Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Caldura si a.c.m. in regim DIY.


mester strica

Postări Recomandate

Vizitator ionutz75

pentru calculul necesarului de incalzire... pentru dimensionarea circuitelor... si practic un proiect intreg de incalzire... va stau la dispozitie...lucrez ca proiectant de instalatii....

Te rog daca vrei si poti invata-ma sa dimensionez tevile din inst.Stiu ca de ex teava de 15(cupru ) duce 10-15 Kw (calorifere), de 18 duce 20-25 kw etc dar aceasta nu este dimensionare , este dupa ureche. Poti sa arati un algoritm de calcul mai exact,macar atat de exact ca cel referitor la calorifere (vol camera* 1.16*60 etc)
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 108
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mester strica

    30

  • vfp_marius

    18

  • dorul3t

    11

  • radu cnc

    8

Top autori în acest subiect

ti-am atasat doua tabele... unul in care sunt diametrele cu vitezele corespunzatoare...si altul e un tabel de selectie radiatoare in functie de temperatura din incapere si de ecartul de temperatura (diferenta de temperatura tur-retur)spor la treaba

Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

Dupa mine sint 3 parametri importanti.1)Suprafata schimbatorului ce vine in contact cu caldura2)Volumul de apa din schimbatorul de caldura(volumul de apa din schimbator/volumul total de apa din inst.de incalzire/suprafata schimbatorului-nu este"cum se nimereste",sau "atit mi-a permis focarul sobei sa fac serpentina",sau"asa mi-a spus vecinul,instalatorul,etc"3)Pozitia schimbatorului fata de sursa de caldura(in flacara,in fumuri,combinat,etc.)Deocamdata atit mai "vorbim".Sunt convins ca ai dreptate, de aceea ma chinuie talentul sa descopar suprafata necesara si debitul masic al agentului termic din schimbator. Offtopic: nu este nimeni prof de fizica,termotehnica etc? Acel calcul cred ca ar fi foarte folositor pentru multi daca ar fi corect, dar necesita pareri avizateCat despre soba, este pe colt, are focarul lung de aprox 50 cm si lat de 25 cm.Cred ca ar fii bine sa pozitionez scimbatorul la macar 50 cm de la arzatorul de gaze (pt ca focul sa se poata forma)si sa ma dezvolt pe verticala.As face ceva gen bazin cu tevi verticale pentru trecerea fumului.Acest bazin ar trebui sa fie lipit de peretii actuali ai focarului pt ca altfel fumul o va lua pe linga bazin si nu va circula prin tevile verticale? Si in acest caz care credeti ca trebuie sa fie suprafata totala a tevilor in sectiune pt a mai avea tiraj(pt ca asa fumul va circula doaraprin tevi)?? Infumuri se poate pune o serpentina de cupru inseriata cu schimbatorul principal din focar.Apa se va incalzi in serpentina si va intra apoi in partea de jos a bazinului cu tevi.Va iesi calda prin partea superioara a bazinului.Si nu m-am lamurit cum ar fi mai bine sa intercalez "dracia" in schema actuala a centralei pe tur sau pe retur?

Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

ti-am atasat doua tabele... unul in care sunt diametrele cu vitezele corespunzatoare...si altul e un tabel de selectie radiatoare in functie de temperatura din incapere si de ecartul de temperatura (diferenta de temperatura tur-retur)spor la treaba

Multumesc frumos.Te pot intreba ceva? Am vazut ca ai calculat diferenta medie logaritmica pentru un calorifer dat,tine cont de temperatura dorita in camera cat se de temp tur-retur.Bun.Ce faci cu ea? In tabel mai ai si un Eponent n. La ce este folosit? Alunga ceata maestre.....Incelalalt tabel , in afara de un cot si un teu la fiecare calorifer mai sunt multe altele..........Si viteza agentului termic prin conducte citisem pe undeva ca este intre 0.5-2 m/s .Adica eu te intreb de fapt, sa nu intelegi ca te contrazic.....Daca crestem debitul, crestem si pierderile de sarcina in conducte.........
Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

ti-am atasat doua tabele... unul in care sunt diametrele cu vitezele corespunzatoare...

si altul e un tabel de selectie radiatoare in functie de temperatura din incapere si de ecartul de temperatura (diferenta de temperatura tur-retur)

spor la treaba

Multumesc inca odata frumos.Am vazut cu lucreaza tabelul.Foarte tare.In functie de temperaturile alese ale camerei , tur -retur se da pe tava puterea caloriferului care este mai mica decat cea care o indica fabricantul.foarte util. dar Exponentul n tot nu m-am prins cu ce se mananca.Noapte buna la toti.
Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

cat rezista o baterie auto daca ii dai la automat fara sa porneasca motorul?inmulteste cu 10 daca zici ca pompa e de 8owPai este cam asa: P=U*I rezulta I = 800/12 = 66.7 A Concluzie: face fleosc repede, tinand cont si de starea bateriei poate de 50-60% buna merge poate 10minute, fapt constatat si in practica de cei mai ambitiosi autimobilisti.Daca nu porneste dupa 20 secunde de invartit, va porni daca invarti pana omori bateria 10 minute?? Sa zicem cu un bec de 12 w(ipotetic, probabil ca el nu exista fix de 12 w), bateria va furniza 1 amper vreme de 44 ore.Nu stiu daca dupa aceea becul se va stige brusc sau bateria va mai furniza energie pana la epuizare, curentul scazand treptat.Asta este alta problema. Daca punem de tractor, raba sau alte vietuitoare, aceea are 180 Ah si va face lumina cam 180 ore . Dar si un acumulator nou are 70% din capacitate mai ales la anumiti producatori .........

Link spre comentariu

Am vazut ca ai calculat diferenta medie logaritmica pentru un calorifer dat,tine cont de temperatura dorita in camera cat se de temp tur-retur.Bun.Ce faci cu ea? In tabel mai ai si un Exponent n. La ce este folosit? Alunga ceata maestre.....

aici trebuie sa intreb colaboratorul de la purmo(nici eu nu stiu si nici nu am fost curios sa aflu)... asta e tabelul dat de ei... exponentul ala e introdus de ei si e specific fiecarui tip de radiator... tu pentru a afla puterile obtinute de un radiator pentru incaperea ta trebuie sa introduci numai temperatura dorita in incapere, temperatura agentului pe tur si pe retur...

Incelalalt tabel , in afara de un cot si un teu la fiecare calorifer mai sunt multe altele..........Si viteza agentului termic prin conducte citisem pe undeva ca este intre 0.5-2 m/s

parerea mea... intr-o instalatie interioara... pentru casa de locuit... sa ai o viteza maxima de 0,5 m/s .... altfel.. nu cred ca o sa mai dormi in casa cand iti circula apa prin radiatoare... gandeste-te ce zgomot or sa faca radiatoarele tale de mai mult de 1 m/sun minim aici nu exista... eu tot timpul pastrez un 0,15 - 0,2 m/s pentru ca sa poti sa faci si dezaerisirea...daca micsorezi prea mult viteza nu poti sa faci dezaerisirea... pe linkul de mai jos gasesti o parte din manualul de incalzire (din VISE) partea de dimensionare...care din pacate este pentru tevi din otel... http://fbx.ro/izfa6ipa259aggn4in urmatorul link gasesti coeficientul n... care este in functie de radiator... deci e ceva dupa metodele de fabricare purmo... in functie de inaltimea radiatorului... in functie de tipul lui (1-2-3 randuri sau 11k,22k,33k) si de materialele din care este fabricat...http://fbx.ro/2e2onya2jyhu8caj%20-%20Pocket-book-RO.pdfPS:scuzati intarzierea dar aseara eram la munca si eram prea obosit si d-aia n-am raspuns...
Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

Multumesc mult de tot, Doru.Cel de-al doi-lea link nu face nimic dar probabil ca nu conteaza pt ca este vorba de acel exponent n , particularitate purmo.Acum descarc celalalt fisier, dar se pare ca va dura ceva.Multumesc pentru link, again.Astept cu nerabdare sa citesc ce scrie acolo.PS Nu-ti face probleme pentru intiaziere, nu este problema, nu pierdea nimeni trenul. Oricum eu clocesc de aproape un an sa fac chestia din soba si mai am timp pana la vara sa "clocesc" in continuare

Link spre comentariu

Tare complicate tabelele,eu zic ca merge si cu formula epmirica:Volumul incaperii x Coeficient izolare pereti x supradimensionare 20%(rezerva)Coeficientul de izolare se ia intre 30 si 70,cu cit peretii sint mai bine izolati coeficientul scade spre 30.Ex. La o camera de 4x4x2,60=volum 41,6 m,cubi.41,6 x 50 x 20 = 4160W. Calorifer de otel 22/600/800 = 2010W.x 2buc, = 4020W,Parerea mea este ca degeaba calculezi cu precizie foarte mare,ca nu gasesti calorifere exact cit ai calculat.(Ex. de mai sus)Eu nu sint profesionist,asa am inteles eu,va rog sa corectati.

Link spre comentariu
Vizitator ionutz75

Tot de la un neprofesionist, incerc sa expun ceea ce am citit pe forumuri : Se inmultea vol camerei cu 1.16 si cu (40-70). Nu mai tin minte dar acel (40-70) nu se masura in w/metru patrat*K deci se mai inmultea cu 1.16 pentru conversie.Oarecum pentru precizia calcului banuiesc ca 1.16 este neimportant.Calculul precis tine cont de zona climatica , grad de izolatie termica, suprafete vitrate etc si in general se face(de catre proiectant)un bilant termic al pierderilor de caldura.Evident pierderi egal putere calorifer.

tabelul postat de Doru inteleg ca aduce urmatoarea noutate: puterea caloriferelor indicata de fabricanti (la vanzare) se refera la temperatura tur 90 grade, retur 70 grade, temperatura camerei 20 grade sau poate 22? Oricum sunt diferite de cazul practic de montaj si daca urmaresti tabelul lui Doru, in partea de sus se observa (cu galben) trei casute. Introdu acolo temperaturile de tur retur si a camerei dorita sa fie obtinuta cu caloriferul si se va calcula puterea reala a caloriferului in conditiile date.Aceasta este mai mica decat eceea oferita de fabrica.

 

Nu am inteles in schimb partea cu caloriferul de 22/600/800, are max 1750 w. Conform tabel pentru temp de tur retur 60-40, si temp camera 20 grade avem nevoie de doua calorifere, unul de 22/600/2300 (1894 W) si altul de 22/600/2600(2141 W) Pare incredibil pt ca eu intr-o camera cu necesar de aprox 2100 W am montat calorifer de 22/600/1200 si nu este frig. Am temperatura pe tur reglata la 65, pe retur nu o stiu si nici nu am termometru de camera. Intradevar,usile sunt tot timpul deschisa si circula aerul peste tot. Fabricantul( este panelli) indica 2040 w pentru calorifer. DAca m-as lua dupa tabel Purmo as avea nevoie de calorifer 22/600/2000 si eu am 1200. Consider ca asta este o problem importanta pentru ca daca ai avea cladire mare si ai supradimensiona, vei avea centrala foarte mare.Realitatea este undeva la mijloc si instalatorii care iti recomanda centrala etc de obicei supradimensioneaza si astfel iti asigura si confort.Un calorifer mare poti sa-i inchizi robinetul putin, unul mic pa la revedere. Nu pot sa adaug decat ca calculul trebuie sa fie profesionist pt ca estimari facem toti si daca gresim, pa larevedere. Mare este ceata creata, cel putin asupra mea. Noapte buna.

Link spre comentariu

Da,asa este,noi cei care "surubarim",ne place sa ne implicam sa acumulam cunostinte,dar orice proiect DIY,ar fi bine sa fie verificat de un profesionist pe domeniu,altfel riscurile de a munci(si cheltui)degeaba sint foarte mari.De fapt exemple sint destule.In alta ordine de idei,majoritatea fac in regim home made,din lipsa de posibilitati materiale,iar un proiect facut de un profesionist,sau o firma specializata,costa.Sa nu mai vorbim de o centrala pe combustibil solid,de firma si montata de o echipa de profesionisti.La mine situatia e alta,nu banii sint o problema,ci placerea de a "mesteri",de a face ceva cu mina mea si care sa mai si functioneze in parametri.Totusi in unele probleme voi apela la profesionisti.Sa aveti o zi spornica!

Link spre comentariu

Tot de la un neprofesionist, incerc sa expun ceea ce am citit pe forumuri : Se inmultea vol camerei cu 1.16 si cu (40-70). Nu mai tin minte dar acel (40-70) nu se masura in w/metru patrat*K deci se mai inmultea cu 1.16 pentru conversie.Oarecum pentru precizia calcului banuiesc ca 1.16 este neimportant.Calculul precis tine cont de zona climatica , grad de izolatie termica, suprafete vitrate etc si in general se face(de catre proiectant)un bilant termic al pierderilor de caldura.Evident pierderi egal putere calorifer.

 

Zic şi eu, ca o complectare a celor zise de colegul ionutz75:

- (40-70) , reprezintă sarcina termică (încărcare termică) pe unitatea de volum, se măsoară în

Kcal/m^3 (kilocalorii pe metrul cub). În practică, alegerea unei valori în intervalul 40-70, se

face ţinînd cont de utilitatea camerei (hol, dormitor,bucătărie,...), de gradul de izolare termică,

dispunere a camerei faţă de punctele cardinale, suprafeţe vitrate.

- 1,16 , reprezintă coeficientul de conversie (echivalenţă) a kilocaloriei în waţi.

 

Legat de calcul precis, cine are înclinaţie spre calcul, poate face astfel de calcule. Este bine de ştiut, că şi în cazul acestor calcule, intervin coeficienţi ce trebuiesc aleşi (valorile lor), deci se face apel la experienţa celui ce efectuează calculul.

Link spre comentariu

fratilor... nu va bazati pe un calcul manual cu privire la un necesar de calcul...poate sa fie cat de corect, dar totodata inprecis...eu folosesc pentru asta 3 softuri... si le compar... laing, vabi, si menetschekse pare ca nemetschek foloseste foarte multe variabile care nici eu nu stiu ce reprezinta toate..din auzite e ce-l mai precis...diferenta dintre astea 3 nu e asa mare.. 100-200W in functie de utilitatea construnctiei... dar am intalnit si cazuri de 1-2kw asta la complexe comerciale gen selgros real....ma rog... nu uitati sa bagati in calcule la partea de siguranta a instalatiei..un vas de expansiune..

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări