Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

robot pornire auto


fwfw

Postări Recomandate

Sa va spun ce am eu:sursa de server de 12V si 32A si doua cabluri de 30cm cu sectiunea de 6mmp cu crocodili marimasina Fiat Doblo marfa cu motor de 1,9 pe motorinabaterie de 55Ah buna dar stata pe masina nepornita afara in curte timp de 3,5 luni(de asta toamna toata iarna)am pus sursa pe baterie timp de 1 minut si dupa asta am dat la cheie-masina a pornit imediat chiar daca afara erau -10 grade.La mine solutia asta a mers si cred ca raman la ea(eventual poate incerc cu o sursa de server de curent mai mare).

Link spre comentariu

Rolul demarorului e sa invinga compresia motorului, care e principalul cuplu rezistent. Un inginer auto imi povestea ca in facultate au testat o metoda de a masura compresia, masurand puterea consumata de demaror. Se vede in filmulet, cum creste consumul, scade tensiunea/luminozitatea becului, de fiecare data cand trebuie invinsa compresia. Asa ca nu doar curentul initial e mare ci si in momentele cand compresia e maxima...

Iar raportul de compresie la motorul diesel e mult mai mare, 25:1 fata de cel pe benzina, d-aia motoarele pe benzina sunt mai ''usoare'' si necesita o baterie mai mica, nu mai zic ca la diesel mai sunt si bujiile incandescente care fura si alea un curent consistent in timp ce dai la automatTin minte cand am schimbat bateria de la masina mea diesel, eu ziceam ca e moarta, d-abi mai dadea peste cap motorul si am pus-o la un Logan pe benzina, pai sa vezi ce dadea peste cap motorul ala de ziceai ce ai noua bateria :rade:
Link spre comentariu

nu mai zic ca la diesel mai sunt si bujiile incandescente care fura si alea un curent consistent in timp ce dai la automat

 

Imi pare rau colegu maxente dar bujiile incandescente functioneaza un timp scurt (3-4 secunde) doar la punerea contactului pe pozitia 2.

Incearca sa pornesti direct un motor diesel, motor cu aprindere prin compresie dar cu bujii incandescente, fara sa mai lasi cele 3-4 secunde necesare alimentarii bujiilor, vei avea marea surpriza sa constati ca iti va porni abia la a 3 sau a 4 cheie, bujia incandescenta incalzeste de fapt camera de ardere si implicit amestecul carburant (aer+motorina), pe bordul autoturismelor diesel ai un indicator notat ca o rezistenta, pui contactul pe pozitia 2, astepti sa se stinga indicatorul apoi dai la "AUTOMAT"-pozitia 3.

La motoarele diesel de generatie veche nu exista bujie incandescenta, la tractor, saviem, raba etc.

Link spre comentariu

Sa va spun ce am eu:sursa de server de 12V si 32A si doua cabluri de 30cm cu sectiunea de 6mmp cu crocodili marimasina Fiat Doblo marfa cu motor de 1,9 pe motorinabaterie de 55Ah buna dar stata pe masina nepornita afara in curte timp de 3,5 luni(de asta toamna toata iarna)am pus sursa pe baterie timp de 1 minut si dupa asta am dat la cheie-masina a pornit imediat chiar daca afara erau -10 grade.La mine solutia asta a mers si cred ca raman la ea(eventual poate incerc cu o sursa de server de curent mai mare).

32A, mi se pare extrem de putin, pentru un robot de pornire. Daca bateria e terminata si mai e si frig, slabe sanse de a porni un motor, fie chiar si pe benzina. Pana sa fac robotul, am incercat si varianta asta, o sursa in comutatie, de peste 40A. Daca ma grabeam, nu reuseam sa pornesc masina. Aveam o baterie de tractor, de 150Ah, pe care o puneam in paralel cu cea de pe masina.PSIn cazul meu, bateria m-a lasat de tot, asa ca a trebuit sa-mi cumpar una noua.
Link spre comentariu

 

baterie de 55Ah buna dar stata pe masina nepornita afara in curte timp de 3,5 luni(de asta toamna toata iarna)

am pus sursa pe baterie timp de 1 minut si dupa asta am dat la cheie-masina a pornit imediat chiar daca afara erau -10 grade.

 

32A, mi se pare extrem de putin, pentru un robot de pornire. Daca bateria e terminata si mai e si frig, slabe sanse de a porni un motor, fie chiar si pe benzina. Pana sa fac robotul, am incercat si varianta asta, o sursa in comutatie, de peste 40A. Daca ma grabeam, nu reuseam sa pornesc masina. Aveam o baterie de tractor, de 150Ah, pe care o puneam in paralel cu cea de pe masina.

 

PS

In cazul meu, bateria m-a lasat de tot, asa ca a trebuit sa-mi cumpar una noua.

Masina asta o folosesc rar la 3-5 luni odata cand am ce cara cu ea,dupa cum am spus la mine a mers chiar daca a stat atata timp nepornita,stiu ca 32A sant putini dar combinati cu cei din baterie m-au ajutat sa pornesc la prima cheie fara sa mai pun mai intai la incarcat bateria.
Link spre comentariu

cata82 evident ca eu vorbeam de motoarele moderne, nu de antichitatile de tractoare U650, saviem etc.

 

Imi pare rau colegu maxente dar bujiile incandescente functioneaza un timp scurt (3-4 secunde) doar la punerea contactului pe pozitia 2

Da-mi voie sa te contrazic

Intr-adevar eu la fordul meu din '96 am acel bec la bord care imi semnalizeaza prin stingerea lui ca pot sa dau la automat

Iarna trecuta am avut o problema cu doua bujii care erau arse, prima data am crezut ca nu se alimenteaza (m-am gandit ca e o problema electrica) si am luat aparatul de masura si am masurat tensiunea pe rampa bujiilior si ce sa vezi !!! dupa aprox. 3-4 secunde cat statea becul aprins in bord, tensiunea de la bornele bujiilor nu disparea

Abia dupa alte 3-4 secunde de la stingerea becului se auzea un releu care decupla si tocmai atunci tensiune disparea de pe rampa bujiilor

Asa ca eu am vorbit in cazul masinii mele, posibil ca la alte tipuri si modele sa fie doar primele 3-4 secunde

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Mă bucur că cineva a reușit să construiască un robot de pornire în comutație,felicitării tuturor pentru munca depusă,nervii consumați și informațiile puse la dispozitia tuturor.Am reușit să mă lămuresc cu calculele legate de nr. de spire după realizarea unui comvertor Cuk,ocazie cu care am achiziționat o carte editată prin anii 1992 de către dl.Viorel Popescu, carte editata la editura de vest Timisoara,denumită "Stabilizatoare de tensiune în comutație".Discuțiile din acest topic,revista din care am realizat convertorul Cuk,cartea domnului Popescu (care o recomand cu placere tuturor să o studieze și dupa aceea să se apuce de surse în comutație.nu vreau să fac reclamă acestei cărti sub nici o formă),au mai fost si altele,dar prea pe bucătele sau foarte greu de înțeles prea pur teoretice.Mulțumesc tuturor pentru informațiile postate,pt sfaturi,pt. răbdare și-mi cer scuze pentru ce am greșit și-am supărat pe alți.Important este că cineva a realizat ceva functional.Eu n-am abandonat ideia,dar între timp au fost multe,lucrurile s-au mai schimbat și mi-am achizitionat două surse de servere de 12Vcc/54A și 12Vcc/82A funcționale dar nu l-am testat pe post de robot (urmează),am mai achiziționat două ETD 59 3C90,ceva mosfeturi,urmează ceva diode 30A/300Vcc ultrarapide la preturi acceptabile,rămîne valabilă ideia și cu trafurile de atx-uri,două sunt bobinate al treilea s-a confiscat.Eu aș merge pe ideia unei bucle de control atît pe tensiune cît și pe curent,cu o protectie suplimentară la supratensiune prin decuplarea alimentării din primarul convertorului eliminînd în acest fel pericolul unei supratensiuni la bornele bateriei cu robotul cuplat.Bucla de reglare a curentului ar fi utila pentru evitarea unui supracurent de încărcare al acumulatorului .Utilizarea unui invertor de sudură fără bucla de reglare a tensiunii de ieșire nu o recomand,și fără o baterie zdravănă de condensatori electrolitici pe ieșire ,orice altă metodă de folosire a unui invertor de sudură pe post de robot de pornire consider că poate aduce numai necazuri nedorite.Atît timp cît tensiunea nu depășește 14,4Vcc la ieșirea robotului  nu poate cauza neplaceri sau defecțiunii mașinii.Folosirea robotului de pornire presupune ceva pricepere in domeniul electrotehnicii, ceva cunoștințe și pricepere în domeniul autoturismelor,acest fapt presupune că mașina nu are probleme legate de perii,bucșe,borne,rezistențe de contact marii,cablurii subdimensionate,buji arse,motor foarte uzat etc.Recomand încă o data folosirea robotului în paralel cu bateria de acumulator și nicidecum fără ea indifferent de tipul de mașină.Calculații bateria de condensatorii electrolitici necesari la ieșirea convertorului de putere după redresare în funcție de curentul maxim la o variație a tensiuni de ieșire de 0,1-0,2Vcc.Nu folosiți capacitați mai mari de 2200 uF la minim 25Vcc.

P.S.Cînd am timp poate am să postez schema și datele legate de convertorul Cuk daca interesează pe cineva.Tensiune de intrare între 20-55Vcc,tensiune de iesire între 0-100Vcc ,P=500W,curent de ieșire între 0-5A.Ripluri ale tensiuni de ieșire teoretic zero.Se poate folosi ca sursă reglabilă,încărcător pentru acumulatoarele unui sistem fotovoltaic,sau chiar încărcător pentru un acumulator auto.

Editat de DORFU
Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

am facut astazi cabluri de pornire auto firele sunt litate si cablul are diametru fara inbracaminte 6 mm si lungimea cablurilor este de 2 metri este suficient aceste cabluri pentru pornire? Sunt rezistente si care este sectiunea la cablu litat?si cum sau din ce as putea face eu niste crocodili pentru aceste cabluri nu vreau de cumparat cu respect

Link spre comentariu

Pentru un autoturism pe benzina  merge  aceasta dimensiune,pentru un diesel nu,eu va recomand o sectiune ceva mai mare cam de 8-10mm,ca sa nu aveti probleme cu caderea te tensiune pe fire,ale mele au 7mm si cel putin 2,5 m fiecare,nu l-am masurat niciodata dar ajung foarte bine intre doua masini.Daca ai acumulatorul bun si descarcat stai 5 minute se mai incarca si pe urma dai la cheie.In acest caz daca chiar vrei sa calculezi cam ce sectiune ai nevoie pleci de la urmatoarea idee ce cadere de tensiune iti propui sa ai de exemplu la 100A pe cablurile de curent,sa zicem maxim 0,5 Vcc,presupunem o lungime de 5m in total,de aici rezulta ca rezistenta totala a cablurilor trebuie sa fie de 0,005 ohmi.Rezistenta este densitatea cuprului inmultita cu lungimea conductorului supra sectiunea conductorului in milimetri patrati,si de aici scoatem sectiunea necesara.Sectiunea unui cablu litat o puteti afla in felul urmator masurati cu micrometrul diametru unui fir litat,aflai sectiunea unui fir si inmultiti cu numarul de fire ca sa afati sectiunea totala a cablului.La motoare electrice nu se merge pe densitatea maxima de curent pe care o suporta conductorul in prima faza a calculelor de dimensionare a conductoarelor electrice  se ia in calcul caderea de tensiune maxima admisibila la bornele motorului fata de tensiunea nominala de lucru a motorului electric care nu are voie sa fie mai mica de 5% adica in cazul electromotorului auto de 12Vcc trebuie sa avem 11,4Vcc la bornele electromotorului la curentul maxim admisibil de electromotor.Un motor electric suporta fara probleme un curent de 1,2 ori curentul nominal pentru o perioada de timp destul de lunga.Daca din calcule rezulta ca caderea de tensiune este acceptabila si se incadreaza la 5% din tensiunea nominala,se verifica densitatea de curent maxim admisibila pe conductor care nu trebuie sa depaseasca 10A/mm patrat in cazul conductoarelor de cupru,daca se depaseste aceasta valoare se alege urmatoarea dimensiune mai mare standardizata si se reiau calculele.Acesta este modul de calcul al unui conductor pentru motoare electrice iar pentru cele de curent alternativ se ia in calcul curentul de pornire al motorului,care in conexiune stea este de 4-5 ori mai mare decit curentul nominal ,iar in conexiune triunghi de 7-8 ori mai mare decit curentul nominal, la acest curent se calculeaza caderea de tensiune pe conductoarele de alimentare ale motorului.

Link spre comentariu
  • 7 luni mai târziu...
Vizitator tatuconstantin

Mă bucur că cineva a reușit să construiască un robot de pornire în comutație,felicitării tuturor pentru munca depusă,nervii consumați și informațiile puse la dispozitia tuturor.Am reușit să mă lămuresc cu calculele legate de nr. de spire după realizarea unui comvertor Cuk,ocazie cu care am achiziționat o carte editată prin anii 1992 de către dl.Viorel Popescu, carte editata la editura de vest Timisoara,denumită "Stabilizatoare de tensiune în comutație".Discuțiile din acest topic,revista din care am realizat convertorul Cuk,cartea domnului Popescu (care o recomand cu placere tuturor să o studieze și dupa aceea să se apuce de surse în comutație.nu vreau să fac reclamă acestei cărti sub nici o formă),au mai fost si altele,dar prea pe bucătele sau foarte greu de înțeles prea pur teoretice.Mulțumesc tuturor pentru informațiile postate,pt sfaturi,pt. răbdare și-mi cer scuze pentru ce am greșit și-am supărat pe alți.Important este că cineva a realizat ceva functional.Eu n-am abandonat ideia,dar între timp au fost multe,lucrurile s-au mai schimbat și mi-am achizitionat două surse de servere de 12Vcc/54A și 12Vcc/82A funcționale dar nu l-am testat pe post de robot (urmează),am mai achiziționat două ETD 59 3C90,ceva mosfeturi,urmează ceva diode 30A/300Vcc ultrarapide la preturi acceptabile,rămîne valabilă ideia și cu trafurile de atx-uri,două sunt bobinate al treilea s-a confiscat.Eu aș merge pe ideia unei bucle de control atît pe tensiune cît și pe curent,cu o protectie suplimentară la supratensiune prin decuplarea alimentării din primarul convertorului eliminînd în acest fel pericolul unei supratensiuni la bornele bateriei cu robotul cuplat.Bucla de reglare a curentului ar fi utila pentru evitarea unui supracurent de încărcare al acumulatorului .Utilizarea unui invertor de sudură fără bucla de reglare a tensiunii de ieșire nu o recomand,și fără o baterie zdravănă de condensatori electrolitici pe ieșire ,orice altă metodă de folosire a unui invertor de sudură pe post de robot de pornire consider că poate aduce numai necazuri nedorite.Atît timp cît tensiunea nu depășește 14,4Vcc la ieșirea robotului  nu poate cauza neplaceri sau defecțiunii mașinii.Folosirea robotului de pornire presupune ceva pricepere in domeniul electrotehnicii, ceva cunoștințe și pricepere în domeniul autoturismelor,acest fapt presupune că mașina nu are probleme legate de perii,bucșe,borne,rezistențe de contact marii,cablurii subdimensionate,buji arse,motor foarte uzat etc.Recomand încă o data folosirea robotului în paralel cu bateria de acumulator și nicidecum fără ea indifferent de tipul de mașină.Calculații bateria de condensatorii electrolitici necesari la ieșirea convertorului de putere după redresare în funcție de curentul maxim la o variație a tensiuni de ieșire de 0,1-0,2Vcc.Nu folosiți capacitați mai mari de 2200 uF la minim 25Vcc.

P.S.Cînd am timp poate am să postez schema și datele legate de convertorul Cuk daca interesează pe cineva.Tensiune de intrare între 20-55Vcc,tensiune de iesire între 0-100Vcc ,P=500W,curent de ieșire între 0-5A.Ripluri ale tensiuni de ieșire teoretic zero.Se poate folosi ca sursă reglabilă,încărcător pentru acumulatoarele unui sistem fotovoltaic,sau chiar încărcător pentru un acumulator auto.

Cum se poate lua legatura cu dvs.?Puteti sa-mi dati un bip la 0741782898? Multumesc anticipat.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Inca nu e sezon de pornit cu "asistenta", insa omu' gospodar o ia din timp...

Bateriile de acumulatori mai recente cam au tendinta sa "cada" brusc si complet

(si definitiv!). Altadata bateria "murea" mai incet si mai trageam de ea, ba cu

redresorul, ba cu puntarea la/dela masina vecinului de parcare....

Acum, mai mult pentru situatiile de gen masina utilizata cu pauze mari

(pe vremea cu oprirea circulatiei iarna si benzina pe cartela cei mai multi 

foloseam asa automobilul, vrand-nevrand)

Pana la urma, "robotul" e un redresor mai...mare (la curent).

Acumulatorul poate fi "inviorat" prin incarcare de durata (peste noaptea 

dinaintea zilei de utilizare) cu un redresor "mic" (primul meu redresor avea

3 (trei) amperi curent maxim la iesire, pe un trafo de 50 VA!)

Urmatoarea treapta e un redresor mai marisor: ani la rand am utilizat

un redresor cu limitare a curentului la iesire la 4,5 si 7 amperi (c/10

pentru acumulatorii tipici de 45 si 70 Ah ai epocii). Il foloseam cu succes

si ca asistenta la pornire: il puneam pe baterie pentru un sfert-o jumatate

de ora, apoi ii dadeam cheie. Doar daca bateria era prea "daramata" nu

pornea (nu era doar o problema de bani, pur si simplu nu gaseai acumulatori

in magazin!!).

 

Pe la autobaze/ateliere/service-uri, se gaseau adevaratii "roboti" (in zona

mea, a Iasiului se asamblau la niste ateliere dezvoltate pe linga SMA 

(statiune de masini agricole!) la Raducaneni si Podu-Iloaiei (comune).

Piesa de baza e un transformator de 3-3,5 kW, un set de diode din seria TU

(fabricate la acum defunctul IPRS), de vreo 300 de amperi, parca, instalate

pe radiatoare serioase, un sistem de comutare pentru reglarea limitelor de curent

(prize pe trafo, dar si pe un sistem de rezistori de putere, pentru limitarea

curentului ) (12-24, lent, rapid si pornire)

Cu asemenea masinarie (cu posibilitatea de alimentare la 380, intre 2 faze!)

se porneau motoarele Diesel ale camioanelor (si probabil si tractoarele)

Interesant e ca dieselele alea nici nu aveau nevoie de electricitate pentru a

functiona!

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Da, motorul diesel clasic, cu pompa de injectie mecanica, nu are nevoie de curent pentru a functiona. La fel era pe Golf 1, Peugeot 205, Citroen Saxo faza1... Acuma, cu pompele gestionate electronic, te iau sfintii daca ai un defect...

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Acuma ai nevoie de un robot as spune performant,deoarece nu ai voie sa depasesti accidental vorbind un 16-18 Vcc (nu recomand sub nici o forma mai mult de 14,4 Vcc) pe bornele bateriei se distruge partea electronica a masinei,plus ca nu-I place nici bateriei de accumulator.Unul facut in comutatie necesita munca dar iti poate da satisfactia dorita,adica tensiune constanta la iesire la un curent bine determinat din constructie fara a distruge electromotorul.Rolul unui robot ramane de a te ajuta atunci cind ai o baterie care este mai veche si la temperature scazute pierde din capacitate,sau cind lucrezi la o masina cu probleme si esti nevoit sa o pornesti de mai multe ori si sa o opresti dupa functionari foarte scurte,se descarca si nu trebuie sa astepti dupa redresor sau sa-I dai curent de la o alta masina.Linistit se pot folosi si cele clasice,sau se poate costrui dintr-un miez de 2,5-3,5KW,eu recomand o sectiune de 50 de cm patrati a pachetului de tole,in primar sirma de 2,2 diametru iar in secundar minim un diametru de 6mm ,redresare semipunte si o tensiune de 14 Vca,dar la aceste tipuri de robot este bine sa pui un instrument de masura sa nu depaseasca tensiunea pe baterie mai mult de 14,5 Vcc la bornele bateriei,atunci cind o atinge trebuie dat  la automat sau trebuie deconectat redresorul de pe baterie cam de atita ai nevoie pentru un autoturism diesel.Cind ai probleme cu invirtitul la un Diesel verifici bornele si conexiunile cablurilor de la baterie la electromotor si masa masinii,de multe ori sunt probleme de oxidare unde este prins cablu de papuci si papuci de borna de plus a electromotorului sau de masa motorului,aceste probleme se intilnesc dupa 8-10 ani la o masina,trebuie verificat si la alternator, pe urma electromotorul vazute periile colectorul, statorul,bucsele sa nu fie uzate, sa nu frece  rotorul in stator din cauza lor,bateria trebuie prima verificata deoarece se intimpla sa moara brusc si nu treptat,sau poate fi descarcata ,dupa ce ai tras concluzia pui robotul daca este cazul.Uneori si 30-35 de amperi te ajuta deoarece atita curent mai are nevoie electromotorul sa invirta motorul ca sa porneasca sau 40 -50 de amperi nu este necesar 100 de amperi intotdeauna sa debiteze robotul depinde de situatie,nu va lasati dezamagiti ca nu aveti posibilitatea sa contruiti unul de 100A este bun si de 50A  sau 35 la 14,4Vcc incarca bateria cu ce mai da el si porneste dieselul.

Editat de DORFU
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

ajutati-ma cu un sfat:

am un redresor facut de mine, folosit de tata la incarcarea bateriilor de tractor, este un traf de ~500w, o punte de 50A si 4 becuri de 50w in paralel.

il pune pe baterii si il lasa juma de ora, o ora, depinde cat de mult se grabeste...iar de pornit, porneste cu el conectat.

 

pot elimina becurile din circuitul secundar si sa montez un bec in circuitul primar?

intreb asta pentru ca vreau un curent mai mare fara a mai pune atatea becuri in secundar.

 

Multumesc!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări