Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

robot pornire auto


fwfw

Postări Recomandate

Vizitator bullangelo

Problema mea suna cam asa :Vreau sa fac un robot de pornire care in sarcina sa nu scada tesiunea foarte mult (12v) iar in gol sa nu sara de 14v.Am un aparat de sudura Telwin AC 160A / DC 130A vreau sa ii modific secundarul sa scoata undeva la 25v.M-am gandit sa folosesc un stabilizator de tensiune ca LM 350 pt a comanda 40buc IRFZ48 - au carcasa TO -220 care se spune ca pot disipi individual undeva la 50w la 25C si 30W la 100C. Cum nu o sa aiba o utilizare foarte indelungata in sarcina cred ca pot sa merg pe valoarea maxima de catalog 50W.Aparatul va avea 2 functii :-incarcare acumulator (curent reglabil/ 10% din capacitate acumulator / max 10A / decuplare la atingere prag 14,7v );-robot pornire ;Vreau sa dotez aparatul cu un voltmetru digital , ampermetru digital ( utilizat doar in functia incarcare ), potentiometru reglare tensiune , potentiometru reglare intensitate (doar incarcare)Sunt incepator in electronica, as dorii putin ajutor la calculul rezistentelor pentru fiecare tranzistor si pareri despre acest "proiect".

Link spre comentariu

Daca citeai,ai fi vazut ca un aparat de sudura nu poate face asta. Transformatorul unui astfel de robot trebuie sa aiba o caracteristica rigida,pe cannd trafurile de suduraau o caracteristica cazatoare.Apoi,mai sunt ceva probleme si cu redresarea...ca tensiunea efectiva fara filtrare e cea masurata in alternativ - caderea pe diode,dar cea cu filtrare e de 1,4 ori mai mare!Pentru a elimina acest neajuns,ar trebui un limitator electronic,dar unul capabil sa lucreze la curentii necesari unui demamor este greu de construit si cu pierderi energetice mariDeci cel mai bine ai renunta la limitarea de 14V a tensiunii cu robotul conectat.Sau,pui un comparator,astfel ca atunci cand tensiunea atinge 14V,robotul sa fie deconectat (un releu/triac pe alimentarea lui de la priza),iar cand tensiunea pe acumulator scade sub 12,8V sa fie conectat la loc.Eu asta as face...Fiind incepator...esti cam visator=ramane de vazut ce vei putea realiza in conditiile astea

Link spre comentariu

DAR tu nu ai nevoie de o asemenea stabilitate,deci tensiunea trafului ajunge sa fie 12-13Vca,nu ai nevoie de condensatorul ala mare de filtrare + ca 30A sunt putini pt un robot de pornire (adica fara o baterie cat de cat functionala,n-o sa pornesti masina).Si in loc de bipolari trebuie folositi mos-feti,ca pe bipolari cad minim 2V inutil!Si bateria s-ar putea sa si explodeze la un curent prea mare al redresorului,mai ales daca are elementi in scurtCiteste intai TOT ce s-a scris in subiectul asta si apoi revino cu intrebari

Link spre comentariu

As incerca ceva de genul :

Pai era vorba ca vrei robot de pornire...ce masina ai?cu schema asta,nici un matiz nu urnesti din loc...nu mai spun ca in momentul cand o sa-i ceri 100A la pornire,tranzistorii aia n-o sa aiba o parere prea buna,si e mai ieftin sa faci pop corn din graunte,dupa ce o sa te saturi sa schimbi siguranta de 30A si o sa pui una mai hotarata :rade: Am citit si ce e postat de la inceput,parerile sunt impartite in ce priveste tensiunea,dar tare am impresia ca se vorbeste din simulari,si nu din realizari practice.Tensiunea pe un asemenea traf,nu trebuie sa depaseasca 11V,aceasta tensiune e suficienta pt a urni un motor inghetat,si inofensiva dupa pornirea lui,cand nu mai e in sarcina,si capacitatea proprie a acumulatorului filtreaza tensiunea redresata(deci tensiunea creste cu X1,41).Curentul in secundar trebuie sa poate fi chiar si pe perioada scurta macar 150A.O sursa in comutatie e scumpa si necesita cunostiinte vaste in domeniu,plus dotari...deci pica din start pt cei mai multi entuziasti.O sursa clasica,traf+punte,nu e mare lucru de ciocanit,dar iese al naibii de grea,mai grea ca o baterie de 75Ah,unde mai pui ca trebuie sa umbli si cu cabluri de intrare-iesire dupa tine.La dacie am folosit intr-un singur an asa ceva si m-am lamurit,nu merita,cari mai mult,pierzi mai mult timp cu intinderea si strangerea cablurilor decat sa duci bateria seara in casa,si dimineata sa o montezi la loc pe masina,sa dai la cheie si sa pleci.Nu inteleg logica,sa montez o sacosa de tranzistori serie,pe radiatorul aferent,sa folosesc o tensiune periculos de mare,si in caz de strapungere a elementului serie,sa produc pagube de cateva sute de euro,ca acum putini mai folosesc dacii,si trasnaile astea noi sunt pline de electronica,ce plesneste si in conditii normale de functionare a masinii,daramite cand ii impusc un dus rece cu vreo 17V(in cel mai fericit caz,ca se poate si mai mult,am vazut pe unii ca recomandau chiar si 16V ca),cand e mai simplu sa dimensionez din start transformatorul,in asa fel incat sa nu stau cu stres de cate ori pun contactul.Anul asta am folosit o baterie pe care am avut-o in plus fata de cea de pe masina,si asta doar de cateva ori cand a fost sub -20 grade,ca in rest a facut fata bateria de pe masina,mai ales ca circul zilnic...am si vechiul robot,dar nu am indraznit sa-l cuplez,desi e probat si nu creste tensiunea in gol cuplat pe baterie mai mult de 15-15,5V.Mi s-a parut mult mai comod sa car bateria si o pereche de clesti cu cabluri scurte de 1,2m,decat sa scot pe geam un prelungitor,sa-l duc aproape de masina,sa am grija unde-l pun sa nu intre zapada la interior,sa car dusmanul de 20kg,sa cuplez cablurile,cheie,si dupa asta toate in sens invers...e prea mult pt un inceput de zi,cel putin pt mine,dar cine vrea adrenalina,n-are decat sa incerce :rade:
Link spre comentariu

Ca sa faci ce, cu un electromotor?Ideea e ca pe temperaturi de care au fost iarna asta,oricum iti ia un timp sa pregatesti masina pt plecare(dai zapada jos,cureti geamurile de gheata),si se uita un amanunt,la benzinare,probabil ca dupa 15 min de "inviorare"pe redresor a bateriei,posibil s-o flendureasca de cateva compresii,suficient sa prinda o scanteie si sa porneasca,dupa care trebuie sa o mai lasi (alte) cateva minute sa mearga pe loc,daca nu vrei sa-ti intre benzina in ulei,dar cu o baterie mai obosita,dupa ce a stat o noapte la -25 grade,la diesel,cu doar 15 min de incarcare,nu-ti ajunge nici sa incalzesti bujiile incandescente,daca mai socotim ca trebuie si cateva secunde de turatie sustinuta la motor ca sa ia foc motorina,sigur o sa trebuiasca sa reiei operatiunea,sau sa cresti timpul de incarcare.De asta spuneam ca e necesar un aport mare de curent,chiar si pe o perioada scurta,si cel mai comod e cu alta baterie tinuta la cald,altfel,daca la anul viitor o sa fie tot cancer ca anul asta,si bateria care am folosit-o anul asta doar de cateva ori, o sa-si dea obstescul sfarsit,o sa scot bateria de pe masina si o sa-i fac culcus in casa la cald,pt ca remontarea dimineata,nu-mi ia mai mult de 3 min,si pt mersul in oras nu e imperios necesar sa-i prind si suportul,poate sta in locasul ei cu bornele fixate bine,fara pericol sa fuga de la locul ei...la cat de inghesuita e nici n-ar avea unde sa fuga,si n-a fugit pe dacie,ca era loc sa mai pui un motor sub capota,am mers asa ori de cate ori se anunta perioada geroasa,si n-am avut probleme.Personal,nu sunt adeptul ideii de a folosi robotul,si am explicat si de ce,chiar daca il am si sta degeaba.

Link spre comentariu

Va asigur ca nu e suficient,circul zilnic,inclusiv duminica,bateria se autodescarca din cauza temperaturilor scazute,si poate pierde peste 30% din capacitate doar prin expunerea la frig,si cand spun frig,ma refer la -22 pana la -27 cat am prins iarna asta...la asemena temperaturi,chiar noua sa fie bateria,tot se chinuie sa porneasca un diesel dupa o noapte de supliciu,ca sa nu mai spun ca poate ingheta electrolitul cu toate neajunsurile aferente si scaderea considerabila a duratei de exploatare.La temperaturi de pana in -20 grade,nu sunt probleme,chiar cu baterie de 5 ani am pornit,dar mai jos,era chinuita pornirea,reprize lungi si multe la cheie,pt ca neavand turatie pt compresie buna,efectiv nu pornea,chiar daca motorul se invartea,nu lua foc motorina,pe cand cu ajutor,pornea fara probleme,si demarorul in felul asta,munceste mai putin.Bateria de pe masina imi tinea alarma activa,inchiderea centralizata,si imi ajungea pt bujii si rotire motor,dar atat, la -25 n-am reusit s-o pornesc fara ajutor,de asta se si pune problema de robot pt pornire...Si daca e sa scot o borna,cat e s-o scot si pe cealalta si sa plec cu bateria in casa? :rade:

Link spre comentariu
Vizitator bullangelo

Pai era vorba ca vrei robot de pornire...ce masina ai?cu schema asta ..

Imi cer scuze sunt nou pe forum si cred ca nu m-am exprimat corect cand am spus

As incerca ceva de genul (era un bun exemplu a unei scheme asemanatoare)

Vreau sa folosesc transformatorul si puntea lui redresoare, rebobinat le aproximativ 20v (trebuie sa calculez caderile de tensiune ) dupa care sa utilizez un stabilizator lm317 sau lm350 pentru a comanda 40buc mosfet IRFZ48.In catalog IRFZ48 VDSS = 55V I = 64A Fast Switching TO 220 .Ideea mi-a venit dupa ce in plin frig pompa de injectie se pare ca s-a blocat si nu isi mai da avans la pornire (o bucsa in carcasa de antimoniu sustine un mecanic). Am tot facut cateva teste si bateria nu mai facea fata am utilizat un Leder 400 care are 30 A dar nu e suficient(iar pe robot tensiunea ajungea la 17v). Acum am depasit problema nu mai am nevoie dar vreau sa fiu preventiv.Robotul nu vreau sa fie periculos petru masina nu am chef sa schimb ECU sau alte module.E vorba despre un E46 320d.La o simpla apreciere cele mai multe sfaturi tind spre traf la app 11-12v + punte.
Link spre comentariu

Daca bateria e incarcata bine, adica electrolitul din ea are 1.28 g/cm3 densitate, nu ingheata prea usor, chiar si la temperaturile de care spuneati. Daca bateria e buna, mai ai si bujii incandescente, tre sa porneasca diesel-ul. Eu cred ca de multe ori problema e in alta parte. Mai concret...daca e foarte ger si mai ai si motorina putina in rezervor...s-ar putea sa congeleze motorina. Pe urma...chiar daca ai motorina destula....motorina mai are si apa in ea si s-ar putea sa mai faca dopuri prin conducte sau mai stiu eu pe unde.

Link spre comentariu

Intram in alte discutii... de auto,adica dau la cheie,nu porneste,ca e cancer afara,ma duc in casa,iau bateria de ajutor,o cuplez peste cea de pe masina cu cabluri si porneste din felie,dispare si apa,si congelarea motorinei si alte cele care vreti sa le mai numiti.Eu spun din ce-am patit recent iarna asta,nu sunt povesti,dar cateva zile cat au tinut temperaturile alea turbate,vreo 3-4 zile la rand,nici n-am mai incercat sa muncesc electromotorul sa ma conving daca porneste sau nu,am cuplat din prima bateria "calda" si a pornit aproape ca vara,doar in prima zi de ger am incercat fara,si in urmatoarele zile am ajutat-o.Am doua motoare,ambele diesel,unul de 1,4tdci altul de 1,9 tdi...pe cel mare,am baterie de 2 ani,de 75Ah,deci potenta,si la -27 n-a vrut sa invarta,am ajutat-o si a plecat fara probleme.Daca era sa am motorina cu apa sau care congeleaza,dop de gheata,nu pornea nici cu mama robotului sau 3 baterii "calde" :rade:

Robotul nu vreau sa fie periculos petru masina nu am chef sa schimb ECU sau alte module.E vorba despre un E46 320d.La o simpla apreciere cele mai multe sfaturi tind spre traf la app 11-12v + punte.

Probabil ai motor de 2 l,nu te urca in tensiune peste 11 V dar pune accent pe curent,cat poti sa bagi in fereastra trafului,e bine venit,chiar daca nu ai bara pt bobinaj,poti merge cu mai multe conductoare in paralel,redresarea sa fie bialternanta si nu dai gres in mod sigur.
Link spre comentariu

Sant de acord cu dumneavoastra dar ganditi-va si la asta: Am vazut la tv un test pe care l-au facut cei de la Mercedes. Au luat o masina, nu mai stiu exact ce...ceva din clasa E parca, si au introdus-o intr-o camera frigorifica. Au tinut-o acolo nu stiu cat timp...pana s-a format pe masina un strat de promoroaca de vre-o palma grosime. Vroiau sa testeze rezistenta la frig a masinii. Si a pornit Mertzanu...dupa ce s-a chinuit soferu sa urce inauntru ca nu vroia usa sa se mai deschida de la promoroaca. :rade: Fara baterie tinuta la cald, fara robot de pornire. Si apoi noi ne vaitam ca nu putem porni diesel-urile? Da suedezii, norvegienii, danezii, canadienii ce-ar trebui sa faca? Sa-si care fiecare bateria in casa?Cand o baterie nu te mai "ajuta" desi nu ai pedepsit-o lasand vreun consumator pe ea sau mai stiu eu din ce motiv accidental, schimb-o. Robotii de pornire au fost conceputi pentru altfel de motoare, mai "primitive".

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări