Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

rugaminte schema motor asincron monofazat cu condensator


Vizitator sigavi_luck

Postări Recomandate

Vizitator sigavi_luck

rugaminte va rog o schema cu contactoare pentru un motor asincron monofazat cu condensator conectat permanent, cu reductor cu schimbare de sens, de la o masina de tocat carne de aprox 1kw la care trebuie sa-i fac o actionare astfel incat sa nu se poate schimba sensul de rotire pana nu se opreste.multumesc

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • The Stressmaker

    7

Da mai multe detalii despre inversorul de sens al reductorului. Este mecanic cu maner sau este cu comanda prin servomotor? Motorul are perioada fixa de oprire? Daca ai automat de conectare a motorului atunci poti pune un releu de timp pe butonul de conectare (pornire), reglat cu timpul de oprire a motorului, si asa, indiferent de situatie ai intarziere la aclansare. Aceasta ar fi cea mai simpla varianta. Daca inversarea se face mecanic atunci va fi necesar un mecanism cu electromagnet pentru blocarea mecanica a manerului. Eventual poti spune marca si modelul masinii ca sa existe un punct de reper.

Link spre comentariu
Vizitator sigavi_luck

Atasat am pus cateva poze ale motorului. Schimbarea de sens se face prin schimbarea sensului de rotatie al motorului. Comanda a fost intial facuta cu un montaj electronic care continea si un contactor dar care s-a ars aproape complet deoarece a curs ulei din cutia reductorului pe toata placa electronica si nu s-a mai putut repara. Pornirea si oprirea se facea cu buton de pornit-oprit, iar schimbarea de sens se facea cu alte 2 butoane, doar cand era cazul daca se bloca masina cand toca carnea. Condensatorul este pozitionat in postament. Nu am gasit nici o placuta cu datele exacte ale motorului. Am alimentat astfel: albastru cu verde la 220v, si la conectarea firelor negru cu albastru si rosu cu verde se invarte intr-un sens si daca se schimba intre ele negru cu rosu se invarte in sens opus. S-a refacut reductorul si se invarte usor. Va multumesc.[attachment=0]poze motor ok.JPG[/attachment :jytuiyu

Link spre comentariu

Am creeat rapid o schema care cred ca te poate ajuta. Folosesti 2 contactoare tripolare cu contactele auxiliare existente pe ele pentru comanda schimbarii de sens. Ca idee, pentru o protectie suplimentara, poti pune un releu termic de protectie cu contactele auxiliare in serie cu butonul de oprire (poti folosi si unul tripolar la care folosesti doar o sectiune principala in serie cu montajul, amperajul sa fie undeva intre 4-6A sau poti pune o siguranta bipolara de 6A pe care o vei folosi si pentru oprirea la terminarea lucrului cu masina). Releul de timp este cu intarziere la aclansare, reglat la un timp corespunzator timpului sigur de oprire al motorului. Functionarea este in felul urmator : La punerea sub tensiune, releul de timp este alimentat, contactul este deschis. La expirarea timpului de reglaj, prin contactul releului de timp se alimenteaza butoanele de pornire. In circuit exista si interblocajul intre contactoare pentru a nu permite aclansarea simultana a celor 2 contactoare schimbatoare de sens. Oprirea se face apasand butonul de oprire, fapt care alimenteaza din nou releul de timp, prin contactele auxiliare normal inchise ale contactoarelor, incepand un nou ciclu de asteptare la pornire. Culorile care pleaca spre motor sunt cele pe care le-ai descris (negru / rosu / verde / albastru) considerand firul albastru nulul motorului si verde fiind considerat faza, albastru si maro sunt pentru nul si faza din reteaua de alimentare (cordon cu stecker sucko), bleu este circuitul de oprire, portocaliu pentru circuitul de comanda la pornire si verde inchis pentru circuitul de alimentare al butoanelor de pornire. Atentie la tipul contactelor auxiliare pe care exista in schema, normal deschis si normal inchis. In schema, cele 3 contacte normal deschise din partea de jos a contactorului sunt contactele principale, cele 3 contacte de sus sunt contacte auxiliare. Recomand contactoare de 10A fiind mai rezistente pentru aceasta aplicatie. O ultima atentionare referitoare la faptul ca, in starea de oprire a motorului, releul de timp este alimentat si de aceea trebuie prevazut un intrerupator general (siguranta automata mentionata mai sus sau un intrerupator protejat in carcasa), care va fi folosit la scoaterea de sub tensiune a circuitului. Alta recomandare se refera la faptul ca motorul trebuie legat la impamantare neaparat (culoare verde - galben al cordonului de alimentare) tinand cont de suprafata metalica mare expusa atingerii.Condesatorul nu prea am vazut cum se leaga acolo dar am mers pe premiza ca infasurarea principala este verde + albastru si infasurarea secundara este rosu + negru iar condesatorul este legat in serie cu infasurarea secundara.

Link spre comentariu

Un furnizor ar fi Moeller. Contactorii tripolari in acest montaj trebuie sa aiba si blocul de contacte auxiliare. O varianta, in caz ca nu gasesti contactori, este sa construiesti din relee individuale monopolare cu bobinele in paralel, cu conditia ca, la contactele pentru motor, sa ai minimum 5A pe contact. La fel de bine poti face toata partea de comanda cu relee de 12V (temporizatorul poate fi si la 220V si la 12V in functie de ce gasesti, urmareste firul mov) prin modificarea si separarea partii de comanda de partea de forta (firul maro si albastru) sau poti face contactoarele din relee la 12V si temporizatorul la 220V. Schema este suficient de flexibila pentru a putea face aceste modificari, in functie de ceea ce gasesti.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Nu vad utilitatea releului de temporizare, daca actionarea si scimbarile de sens se fac 100% manual. Cea mai buna temporizare in acest caz este urmarirea atenta de catre operator pana la oprire si actionarea butonului de schimbare a sensului. In schimb, ar fi mai utila dupa parerea mea o frana electromagnetica, care sa reduca timpii necesari pentru inversare. Cred ca de fapt asta deranjeaza la instalatie, inertia mare la oprire a motorului electric.

Link spre comentariu

Releul exista pentru ca exista masina de tocat care probabil nu are frana electromagnetica sau alt dispozitiv de protectie a reductorului si cel mai probabil modificarile in interiorul masinii nu sunt agreate. In teorie se poate face si franarea rapida a ansamblului prin inversarea pentru cateva secunde a sensului motorului astfel franand mai repede masina. Riscul este ca acest motor sa nu suporte acest regim de functionare.Cat despre operatori exista o zicala latina "Errare humanum est" si cum bine ai intuit legat de inertia sistemului, operatorul nu va astepta oprirea completa a motorului pentru a schimba sensul, fortand astfel motorul. Acel releu, reglat corespunzator, asta incearca sa previna, pornirea utilajului fara ca motorul sa se fi oprit fara a interveni cu intarzieri la oprirea lui. S-a vrut un montaj cu contactoare si o protectie simpla la schimbarile de sens. Eu asta am facut. Cat despre ideea cu frana electromagnetica, daca are unde sa o monteze, va fi foarte utila si la protectia degetelor daca se plaseaza un circuit care sa sesizeze daca un operator are sau nu manusi (cat timp are manusi circuitul e inactiv, daca baga mana pe la surubul masinii, manusa se rupe, mana atingand partea metalica a masinii, circuitul sesizeaza si activeaza frana concomitent cu oprirea motorului). Dar aceste circuite de protectie, prin complexitatea lor, ies din cererea initiala a unei scheme cu contactoare.

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...
Vizitator eXistenZ_Tg

buna , nu sant atat de expert prin domeniu asta dar am pe cineva care ma ajuta , am o problema similara si anume am un motor monofazat de vre 500 -750 w nu stiu exact ca nu scrie pe el , care este conectat la un reductor , defapt este o macara , cu care sa ridic la casa diferite chestii , am o telecomanda pe fir cu care selectez intai sensul iar apoi apas un buton ca sa ii dau curent , ce vreau eu sa fac este sa ami adaug un sistem de comanda fara fir de la o masinuta cu telecomanda , vreau sa folosesc comanda care ar merge masinuta inainte si inapoi ca sa coboare si sa urce , este cineva care m-ar putea ajuta sa fac schema de la comanda circuitului masinutei care este 6 V sa comand sensul la motor?

Link spre comentariu

Pot sa incerc o schema prin a presupune ca telecomanda este cu doua motoare, unul de viteza si unul de sens. Pe cel de viteza poti pune releele pentru sus si jos iar pe butonul dreapta sau stanga pui cuplarea tensiunii. Daca vrei sa pui o sonerie pe macara poti dubla circuitul de la motorul de viteza si la cel de directie, avand 4 relee acum, si poti folosi butonul de directie ramas liber pentru actionarea soneriei. Nu cunosc modelul telecomenzii pe fir si am presupus ca sunt butoane fara retinere (gen sonerie), unde contactul normal deschis de la releu dubleaza (este pus in paralel) contactul normal deschis din telecomanda. Daca sunt butoane cu retinere atunci trebuie sa tii apasat pe butonul de pornit/oprit al telecomenzii cat timp executa ridicarea sau coborarea.

Link spre comentariu
Vizitator eXistenZ_Tg

in mare am intzeles dar la telecomanda pe fir nu am acuma o schema dar am sa fac , ia are doua butoane , unu e rotativ care il folosesc pentru directie iar celalalt este cu revenire ca sa ii dau curent , din nefericire eu trebe sa actionez telecomanda fara fir doar cu o mana si anume cand dau in sus sa cupleze sensul si dupa 0.5 - 1 secune sa cupleze alimentarea la el de aceea e mai imbarligat o sa incerc sa fac o schema a motorului cu telecomanda pe fir[attachment=0]Comanda pe Fir Macara.JPG[/attachment]

Link spre comentariu

Am inteles functionarea macaralei si a telecomenzii cu fir. Telecomanda este originala sau este facuta de cineva si adaptata la macara? La cum vad eu situatia, se poate simplifica la maximum comanda prin folosirea doar a doua butoane (si pe telecomanda tot doua butoane). Mai exista vre-un sistem de protectie de gen "ambele maini pe butoane" sau vre-un microcontact (limitator) de protectie? In principiu, cu 2 contactoare tripolare sau 6 relee monocontact de 10A poti rezolva situatia elegant, daca nu exista si alte protectii (la fiecare sens realizat exista 3 contacte realizate simultan: doua la inversorul de sens si unul la buton). Nu este nevoie de acea intarziere de 1 secunda dar, daca vrei neaparat, se poate face (alimentarea se face oricum la actionarea butonului, indiferent de timpul intre setarea sensului si actionarea butonului). Oricum, la realizarea telecomenzii fara fir, cheia rotativa trebuie inlocuita cu butoane altfel scurtcircuiteaza circuitul la realizarea unui sens opus celui dat de telecomanda fara fir.

Link spre comentariu
Vizitator eXistenZ_Tg

telecomanda pe fir nu este originala , este adaptata , mai degraba construita , macaraua este defapt un motor de pompa montat pe un reductor de 12/1 si cu un tambur pentru cablu cu carlig , toata macaraua a fost conceputa si construita de la zero cand am avut de dus 500 de caramizi la sat la etaj si mi-am cam rupt spatele , atunci mi-a venit ideea lucrand la fabrica de motoare pe vremea aia am reusit sa fac creatia , trecand mai departe nu are alte sisteme de protectie montate este construita si nu cumparata , acuma este in plan sa fac cu contactoare dar ma cam costa , ii 30 lei unul nou de ala tripolar si ar trebuii 2 , am incercat eu sa fac un sistem care a functionat dar nu ar fii functionat mult , sistemul era cu relee de 6V pe bobina si cu 2 contacte de 240 cu 6-10 A nu mai stiu sigur , aveam cate un releu pt fiecare sens si al treilea era pentru comanda de alimentare curent , cele 2 relee pentru sensuri avea fiecare cate o dioda ca sa mearga ori releu 1 si 3 ori releu 2 si 3 , jucaria functiona doar ca la decuplarea de pe telecomanda si implicit a releelor facea flama la pastile , de aceea cred ca nu ar fii tinut , vroiam sa fac intarzierea de o secunda ca sa fie intai sensul si apoi alimentarea ca si cum as fii facut la cea pe fir , si am uitat sa zic ca cheia rotativa are si punctul 0 nu doar stanga si dreapta deci nu s-ar produce scurt dupa calculele mele , am incercat mai demult sa fac si cu 2 butoane duble cu revenire dar nu am reusit ca odata ce apasam si luam degetul de pe buton motorul tot mergea , o sa incerc zilele astea sa fac poze la tot sistemul poate intelegeti mai bine , oricum multumesc pentru ideei si daca ar putea cineva safaca o schema similara cu aia de mai sus de la inceputul topicului , care sa nu implice costuri mari as fii foarte fericit

Link spre comentariu

O posibila schema care include doua contactoare tripolare cu bobina la 220V (sau orice alta tensiune, folosind un transformator) si doua relee cu bobina la 5V. Am incercat sa folosesc culorile din schema ta chiar daca unele culori nu sunt corecte principial (corect era faza in in buton si este de culoare maro iar nulul este pe restul circuitului si este de culoare albastra, de exemplu). In principiu, aceasta schema simuleaza telecomanda ta la nivel de contacte realizate. Butoanele telecomenzii cu fir sunt in stanga receptorului de telecomanda fara fir (cel de masinuta).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări