Mahdi Postat Octombrie 6, 2010 Partajează Postat Octombrie 6, 2010 Salut, am incercat sa comand un motor dc in impulsuri (PWM). Am gasit eu pe net ca motoarele DC sunt cel mai bine comandate in punte sau semipunte. Am incropit o schema avand ca generator PWM SG3524 (am mai lucrat cu el si mi-a fost simplu sa il folosesc) si o punte cu doua IR2110 comandata in antifaza (si FET-urile aferente)Alimentand montajul la cca 12Vcc am constatat ca motorul desi "tziuia" nu se rotea.Mi-am dat seama ca am gresit amarnic. Am obtinut ceva, ceva folosind doar semipunte. Dar in situatia asta nu mai aveam posibilitatea de franare. Acum, plecand de la cele doua bucati de schema pe care le-am atasat astept sugestii de a lega cele doua bucati astfel incat sa pot si accelera si frana motorul.In alta ordine de idei, masurand cu osciloscopul, la bornele motorului legat in semipunte, am constatat ca din cei 12V nu mai aveam decat vreo 8V. Am pus asta pe seama tranzistorilor. Ce FET-uri ar fi bine sa folosesc? Multumesc. Link spre comentariu
wangine Postat Octombrie 7, 2010 Partajează Postat Octombrie 7, 2010 problema nu este de la feturi si nici de la configuratia schemei. Tu ai comandat motorul in semnal dreptunghiular fara factor de umplere reglabil. Tu ai incercat sa-l comanzi in frecventa si ai lasat TOn si TOff identice (adica timpul care pulsa motorul era egal cu timpul invers adica 0). Tu ai facut asfel un oscilator din motor. Lasa frecventa stabila de ex 600Hz si modifica factorul de umplere de la 0 la 50% http://www.hexhoby.ro/java_applet/e-555lowduty.html asa ar trebui sa arate semnalul tau dar inversat pentru maxima turatie. Mai bine ar fi sa folosesti un microcontroler . In felul asta poti modifica mult mai usor valorile semnalului si controlul mult mai eficient. bafta Link spre comentariu
Mahdi Postat Octombrie 8, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Salut,Daca te uiti ma atent la schema lui SG3424 vei observa un potentiometru care nu face altceva decat sa modifice factorul de umplere intre 0 si 100%. Deci problema schemei nu este factorul de umplere. Si frecventza de comutatie (facand abstractie de valorile C1 si R4 din schema) este la 5kHz (C1=22n si R4=12kohm). La aceasta frecventza motorul a functionat fara probleme dar in configuratie semipunte. Link spre comentariu
wangine Postat Octombrie 8, 2010 Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Mda Sunt de acord cu tine mai putin cateva lucruri.Factorul de umplere poate fi maxim 50%.Deci lasand la o parte PWM ul tu pentru rotatie dreapta maxim de exemplu trebuie sa ai Q3,Q6 in RAN Pentru rotatie dreapta jumatate de ex trebuie sa ai Q3 PWM 25 % si Q6 in RANQ4,Q5 inactivi.pentru rotatie stanga maxim trebuie sa ai Q5,Q4 in RAN iar pentru jumatate turatie stanga trebuie Q5 PWM 25% si Q4 in RAN.Bun. Lasand deoparte PWM-ul spunemi tu cum poti configura cele doua IR2110 pentru a face stanga /dreapta pentru motor cu o singura iesire de la SG ??Nu poti .Tie-ti trebuie 1 logic pe HI/0 logic pe LO la un IR2110 si 0 logic pe HI/ 1 logic pe LO la celalalt pentru a obtine un sens.Cum poti face tu asta de la o singura iesire a SG ului?In final am spus ca a doua schema e ok nu conectarea cu SG ul .De aceea ti-am sugerat un microcontroler. Link spre comentariu
Mahdi Postat Octombrie 8, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Factorul de umplere poate fi maxim 50%.dc? iti garantez ca am intre 0 si 100%, deci te rog sa fii mai explicit. Link spre comentariu
wangine Postat Octombrie 8, 2010 Partajează Postat Octombrie 8, 2010 mai, nu acolo este problema talasand factorul si PWM ul deoparte tu cu puntea trebuie sa rotesti stanga / dreapta motorul, corect?Ei asta nu se poate in configuratia care o ai tu cu o singura intrare .pentru ca trebuiesc comandati doi tranzistori odata , adica ai nevoie de 4 stari deci implicit doua generatoare de semnal.Apoi cum faci tu factorul de umplere este alta treaba .Am uitat , si cu factorul asa sta treaba maxim poate fi 50%, 100% este perioada ai foto mai jos Link spre comentariu
Mahdi Postat Octombrie 8, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Pai, pe fiecare ir2110 voi avea intrarile comandate in antifaza (pun un inversor undeva pentru asta).Ideea e ca comandand motorul in PWM ii pot varia turatia fara a afecta cuplul. Eu vreau neaparat sa pot varia turatia.Asa cum vad eu lucrurile, daca pastrez partea dreapta a puntii in 0 logic (tranzistorul de sus blocat si cel de jos saturat) variind factorul de umplere din sg am ce turatie vreau eu intre 0 si turatia maxima.Daca vreau sa franez pun partea din stanga in 0 logic si lucrez cu partea din dreapta. E corect?LE: Static, daca vreau sa misc intr-o directie folosind doar un generator de semnal 0 sau 1 (continuu nu impulsuri) U4.HI=U3.LO, U4.LO=U3.HI si U4.HI=NOT(U4.LO). Deci obtin tot cu o sursa de semnal si un inversor. Corect?Ms. Link spre comentariu
wangine Postat Octombrie 8, 2010 Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Nu poti pune partea dreapta s-au stanga in 0 s-au 1 pentru ca faci scurt.tranzistorii merg in diagonala .Simuleaza in proteus doar partea cu IR urile si puntea si atunci te lamuresti mai usor. Pai, pe fiecare ir2110 voi avea intrarile comandate in antifaza (pun un inversor undeva pentru asta).Da va merge asa dar tot doua iesiri iti vor trebui de PWM.Cum vrei tu sa faci nu va merge decat in configuratie semipunte si in acest caz poti face doar cu o intrare dar pierzi franarea. Link spre comentariu
Mahdi Postat Octombrie 8, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 8, 2010 Nu poti pune partea dreapta s-au stanga in 0 s-au 1 pentru ca faci scurt.tranzistorii merg in diagonala .Simuleaza in proteus doar partea cu IR urile si puntea si atunci te lamuresti mai usor. Pai, pe fiecare ir2110 voi avea intrarile comandate in antifaza (pun un inversor undeva pentru asta).Da va merge asa dar tot doua iesiri iti vor trebui de PWM.Cum vrei tu sa faci nu va merge decat in configuratie semipunte si in acest caz poti face doar cu o intrare dar pierzi franarea.Dc fac scurt? transiztorii pe diagonala au intre ei motorul.Da, se pare ca pot avea pwm pe maxim jumatate de punte.PS se pare ca in timp ce tu imi raspundeai am eu modificam postul. Link spre comentariu
Mahdi Postat Octombrie 12, 2010 Autor Partajează Postat Octombrie 12, 2010 Pentru moment, ma voi axa doar pe a imbunatatzi schema a.i sa pot comanda motoare din ce in ce mai puternice (telul fiind comanda unui motor de electrocar care are aprox 10kW la 70Vcc). Apoi, in functie de "datele de la fatza locului" voi vedea daca voi folosi frana dinamica sau nu!Ms. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum