wally_gatter Postat Octombrie 12, 2010 Partajează Postat Octombrie 12, 2010 offtopic: si uite asa isi manaca electronistii noptile Link spre comentariu
remus68 Postat Octombrie 13, 2010 Partajează Postat Octombrie 13, 2010 partea de putere are un banal buffer format din T404 si T406, o sursa de curent (aici corectati'ma daca gresesc) care este T408, dupa aia superdioda, trz prefinali si finalii. Atat.T404, 406 - amplificator diferential - amplifica in tensiune.T408 - pilot (driver) - un tranzistor in conexiune emitor comun care amplifica in tensiune.T410 - superdioda.T412, 414 - prefinali.T416, 418 - finali.Acest etaj final nu are nici o sursa de curent: in etajul diferential de intrare, rolul sursei de curent constant este preluat de cele doua rezistente de 2k7 si dioda zenner de 8,2V; pilotul (driverul) are drept sarccina (in loc de un generator de curent constant) un circuit Bootstrap format din cele doua rezistente de 1k8 si condensatorul electrolitic de 47uF.Superdioda nu face parte din traseul semnalului amplificat - ea prepolarizeaza dubletele finale si asigura termostabilizarea etajului final. Link spre comentariu
Th3_uN1Qu3 Postat Octombrie 13, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 13, 2010 Multumesc mult de corectii, deci am intuit bine la inceput... Nu stiu de ce dar cand am vazut atata clasa A in preu as fi zis ca acolo se face toata amplificarea in tensiune.Nu mai pusca BD139 (lipituri reci pe rezistentele de 2k7 si 68 ohmi, nu am schema in fata acu sa'mi amintesc care exact), dar acu a luat'o 140'ul in balarii. Problema e cablajul care se exfoliaza la cea mai mica interventie, cam cere altul nou. Pana una'alta se va aplica metoda pe care am facut'o pe cea veche, anume inlocuiesc prefinalii tot cu BD911/912 ca sa pot sa refac linistit lipiturile si sa verific daca merge fara frica ca mai pocneste ceva. In caz ca va trebui neaparat refacut cablajul, nu am bormasina de banc sa dau gauri, deci e posibil sa vedeti Delia SMD. Link spre comentariu
wally_gatter Postat Octombrie 14, 2010 Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Multumesc mult de corectii, deci am intuit bine la inceput... Nu stiu de ce dar cand am vazut atata clasa A in preu as fi zis ca acolo se face toata amplificarea in tensiune.Nu mai pusca BD139 (lipituri reci pe rezistentele de 2k7 si 68 ohmi, nu am schema in fata acu sa'mi amintesc care exact), dar acu a luat'o 140'ul in balarii. Problema e cablajul care se exfoliaza la cea mai mica interventie, cam cere altul nou. Pana una'alta se va aplica metoda pe care am facut'o pe cea veche, anume inlocuiesc prefinalii tot cu BD911/912 ca sa pot sa refac linistit lipiturile si sa verific daca merge fara frica ca mai pocneste ceva. In caz ca va trebui neaparat refacut cablajul, nu am bormasina de banc sa dau gauri, deci e posibil sa vedeti Delia SMD. delia smd cred ca o sa aiba maxim cativa cm patrati , adica ceva mai marisor decat o placuta pentru un banal TDA2030 Link spre comentariu
Th3_uN1Qu3 Postat Octombrie 14, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Pana acu se pare ca ramane cablajul original. Hai ca va las sa radeti de mine - se incingea BD140 (nu se arsese totusi) pt ca pusesem eu finalii invers, adica NPN in loc de PNP. Acu merge si canalul dreapta fara sa mai pocneasca vreo piesa.Insa mai am o problema si anume ca nu merge superdioda, pe ea o s'o puric acum. Pe canalul dreapta am 3mv intre b-e la ambii finali, pe cel stanga, cu firul dezlipit de pe superdioda (parca de cel de pe emitor era vorba), aveam 330mv fix pe finalul NPN si 550mv pe PNP (adica cat trebuia), ajustabil. Cu firul ala lipit la loc PNP'ul a ramas ok dar am 0mv acum pe NPN. Link spre comentariu
wally_gatter Postat Octombrie 14, 2010 Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Pana acu se pare ca ramane cablajul original. Hai ca va las sa radeti de mine - se incingea BD140 (nu se arsese totusi) pt ca pusesem eu finalii invers, adica NPN in loc de PNP. Acu merge si canalul dreapta fara sa mai pocneasca vreo piesa.Insa mai am o problema si anume ca nu merge superdioda, pe ea o s'o puric acum. Pe canalul dreapta am 3mv intre b-e la ambii finali, pe cel stanga, cu firul dezlipit de pe superdioda (parca de cel de pe emitor era vorba), aveam 330mv fix pe finalul NPN si 550mv pe PNP (adica cat trebuia), ajustabil. Cu firul ala lipit la loc PNP'ul a ramas ok dar am 0mv acum pe NPN. colectorul tranzistorului superdioda e npn , si are colectorul la baza prefinalului npn si emitorul spre baza prefinalului pnp... mare grija la configurarea superdiodei , si vezi sa faca fte bine contact cursorul semireglabilului.. recomand unul multitura pentru asa ceva Link spre comentariu
Th3_uN1Qu3 Postat Octombrie 14, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Problema in momentul de fata e urmatoarea: cu superdioda, fara superdioda, la fel se comporta. Adica nu se polarizeaza trz finali corect, si se aude ca naiba. M'am uitat un pic cu osciloscopul si am observat ca pe partea pozitiva a semnalului e problema (adica la NPN), in gol e ok, cand conectez un difuzor pur si simplu se "taie" majoritatea partii de sus.Am scos rezistenta de 100 ohmi dintre emitorul prefinalului si cel al finalului si e mult mai ok ca sunet, nu se mai "taie" partea de sus a semnalului, insa apare o oscilatie nasoala in loc. Are si distorsiune de crossover vizibila, adica e clar ca superdioda nu lucreaza corect. Dar chiar nu pricep de ce, ca am verificat toate rezistentele din jurul ei si sunt ok. Link spre comentariu
wally_gatter Postat Octombrie 14, 2010 Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Problema in momentul de fata e urmatoarea: cu superdioda, fara superdioda, la fel se comporta. Adica nu se polarizeaza trz finali corect, si se aude ca naiba. M'am uitat un pic cu osciloscopul si am observat ca pe partea pozitiva a semnalului e problema (adica la NPN), in gol e ok, cand conectez un difuzor pur si simplu se "taie" majoritatea partii de sus.. se aude intrerupt? sau taie ramura pozitiva cu caderi bruste de tendiune? sigur ai montat corect tranzistorul prefinal de pe acea ramura? Link spre comentariu
Th3_uN1Qu3 Postat Octombrie 14, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Se aude ca un cur. Efectiv partea pozitiva a sinusoidei este taiata. E un varf pe acolo si atat. Asta ca sa nu vb de canalul dreapta care e si mai rau, ca se aude in salturi. De fapt distorsiunea pe care o auzeam "din tuner" vine din etajul final. Tranzistorul prefinal e montat corect, acu daca colaboreaza cum trebuie cu cablajul, e cu totul alta problema. Link spre comentariu
remus68 Postat Octombrie 14, 2010 Partajează Postat Octombrie 14, 2010 Nu ai neaparat nevoie de osciloscop pentru a depana amplificatorul. Este suficient sa masori tensiunile pe terminalele tranzistoarelor, fara sa aplici semnal la intrare - poti scurtcircuita intrarea la masa. Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 15, 2010 Partajează Postat Octombrie 15, 2010 Vad ca ambele canale iti sunt afectate,eu lucrez pe rand,decupland de la tensiune un canal,iar pe cel in lucru il alimentez de la sursa externa cu limitare de curent,incepand de la 50% din Un(in felul asta mai fac ceva economie la tranzistori),si le cuplez pe ambele,doar cand sunt sigur ca sunt ok.Ca prefinali am folosit BD441-442,alte sfaturi imi e greu sa dau in conditiile date,dar e adevarat ca osciloscopul il folosesc doar cand etajul e in parametri dpdv al tensiunilor si curentilor, si e echilibrat termic.Am constatat si eu "calitatea "cablajului,oricat de atent as lucra(chiar folosind pompa aspiratoare),daca esti nevoit sa scoti un tranzistor de macar 3 ori,se exfoliaza...din prima,chiar si a doua lipitura,nu se intampla mare lucru.Bafta,cu cat se da mai greu la mers,cu atat satisfactia ca merge,e mai mare Link spre comentariu
zal Postat Octombrie 15, 2010 Partajează Postat Octombrie 15, 2010 Ce mare greutate să puneţi becuri de 24V/2W pe alimentări? Vă arată imediat defectele fără pericol ptr piesele amplifului. Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 15, 2010 Partajează Postat Octombrie 15, 2010 Pai nu e mare greutate da nu am becuri din alea,si imi e mai usor sa vad cand limiteaza sursa(si cand nu ai paine e bun si cozonacul) Lasand gluma la o parte,e adevarat,cea mai ieftina si sigura metoda de a proteja un montaj sa nu "suga"fara numar amperi din alimentare e becul,am folosit si eu cu succes metoda(si o mai folosesc la lampi) dupa ce m-a invatat cineva mai batran,numai ca in vremurile alea cine avea sursa reglabila cu limitare de curent era ....mare,acum e destul de usor de ciocanit asa ceva sau de luat de gata. Link spre comentariu
zal Postat Octombrie 15, 2010 Partajează Postat Octombrie 15, 2010 Becurile alea sînt auto, de bord, dar erau pe vremuri şi unele cu filet de 26V/0,1A. Link spre comentariu
Th3_uN1Qu3 Postat Octombrie 15, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 15, 2010 Fara semnal totul e ok pe canalul stanga, belelele apar doar cand etajul final e solicitat. Eu cred ca din prefinali e problema, la iesirea din preu semnalul e bun.Edit: Pe canalul stanga am gasit rezistenta de 220 ohmi care se duce din colectorul T407 in baza prefinalului T413 conectata doar la T413, cablajul era distrus pe cealalta parte. Am refacut lipitura, si... se comporta exact la fel ca pana acum. Mai vanez. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum