Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

robot pornire auto


fwfw

Postări Recomandate

Robotul functioneaza perfect in paralel cu acumulatorul. De aceea am ales 14,5V in gol, aceeasi tensiune ca al alternatorului.

Aici nu inteleg, din schema deduc ca nu are limitare de curent decit pe maxim pentru a proteja tranzistorii, corect pina aici, dar daca e capabil sa debiteze 150A cum anume ai conectat in paralel cu acumulatorul, acesta nu a explodat?, in mod normal curentul de incarcare este cam 10% din capacitatea sa, ok pentru a grabi un pic lucrurile pentru scurt timp se poate si un curent mai mare dar doar daca nu ne pasa de acumulator si nu 150A, nu e mult? gresesc? Aici vad ca sint facute probe fara acumulator:

Am ales o sursa nestabilizata pentru siguranta. Orice s-ar intampla, tensiune la iesire nu depaseste valoarea pentru care a fost proiectata. Singura cauza ce-ar face sa creasca tensiunea pe iesire, e cresterea tensiunii de retea. ...

Zici ca nu poate creste tensiunea, ba poate si dai si exemplu, cresterea tensiunii de alimentare, sa folosesti un PFC este o complicatie, ma rog o faci din placere si nu mai este chiar asa o "complicatie" :), insa o simpla stabilizare a tensiunii pe iesire ar rezolva problema, este simpla, altceva nu prea se justifica doar daca ai de facut suduri pretentioase :)

Asa cum s-a spus anterior, o baterie oricat de descarcata ar fi, nu va trage dintr-o sursa de 14,5V un curent de sute de amperi, chiar daca sursa poate livra acest curent. Asta o stiu din practica...Nu trebuie sa ma crezi pe cuvant, testeaza singur si-o sa te convingi. Vorbesti de incarcarea cu 10% din capacitate...Nici-un alternator nu limiteaza curentul de incarcare, livreaza 14,5V adica e o sursa de tensiune fara limitare curent. Sa zicem ca un alternator de 1,5kw, poate livra max 100A. Sunt si de puteri mai mari, insa n-am auzit inca de acumulator explodat.

Cu PFC-ul ar fi de discutat, la fel cu stabilizarea tensiunii sursei. Am intors problema pe toate partile, si am ales varianta care m-a avantajat. Asa ca exercitiu, spune-mi te rog ce tensiune minima trebuie sa aibe diodele redresoare, pentru o tensiune stabilizata de 14,5V, presupunand tensiunea relelei dr minim 180V. Pentru comparatie, eu am testat cu diode de 30 si 45V. Mai spune-mi ce se intampla cu tensiunea de iesire la o sursa stabilizata, daca accidental se intrerupe reactia. Si ar mai fi de povestit...

Desigur ca fiecare isi face sursele cum crede de cuviinta. Eu am dat un exemplu, poate altii se vor inspira. Eu am vrut sa ma inspir, dar n-am avut de unde...

Nu ma supar daca cineva pune un link, cu o sursa de 12V, la peste 200A, capabila sa suporte un scurt pe iesire. Eu am cautat dar n-am gasit, asa ca am bajbait diverse variante.

Link spre comentariu

Colegul meu, inginerul, sigur poate face o asemenea sursa.Numai ca ideea lui cu socul in primar cere un miez foarte mare si practic nimeni nu ar accepta formula.Pe mine m-a convins. In ani de zile de discutii mai aduce vorba de cum vede el sursa ideala: scurtul pe iesire sa fie un regim normal.Mai mult puterea consumata de la retea este mica in scurt pt ca nu se disipa in sarcina ci numai pe diode, tranz.Si o schema simpla, un flyback de putere relativ mica, am postat pe undeva, sa vad daca mai gasesc schema.Revin, am gasit ceva ce probabil am testat.Cele 2 mos-uri se deschid simultan.Se citeste curentul in sursa mos-ului de jos si se opreste la o valoare calculata, data de bobina.La blocare se citeste curentul prin bobina (o rezist in serie cu dioda de la masa) si ciclul nu reporneste pana cand acest curent nu ajunge la o valoare minima, aproape de zero.

post-27339-1398297336_thumb.png

Link spre comentariu

Varianta aleasa, fara bucla de reactie este foarte buna pentru aplicatia de fata; in primul rand asigura protectia masinii prin limitarea inerenta a tensiunii de iesire la cea de gol si in al doilea rand nu prea e nevoie de o tensiune stabilizata. Demarorul este un motor de curent continuu si intradevar la punere sub tensiune curent este f mare (limitat doar de rezistenta infasurarii) dar si cuplul este pe masura (f mare) fiind proportional cu curentul (si la cuplul de necesar motorului termic se adauga tot ce tine de piedicile puse de temperatura scazuta, vascozitate ulei, etc.); imediat ce incepe antrenarea motorului termic, curentul scade cu cresterea turatiei.Adaugarea unei bucle de reactie nu cred ca ajuta cu ceva si introduce riscuri legate de supratensiune precum si un cost mai mare. Poate fi o varianta de lucru daca ar fi un produs de serie si se cere volum cat mai mic, reducere sectiune cabluri, reducere cost. Fiind vorba de un regim de foarte scurta durata (si de regula sub zero grade...), se poate folosi o densitate de curent ridicata, respectiv sectiune redusa pentru cabluri. Caderea de tensiune va trebui compnesata cu variatie mare a factorului de umplere (1:3 sau mai mult, cu cat mai mare cu atat mai mare riscul de supratensiune).Legat de pornirea fara baterie, daca aceasta este in stare buna dar descarcata, va fi o sarcina aditionala pentru robot, probabil zeci de amperi in primele secunde; din acest motiv e bine ca pornirea sa se faca dupa cateva minute de la conectarea robotului pe baterie. Pornirea cu bateria conectata reduce cadera de tensiune (evident daca nu e epuizata total). In plus, bateria este un bun element de protectie la supratensiune, poate fi vazuta ca un condensator de mare valoare.

Link spre comentariu

Asa cum s-a spus anterior, o baterie oricat de descarcata ar fi, nu va trage dintr-o sursa de 14,5V un curent de sute de amperi, chiar daca sursa poate livra acest curent. Asta o stiu din practica...Nu trebuie sa ma crezi pe cuvant, testeaza singur si-o sa te convingi. Vorbesti de incarcarea cu 10% din capacitate...Nici-un alternator nu limiteaza curentul de incarcare, livreaza 14,5V adica e o sursa de tensiune fara limitare curent. Sa zicem ca un alternator de 1,5kw, poate livra max 100A. Sunt si de puteri mai mari, insa n-am auzit inca de acumulator explodat.Cu PFC-ul ar fi de discutat, la fel cu stabilizarea tensiunii sursei. Am intors problema pe toate partile, si am ales varianta care m-a avantajat. Asa ca exercitiu, spune-mi te rog ce tensiune minima trebuie sa aibe diodele redresoare, pentru o tensiune stabilizata de 14,5V, presupunand tensiunea relelei dr minim 180V. Pentru comparatie, eu am testat cu diode de 30 si 45V. Mai spune-mi ce se intampla cu tensiunea de iesire la o sursa stabilizata, daca accidental se intrerupe reactia. Si ar mai fi de povestit...Desigur ca fiecare isi face sursele cum crede de cuviinta. Eu am dat un exemplu, poate altii se vor inspira. Eu am vrut sa ma inspir, dar n-am avut de unde...Nu ma supar daca cineva pune un link, cu o sursa de 12V, la peste 200A, capabila sa suporte un scurt pe iesire. Eu am cautat dar n-am gasit, asa ca am bajbait diverse variante.

Sub nicio forma nu vreau polemici, "ghici ce se intimpla daca....", pur si simplu nu stiam ce se intimpla cu un acumulator daca ii dai curent cit cuprinde, totusi la incarcarea acumulatorilor auto se folosesc surse de incarcare cu limitare a curentului nu inteleg de ce la masina nu este asa.... Si totusi nu o sa incerc niciodata sa pun o asemenea sursa pe masina personala, pur si simplu mi-e frica, chiar daca acumulatorul nu explodeaza sigur il fierbe. In cea ce priveste stabilizarea tensiunii discutia am pornit-o in idea de a folosii un invertor de sudura unde tensiunea este cu mult peste 14V, dispun de placi pe care vreau sa le modific dar bineinteles ca nu e timp, altele sint prioritatile etc etc, si daca vreodata o sa am totusi timp asa vroiam sa fac adica sai stabilizez tensiunea dar in acelasi timp vreau sa-i limitez si curentul pina ce se "da la cheie" si sa-l limiteze din nou instant dupa ce motorul a pornit..... Ma rog, am indraznit sa-mi spun ideile cu voce tare, deja experimentul in curs este departe si probabil ca nu o sa ajung in stadiul acesta niciodata asa ca ignorati-ma.
Link spre comentariu

Cred ca modificarea unui invertor sudura, in robot, e posibila. Cum majoritatea folosesc forward cu doua tranzistoare, comandat de UC3845, unde intrarea operationalului intern, e pusa la masa, pentru umplere maxima, se foloseste acest pin, pentru stabilizarea tensiunii de iesire. Ca aici, schema ce seamana izbitor cu un invertor sudura..

http://danyk.cz/reg60v.html

Daca iti faci probleme ca ai putea supraancarca acumulatorul, fixezi tensiunea undeva sub 12V.

Link spre comentariu

...Desigur ca fiecare isi face sursele cum crede de cuviinta. Eu am dat un exemplu, poate altii se vor inspira. Eu am vrut sa ma inspir, dar n-am avut de unde....

Si le face daca stie cum.... Iara daca nu stie, invata de la cei care au stiut deja, si au avut curajul sa sparga gheata.Si nu de putine ori, unii incep sa aduca "inbunatatiri" pe ici pe colo mai adaugand cate-o dioda ori ori doua, iar daca au reusit uneori sa priceapa cate ceva vin dupa un timp sa-ti dea lectii de pe margine cu... franturi din ce au invatat de la tine, desi poate n-au inteles mare lucru... asa-i la noi.Eu raman la ideea ca ce ai facut e pionierat pe-aci. Sigur ca lucrarea e perfectibila, e doar un inceput, un inceput cu dreptul, chiar merita toata consideratia. Mai ales ca ai facut-o publica, dezinteresat. Si nu e singura.Iar cei care o vor mai dezvolta n-ar trebui sa uite ca au avut de unde sa se inspire.
Link spre comentariu

...Nici-un alternator nu limiteaza curentul de incarcare, livreaza 14,5V adica e o sursa de tensiune fara limitare curent. Sa zicem ca un alternator de 1,5kw, poate livra max 100A. Sunt si de puteri mai mari, insa n-am auzit inca de acumulator explodat........

Aici e o greseala, toate alternatoarele de pe masini au "atasate" regulatoare de incarcare, niciun alternator nu debiteaza direct in acumulator, si tocamai ca asta face acel regulator, limiteaza curentul de incarcare prin modificarea excitatiei din alternator, toata lumea care a avut o "Dacia" in mod deosebit dar nu numai stie ce se intimpla cind te lasa regulatorul (releul de incarcare), trebuie sa pornesti toti consumatorii din masina pentru a limita cit de cit curentul de incarcare al bateriei dar pentru cit mai scurt timp posibil adica pina la primul magazin auto, altfel "fierbea" bateria, avind o Dacia cunosc bine acest "fenomen" atit de bune erau acele regulatore incit devenisem "expert" in a le schimba rapid.... Acei 14.5V care de fapt este limita maxima admisa la un acumulator cu plumb este rezultatul acelei limitari a curentului de incarcare.Deci tot nu e bine sa pui robotul in stadiul in care se afla direct pe baterie dar aici intervine altceva si anume daca ai nevoie de robot de pornire atunci aproape sigur si acumulatorul este "dus" asa ca de fapt nu mai conteaza.... In cea ce priveste modificarea unui invertor de sudura in robot de pornire bineinteles ca merge, nu conteaza cu ce este comandat, UC, IR, SG etc idea este ca trebuie o reactie la tensiunea de pe iesire si bineinteles limitare la curentul maxim care deja o are, cind am facut testele mele am folosit un UC si puteam controla tensiunea lejer de la 80V maxim in gol pina la 9V numai ca nu am avut curajul sa-l pun pe masina din motivele de mai sus si asa a ramas, de fapt sa transformat in altceva dar la idee tot nu am renuntat, cind si daca io veni timpul nu stiu...., printre alte "visuri" ar fi un invertor de sudura in care sa fie inclus deja aceasta facilitate. A nu se vedea "din nou" ca dau sfaturi, este pur si simplu o discutie de pe margine ca de acea este forum liber, este o noutate intradevar pe acest forum dar sa fim realisit, nu sintem primii care "inventam" asa ceva, exista deja astfel de incarcatoare/roboti pe piata "destepti" care sesizeaza curentul de scurt adica poti atinge clestii intre ei si nu fac scurt, sesizeaza curentul necesar de incarcare pentru mai multe tipuri de acumulatori si poate fi folosit ca si robot de pornire, numai ca nu sudeaza.... :rade: Asta nu inseamna ca nu stiu ce munca implica un astfel de proiect, ba stiu mai mult decit foarte bine si respect acest lucru numai ca eu nu m-as supara daca cei de pe margina mi-ar sugera diverse lucruri utile sau nu asta as decide personal ca de critici sintem toti buni. In rest succes si la mai mare.
Link spre comentariu

@nickrvl -

Nu te supara, dar nu ai deloc dreptate!

Ai zis ca nu vrei polemici, dar uite cum postezi offtopic povesti fanteziste cu functionarea alternatorului.

Regulatorul alternatorului limiteaza doar tensiunea de iesire la 14,4V. Cand aceasta tensiune e atinsa, decupleaza excitatia si gata. Cand scade sub un anume prag, o cupleaza la loc. Nici vorba de limitarea curentului.

Acumulatorul trebuie incarcat cu 0,1C. Deci, pt 70Ah, trebuie 7A. Dar de unde stie alternatorul ce consumatori ai, sa dea doar 7A? Ca daca pornesti farurile, numai ele trag 10A :nebunrau: .

Apoi ii mai trebuie si un sunt/senzor de curent, ca sa vada cu cat ar incarca. Doar ca alternatorul nu are nici pe departe asa ceva!

Uite cum arata un alternator:

Posted Image

Unde-i limitarea de curent? :nebunrau:

 

Cat despre defectarea releului de incarcare la dacia, din ce zici, tranzistorul de comanda excitatia se punea in scurt si alternatorul dadea cat putea el. Si, pt a-i limita tensiunea (prin pierderile in bobine, diode, fire), trebuia sa pornesti toti consumatorii.

 

Apoi, ai testat sa vezi cat curent trage un acumulatr bun si descarcat, conectat la o sursa de 14,4V?

Nu prea mult, pt ca tipologia plumb-acid are eactia chimica lenta si rezulta o rezistenta interma mare!

 

@miticamy -

Din pacate varianta aia nu are izolare fata de retea, ceea ce e cat se poate de periculos.

Oricum, interesanta abordarea :da

Cred ca s-ar putea face si ceva de genul, cu un traf la iesire (sau la intrare).

Link spre comentariu

Nu te supara, dar nu ai deloc dreptate!Ai zis ca nu vrei polemici, dar uite cum postezi offtopic povesti fanteziste cu functionarea alternatorului.Regulatorul alternatorului limiteaza doar tensiunea de iesire la 14,4V. Cand aceasta tensiune e atinsa, decupleaza excitatia si gata. Cand scade sub un anume prag, o cupleaza la loc. Nici vorba de limitarea curentului.Acumulatorul trebuie incarcat cu 0,1C. Deci, pt 70Ah, trebuie 7A. Dar de unde stie alternatorul ce consumatori ai, sa dea doar 7A? Ca daca pornesti farurile, numai ele trag 10A :nebunrau: .Apoi ii mai trebuie si un sunt/senzor de curent, ca sa vada cu cat ar incarca. Doar ca alternatorul nu are nici pe departe asa ceva!.........Cat despre defectarea releului de incarcare la dacia, din ce zici, tranzistorul de comanda excitatia se punea in scurt si alternatorul dadea cat putea el. Si, pt a-i limita tensiunea (prin pierderile in bobine, diode, fire), trebuia sa pornesti toti consumatorii.Apoi, ai testat sa vezi cat curent trage un acumulatr bun si descarcat, conectat la o sursa de 14,4V?Nu prea mult, pt ca tipologia plumb-acid are eactia chimica lenta si rezulta o rezistenta interma mare!

Nu ma supar de loc, rectific, tot cea ce am spus mai sus au fost presupuneri plecind de la premiza ca incarcarea unui acumulator dintr-o sursa separata (nu din alternator) se face la 10% din capacitate precum exemplul cu acumulatorul de 70Ah mai ales ca nu am facut niciodata masuratori la curentul absorbit de acumulatorul de pe masina in timpul functionarii, plecind de la aceasi premiza. Dar tot nu-mi vine sa leg pur si simplu un robot de pornire direct la masina, cu acumulatorul montat, poate vre-o data o sa incerc si asta dar pe alta masina.... Deci, inteleg ca pentru o astfel de "sursa" este necesar doar un control cit mai bun al tensiunii de pe iesire in limita maxima de 14.4V.
Link spre comentariu

Da, graba, pt ca pierd extrem de mult timp cand intru pe forum.Schema pusa era gandita pt tensiuni mici pt ca este si ridicatoare si coboratoare.Eu am facut-o cu irf740 ca varianta pt tensiuni mari, eu avand alimentare prin traf separator am uitat sa fac atentionarea.Dar poate fi un preregulator pt un invertor cu conductie maxima gen ir2153.De fapt am vrut sa scot in evidenta principiul.

Link spre comentariu

Nu te supara, dar nu ai deloc dreptate!Ai zis ca nu vrei polemici, dar uite cum postezi offtopic povesti fanteziste cu functionarea alternatorului.Regulatorul alternatorului limiteaza doar tensiunea de iesire la 14,4V. Cand aceasta tensiune e atinsa, decupleaza excitatia si gata. Cand scade sub un anume prag, o cupleaza la loc. Nici vorba de limitarea curentului.Acumulatorul trebuie incarcat cu 0,1C. Deci, pt 70Ah, trebuie 7A. Dar de unde stie alternatorul ce consumatori ai, sa dea doar 7A? Ca daca pornesti farurile, numai ele trag 10A :nebunrau: .Apoi ii mai trebuie si un sunt/senzor de curent, ca sa vada cu cat ar incarca. Doar ca alternatorul nu are nici pe departe asa ceva!.........Cat despre defectarea releului de incarcare la dacia, din ce zici, tranzistorul de comanda excitatia se punea in scurt si alternatorul dadea cat putea el. Si, pt a-i limita tensiunea (prin pierderile in bobine, diode, fire), trebuia sa pornesti toti consumatorii.Apoi, ai testat sa vezi cat curent trage un acumulatr bun si descarcat, conectat la o sursa de 14,4V?Nu prea mult, pt ca tipologia plumb-acid are eactia chimica lenta si rezulta o rezistenta interma mare!

Nu ma supar de loc, rectific, tot cea ce am spus mai sus au fost presupuneri plecind de la premiza ca incarcarea unui acumulator dintr-o sursa separata (nu din alternator) se face la 10% din capacitate precum exemplul cu acumulatorul de 70Ah mai ales ca nu am facut niciodata masuratori la curentul absorbit de acumulatorul de pe masina in timpul functionarii, plecind de la aceasi premiza. Dar tot nu-mi vine sa leg pur si simplu un robot de pornire direct la masina, cu acumulatorul montat, poate vre-o data o sa incerc si asta dar pe alta masina.... Deci, inteleg ca pentru o astfel de "sursa" este necesar doar un control cit mai bun al tensiunii de pe iesire in limita maxima de 14.4V.
Merge si 18V linistit, doar sa nu uiti redresorul pe baterie, pentru start e super Ok. Dupa cum am scris mai sus, piesele de pe masina ECU-urile ar trebui sa mearga pentru scurta durata si la 24V (JUMP-START), cel putin la VW asa se proiecteaza, sa reziste. Acum casetofoanele si farurile, nu cred ca au multe sanse (La tensiuni mai mari de 17-18V), dar electronica de pe motor si cutie viteze trebuie sa reziste la 24V (! cat dureaza un JUMP START) desi e proiectata pt 14.4V .
Link spre comentariu

@Dr. LUn acumulator bun dar descarcat, de 50-60Ah are o rezistenta interna de 10-15mOhm si cam 35-50 mOhm in stare descarcata; daca sursa sta in 14.4 si tensiune bateriei are 11V, rezulta un curent initial de aprox. 100A, valoare care scade in primele secunde dar poate sa ramana totusi la valori mari de 20-30A, nu tocmai recomandate. Deci pot sa apara curenti importanti, functie de tip baterie / stare / capabilitate sursa.La masina, de regula bateria este in stare apropiata de incarcarea maxima, chiar cu cateva porniri pe zi nu se ajunge sub 75-80%, astfel ca nu e nevoie de un curent de incarcare mare. In cazul unui acumulator nou si descarcat, limitarea de curent se face cumva inerent prin caracteristica alternatorului, cazatoare.Noile variante de lucru pentru auto, merg pe ideea comasarii alternatorului si demarorului intr-un singur device reversibil, de regula o masina de cc fara perii. Bateria sa reduce ca marime si capacitate, fiind necesara doar pentru consumatorii critici si cei din starea de parcare. Alternatorul si sistemul de reglare/control va furniza direct mare parte din curentul necesar la full load. Pentru pornire, se adauga la baterie un ultracondensator, device cu o densitate de putere mult mai buna fata de orice tip de baterie (acumulator).Pentru a reduce cantitatea de cupru din cabluri si greutatea se va trece (desi s-a propus de mult timp...) la tensiunea principala de 42V, curentii fiind proportional mai mici.

Link spre comentariu

Doar ca tensiunea acumulatorului va ajunge foarte repede la 14,4V (la borne). La indepartarea sursei, tensiunea va scadea lent la 11V. Asta e intarzierea reactiei chimice a acumulatorului.Care e partial separata de rezistenta internaD-aia si trebuie incarcat cu 0,1C, in 10 ore, ca si reactia chimica sa tina pasul (sa se incarce uniform).Pe anumite masini mai moderne, sunt fel de fel de consumatori (de la clasicele alarme, la trackere GPS, sisteme de proximitate RFID etc), care consuma, nu gluma. Si dupa pronire, acumulatorul e si mai descarcat ca deobicei. Si totusi rezista cativa ani...Alternatorul, in stare buna, nu ar trebui sa aiba o caracteristica cazatoare, el trebuie sa asigure 14,4V cu orice sarcina (in limita curentului maxim).La relanti, s-ar putea sa nu poata asigura tensiunea de 14,4V, la curentul maxim (depinde de model), dar la o turatie mai mare, sigur o asigura!Noile tehnologii, desi interesante, nu prea fac obiectul discutat.

Link spre comentariu

Felicitari pt realizare! :aplauze Si tie, si contractorilor lui siemens care au facut siriusul sa reziste la asa ceva. Stii tu despre ce aparat montat fix langa baterie e vorba. :rade:

 

Acum, cateva opinii personale intr-o forma ceva mai neacademica...si mai vesela...si Sarbatori fericite de Boboteaza!

 

Doar ca tensiunea acumulatorului va ajunge foarte repede la 14,4V (la borne). La indepartarea sursei, tensiunea va scadea lent la 11V. Asta e intarzierea reactiei chimice a acumulatorului.Care e partial separata de rezistenta interna

 

Nu chiar de asta e cauzata.Procesul de retransformare a sulfatilor de plumb la loc in plumb e lent;depinde de reactivitatea electrolitului, si de densitatea de curent pe electrod ...dar densitatea de curent o estimam la suprafata microscopica, nu doar la cea vizibila cu ochiul liber...O suprafata poroasa, la care insa nu prea ii place depunerea Pb stil musuroaie (cum e la nichel de ex, unde e bine, cel putin o vreme), pt ca la curent mare , adica solicitare mecanica puternica, alea cad de pe placi in lichid si apoi pe fundul bacului. De aceea nu se recomanda fast charging la accu Pb. De aici si rezistenta interna mica, de la suprafata de contact microscopica mare a placii cu electrolitul. Cam ca suprafata armaturii de la capacitor, care e la membrul superior al fractiei .

 

D-aia si trebuie incarcat cu 0,1C, in 10 ore, ca si reactia chimica sa tina pasul (sa se incarce uniform).

Bingo. Nu uniform, ci suficient de lent ca sa foloseasca la reactie hidrogenul din electrolit, sa nu fiarba zeama, etc.

 

Pe anumite masini mai moderne, sunt fel de fel de consumatori (de la clasicele alarme, la trackere GPS, sisteme de proximitate RFID etc), care consuma, nu gluma. Si dupa pronire, acumulatorul e si mai descarcat ca deobicei. Si totusi rezista cativa ani...

Rezista ele, dar nu cu consum mare in standby. Doar cei la care le-am dat eu cabluri de pornire dupa 3 zile de stat masina pe loc, au recunoscut ca au "auxiliarele" lor puse de nea'gicu' pe direct, nu prin cheie, ca sa stea beculetele aprinse in parcare ca la pomul de craciun...Amperi-ore nu poti scoate din nimic.Deci nu rezista mai mult decat si-a dorit fabricantul sa reziste.Iar acumulatorii branduiti de fabrica de masini, sunt doar loturi dedicate de la producatorii consacrati de baterii. Dedicate, adica QA mai ferm...exact ca si acumulatorii din aparate industriale versus cele identice din comert.

 

 

Alternatorul, in stare buna, nu ar trebui sa aiba o caracteristica cazatoare, el trebuie sa asigure 14,4V cu orice sarcina (in limita curentului maxim).

La relanti, s-ar putea sa nu poata asigura tensiunea de 14,4V, la curentul maxim (depinde de model), dar la o turatie mai mare, sigur o asigura!

Caracteristica nu e cazatoare intentionat , ci e limitata de intrefier , de miez, de inductie, etc, teoria generatorului de AC. De aceea nu avem alternatoare mult mai mari in oferta , ca optiuni la masini. Sunt alese pereche odata cu bateria din fabrica. Curentul maxim e limitat de obicei mecanic... Adica patineaza cureaua...asta se aude mai ales cand isi pune berbecu' unu mai mare, ca sa tina sutele de amperi trasi de sistemele audio in plus. Si limitarea finala, cand crapa puntea de diode si se aprinde becul de "battery" in bord...

 

Cat despre necesitatea de a avea bateria permanent conectata, e pur si simplu pt ca alternatorul e gandit sa o aiba mereu acolo. Daca voi ati avea de facut o sursa in comutatie de 12V despre care stiti ca permanent trebuie sa poarte un far cu 4 halogene legat pe iesire , nu ati folosi informatia asta cand calculati factorul de umplere minim, ca parametru initial ? Sau ganditi un motor care actioneaza un angrenaj special, cu frecari mari in gol. Asa face si producatorul de alternatoare. Se uita mai intai pe specificatiile automotive pt tipul ala de instalatie electrica, bateria e aleasa pereche cu demarorul, etc. De aici si zecile de versiuni, si eventualele probleme cu modelele aftermarket replacement. Vreti sa scoateti tensiune mult mai mica pe iesire si fara sarcina, reduceti excitatia pana la un minim pe care releul gandit de fabrica nu il poate asigura, pt ca chiar nu are de ce.

 

Morala povestii: daca proiectam robotul sa mearga fara baterie deloc, o sa obtinem unul care nu va merge bine cand este si bateria. Si invers. Fara reactie, asta e... Eu insa de exemplu, as tatona tensiunea, pt cazul cel mai uzual , baterie aproape moarta, dar legata in circuit...

Link spre comentariu

Rezista ele, dar nu cu consum mare in standby. Doar cei la care le-am dat eu cabluri de pornire dupa 3 zile de stat masina pe loc, au recunoscut ca au "auxiliarele" lor puse de nea'gicu' pe direct, nu prin cheie, ca sa stea beculetele aprinse in parcare ca la pomul de craciun...Amperi-ore nu poti scoate din nimic.

Eu ziceam doar de masini care vin din fabrica cu asemenea consumatori. Si e f probabil ca au acumulatorii din farbica adaptati mai bine la asemenea conditii.

Caracteristica nu e cazatoare intentionat , ci e limitata de intrefier , de miez, de inductie, etc, teoria generatorului de AC. De aceea nu avem alternatoare mult mai mari in oferta , ca optiuni la masini. Sunt alese pereche odata cu bateria din fabrica. Curentul maxim e limitat de obicei mecanic... Adica patineaza cureaua...asta se aude mai ales cand isi pune berbecu' unu mai mare, ca sa tina sutele de amperi trasi de sistemele audio in plus. Si limitarea finala, cand crapa puntea de diode si se aprinde becul de "battery" in bord...

Doar ca alternatorul are excitatie comandata electronic, ca sa compenseze acele pierderi.Multe masini au alternatoare de ~ sau > 100A. Pana si un Tico are 50A (la un acumulator de 35Ah).E adevarat ca alternatorul si acumulatorul fac o perche, un alternator prea mare chinuie acumulatorul.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări