Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

robot pornire auto


fwfw

Postări Recomandate

Vizitator smilex

Caracteristica unui transformator de sudura este pronuntat cazatoare, intereseaza o tensiune mare in gol pt. aprinderea arcului electric si mica in sarcina pt. obtinerea unui curent mare. E contrar intereselor uzuale (de ex: amplificator). Nu poate fi folosita o astfel de caracteristica pentru interesul prezentat. Ca sa obtii un curent suficient pentru pornire (zeci de A sau peste 100A), ar fi nevoie de o tensiune foarte mare in gol. Cam tot ce da traful de sudura. Daca insa bateria e atat de uzata incat permite cresterea tensiunii la borne, sa zicem, de 25V, toata electronica de pe auto s-ar putea distruge. O masina veche n-are electronica semnificativa. Opresti radioul, semnalizarea si alte cele si poti incerca direct cu traful de sudura cu tensiunea redresata mono sau bi. Daca exista electronica care participa la functionare, nu poti depasii un max. de 15V. Conform caracteristicii, la 15V, nu vei avea insa suficient curent. Structura transformatorului trebuie modificata prin realizarea unui cuplaj magnetic mult mai bun. Sectiuni intretesute. Asta inseamna sa strici traful de sudura. Sau te inarmezi cu rabdare si astepti incarcarea bateriei. Daca vrei sa pornesti cu robotul mai des, in final tot la schimbarea bateriei vei ajunge. Oricat esti de zgarcit.

Link spre comentariu

Sincer am o dacie...pe a lui tata...cred ca ar fi suficient un 17V, intrucat casetofoanele chai si cele mai noi rezista cam pana pe la 18V...am 2 transformatoare, unul facut pe tole de stator, iar altul pe tole normale, puternic si acesta, ambele construite manual, acum 16 ani...o sa incerc o metoda bialternanta, cu 2 infasurari..., cum a facut schema remus, ma gandesc ca va fi un curent mai mare decar daca as folosi doar o inasurare....oricum, multumesc pentru sugestii

Link spre comentariu

nu stiu cat sa am pe infasurari

Pentru utilizare la pornirea motorului (atentie! nu pentru incarcarea acumulatorului) fiecare infasurare va avea 12...16V. Acum depinde si de puterea transformatorului, astfel incit in sarccina sa nu scada prea mult tensiunea in secundar; daca traful e mai slab, este necesar o tensiune mai mare pe infasurari (astfel incit in sarccina, la pornirea motorului, sa fie aproximativ 10...12Vcc pe acumulator. Este neaparat necesar ca acumulatorul sa fie montat in circuit. Atentie! Dupa pornire, robotul se va deconecta imediat din circuitul electric al autovehiculului. Este bine ca pornirea sa fie precedata de o incarcare (chiar de scurta durata) cu curent mai mic al acumulatorului (I incarcare sa fie aproximativ 1/10 din capacitatea acumulatorului).

Fata de utilizarea unei singure infasurari cu redresare in punte, prin utilizarea schemei propuse se obtine un spor de 40% al curentului in sarccina.

pentru un randament maxim al transferului de putere intre consumator si sursa, conditia necesara si suficienta este ca rezistenta interna a sursei si cea a consumatorului sa fie egale

Nu! In acest caz, pe sarccina ar ajunge doar 50% din tensiunea masurata in gol a sursei. Rezistenta interna a sursei trebuie sa fie cit mai mica posibil pentru a avea un randament maxim.
Link spre comentariu

Eu vorbeam despre transferul optim de PUTERE si e corect ce am spus pentru ca mai mult de 50% nu se poate obtine! Daca nu ma crezi, caut cartea de Fizica si postez exact demonstratia.

P.S. Puteti sa va convingeti dand click aici: http://www.stiintaazi.ro/index.php?opti ... Itemid=120

 

Pentru cei carora li se pare prea greoi rationamentul prezentat acolo iar functiile derivabile reprezinta o necunoscuta totala, pot sa citeasca doar concluziile, care spun acelasi lucru pe care l-am spus si eu, randament maxim =1/2.

Cat despre rezistenta interna, cred ca e de la sine inteles ca este de preferat sa fie cat mai mica! Nu inteleg de ce mai era nevoie sa adaugi asta :rade: . Si nici nu am spus ca trebuie sa fie mare!!

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Eu vorbeam despre transferul optim de PUTERE si e corect ce am spus pentru ca mai mult de 50% nu se poate obtine! Daca nu ma crezi, caut cartea de Fizica si postez exact demonstratia.

Citind aceste randuri,am sentimentul de ...deja vu..Ati mai folosit argumentul asta,cu ceva timp in urma,intr-o discutie,tot despre un robot de pornire,facut din traf sudura.Eu cred ca e nepotrivit sa comparam cele doua surse,respectiv acumulatorul auto,special proiectat pentru demaraj si un traf,fie el chiar de sudura.Comparatia e nepotrivita,dintr-un simplu motiv:diferenta mare intre rezistentele interne,ale celor doua surse,foarte mica in cazul acumulatorului,si deloc mica ,raportata la consumul demarorului,in cazul transformatorului.De acord,ca rezistenta interna a bateriei trebuie sa fie egala cu rezistenta demarorului,pentru transferul optim de putere,dar in cazul trafului,problema nu este rezistenta mai mica,decat cea optima,ci dimpotriva.. Daca la un acumulator ,caderea de tensiune,e de 2-3 V,sa zicem,cu demarorul cuplat,la un traf sudura ,care scoate in gol 40-50V,caderea de tensiune e foarte mare,cand traful trebuie sa debiteze un curent egal cu cel consumat de demaror.Asa ca cei ce spun,ca traful trebuie modificat,pt a reduce rezistenta interna,au mare dreptate.
Link spre comentariu

Nu este doar o eroare a creierului ( pentru ca asta e pana la urma sentimentul de deja-vu), chiar asa si este, pentru ca citarea este chiar din respectiva postare despre care spuneati. Acuma, eu am repetat aceste lucru doar pentru ca, colegul remus68 a scris ca nu e asa si ca de fapt este suficient ca rezistenta interna a sursei sa fie cat mai mica pentru a se asigura un transfer optim de putere. Ceea ce binenteles ca este fals. Nu are o legatura directa cu restul discutiei ci doar cu faptul ca am fost combatut desi spusesem un lucru corect. Cat despre rezistenta interna a trafului, ca trebuie mai mica, ca trebuie mai mare, ca trebuie voltaj mai mare/ mai mic asta deja is discutii pe langa. Dupa cum am mai spus, eu reuseam sa imi pornesc Dacia doar lasand un redresor obisnuit cu o intensitate de scurtcircuit de vreo 10 A, sa se incarce bateria cam un sfert de ora, 20 de minute inainte de a incerca sa pornesc. Si cand nu a mai mers nici asa am schimbat bateria, pentru ca deja trecusera 8 ani de cand o aveam. In concluzie, daca ai o baterie care s-a descarcat dintr-un motiv sau altul, cu putina rabdare si timp, reusesti sa pornesti masina si cu un redresor obisnuit. Mai ales in cazul masinilor mai noi, care pornesc mult mai usor. Dar daca bateria ta e spre "sfarsitul vietii" e timpul sa iti iei alta! Stiu...e greu...noi romanii santem invatati sa exploatam un lucru pana aproape nu mai e bun decat de aruncat :rade: !

Link spre comentariu

Cat despre rezistenta interna, cred ca e de la sine inteles ca este de preferat sa fie cat mai mica! Nu inteleg de ce mai era nevoie sa adaugi asta

:da Adaug ce cred eu de cuviinta! Cine vrea citeste, cine nu, nu. Am precizat sa inteleaga si cel care nu stie sau inca nu a citit asta. Daca te uiti la intrebarile userilor, iti vei da seama ca majoritatea dintre ei nu au ajuns inca la liceu. Daca tu consideri ca stii, poti trece linistit fara sa claxonezi manifestindu-ti dezinteresul.

transformatorul este f mare, merge cu electrozi de 5, spirele din secundar au diametrul 1,4cm.Mentinez ca am facut o iesire de 15V, cu puntea pe care am specificat-o, si nu prea da randament, chiar si cu bateria conectata.

Masoara tensiunea in paralel cu acumulatorul, in sarccina. La diametrul ala al conductorului bobinei secundare nu ar trebui sa ai o cadere mare a tensiunii in sarccina. Ce sectiune are miezul transformatorului?Ce cadere de tensiune ai la bornele unei diode din puntea redresoare, in sarccina?Stii cumva ce tip sint diodele redresoare?In ce stare se gaseste acumulatorul? Ce capacitate are?Din cele precizate de tine, banuiesc ca tensiunea de 15Vca a fost masurata pe respectiva infasurare in gol, fara sarccina.Ce tensiune este prezenta acolo in sarccina?Ce sectiune si lungime au conductoarele de legatura dintre redresor si acumulator?
Link spre comentariu
Vizitator smilex

Privesc cu un ochi foarte critic, in general, robotul de pornire cu toate ca am construit vreo 20-30 de buc. in tineretea mea. Am facut-o, marturisesc, pentru bani. Se plateau rusinos de bine. Imi amintesc ca in primar puneam platbanda CuEm+fibra de 4x1, iar in sec. platbanda de 16x1,5 izolata cu banda de contractie si lacuita + cuptor. Transformatorul era pt. sudura si pornire la 12, 24V. Pentru 12V scotea intre 15 si 23Vcc in gol, dar masinile porneau de obicei numai pe un domeniu superior. In acea vreme nu existau auto cu calculatoare de bord, o Dacia pornea fara probleme cu radioul oprit. Am facut mai multe pentru mediul rural acolo unde un tractor odata pornit era oprit la sfirsitul lucrarii. Nu retin exact datele transformatorului de sudura, nu vreau sa introduc pe nimeni in eroare, dar imi amintesc ca practica aici n-a prea corespuns cu teoria. Valorile definitive le-am obtinut experimental. Ma repet, este extrem de periculos a se folosi asa ceva pe auto cu multa electronica!!! Secundarul era impartit in patru sectiuni identice, legaturile facandu-se ulterior. Pun si schema cu mentiunea ca suruburile de alama din primar erau un pic decalate de la o bobina la alta, oferind mai multe trepte de reglaj prin mutarea suntului.

Link spre comentariu

Tensiunea de 15V este masurata in gol, firul nu este platband-cupru, ci este fir (multifilar)care se foloseste pe la macarale, la alimentarea motoarelor de forta....o sa va fac si o poza cu el...la legarea la masina, am folosit acelasi tip de conductor, identic...diodele daca imi aduc cine aminte, scrie cva D355 1600 B89...o sa aduc o serie...acumulator 66Ah...restul raman fde masurat...

Link spre comentariu

Pe cele 2 diode inseriate in punte cad vreo 3 volti, la un curent semnificativ (355 de amperi ar trebui sa fie curentul maxim al diodelor alea). Traful de sudura e construit sa-si limiteze curentul, si da o tensiune de mers in gol relativ mare, insa bateria de acumulatoare ar trebui sa "inghita" un curent suficient pentru a limita tensiunea. Beleaua e ca bateria si probabil si instalatia sunt intr-o stare precara si daca nu-si fac treaba, "puf" electronica devine trecut!!Robotul de pornire era bun pentru tractorul cu motor diesel, care nu avea nevoie de electricitate pentru a functiona, dar nu e la fel de bun pentru automobilul contemporan cu zece microprocesoare!Eu as incarca ocazional o baterie descarcata accidental (faruri uitate aprinse, desi automobilele produse cel putin prin 2008 au antiprostul necesar sa-si stinga singure farurile!), sau sa pornesc (tot ocazional!) cu cabluri de puntaj, dar atat!Spor!

Link spre comentariu
  • 11 luni mai târziu...
Vizitator gabriel sovac

Buna ziua,cititori si moderatori!V-as ruga daca puteti sa ma ajutati cu scema electrica a; scriu dupa eticheteINSTALATIE PENTRU PORNIREA AUTOVEHICOLELOR PE TIMP RECE.INCARCAREA SI VERIFICAREA BATERIILOR DE ACUMULATORI.produs de AEM TIMISOARA 1983este vorba de un robot de pornire auto,tractoare(12 sau 24V),caruia i s-au ars niste cabluri precum si un releu intermediar.Partea frumoasa a robotului este ca reglajul fin al tensiunii se face din prizele infasurarii primare(220V).In speranta ca ma veti ajuta va salut,cu urari de bine ,gabriel sovac

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Acel robot de pornire e o chestie utila,de fapt se regleaza amperajul din traf,dar asta e mai putin important. Sch nu o am probabil ca am vazut-o undeva,pe acest forum.Fara sch nu te descurci? ca e ceva simpu...ridica sch (cat se poate) si listeaz-o aici,urmareava fi depanarea prin corespondenta.

Link spre comentariu

Daca totusi vreti un robot de pornire ar fi bine sa va hotariti de care: o sursa in comutatie cu rezistenta interna foarte mica,usoara,care nu prea are problema cu variatile de retea, dar greu de construit si cu costuri ridicate sau un transformator clasic de cel putin 2,5 KVA(50cm patrati sectiunea) BOBINAT IN PRIMAR CU SIRMA DE 3mm diametru,iar in secundar un 8mm diametru s-au puteti si voi sa calculati la o densitate de 2,2-2,5A/ mm patrat,puteti folosi de 5 sau 6mm diametru in redresare jumatate punte,eu am folosit de 5 mm diametru in jumatate punte pt ca nu am avut mai groasa.În secundar să aveți 14Vca,iar in primar ar fi bune niste trepte facute la -5%,-10%,-15%,-20% pentru ca reteaua in Romania este cum este,puneti un voltmetru pe robot si sa nu aveti mai mult de 12,5-13Vcc in gol la iesirea lui neconectat pe baterie,ginditiva ca acesta tensiune este o valoare efectivă iar valoarea maxima este mai mare cu radical din 2,asa ca in cinci zece minute o sa aveti peste 14,4v pe baterie,iar tensiunea medie este mai mică cu 1,11,"(12,5/1,11)"În instalati elecxtrice se merge cu o densitate maxima de 10A/mm pătrat in transformatoare și motoare cu 2,2-3A maxim.(va recomand 2,2A).Bobinați secundaru peste primar nu cum sunt bobinele la aparatul de sudura una linga alta,daca vreți să aveți un transfer maxim de putere între primaru și secundarul transformatorului.Eu am izolat sîrma cu material textil (cearșaf de bumbac rupt fîși) iar după bobinare l-am lăcuit,puteți folosi și cablu multifilar izolat cu pvc cumpărat din magazin dar atentie ca daca este de 100A el va duce doar 25A in transformator.Cablurile de curet să suporte 150A si punețile clesti de masă de sudură pe care să-i cositoriți,iar lungimea unuia să nu depășească 3m.Ar fi bună si o siguranța de 120A-150A pusă în secundar,iar in primar de 20-25A,iar in paralel cu primaru un condensator de la 1-2,5uF/250Vca prin tatonare (pînă ce obțineți un curent de mers in gol cît mai mic).Avantajele acestui robot sunt că are viață lunga,costuri nu foarte mari si tine o viață dacă nu-l dai la prieteni și la "deștepți" sa-i dea scurt pe ieșire sau să-l pună invers pe baterie.Eu l-am folosit zilele aceste pe un diesel de 1,9 tdi,la minus -25 de grade Celsuius,baterie bună porneste la -16 grade la prima cheie fara robot la -25 grade cu robotu la treia a patra cheie nu ia foc motorina pînă nu rupe uleiul nu pornește.Robotelul meu are sectiunea de 50 dar sunt tole E și I ,iar în primar am sîrmă de 1,8 numai si în secundar de 5mm diametru,la servici avem unul bobinat sănătos cam cum am descris mai sus poti să ai bateria descarcată sau slabă să facă doar clanc,la-i pus pe baterie și dai la automat,pleacă imediat,are 12,5Vcc in gol și bară de cupru cît degetul mic de la mină de groasă,l-am pus pe passat din 2000 1,9tdi,bateria proastă rău,s-au stinns becurile din bord cînd am dat la automat(a făcut clanc și pauză,ce să mai învîrtă nu mai avea cine) am pus robotu și a pornit fară probleme zici că avea baterie nouă nouță de 150Ah nu de 80Ah.În legătură cu transferu maxim de putere în energetică nu prea se folosește n-am nici un interes să am un tranfer maxim de putere adică jumatate din energia absorbită din rețea să o pierd pe trasformator și jumatate să ajungă în electromotor,este un randament extrem de prost,acest trasfer maxim de putere se folosește pentru adaptare de impedanță în radiofrecvență s-au in domeniu audio unde este obligatoriu acest lucru pentru a nu afecta caracteristica amplitudine frecvență,un emițător de televiziune are un randament de 22-33% ,deci este un randament prost.Am tot interesul să am un randament cît mai mare in domeniul energetic și al transferului de putere din primar în secundar și să am o cădere de tensiune cît mai mică pe rezistentele interne ale sîrmelor din primar și secundar,pe diode si pe cablurile de curent.ATENTIE LA CONEXIUNILE CABLURILOR CE MERG SPRE ELECTROMOTOR DE LA BATERIE SĂ NU FIE OXIDATE LA PRINDEREA LOR IN PĂPUCI,CURĂȚAȚI ȘI COSITORIȚI CU O LAMPĂ DE GAZ SI CU ZINC FOLOSIT LA INSTALATIILE DE INCĂLZIRE FĂCUTE CU ȚEVI DE CUPRU,PUNEȚI ȘI PASTĂ,CURAȚATI PĂPUCI OXIDATI UNDE VIN PRINȘI PE CAROSERIE,PE ȘURUBURILE DE LA BOBINA ELECTROMOTORULUI,VERIFICAȚI PERIILE ELECTROMOTOARELOR ȘI SCHIMBAȚI BUCȘELE DIN ELECTROMOTOR ȘI DIN CARCASA AMBREAJULUI,DACA FIRELE CE DUC LA PERI SUNT DE ALTA CULOARE DECÎT CULOAREA NATURALĂ A CUPRULUI ATUNCI OBLIGATORIU TREBUIE SCHIMBATE(atentie cine are golf patru diesel,boală generală) ,VERIFICAȚI ȘI BUJIILE INCANDESCENTE,DACĂ AVEȚI ASTFEL DE PROBLEME PUTEȚI SĂ AVEȚI ROBOTUL LUI PEȘTE PRĂJIT CĂ TOT PLÎNGEȚI LÎNGĂ MAȘINĂ,ACESTE PROBLEME EU L-AM ÎNTÎLNIT ȘI LA ALTE MAȘINI NU NUMAI LA MAȘINILE MELE,GÎNDIȚIVĂ CĂ EU TREBUIE SĂ PORNESC DIMINEAȚA LA PATRU ,CINCI S-AU ȘASE DIMINEAȚA DUPĂ DOUĂ SĂPTĂMÎNI CE MAȘINA STĂ NEPORNITĂ LA 25KM DE M-CIUC,ESTE UN PASSAT DIN 2000 DIESEL,CU CÎTEVA SUTE DE MII DE KM FĂCUȚI,L-AM PORNIT LA -26 GRADE CELSIUS MAI JOS DE ATÎT NU A FOST CAZUL ÎNCĂ ,DAR NU SE ȘTIE NICIODATĂ.MĂ GÎNDESC LA UNUL ÎN COMUTAȚIE DAR NU GASESC MIEZURI DE FERITĂ CEVA MAI MARI ȘI SĂ FIE LA FEL AM NEVOIE DE PATRU BUCĂTI IDENTICE DIN SURSE DE CALCULATOR AM TOT ADUNAT DAR ÎNCĂ NU AM PATRU LA FEL.ADEVĂRUL ESTE CĂ ESTE FOARTE BUN SĂ AI AȘA CEVA LA CASĂ CHIAR DACĂ NU-L FOLOSESTI DECIT ODATA PE AN UITE CĂ ANUL ACESTA IA VENIT VREMEA DE ZECE ORI,AȘA CĂ SPOR LA TREABĂ DOMNILOR!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări