Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Diffuzer DIY


felixx

Postări Recomandate

Diffuzerele sunt folosite pentru a reduce sau elimina ecourile repetitive din camera de auditii.Sunt cateva pareri despre CATA cantitate de reverberatie ar trebui sa contina camera.....o alta discutie ....si majoritatea sunt de parere ca orice camera care are pereti paraleli ar trebui evitata.

Cu ajutorul acestor panouri se elimina undele stationare,se evita reflexiile directe,undele sunt "sparte" si cel mai important,pastreaza energia si continutul materialului acustic.

Urmeaza finisarea cu Danish Oil si ceara.

http://picasaweb.google.com/felixanex/Diffuzer#

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • VTP

    4

  • Yoshiro

    4

  • suat

    3

  • felixx

    1

Top autori în acest subiect

Reverberatia!In general are si ea partea ei de vina in afectarea sunetului. In definitiv de aceea se foloseste camera anechoica. Sigur, nu contest acesta metoda de reducere a efectului ei in spatiul de auditie.Exista si o alta solutie, agreata in special de englezi: plasarea pe peretii camerei, in zone strategice a unui strat absorbant care are sa reduca drastic viteza de deplasare a undei acustice in paralel cu absorbtia maximului de energie. Se pastreaza raportul de dinamica si se evita aberatiile create de "spargerea" undei acustice la muchiile diffuzerului. Avantaje:- eficienta mai mare;- reducerea distorsiunilor de intermodulatie prin difractie;- aspectul mult mai acceptabil, chiar pretios;- WAF la valori peste maximum maximorum! (ceea ce insemna lipsa durerilor de cap in anumite momente!)Materiale utilizate:- covoare iraniene ( Buchara, Samarkand, Isphahan, etc.) - cu min. 1.500.000 noduri / mp. lana sau matase;- alte covoare de lana sau lana cu matase de provenienta Middle East si tarile Magrebiene;- covoare autohtone, tip persan sau chiar tesute in razboi, dar care sa placa sotiei!Sigur, mai ales cele de pe primul loc sunt costisitoare, dar in timp se pot achizitiona carpete cum sunt cele de rugaciuni. Am vazut unele plantate (temporar) pentru auditii pe corzi intinse in spatiul de auditie ( se fac determinari ale asezarii lor!)Daca va ganditi bine, sunt o investitie mai avantajoasa!Sa nu uitam si tapiteriile frantuzesti, dar ne departam de realitate daca nu am avut vreo matusica!

Link spre comentariu

Daca stratul de absorbant este prea subtire, se poate scade frecventa de la care incepe sa "absoarba" prin plasarea la o anumita distanta de perete.Sigur ca se poate manevra mult mai usor cu materiale textile, in special cu cele din fibre naturale (Lana, bumbac, in) la care si absorbtia este mai mare. Lana este considerata oricum ca cel mai bun material. Daca luam cazul unui covor tip persan, diferenta de densitate pe grosime conduce la modificarea continua a undei sonore, cu un efect mult mai bun si mai eficace decat alte solutii. In plus, consoarta e fericita!

Link spre comentariu

Vazusem mai de mult intr-o sala izolata fonic (era un spatiu de lucru industrial ) material absorbant (cred ca vata minerala) pus intre perete si o placa subtire (semana cu HDF-ul), perforata. Ma intreb daca aceasta placa avea rolul unui rezonator sau doar ca perete fals.

Link spre comentariu

Vazusem mai de mult intr-o sala izolata fonic (era un spatiu de lucru industrial ) material absorbant (cred ca vata minerala) pus intre perete si o placa subtire (semana cu HDF-ul), perforata. Ma intreb daca aceasta placa avea rolul unui rezonator sau doar ca perete fals.

Nimic nou sub soare!Si solutia prezentata de felixx este veche, doar readusa in discutie! La ea s-a renuntat din mai multe motive, intre care costul, dar si acustic, da o nota "grunjoasa" mediei datorita modului cum se rupe unda de muchiile si suprafata "jucariei". Solutia la deteriorarea frecventelor de peste 2 kHz a fost adaugarea unui strat fonoabsorbant peste diffuzer.Utilizarea doar a materialului fonoabsorbant, mai ales a unuia bun, in strat gros are alte dezavantaje: un cost ridicat, si, acustic, o apropiere a acusticii de camera anechoica. Cei care au avut ocazia sa asculte muzica intr-o astfel de camera stiu ca exista diferente mari intre acustica normala a unei camere si o camera cu un tratament absorbant eficient. Solutia este una de compromis: utilizarea de straturi absorbante relativ subtiri, cu densitati diferite, care reduc viteza de propagare a sunetului, fara sa atenueze complet reflexiile si fara sa "mortifice" acustica spatiului de auditie. Un covor persan are o grosime relativ redusa si doua zone de grosimi diferite si cu densitati diferite: partea cu nodurile, cu densitate mare si cea de uzura, pe care se calca, fata, care este mai "pufoasa". Materialul este clar de cea mai buna calitate (lana), doar ca si aceasta solutie nu e la indemana tuturor. Dar in timp, cateva carpete frumoase (fara Rapirea din serai!) pot fi utilizate si acceptate de restul familiei!Solutia pe care ai prezentat-o este una care s-a folosit in trecut la tratamentul acustic, in diverse situatii si pentru rezolvarea unor probleme. De multe ori, materialul utilizat era placa de tip PFL, in care se executau gauri asezate in iesicher, cu diametre bine determinate. In spatele placii se afla, de cele mai multe ori, vata de sticla, vata bazaltica sau alt material fono care putea sa rezolve situatia data.De altfel, si in incintele acustice se utilizau pereti despartitori din placi de PFL, gauriti , avand rolul materialului fono de azi si care impiedicau formarea undelor stationare.Sunt solutii care din diverse motive, in general de cost materiale si manopera au fost inlocuite cu ceea ce se utilizeaza azi.Utilizarea corecta a materialelor fono in spatiul de auditie se poate face doar prin determinari care sa nu conduca la perceptii acustice neplacute, avand in vedere ca zilnic, traim intr-un mediu in care reflexiile undelor acustice sunt parte componenta a sunetului perceput. O reducere a lor , in proportie corecta, poate avantaja auditia, marind perceptia detaliilor, acuratetea sunetului, fara sa diminueze dinamica sau transparenta sa.
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

care are sa reduca drastic viteza de deplasare a undei acustice

Din cate se cunosc, viteza de propagare a sunetului prin aer e cam aceeasi. Doar densitatea aerului poate modifica viteza sunetului [ viteza direct proportional cu densitatea ] Poate vroiai sa vorbesti de absorbtia undei, astfel unda nu se mai respinge. Proba practica... Umple cada cu apa... si arunca o piatra [ mica] in apa, si studiaza felul cum se respinge de peretele cazii acel cerculet de apa. Cam asa e si cu sunetul... insa.. aici in locul cerculetului iti imaginezi o sfera. Metoda e una de a cree un perete care sa "sparga" cerculetul acela astfel incat.. sa nu se mai respinga.Acum sa iti explic si treaba cu viteza undei.imagineaza-ti o sina de cale ferata lunga de un km si langa ea o nicovala... eu cu un ciocan la un capat... tu la celalalt capat. Daca bat cu ciocanu in nicovala... vei remarca ca eu aud poc cu aprx 3 secunde inaintea ta. Daca pui urechea pe capatul sinei tale..iar eu lovesc cu ciocanul... in capatul sinei mele... vei crede ca... vei auzi "poc" aproape in acelasi timp cu mine.
Link spre comentariu

:freaza:

Cat talent pedagogic ai ! Desavarsit ! Ne-ai uimit definitiv ! Banuiesc ca toti cei ce pot folosi calculatorul si intra pe ELFORUM au minim 8 clase , deci se impunea o explicatie mai savanta , ca doar nu vorbesti cu babele din usa bisericii !

:freaza:

Link spre comentariu

Am incercat sa corectez omul, presupun ca si dumnealui e specialist insa, probabil din graba a scris el altceva. Asa ca.. hai sa incerc sa dau o explicatie pe intelesul tuturor.. inclusiv pt cei ce spun " tranzistorul tip capsula are 2 conectori si mie imi trebuie 3" Esemtialul e ca ai inteles si tu [ amuzat oarecum ] ceea ce am vrut sa spun :101

Link spre comentariu

Viteza sunetului este direct influentata doar de natura mediului in care acesta se propaga. In cazul aerului, [ cazul nostru ] viteza poate fi influentata de temperatura, si densitate [ adica presiunea aerului ]. Insa aceste lucruri intr-o camera... sunt nesemnificative. Aceste lucruri sunt direct responsabile de viteza sunetului. Nu exista si nu s-a inventat vreo metoda de a incetini / accelera viteza sunetului. Tu ca electronist poti incetini viteza electronilor dintr-un cablu electric? Materialul fonoabsorbant are rolul de a "capta" undele, de a preveni respingerea lor din perete. Spargerea respectivei sfere si absorbtia undei. Un material moale poros are aceasta proprietate. Unda se propaga din aproape in aproape. Si scade in amplitudine pe masura ce se departeaza de sursa de zgomot + pierderile [ pierderi datorate densitatii mici pe care o are aerul si coeficient mare de comprimare ]. Materialul fonoabsorband absoarbe acele unde... nu incetinesc viteza sunetului, le absoarbe, iar cand unda intalneste in cale acel material fonoabsorbant, aceasta este "amortizata" de acel material. Practic se pierde in el, se sparge... se respinge intre toate obstacolele intalnite in materialul fonoabsorbant, pana cand isi pierde ampliudinea. Inca nu s-a inventat un procedeu de a incetini viteza sunetului.Mai adaug. Ia o minge de cauciuc... o trantesti de ciment si se respinge.... tranteste-o pe iarba.. nu se mai respinge la fel de tare. pentru ca iarba absoarbe acel soc. In cazul nostru... in locul mingii avem moleculele de aer.. iar iarba este acel material fonoabsorbant. O parte din unda este absorbita... o mica parte trece prin materialul fonoabsorbant.. se respinge iar trece prin materialul fonoabsorbant.Daca ma insel... argumenteaza [ nu ai drepatte pentru ca: ]Poate vrei sa spui de reducerea amplitudinii.

Link spre comentariu

suat parerea mea este ca rationamentul tau este gresit pentru ca faci confuzie intre anumite fenomene si detii si informatii gresite.

 

In primul rand faci confuzie intre comportamentul sunetului in gaz si comportamentul in solide. NU se comporta la fel si este influentat de alti parametri!

Doar densitatea aerului poate modifica viteza sunetului [ viteza direct proportional cu densitatea ]

NU este adevarat! este tocmai invers proportional. Insa in cazul sunetului densitatea, presiunea si temperatura sunt strans legate intre ele. Tine cont ca propagarea undei sonore este un fenomen adiabatic! Te rog sa studiezi ce inseamna lucrul asta!

 

De asemenea faci confuzie intre viteza unei particule si viteza unei unde! NU este una si acelasi lucru. Spui de absorbtie, cum absoarbe materialul respectiv energia acustica? Ce se intampla cu acea energie, dispare? imposibil! Se transforma in caldura? Cum? Prin fortele de frecare? Ce influenta au aceste forte asupra miscarii?

Ce este impedanta acustica? Cum este determinata si ce efecte are?

 

De ce coeficientul de absorbtie nu este constant cu frecventa? De ce la frecvente joase aceasta absorbtie creste cu grosimea materialului sau mai bine spus daca materialul este plasat la o distanta mai mare de suprafata reflectanta?

 

Analogia cu mingea de cauciuc este total neinspirata si nu are nici o legatura.

 

Daca vei studia aceste intrebari poate vei intelege. Literatura este slava domnului!

 

PS1: da, reducerea amplitudinii, dar amplitudinea vitezei :nebun:

 

PS2: viteza electronilor intr-un cablu? :) gandeste-te la ce am scris mai sus si apoi pune intrebarea asta din nou.

Link spre comentariu

@suat,vezi dece NU am raspuns??? Nu am vrut sa intru in polemica, am sperat ca iti dai seama de greseala.Daca imi aduc bine aminte (varsta, am terminat liceul in 1969), viteza sunetului difera de la mediu la mediu .Errare humanum, perseverare diabolicum!

Link spre comentariu

Citat:Doar densitatea aerului poate modifica viteza sunetului [ viteza direct proportional cu densitatea ] NU este adevarat! este tocmai invers proportional. Insa in cazul sunetului densitatea, presiunea si temperatura sunt strans legate intre ele. Tine cont ca propagarea undei sonore este un fenomen adiabatic! Te rog sa studiezi ce inseamna lucrul asta!

Viteza sunetului in aer, la temperatura de -182 gr. C este de 181,5m/s iar la temperatura de +100 grade C, de 387,3 m/s. Diferenta este data numai de agitatia moleculara specifica la acea temperatura, iar presiunea aerului, in limite normale, nu joaca un rol important. In plumb, viteza sunetului este de 1230 m/s, in cauciuc de numai 50 m/s(aici densitatea joaca un rol important), iar in beriliu(sau bronz beriliu-98%Cu+2%Be)-de...12.500m/s!!! Proprietatile acustice ale substantei sunt conferite numai de organizarea materiei la nivelul retelei cristaline, la nivel molecular, compozitia atomica a substantei nu conteaza. La fel proprietatile magnetice, din doua metale cu prop. feromagnetice, de ex. fier si cobalt, se poate crea un aliaj paramagnetic, sau chiar diamagnetic. Si reciproca, din cupru, aluminiu, argint se poate fabrica un aliaj puternic feromagnetic, desi niciunul din cele trei metale nu este feromagnetic. Viteza sunetului in beriliu se datoreaza usurintei cu care atomii de Be ce formeaza reteaua cristalina "afânată" a metalului, pot fi dislocati si pusi in miscare oscilatoare.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări