol si de volanta ia la 60CP/7000rpm e contraindicat(pt sanatate in primul rand- personala sau a altora) sa implementezi slabirea campului prin indepartarea-apropierea rotorului.La mowere se folosesc numai tranzistoare,nu am vazut cu GTO; mai demult,solutia de stabilizare era o dioda zener de putere mare sau cu relee,oricum turatia maxima era de 4...5000rpm iar pe jumatate din energia produsa era consumata de bobina de inductie,la unele modele farul se alimenta direct de pe o faza.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Metoda suntarii statorului este cea mai usor de implementat dar si cea mai solicitanta pentru bobinaj din cauza ca implica practic scurtcircuitarea unei bobine pentru o semiperioada (sau mai multe daca acumulatorul este incarcat). Metodele gen scoatere din camp sau decuplarea alternatorului (mecanic prin cupla comandata electric) sunt mai putin solicitante dar implica o complexitate mai mare si implicit un spatiu necesar mai mare. Tinand cont ca la un asemenra motor puterea cedata sarcinii de alternatorul cu magneti este proportionala cu turatia motorului, posibilitatile de reglaj sunt cumva limitate.@tyc : in schema aceea eu vad un mos care sunteaza printr-o rezistenta de 1 ohm alternatorul, ca element de lucru si nu un tiristor (se poate si cu tiristor, daca acel tiristor este de tip GTO, (Eng): http://en.wikipedia.org/wiki/Gate_turn-off_thyristor ). Daca era un tiristor fara mecanism de inchidere (alt tiristor sau mos pentru intreruperea circuitului) atunci acel tiristor ar fi intrat in scurt la primul impuls de reglaj tinand cont ca exista acumulatorul in circuit. Rezolvarea, pentru varianta cu tiristor, era ca sa fie pus la alternator, dupa punte si circuitul spre acumulator sa contina o dioda in serie.

Mai exista la unele motoare mai vechi un mod relativ simplu de reglare a puterii de generator...si anume folosirea in mod normal doar a doua faze,cand consumul de curent e mic,iar la cresterea curentului,se cupleaza cea de-a treia faza,spre a mari puterea debitataPractic cuplarea se facea printr-un comutator,la aprinderea farului...Revin totusi la o nelamurire de-a mea...de ce in locul tiristorilor care sunteza fazele nu s-ar putea folosi de ex,un tiristor,conectat intre plusul puntii si plusul bateriei,si care sa conduca doar atunci cand tensiunea pe baterie scade,sub 13.5V de exemplu,iar cand tensiunea pe baterie ar creste,sa fie comandata blocarea sa..Reglarea tensiunii de incarcare nu s-ar mai face prin conectarea tiristorului in paralel cu generatorul,ci in serie..Desi vad doua probleme la aceasta solutie..(comanda portii trebuie facuta cu optocuplor,sau traf...iar a doua problema ar fi caderea de tensiune pe tiristor,care la turatia minima a generatorului,ar face ca generatorul sa nu poata asigura puterea necesare..) avantajele oferite ar fi mai mariAstept pareri despre acesta idee,idee care este inspirata din clasicele regulatoare de curent cu tiristor,care e drept lucreaza si cu tensiune si cu frecventa fixa..
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări