Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

robot pornire auto


fwfw

Postări Recomandate

Sant de acord cu dumneavoastra dar ganditi-va si la asta: Am vazut la tv un test pe care l-au facut cei de la Mercedes. Au luat o masina, nu mai stiu exact ce...ceva din clasa E parca, si au introdus-o intr-o camera frigorifica. Au tinut-o acolo nu stiu cat timp...pana s-a format pe masina un strat de promoroaca de vre-o palma grosime. Vroiau sa testeze rezistenta la frig a masinii. Si a pornit Mertzanu...dupa ce s-a chinuit soferu sa urce inauntru ca nu vroia usa sa se mai deschida de la promoroaca. Fara baterie tinuta la cald, fara robot de pornire. Si apoi noi ne vaitam ca nu putem porni diesel-urile? Da suedezii, norvegienii, danezii, canadienii ce-ar trebui sa faca? Sa-si care fiecare bateria in casa?Cand o baterie nu te mai "ajuta" desi nu ai pedepsit-o lasand vreun consumator pe ea sau mai stiu eu din ce motiv accidental, schimb-o. Robotii de pornire au fost conceputi pentru altfel de motoare, mai "primitive".

Nu puteti sti ce baterii au folosit pt test,cat timp au tinut-o la congelat,si nu in ultimul rand,nu toti ne permitem Mercedes :rade: In general masinile facute pt tarile nordice, cu clima rece,masinile sunt echipate suplimentar cu instalatii de caldura pe admisie,cu incalzire electrica in scaune,incalzire electrica la parbriz,incalzire electrica a lichidului de racire motor,pt a intra mai repede in regim,au alternatoare de 150A,bateriile lor probabil sunt mai performante decat ce gasim noi pe piata noastra,si in general,sunt mult mai bine pregatiti de timp rece decat am fost noi.Poate d-voastra va permiteti sa aruncati o baterie la a doua iarna din cauza ca nu a pornit intr-o zi geroasa,eu sunt mai econom si prefer s-o ajut la greu si s-o mai exploatez inca 2-3 ani. :rade: De acord cu d-voastra in privinta robotilor de pornire,din aceasta cauza nici nu-l folosesc,dar daca cineva vrea sa-si faca totusi asa ceva,ar fi pacat sa supravolteze i instalatie electrica de la o masina de generatie noua,cu toate daunele ce pot apare din aceasta cauza,de asta am intervenit si am sfatuit referitor la tensiunea care trebuie s-o aiba o astfel de jucarie.
Link spre comentariu

Nu vreau sa contrazic,de regula cam asa se intampla,desi regimul de incarcare,respectiv timpul de incarcare nu e acelasi pe masina,cu cel de pe redresor,dar motorul de 1,9 a fost plecat sambata trecuta la Vaslui,si seara pe la 19 a parcat acasa,iar duminica dimineata cand am vrut sa dau cheie,n-am mai avut cu ce...temperatura in bord era -27 grade,motorina aditivata,rezervor alimentat inainte de a ajunge acasa,baterie de 75Ah, la a doua iarna,tensiunea de incarcare masurata in toamna pe alternator 14,4V,chiar daca nu e Mercedes,e motor Volkswagen,dar asta nu are a face cu bateria,si bag seama nu sunt singurul,altfel nu se munceau si altii sa caute solutii alternative pt a porni pe timp geros.De cand s-a inmuiat vremea si nu mai ajunge la -20,aceeasi baterie face fata fara probleme...noroc ca n-am schimbat-o :rade:

Link spre comentariu

Tot ce e posibil. Unele masini au rezistente care incalzesc comustibilul. Ne-ar fi utile si noua astfel de instalatii...mai ales la motorina pe care o gasim si care nu e de cea mai buna calitate. Baga in ea tot felul de prostii....printre care si parafina....pe care o gasesti mai apoi in filtrele de motorina.

Link spre comentariu

Asa e,a mea are un montaj electronic,cu rezistenta de incalzire in filtrul de motorina,tocmai in acest scop,dar problema nu e combustibilul sau starea tehnica a masinii,de asta m-am asigurat in toamna ca e in regula,am verificat bujiile incandescente,incarcarea,starea climatizorului,termostatul,antigelul,problema e doar la pornire,ca dupa ce porneste,totul e ok,in 10 min am si caldura,dar daca nu ai turatie la pornire,n-ai facut nimic,si turatie la pornire,la temperaturi scazute nu prea poti avea nici cu baterie buna,e vorba ca uleiul e vascos,motorul e strans din cauza frigului,si efortul la pornire e mare pt electromotor...daca acest efort nu e sustinut si cu o rezerva de energie electrica ai toate sansele sa dai cateva chei,bateria e deja vlaguita de frig,nu atingi turatia de compresie care sa permita motorinei,asa cum e ea,sa se aprinda si mergi cu transportul in comun...asta e dieselul.Cel putin iarna asta am avut noroc,am reusit sa pornesc,indiferent ce a fost afara,avand in casa bateria asta de 72Ah care mi-a ramas de la vechea masina,omul si-a cumparat una noua,si pe asta am pastrat-o eu,nu stiu daca o pot conserva si pt iarna viitoare,e din 2007,dar sunt convins ca daca am baterie "proaspata" pot porni indiferent de temperatura,restul nu conteaza,daca reusesc sa invart 4-5 sec motorul la o turatie normala de demaror,o ia fara probleme.Robotul ala de care vorbeam e facut prin anii 88,cand o punte de diode de 300A era destul de greu de procurat,si l-am folosit de cateva ori,pe urma m-am lasat pagubas,am preferat sa iau bateria in casa,pana la urma e comparabil ca greutate,ba chiar mai greu ca o baterie,si ma supara ca trebuia sa ma insir cu sarme pe afara prin zapada,cel putin mie mi se pare mult mai comod sa car bateria in casa decat robotul afara,pt ca inevitabil,daca vor mai fi temperaturi din astea,vor fi si probleme cu pornirea dimineata,ca peste zi,chiar daca nu se incalzea f tare,porneste usor,fara auxiliare.

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Mie imi vine sa cred ca nu se citeste anterior sau explicatiile nu sunt pe masura.Daca se dispune de un simplu traf de sudura, care de fapt scoate 60Vca in secundar, se alimenteaza, se prinde in clestele de sudura anodul unei diode de 300A, catodul se pune pe plusul bateriei iar masa pe minusul ei si se porneste electromotorul. Astfel bateria poate primi un ajutor de cateva zeci de amperi la pornire. Daca e un invertor ce asigura Vcc la iesire, curentul de “ajutor” poate depasi 100A. Asta e cea mai simpla pornire. Exista insa o problema. Daca bateria nu e suficient de buna ca sa inghita acel curent de “ajutor”, va permite cresterea tensiunii la o valoare periculoasa. Daca masina e veche si nu are electronica, nu e o problema mare. Daca masina are calculator de bord, reparatia va costa cat 50 de baterii noi-noute (poate si mai mult). Ca sa nu se intample asta, ar trebui extrase mediane sau rebobinat traful de sudura pentru a scoate un maxim 15Vcc (la varf). Dar caracteristica cazatoare a trafului nu ofera poate nici 50A la 10V. Pur si simplu, cerinta unui robot de pornire pentru o masina cu electronica si caracteristica trafului de sudura, se potrivesc ca nuca in perete. Pentru a nu avea o caracteristica cazatoare, care se bazeaza pe un cuplaj nu tocmai bun, intregul transformator ar trebui modificat. Maxim 11Vca, preferabil 2x11Vca pentru ca redresarea sa se faca cu mediana nu punte. In orice caz, sa nu se depaseasca 15Vcc pe baterie chiar daca robotul ramane montat pe ea 20-30 secunde inaintea pornirii. Pentru o caracteristica corespunzatoare, bobinele trebuiesc bine cuplate, eventual pe sectiuni intercalate, ca un sandvici la care daca primarul e painea, ar trebui mai multe felii de paine. Totul cat mai strans, eventual pe un toroid. Nu trebuie sa fie greu, ajunge 1-1,5kW pentru a ajuta o baterie, dar nu se mai poate vorbi de un traf de sudura aici, nu mai exista caracteristica necesara. Evident, se poate modifica un invertor de sudura sau se poate construi unul (14Vcc la iesire), asta ar avea o greutate si mai mica, usor de transportat. Traful doar ajuta bateria, nu o poate substitui. Pentru cazuri dificile, ca cel de mai sus. Uneori decuplarea bateriei este neconvenabila (dispar setari, posturi radio memorate, coduri, etc).Cred ca, teoretic, se poate folosi un stabilizator de 13-14Vcc pentru a asigura tensiunea unui robot de pornire, dar nu cu piesele mentionate. Trebuie dimensionat la min. 200A si costul nu se justifica.

Link spre comentariu

Ca sa faci ce, cu un electromotor?...

Sa-l schimbi.......................................................................................................................................................La diesele,daca vrei iarna (-25gradeC) o pornire buna,trebuie sa ai baterie ok ,motorina ok ,filtere curate,bujii ok ,ulei motor subtire ,injectoare ok (adica motor in buna stare). Cred ca sti aceste lucruri. Daca indeplinesti numai o parte din conditii ,sistemul de pornire e puternic solicitat .Elemente de forta in sistemul de pornire sant :electromotorul si bateria. In cazul folosiri robotului de pornire ,ramane in discutie electromotorul ;care electromotor fiind el electromotor (!) trebuie sa invarta motorul cu viteza invers proportionala cu temperatura.Pt asta e nevoie de un redresor (traf +punte) la 14Vcc. Diode de 300A si traf de 80A/16Vca. Automatizarea de care are nevoie e sa decupleze cand turatia motorului a crescut peste cea a electromotorului (a pornit motorul si se traduce prin scaderea curentului prin electromotor).In parale cu aceste masuri e necesara si incarcarea bateriei,peste noapte,cu un curent de 10% din capacitate (la folosirea masinii in regim naveta - acasa/servici).In plus,bateriile pt porniri la rece( la -C) sant scumpe,la aceeasi capacitate au curentul de pornire mult mai mare decat astea normale.
Link spre comentariu

Sa-l schimbi.

Pai de ce sa-l schimb?am considerat ca mai mult munceste si uzura e mai pronuntata daca te chinui cu o baterie care nu asigura o turatie corespunzatoare pornirii la rece,si ai 4-5-6 reprize nereusite de pornire,decat sa invarti (daca ai cu ce) 4-5 sec motorul si s-o ia.

 

Mie imi vine sa cred ca nu se citeste anterior sau explicatiile nu sunt pe masura

Ba chiar am citit ce e scris inainte,si tocmai de aia am si intervenit,pt ca la o tensiune de 14-15V c.a, redresata bialternanta,in varianta cea mai nefavorabila a starii bateriei,tensiunea poate creste in gol doar pe baterie,fara demaror, periculos de mult,si am vazut cateva pareri cum ca ar fi ok asa...poate la dacie sau tractor sa mearga oricum,acolo nu prea ai ce atinge la o asa tensiune,dar la cele de generatie mai noua,care ragaie de electronica,e destul de naspa.Traful de 1,5Kw,arata cam ca ala care il am eu,si te asigur ca toata tarasenia,cu tot cu cutie,desi are placile laterale din Al,e destul de grea,am cantarit-o si are 18kg,fara cabluri,ca alea le-am scos de mult,daca tot n-o folosesc.Traful din poza scoate acum 2x11V,si cu el am pornit de cateva ori dacia,si l-am mai imprumutat de cateva ori unora cu probleme la pornire in cateva randuri,in rest a stat nefolosit ani la rand,au fost ierni destul de blande,si nu a fost cazul sa-l scot la lumina.Acum poate e mult mai usor de ciocanit un sistem de stabilizare a tensiunii pe iesire la curenti mari,dar in perioada in care l-am facut,nici prin cap nu-mi trecea de asa ceva,nu existau componente cu care sa poti realiza un asemenea proiect,sau daca ti-ai fi pus mintea,iesea destul de voluminoasa treaba.Poate cu timpul,daca va fi nevoie,ma voi intrebuinta si il voi up-grada,dar acum am avut noroc sa am o baterie in plus,si mi-a fost mult mai comod sa o folosesc cateva zile,cat a fost nevoie...poate la benzinare sa nu conteze prea mult,si s-o ia dintr-o falfaiala,dar la motorina,m-am convins ca depinde f mult turatia cu care e antrenat motorul la pornire.(normal ca presupunem toate celelalte conditii indeplinite).Nu am incercat niciodata sa transform un aparat de sudura,dar probabil pt cei care detin asa ceva li se pare o idee buna,si nu e decat un singur mod de a afla,important e sa fie atenti ce si cum cupleaza pe bornele bateriei,in rest le doresc succes.

Posted Image

Link spre comentariu

firmele mari care produc aparate de sudura si care fac si roboti de pornire,au inceput de cativa ani sa scoata pe piata roboti de pornire(sau startere)ce folosesc ca sursa de energie pentru pornire 2 acumulatori AGM pusi in paralel(sau 2+2 pentru 24v),care se incarca din exterior cu un traf destul de micut.bineinteles,totul intro carcasa,pe care se mai afla si un buton de test si un indicator pentru starea de incarcare a bateriilor.cred ca asta e cea mai sigura solutie pentru pornire pentru masinile de azi care sunt pline de electronica.

Link spre comentariu

Si pt ca tot suntem la capitolul pornire cu robot,sau acumulator,fiecare ce-si permite,cam asa ceva au masinile pt tarile nordice in galeria de admisie,pt a incalzi aerul,deci pt a facilita pornirea,piesa pe care am de gand sa o montez in vara la mine,daca voi gasi un loc adecvat,chiar la intrarea in galerie.Consuma cca 25A,si la 12V pe baterie,in cateva secunde se face visinie si asa ramane fara jet de aer,are inertie termica destul de mare,adica se simte aer cald si dupa 30-40 sec de la decuplare cu ventilatie,si sunt sigur ca daca in compresie intra aer cu zero grade(daca va fi mai cald,cu atat mai bine) in loc de -25,e un progres,si un castig pt motor,in sensul imbunatatirii parametrilor amestecului de aer-combustibil,deci o pornire mai usoara...asta pana vom trece cu totul pe curent si o sa ne amuzam cand vom citi asemenea povesti :rade:

Posted Image

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Ba chiar am citit

Nu ma refeream la tine ci la bullangelo care dorea modificarea unui traf de sudura.

Cred ca e greu, e normal sa fie asa, dar nici bateria nu e usoara, in plus, nu toti doresc demontarea ei.

Acei roboti cu acumulatori ajuta numai daca ar mai fi nevoie de un pic mai mult, nu se compara cu o scula ce debiteaza continuu 1,5kW.

Exista o mica chichita aici: robotul nu trebuie sa porneasca din prima, ci lasat pe baterie cateva zeci de secunde inaintea pornirii.

Link spre comentariu

Asa e,tin minte ca in vremea cat l-am folosit pe dacie,aveam bateria obosita,dupa ce mi-am cumparat noua,nu a mai fost nevoie,reglate bine,daciile pornesc usor,si lasam un timp robotul cuplat pe baterie,dupa care ii dadeam cheie.Acum la motorina,nu pot sa zic nimic,bateria se comporta destul de bine,daca tinem cont ca e cea originala,a masinii,din 2007,si are doar 65Ah(la motorul de 1,4). La -25 inca are vlaga,imi sustine bujiile,si mai invarte cate ceva si motorul,dar nu suficient pt a lua foc motorina,de aceea in acele cateva zile cat a fost cancer afara,am ajutat cu bateria din casa,si aia e destul de veche,dar inca munceste,tine bine in curent,in rest,a facut si face fata fara probleme,fara alt aport de curent.Mai mult ca sigur,in aceeasi situatie au fost multi in acele zile,cand o baterie care nu mai e la capacitate,si expusa in frig,se comporta nu tocmai convenabil,desi la cealalta masina,aveam baterie inca in putere,si tot n-am reusit fara ajutor..e drept ca doar in ziua cand am gasit in bord -27 grade,in celelalte zile a luat-o fara probleme.Nu stiu ce sa zic,dar cu mintea de acum,parca n-as mai face robot de pornire cu traf,mi se pare greoaie metoda,si prea putin timp din an se face simtita utilitatea unei astfel de jucarii,pana la urma,daca ai o pereche de cabluri,in mod sigur gasesti pe careva sa-ti dea un mic impuls de pornire de la masina lui,daca alta metoda nu se gaseste,in cateva zile mai geroase...oricum,starterul cu acumulator mi se pare intr-adevar o solutie eleganta si mai ales sigura.

Link spre comentariu

Bateriile AGM pt pornire sant de constructie speciala...hopa,cred ca d'aia am pe motocicleta!E model YTX9 ,8Ah@12V ,80A curent de start.Sant modele si cu 160A curent de start ,tot la 8Ah.Electromotorul e de 0,5kW,cu reductie prin sateliti - precum la diesel. Daca nu are energie suficienta ,invarte motorul dar nu porneste. Am patit cu o baterie ,mai veche, care desi era buna nu mai putea furniza destula energie pt atingerea turatiei minime pt pornire. Si invartea suficient timp pt a ascuti un topor pe volanta.La motoarele mari se folosc sisteme de preungere ,incalzirea apei din blocul motor (ceva circuit de incalzire era si la Mercedes Cobra/bot de cal) ,incalzirea aerului de admisie (din fabrica,unele modele de Aro si camioane RSR) ,incalzirea motorinei,incalzirea uleiului. La acestea se adauga si pornirea in trepte - cu 2 electromotoare - unul rupe uleiul si al doilea intra la cateva secunde dupa primul si ridica turatia la minimul pt pornirea motorului termic.Apropos de Dacia 13**, are un motor care 'pleaca' din turatii mici ,are compresie mica.

Link spre comentariu

Este buna si o baterie suplimentara tinuta la cald dar una buna este 400 ron si daca nu o folosesti se distruge singura ,plus de asta o folosesti sa zicem poate o saptamina doua maxim pe an in timpul ierni si dupa ce-ai folosito trebuie pusa la incarcat ca sa fie la capacitatea maxima,a vantajele unui robot bine gindit si realizat sunt mult mai bune cum am spus sa nu depaseasca 12,5 Vcc in gol,la-i pus pe baterie si in mod sigur sub cinci minute nu urca peste 14,5 Vcc tensinea pe baterie,poti sa-i dai cheie mai ales daca ai si bafta sa ai una,doua sa-u trei buji arse ,s-au daca ti-a crapat vre-un furtun de retur la injectoare si se duce motorina inapoi cum am patit iarna asta la un golf trei si fara robot pauza nu-l mai porneam ,robotul nu trebuie pus la incarcat si nu trebuie cumparat odata la doi trei sau patru ani.O alta idee de a construi un robot ar fi folosirea unor surse in comutatie puse mai multe in paralel care se gasesc in magazinele de piese de exemplu cele de 12V si 29A,cumperi trei patru le faci o cutie si ai un robot la 5kg bijuterie,care nu ocupa mult loc si nu mai faci hernie de disc cu bateria sau cu aparatul de sudura,iar undeva la 500 de ron ai o scula cit o sursa de calculator pe care o poti purta tot timpul in masina iar cablurile le pui in roata de rezerva in acest mod nu-ti ocupa mult loc in masina,iar cind te vad alti cu ce tranformator vrei sa porneti tu masina incep sa rida te tine ,uite ma la ala cu ce vrea sa porneasca masina,stiti cum este mic dar al dracului.Acuma fiecare cum doreste si crede, avantaje si dezavantaje sunt in fiecare situatie,trebuie facut un calcul de cost si de rentabilitate plus daca ai ceva si-l poti folosi cu putina bunavointa si munca scutesti niste bani si ai ceva care in caz de ceva te scoate din necaz si nu cere de mincare si nici bani ca sa te ajute.

Link spre comentariu

Este buna si o baterie suplimentara tinuta la cald dar una buna este 400 ron .... daca ai si bafta sa ai una,doua sa-u trei buji arse ,s-au daca ti-a crapat vre-un furtun de retur la injectoare si se duce motorina inapoi .

Hai s-o mai scurtam putin,nu e chiar 400 lei,dar e adevarat ca nici eu nu cumparam o baterie doar pt 2-3 zile de folosire,am avut-o in casa,precum altii traful de sudura,era aiurea sa ma insir cu cabluri pana la masina,cand mai comod mi-a fost sa insfac bateria incarcata,si s-o pun la treaba :rade: Cu un redresor automat,cum mi-am facut eu,poti conserva o baterie si mai bine de 1 an fara s-o bagi pe masina,la acumulatoarele cu plumb,important e sa le tii in serviciu,deci le tii pe sarcina rezistiva,pana tensiunea ajunge pe la 10,5-11V dupa care se cupleaza incarcarea,ajunge la 14,4V se decupleaza incarcarea si cupleaza la loc sarcina.Daca ai un bec de 0,5A si il folosesti ca sarcina,abia dupa 144 ore poti discuta de cuplarea incarcarii la un acumulator "viril"de 72Ah,deci o incarcare o data pe saptamana...nu e chiar costisitor,dar e adevarat,nu e rentabil sa tii o baterie noua doar pt asa ceva.A mea de pe masina e din 2007,de 65Ah,(si de aceeasi varsta cu cea de 72 pe care am folosit-o de ajutor)probabil iarna viitoare va trebui schimbata,si atunci imi va ramane pt pornire,daca asta care am folosit-o iarna asta nu va tine pana la iarna viitoare...Daca ai asemenea bafta de care spui tu,la -27 cred ca si cu o bujie dusa nu pornesti(sau daca insisti,posibil la un moment dat sa porneasca,dar demarorul oricum nu are viata lunga in stilul asta,si atunci nu are rost sa te muncesti,iar retur crapat,chiar daca o pornesti,nu are rost sa mergi cu ea asa...de asta am si precizat,celelalte conditii pt pornire indeplinite,deci masina si combustibilul ok,doar trebuie invartit motorul,daca ai cu ce.Nu stiu daca ideea cu sursele in paralel e viabila,dar daca merge,atunci ar fi o alternativa,trebuie incercat,sursele de acest tip oricum n-au cum sa scape mai mult pe sarcina,ori merg,ori crapa,dar nu supravolteaza,spre deosebire de cele cu element serie,unde exista pericolul (mai mic sau mai mare,in functie de abordare)sa scape tensiune mai mare pe sarcina...si e destul doar odata sa se intample,a doua oara nu-ti mai trebuie :rade:
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări