Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reglementari legale in domeniul CB


pavy

Postări Recomandate

Rog un radioamator, care oricum e mai documentat decat mine in acest domeniu sa posteze aici link-uri cu toate legile care privesc domeniul CB. Vreau sa stiu cum se sanctioneaza folosirea unei statii cu peste 4W, cine este organul constatator, care sunt sanctiunile si ce avize si omologari are nevoie pentru constatare.Ma intereseaza toate astea deoarece mai nou politia rutiera s-a echipat cu diverse aparate de masura si fac ei legea in domeniul CB.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 17
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • yo9hnf

    2

  • pavy

    2

  • yo9hrb

    1

  • hpavictor

    1

Top autori în acest subiect

Nu exlud faptul ca politia face astfel de lucruri....dar nu cred ca e de competenta lor sa verifice statiile CB.Normal ANRCTI, IGCTI sau ANCOM (parca asa se cheama acum) trebuie sa "reguleze" chestiile astea. Auzisem si eu (vorbe) ca o sa faca ANCOM comtroale impreuna cu politia romana.Pot ori sa-ti masoare cu un fel de receptor, puterea pe care o ai , ori sa-ti puna un Wmetru pe iesirea statiei .Oricum nu cred ca politia poate face chestia asta.

Link spre comentariu

Este vorba de ordinul 423/2003: http://www.legestart.ro/Ordinul-423-200 ... -(MjI4Mzg-).htm

Politia rutiera nu prea are ce face, ea aplica codul rutier.

Ai patit ceva referitor la statie, sau e numai folclor? Da-ne un exemplu concret. Nu de alta, dar exista si avocati pe forumul asta, chiar radioamatori, si e posibil sa ne dea o parere sau un sfat in cunostinta de cauza.

Link spre comentariu
:ras: Nimic nou sub soare! Been there, saw that... Si in alte tari au fost nevoiti sa faca asta, si inca fac in unele tari (Austria de ex), dar nici intr-un caz politia, masuratorile trebuiesc facute ca aparatura aprobata metrologic (si daca nu are aprobare metrologica, sanctiunea TREBUIE CONTESTATA, sa invete caraliii ca numerge cum vor ei, oricum insasi competenta organului de a face o astfel de masuratoare trebuie contestata). Pe de alta parte, avand in vedere cocalarii care incep sa-si "traga amplificatoare barosane" si incep sa perturbe intentionat traficul CB, cred ca utilizatorii trebuie sa se supuna normelor legale de putere. Ziceam ca si in alte tari s-a ajuns la masurarea puterii statiilor, in Franta de exemplu se ajunsese la un moment dat ca oamenii sa-si faca acasa mini-studiouri CB, unii cu puteri de peste 1KW in antena... evident ca a fost nevoie sa vina goniometria sa ii caute... cam la fel va fi si la noi.ANCOM are dreptul si competenta legala de a efectua astfel de masuratori, deci de acum incolo pe langa Politie, ARR, RAR, trebuie sa ne asteptam sa vedem si ANCOM-ul in filtre, asta este. Problema mai mare e cu statiile care din fabrica scot 10W, cum e si Alan-ul 88 al meu, ce fac cu el? Bine, eu ii voi modifica comutatorul Noise limiter, il voi transforma in "reducere de putere", iar ampliful il voi masca undeva, cum am facut si cu detectorul de radar pe vremuri HI!
Link spre comentariu

Depinde de multe , STS se poate ocupa de domeniul asta ( are baza legala ) , mai ales ca daca cocalarii cu KW in antena mai imprastie 100 W armonice , pot pune in pericol multe vieti , ganditi-va la SMURD , la aviatie , si totul pentru un disperat care trebuie sa afle unde sta radarul , lasa-l sa mearga cu 200 la ora , ca alta data sa iti calce pe trecere parintii , copii ( doamne fereste ) , ca e jmeker si stie unde e radarul de la amaratii de camionagii care se tarasc pe soselele patriei cu maxim 70 la ora.....altceva este un QRO cinstit , clasa 1 fara armonici suparatoare , antene directive si satisfactia unei legaturi cu Australia.....dar cine mai lucreaza QRP in ziua de azi ? Cocalarii , nu !

Link spre comentariu

Si stii care e culmea, ca tot la fel de bine il afla si cu cei 4 W, ca de obicei raspund oameni care sunt relativ aproape de tine, maxim 10Km as zice, pe care ii acoperi si cu 4W. Este vorba numai despre megalomania unor indivizi "care au un frate la Sorbona" (cine nu stie bancul, merita sa il caute), suferinzi de un evident complex de inferioritate ce se cere compensat cumva...O sa-mi ziceti "da' si tu ai!". Da, dar important e ce fac cu el... il pornesc in medie 1 data pe saptamana, fie pentru a retransmite informatii din trafic unor soferi aflati deja prea departe pentru a se auzi, fie, cel mai frecvent cand este propagare in SSB. Oricum, daca vor incepe sa controleze, ma gandesc serios sa il scot complet si sa inlocuiesc CB-ul cu o decametrica cinstita (si, sper in curand, autorizatie de radioamator). Daca ai autorizatie, nu mai au ce sa-ti faca, nu pot dovedi ca folosesti decametrica in CB (unde tot 4 w ramane limita legala).

Link spre comentariu

Un prieten de-al meu a fost oprit undeva prin tara de pulitia rutiera dotata cu un reflectometru cu Wmetru si ia fost verificata puterea. Avea un pic peste 3W cu motorul pornit asa ca a fost lasat in pace. Mai nou au si pulitistii statii cb pe masini si se mai aude ''liber colegii si la intrare si la iesire, liber, liber'' cand altii la 20km anunta radare in cascada. Dar...conteaza de unde vii si de echipamentul pe care il ai ca sa-i poti auzi.

Link spre comentariu

Un prieten de-al meu a fost oprit undeva prin tara de pulitia rutiera dotata cu un reflectometru cu Wmetru si ia fost verificata puterea. Avea un pic peste 3W cu motorul pornit asa ca a fost lasat in pace. Mai nou au si pulitistii statii cb pe masini si se mai aude ''liber colegii si la intrare si la iesire, liber, liber'' cand altii la 20km anunta radare in cascada. Dar...conteaza de unde vii si de echipamentul pe care il ai ca sa-i poti auzi.

Si au legat cablu lor de la Wmetru la statie? Daca e asa, atunci un amplificator (nu incurajez !!!) merge ascuns pe undeva prin bord. Daca verifica emisia cu un goniometru sau alt masurator de camp, nu vad cum ar mai putea fi pacalit.
Link spre comentariu

Pai foarte simplu, amplificatoarele au un buton on/off care se scoate undeva la bord. Cat timp e pe off, releul emisie/receptie din amplif nu lucreaza, semnalul trecand direct de la statie la antena, deci nu prea ai cum sa-l detectezi...In orice caz, daca veneau la mine cu reflectometrul cred ca ma prapadeam de ras, le ceream intai curba de liniaritate in frecventa a reflectometrului, sa vezi ce ochi ar fi facut! HI!Acuma sincer, nu cred sa stea capu' de creta sa zica prin statie ca e liber, e vorba mai degraba tocmai despre cocalarii de care vorbeam mai sus, dornici "sa moara capra vecinului". Un sofer adevarat nu se bazeaza niciodat pe o singura informatie, peste 5-6 Km, va intreba din nou... asa ca la fazele astea pica doar neunoscatorii HI!

Link spre comentariu

"In orice caz, daca veneau la mine cu reflectometrul cred ca ma prapadeam de ras, le ceream intai curba de liniaritate in frecventa a reflectometrului, sa vezi ce ochi ar fi facut! HI!"..........Daca era prezent si ANCOM -ul , s-ar fi putut sa aiba si ei umor...se manifesta prin proces verbal si chitanta !

Link spre comentariu

Militzia te poate opri pentru "control de rutina" :freaza: <-asta-i militzianul . Apoi consta ce vrea cu colegul lui d ela STS etc.In anii din urma opreau si taximetristii si le verificau seriile de lastatiile mototola si altele, pentru ca se furasera cam multe. Sa nu va fie de mirare, trim in RO si e posibil sa-ti cera si actele de la object. Destul de dubios. Si la drept vorbind ce-ti trebuei mai mult de 4W in antena pentru ca trebuie sa vorbesti cu unul care e la fel,cu mai mult de 4W in antena.BTW: Smurd-ul lucreza pentru treburi importante in sistemul TETRA integrat al MIRA, deci mai greu perturbabil / interceptabil, iar aviatia lucreaza in AM, iar pentru situatii de comunicatii bruiate au proceduri.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

pavy omule...politia poate sa aiba si rachetometru la ei...nu acompetente in domeniu asta!singurii care pot face controale referitoare la puterea statiilor sunt cei de la ancom!

Link spre comentariu

.......In orice caz, daca veneau la mine cu reflectometrul cred ca ma prapadeam de ras, le ceream intai curba de liniaritate in frecventa a reflectometrului, sa vezi ce ochi ar fi facut! HI!.....

Prea tare :ras: :ras: :ras: mult prea tare cerinta de vreme ce unii de la maturatori de strada, o meserie onorabila, au ajuns sa aibe diplome "gata" si culmea, acum fac masuratori, ca directoru de la electrica ce nu stia cati waţi are 1 MW.In Germania de exemplu daca te prinde ca-ai depasit puterea, esti oprit in trafic, se urca nenea militianu si-ti infinge una bucata surubelnita in statie plus o amenda consistenta.Macar aia au sa spunem aparatura calibrata, la noi cum radarele uneori iti pun viteze de avioane in traficul auto, cum coruptia e mare aici, nu are ce cauta militia la controlul statiilor CB, la ce habarnisti avem care astazi nu stiu ce-i ala un watt...auzi la ei, controlul statiilor CB !
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Ziceam ca si in alte tari s-a ajuns la masurarea puterii statiilor, in Franta de exemplu se ajunsese la un moment dat ca oamenii sa-si faca acasa mini-studiouri CB, unii cu puteri de peste 1KW in antena... evident ca a fost nevoie sa vina goniometria sa ii caute... cam la fel va fi si la noi.

Dar ce faceau cu ele, nu erau sanatosi la cap? Pai cu 1kW lucra Ambasada Romaniei din Viet-Nam cu Bucurestiul in zona 28 ... 30MHz :rade: (desigur prin reflexie ionosferica si nu in FM). Ca sa nu mai iau in discutie normele legale, oricum este o tampenie sa bagi 1kW in antena doar ca sa "fortezi" unda directa sa se duca cu 15 ... 20km mai mult, ca asta interesa de fapt. Banda alocata CB este cea mai proasta si nepotrivita pentru comunicatii la distante medii (50 ... 800km) pentru ca intre aceste distante -aproximative- este o zona de tacere unde nu ajunge nici unda directa nici unda reflectata. De fapt intreaga zona 25 - 30MHz are cam aceleasi caracteristici ... O cale pentru imbunatatirea distantelor de lucru in cazul CB este marirea sensibilitatii la receptie cu preamplificatoare si antene cat mai bune, daca tot au inceput controalele si amplifurile pe emisie au devenit o problema.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări