Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

sudura cu electrozi bazici/aluminiu/inox


lorik199

Postări Recomandate

Oare la un invertor prost, care lipește în draci la sudura cu bazic, se poate face ceva pentru a îmbunătăți situația, în afară de cumpărarea altui invertor ?

 

1. Schimba electrozii

2. Schimba sudorul.

 

Grig

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 222
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mariusspuneceva

    45

  • em2006

    42

  • nickrvl

    17

  • Ion_Bumbu

    17

1. e adevărat că am încercat cu un singur tip de electrozi, cutie alb-albastră CEMONT, da nu cred că sunt chiar cei mai slabi. Efectiv nu ține arcul și lipește în draci. Invertorul este Stern care are 2 sau 3 trafuri paralel pentru trafo forță și 2 toruri serie la ieșire pentru inductanță. Cu supertit de 2,5 merge ok cu 100A (afișat pe displayul aparatului, naiba știe cît e real) dar cu bazicii mei ridic și la 150 și tot lipește ca naiba. Cînd e tensiunea bună la rețea parcă merge mai binișor, da sunt rare momentele cu rețeaua la 220-230 aici la țară.

2. cu sudoru e altă treabă, a luat-o de la zero, dar a evoluat, invertorul însă a rămas același.

Link spre comentariu

XAN77,  din pacate mai mult ca sigur este din cauza invertorului, face parte din categoria "noname-urilor" slabe adica invertor care nu e capabil sa sudeze decit cu rutilici, electrozii nu au cum sa fie atit de prosti, sa sudat pe aici cu sirma goala....

Link spre comentariu

da, de asta sunt destul de convins, mă gîndeam că poate s-o îmbunătăți cu ceva dacă înseriez o inductanță pe una din ieșiri. Nu am idee cum trebuie să arate forma de tensiune pe ieșire în sarcină cu un bazic. Adică ce anume e aiurea la unele invertoare chinezării?

Link spre comentariu

Eu inca mai sper ca de vina e sudorul. Ma refer la mine. Si eu am un invertor din asta chinezesc, dar amperaj are sigur suficient, adica la rutilic trebuie sa-l reduc pe la 80A, altfel taie in loc sa sudeze. Cu bazici am reusit sa sudez dar numai cand electrodul este nou, ca are la varf grafit si se amoa arcul relativ usor. Cu reamorsarea e problema mare si la mine, se lipeste in draci, sare pasta... etc. Dar am inteles ca asta e clar problema de incepatori... :) Mai zic si altii ca reamorsarea e problema la acesti electrozi... https://www.youtube.com/watch?v=Ad8BXrlKYMQ

Link spre comentariu

Nu nu este din bobina, pur si simplu reactia la curent e prost gindita sau chiar intreg ansamblu cu traf de forta etc, de curiozitate la aparate pe care le stiam functionale le-am anulat bobina, merge bine si fara insa stopeste un pic mai mult iar la curenti mici, electrod de 1,6, e cam instabil se intrerupe...

Bobina trebuie calculata insa poti proba cu ceva "simplu" macar sa vezi totusi daca are efect, ceva pentru inspiratie, bobinat in aer:

post-175768-0-88839300-1465449678_thumb.jpg

Link spre comentariu

Chinezii au cantitate, mai putin calitate, deci: roaga un sudor profesionist sa-l testeze, incearca sa folosesti electrozi Lincoln sau Omnia superbazic. Daca e in continuare e incapatanat (invertorul, nu sudorul) posibil sa fie optiunea arcforce (la un arcforce agresiv impingi electrodul in baia de sudura si creste curentul, poti sa gauresti piesa), cel mai probabil chinezii fac economie la platbanda din secundarul trafului final, in consecinta tensiunea e mai mica la cleste. La Lincolnul meu, am pus snubbere suplimentare pe partea de iesire, a scazut tensiunea (implicit lungimea arcului) a crescut tendinta de lipire a electrodului la primul contact (dar numai la piesele care sunt ruginite), dar in compensatie mi-a crescut experienta (in special la profile subtiri). In concluzie incearca cu electrozi care amorseaza usor (si uscati) si suprafata piesei sa fie curata. Spor la treaba !

Link spre comentariu

Omnia sint rutilici, "supertit", cu bazicii e problema la chinezariile astea, in ultima instanta sa incerce cu sirma goala, un sudor experimentat si nu numai o sa reuseasca sa amorseze, asa de testare...., dar totusi un bazic e imposibil sa nu gaseasca, un 7018....

Link spre comentariu

Azi am reusit in sfarsit sa fac si eu o masa de fier cu electrozi bazici. Nu va spun cate "urari" am facut ca e sarbatoare. Dar a mers cu invertorul chinezesc. Superbaz de 2.5 la 140A. E o idee cam mare intensitatea, dar macar pot cat de cat sa amorsez arcul. Sudura iese super bine fata de supertit, cu foarte putina zgura, doar ca trebuie un pic de rabdare pana se prinde smecheria cu amorsatul. De multe ori mi-a sarit pasta de pe electrod, l-am taiat cu flexul mai scurt si am continuat... Cred ca incep sa ma invat cu electrozii astia...

Link spre comentariu

Nu mai bate cuie cu electrodul!

Ai mai multe variante, da`l pe o pila , piatra de polizor sparta sau ce abraziv ai la indemina.

Cel mai simplu este sa prinzi electodul mai dinspre virf cu stinga si sa`l tragi pe abrazivul ce l`ai ales.

Poate fi la viteza si placa de beton daca sudezi pe ea.

Amorsarea cea mai usoara este prin "zgiriere" , este mai "murdara" dar la noi incepatorii mere mult mai usor.

Bazicul tine`l cu arc scurt, poti sa`l tragi pe suprafata de sudat.

Ca sa sudezi cordoane scurte nu prea are farmec cu bazic, ala e bun la cordoane lungi si la suduri de rezistrenta.

In final bine ca`ti merge.

La inceput asa am zis si eu de Awelco cu bazici, dupa ce m`am obisnuit nu mai sint probleme.

O explicatie logica si simpla la faptul ca multi se pling ca nu merge bazicul bine pe cele chinezesti este urmatoarea: majoritatea sint la primul invertor si primele suduri.

Normal ca incep cu o scula ieftina.

Dupa o perioada de acomodare merg si astea acceptabil.

Au fost si colegi mai la inceput ce au luat scule profi si au avut probleme cu bazicii, mai rare ca si cei care le iau pe alea profi is si ei putini.

 

Grig

Link spre comentariu

Cred că adevărul, ca de obicei, este undeva la mijloc.

Unu la mînă, invertoarele de firmă lucrează ceva mai ușor cu bazicii față de chinezăriile ieftine (cu același sudor). Cred că și domnul Ion Bumbu este de acord.

Doi la mînă, începătorii se descurcă mai greu cu bazicii, și cum numai începătorii își iau chinezării ieftine, e clar.

Azi am lucrat iar la porțile mele, sunt pe sfîrșite, mai am ceva nimicuri de făcut. Am testat iar un bazic că tocmai primisem pe telefon notificare că s-a scris în acest topic. Am observat o chestie, nu știu dacă are vreo logică, dar dacă la inițierea arcului încerc pe cît posibil să am un arc mai lung reușesc aprinderea fără lipire. Probabil nu arcul lung în sine este necesar ci distanțarea rapidă a electrodului să nu se lipească. Cert e că am prins tupeu și am coborît curentul la 80A și am reușit să aprind electrodul ca și la 110A. Dacă mi-ar fi zis cineva că o să aprind eu bazicu de 2,5 cu 80A nu aș fi crezut. 

Odată aprins, pot micșora lungimea arcului că rămîne aprins. Nu am avut chef să măsor rețeaua din păcate, că prea mergea bine.

Dar cum s-a zis mai sus, cu bazicu nu merge afturi sau cordoane scurte, că te chinui la reaprindere.

Editat de XAN77
Link spre comentariu

Da, cu batutul la bazici e mai pacatoasa treaba ca au tendinta la lipire. Cand ii tai cu flexul rezolvi si problema zgurii de la varf si nu mai trebuie batuti. Stiu ca bazicul e pentru lucrari de rezistenta, masa pe care am facut-o e de fapt una mai speciala, Antivibratii, trebuie sa sustina o placa de granit de 1mp si groasa de 10 cm. Cred ca are pe la vreo 200Kg plus un microscop de inca vreo 20 Kg. Iar operatorul sta cu picioarele sub masa. Daca cedeaza masa si cade granitul ala, e cam nasol, de aia am vrut neaparat sudura bazica, 5 picioare, intariri, traverse... :) Oricum, merci de sfaturi, sunt convins ca sunt utile pentru orice incepator pe electrozi bazici.

Link spre comentariu

Daca masa sta la temperaturi normale nu e asa mare diferenta de rezistenta la suduri.

Mai mult decit atit, ca sa ai intradevar acea rezistenta superioara trebuie electrozii calcinati si materialul sa fie perfect curat.

Rutilicii sint mai permisivi la mizerie, rugina, rezidurii chimice pe metal, bazicii mult mai pretentiosi.

Desi pare cumva aiurea rutilicii sint foarte pretentiosi la manipularea arcului , altfel apar intruziuni de zgura tare pacatoase.

Acum despre amorsarea la bazici pe invertoare ieftine si scumpe , sa nu zicem chinezesti si de marca , sint si chinezesti bune dar scumpe.

La "scapariciurile" astea ieftine ca schema de functionare e doar o deosebire mare fata de alea scumpe, modul cum se citeste curentul de sudura, in rest ca schema bloc sint cam la fel.

La cele scumpe se citeste curentul de sudura fie in secundar de pe un sunt sau cu trafo de curent in zona comutatorului deci in acei 20-40Khz sau la cit merge el.

Asta conduce la o citire in timp real spre deosebire de cele ieftine care citesc curentul dintr`un trafo de curent pus in primar pe 230Vac.

Asta conduce in esenta la marea problema a reglajului curentului din circuitul de sudura.

Avind acel bloc de condensatori de filtraj de 800-1500uF apare o intirziere in citirea curentului din arc si cel din primar care este proportional cu arcul

Una se intimpla in arc si abia dupa o perioada apare modificarea in trafo, aleator, in functie de prima atingere a electrodului de  la 0-10 ms amplificatorul de eroare e "orb".

Daca spre exemplu prima atingere apare fix dupa virful de incarcare al condensatorului trafo nu mai vede nimic deoarece toata energia este debitata de condensator.

Va simti ceva abia cind va incepe un nou ciclu de incarcare a bateriei de condensatoare adica dupa aproape 10ms.

Asta duce la acea perioada de intirziere si dificultatea in a regla arcul rapid avind ca efect final amorsarea mai dificila.

Pentru a compensa cumva aceste intirzieri reglarea trebuie sa se bazeze pe un algoritm PID , destul de pacatos de implementat mai ales ca

trebuie reglata o gama larga de curenti si are o perioada "oarba" aleatorie de la 0-10ms in care nu se stie ce se intimpla.

Pina la urma de aici apare marea diferenta intre un invertor scump si unu ieftin la sudat cu bazicii, aia clar is mai dificil  de aprins iar invertorul e mai "lent" in a da curentul necesar fiind incetinit de schema folosita.

A doua problema la astea cu trafo de curent in circuitul primar de 50Hz este ca nu compenseaza variatia tensiunii de alimentare, daca scade tensiunea el tine curentul constant in primar dar tensiunea fiind mai mica si curentul din secundar este mai mic.

Prin urmare daca ai retea fluctuanta la astea poti regla 120Adc dar sa ai abia 90-100A cind scade tensiunea din priza sau si mai putin daca ai prelungitorul lung, ala fiind motivul ca daca am ceva mai serios de facut folosesc prelungitorul de 3X4mmp.

Ale mele invertoare mici , Awelco si chinezu` galben folosesc aceeasi schema de citire a curentului , probabil inca multe din clasa lor tot asa.

Totul este sa te inveti cu ele ca de mers, merg binisor cu bazici.

Na, v`am zis`o si pe asta!

 

Bun, v`am plictisit destul cu povestile, va doresc spor la treaba, si voua si mie!! :d

 

 

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Chinezăria mea e un full bridge cu mai multe trafuri paralel, cu 3 mosfeți pe braț, total 12 bucăți.

Am o schemă care seamănă izbitor de mult. Referitor la citirea curentului, din cîte văd e un fel de șunt pe ieșire, după inductanța serie, de pe care se ia tensiunea și se duce la un AO CA3140 a cărui ieșire acționează în pin 9(comp) al SG3525. O fi bine, o fi rău, naiba știe.

După ce termin lucrarea mea cu porțile am de gînd să desfac și să întrețin un pic aparatul, ocazie cu care voi inspecta un pic schema.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări