giongiu Postat Ianuarie 6, 2014 Partajează Postat Ianuarie 6, 2014 Morala povestii: daca proiectam robotul sa mearga fara baterie deloc, o sa obtinem unul care nu va merge bine cand este si bateria. Si invers. Fara reactie, asta e... Eu insa de exemplu, as tatona tensiunea, pt cazul cel mai uzual , baterie aproape moarta, dar legata in circuit...Sursa are limitare de curent. Eu am fixat-o la cca 250A, sa trag maxim din ea, fara sa ard mosfetii. Pe de alta parte, multi isi fac griji ca bateria explodeaza cu robotul in paralel. Eu nu-mi fac griji, ca am testat...De dragul discutiei, insa, cu un simplu comutator se poate comuta curentul maxim, la o valoare mult mai mica, 10A, 20A, etc. Se tatoneaza rezistenta de sarcina din secundar traf curent, o data pentru max 250A, o data pentru 20A, de exemplu. Se seteaza pe curent mic, se lasa cateva minute acumulatorul la incarcat, se comuta pe 250A, se porneste. Pentru pretentiosi, sau pentru cei ce nu se grabesc, un comparator care sa comute automat pe 250A, cand tensiunea pe baterie a crescut peste o anumita valoare si un led, sau buzzer. S-a discutat de stabilizare, se poate implementa cred una bruta, probabil imprecisa, dar suficienta in cazul de fata. In secundar, tensiunea monitorizata cu un zenner si optocuplor, care sa comande acelasi pin SD, al IR2110.Sau pentru pretentiosi SG3525, etc, in loc de IR2153. Sau pentru perfectionisti, comanda cu UC3825, sau similar, driver ce vrea muschii fiecaruia si asa mai departe. Dar astea sunt discutii . Eu am vrut ceva simplu, ieftin si functional. Pana si la diode m-am zgarcit, am pus de 45V,desi intentionam sa pun de 30V, am renuntat. In sarcina erau varfuri de peste 30V, cu snubber n-am facut mare lucru, mi-am comandat transiluri de 28V. Si ar mai fi de povestit.... Link spre comentariu
nickrvl Postat Ianuarie 7, 2014 Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Sursa are limitare de curent. Eu am fixat-o la cca 250A, sa trag maxim din ea, fara sa ard mosfetii. Pe de alta parte, multi isi fac griji ca bateria explodeaza cu robotul in paralel. Eu nu-mi fac griji, ca am testat...De dragul discutiei, insa, cu un simplu comutator se poate comuta curentul maxim, la o valoare mult mai mica, 10A, 20A, etc. Se tatoneaza rezistenta de sarcina din secundar traf curent, o data pentru max 250A, o data pentru 20A, de exemplu. Se seteaza pe curent mic, se lasa cateva minute acumulatorul la incarcat, se comuta pe 250A, se porneste. Pentru pretentiosi, sau pentru cei ce nu se grabesc, un comparator care sa comute automat pe 250A, cand tensiunea pe baterie a crescut peste o anumita valoare si un led, sau buzzer. S-a discutat de stabilizare, se poate implementa cred una bruta, probabil imprecisa, dar suficienta in cazul de fata. In secundar, tensiunea monitorizata cu un zenner si optocuplor, care sa comande acelasi pin SD, al IR2110.Sau pentru pretentiosi SG3525, etc, in loc de IR2153. Sau pentru perfectionisti, comanda cu UC3825, sau similar, driver ce vrea muschii fiecaruia si asa mai departe. Dar astea sunt discutii . Eu am vrut ceva simplu, ieftin si functional. Pana si la diode m-am zgarcit, am pus de 45V,desi intentionam sa pun de 30V, am renuntat. In sarcina erau varfuri de peste 30V, cu snubber n-am facut mare lucru, mi-am comandat transiluri de 28V. Si ar mai fi de povestit.... Cu "explodatul" acumulatorului cred ca este clar, pentru mine cel care a initiat polemica, ca sa se intimple asta banuiesc ca ar fi nevoie de acumulatorul "perfect" adica sa fie nevoie neaparat de controlul curentului debitat pentru a proteja acumulatorul "capabil" sa absoarba instant acel curent chiar daca sar distruge. De asemenea daca se discuta in continuare de o "protectie minima" data de un control al curentului si tensiunii inseamna ca totusi nu am "aberat" prea tare.... Cu acest robot "cineva" a avut cunostintele, timpul si curajul sa incerce idea si care a demonstrat ca si functioneaza, mai departe drumul firesc este "rafinarea", cu o idee aici alta dincolo spre mai bine..... Dar eu tot am o problema cu pusul robotului direct pe baterie, aceasta fiind descarcata la maxim, moarta, in sensul ca vreau sa vad cu ochii mei ce se intimpla, probabil ca va rezulta cel putin o flama mai "pronuntata" capabila sa distruga un pic din clesti sau borna, totusi asa cum sugerezi macar ca o protectie minima o solutie buna este acea de a limita curentul pentru inceput la o valoare mica pentru a incarca cit de cit acumulatorul. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 7, 2014 Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Pana la urma, nu se foloseste cat se poate de des pornirea cu cabluri de curent?Si acumulatorul mort nu e conectat in paralel cu unul sanatos si incarcat? Si poate masina donatoare are si motorul pornit.Si tot nu explodeaza. Acum, prin manuale scrie ca acumulatorul nu trebuie sa fie inghetat, ca atunci chiar poate exploda! Link spre comentariu
bolek Postat Ianuarie 7, 2014 Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Ontopic.Nu...cel mai des se foloseste pornirea normala, dand la cheie si gata, pleaca...Un robot de pornire e o scula dedicata, pentru situatii de urgenta. Nu zilnica , in loc de acumulator...Si nu prea are de ce sa explodeze, decat daca sunt placile in scurt. Cand se pun jumper-cables, se porneste masina donoare, se atinge, ultimul, minusul, mai intai scurt, o secunda,pauza, apoi tot asa scurt, de cateva ori, apoi abia se prinde complet. Pentru a aduce acumulatorul receptor la o tensiune decenta, de echilibru...Se lasa asa 30sec - 1 minut, apoi abia se da la cheie ! Offtopic.Altfel, mergeam cu 4 roti de rezerva pentru orice eventualitate, cu 2 rezervoare pline, daca e inchis la peco, cu un aragaz daca ramanem fara provizii, pusca de vanatoare pt animale daca nu e deschis nici un magazin pe drum...dar parca nu suntem chiar la doomsday preparations...E de vina acumulatorul ca nu a fost incarcat la timp? Sau calculatorul de injectie, ca trebuie sa se descurce ba cu 9v ba cu 18 ? Link spre comentariu
nickrvl Postat Ianuarie 7, 2014 Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Pana la urma, nu se foloseste cat se poate de des pornirea cu cabluri de curent?Si acumulatorul mort nu e conectat in paralel cu unul sanatos si incarcat? Si poate masina donatoare are si motorul pornit.Si tot nu explodeaza. Acum, prin manuale scrie ca acumulatorul nu trebuie sa fie inghetat, ca atunci chiar poate exploda!Nu am mai zis nimic despre "explozie", nu ma provocati "Asta" cu alta masina cu motorul pornit si cu cablurile de curent cred ca este cel mai bun argument pentru ca si acumulatorul "donator" poate debita sute de amperi..... Link spre comentariu
omidebulas Postat Ianuarie 10, 2014 Partajează Postat Ianuarie 10, 2014 Se poate face foarte simplu etajul in comutatie cu factorul de umplere la minim , cand simte cadere curent, tensiune deschide la curentulpresetat , adica la orce incercare de aporni masina sursa cedeaza curentul doar cand e nevoie . Link spre comentariu
rinaldoparaipan Postat Ianuarie 13, 2014 Partajează Postat Ianuarie 13, 2014 S-au vazut cazuri de acumulatori explodati(stiu de la soferii profesionisti mai batrani).Cauzele erau:fie acumulator total descarcat cu pasta cazuta la fund=scurt total pe element, fie orificiul de aerisire infundat=gaze=buum. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 14, 2014 Partajează Postat Ianuarie 14, 2014 Imi scuze daca postez aiurea sau daca sunt off-topic. Am o obligatie fata de un prieten, vrea sa-i fac un robot de pornire sau ma rog un redresor rapid pentru un tractor 650, dispun de un traf de 17Vca la 30-35A pe secundar si de 4 diode de tip CFR - D355R1600 (1600v la 355A). Caderea de tensiune pe puntea de diode ar fi undeva la 2-2.5Vcc. Intrebarea este daca e buna tensiunea care o scoate trafu sau mai trebuie sa scot cateva spire din secundar(izolat cu fasa de bumbac) ? De asemenea se mai pune problema montari unei bobine sau a unei rezistente de putere in serie cu putea de diode ? Ma gandesca ca diodele suporta dublul acumulatorului deci cred (nu sunt sigur) ca nu ar fi nicio problema. Link spre comentariu
rinaldoparaipan Postat Ianuarie 14, 2014 Partajează Postat Ianuarie 14, 2014 E pacat sa folosesti diodele alea pt un redresor de baterie auto.Mai bine iei o punte de 50A.Calculul e asa:15V la borne+2Vcaderea pe diode=17V in CC.In secundar tre sa ai 17/radical(2)=12V.Mai scoti din spire prin tatonari-scoti doua spire, vezi ce tensiune ai, samd.Eventual faci o priza si la 11V, in caz ca curentul de incarcare e prea mare. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Nu sunt diodele mele, intr-adevar acestea se preteaza mai degraba intr-un aparat de sudura dar de, nu te pui contra clientului.El vrea sa porneasca tractorul cu redresorul pus pe acumulator, deci va fi un fel de robot de pornire chiar daca nu asigura curentul minim necesar electromotorului (200-250 amperi).Asta era intrebarea de fapt daca se poate porni tractorul cu redresorul/robotul cuplat la acumulator in conditiile in care traful asigura un curent de 30-35 amperi.A incercat el cu o punte de 50 amperi dar s-a ars instant. Link spre comentariu
rinaldoparaipan Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Normal ca nu o sa poata daca traful nu asigura curentul necesar. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Pai si daca il lasa cuplat 5-10 minute si apoi sa dea la "automat" cu el cuplat tot nu o sa porneasca ?!?!Eu cred ca va porni daca e lasat 10 minute cuplat la acumulator. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Daca-l lasa suficient timp, ar trebui sa porneasca. Dar doar daca si acumulatorul mai e in stare.Mai degraba ar incarca acumulatorul acasa, in 10 ore, asa cum trebuie. Link spre comentariu
rinaldoparaipan Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Depinde cat de buna mai e bateria-daca ia ceva curent.Dar doar cu trafu, sigur nu il porneste. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 16, 2014 Partajează Postat Ianuarie 16, 2014 Nici nu s-a pus problema sa-l porneasca fara acumulator,i-am spus din start robot + acumulator si lasat cel putin 5 minute si apoi sa dea la 'automat' cu robotul cuplat.Electromotorul invarte de 3-4 ori motorul (fara robot cuplat) deci mai are un pic de 'vlaga' in el.Am 2 trafuri care scot 15V / 30A pe secundar, fiecare, as fi putut sa le pun in serie (secundarele) cu priza mediana dar nu ma lasa inima sa le dau degeaba. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum