Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Buton pornire


Vizitator valimosor

Postări Recomandate

Vizitator valimosor

Salutare. Doresc sa imi montez pe masina un buton cu ajutorul caruia sa pornesc motorul. Pe scurt secventa pe care am gandit-o eu e urmatoarea:1 - descui masina2 - pun cheia in contact si invart pana la pozitia "Contact" ( in felul asta nu risc ca, oricine ar putea deschide usa, ar putea sa si porneassca motorul)3 - apas butonul de "Start engine" ( Butonul este de tip impuls normal deschis si este adaptat de la jocurile mecanice - acele butoane rotunde - care sunt foarte fiabile si rezistente la abuzuri)4 - montajul asteapta stingerea martorului "bujii incandescente" din bord ( masina este Diesel)5 - se cupleaza demarorul si, in acelasi timp, se decupleaza consumatorii masinii (faruri, casetofon, etc) decupland pozitia "ACC" a contactului (masina mea are 2 fire pentru accesorii - sunt impartite in 2 grupe - casetofon, brichete, etc si faruri, ventilatie, etc)6 - se mentine cuplat demarorul pana cand pe firul de excitatie al alternatorului apare tensiune ( semn ca motorul a pornit)6 - se decupleaza demarorul si se dezactiveaza actionarea butonului ( astfel incat daca, din greseala se apasa din nou butonul cand motorul este pornit sa nu chinuie bendix-ul)7 - motorul se opreste din cheia masiniiEu am gandit un montaj care, in mare parte functioneaza ok, cu mici neajunsuri. Montajul este format din 6 relee si este inspirat tot de aici de pe forum. In modul in care am gandit eu montajul in momentul apasarii butonului se cupla si se automentinea un releu normal deschis pana in momentul cand un releu normal inchis primea tensiune de la excitatia alternatolui si atunci decupla tot circuitul. Teoretic, am crezut ca e ok, pana cand am realizat ca bobina releului normal inchis este consumator pe excitatia alternatorului si atunci alternatorul nu-si mai face treaba cum trebuie.Mentionez ca am montata pe masina o alarma Maat 7500 cu pornire motor care functioneaza perfect si sesizeaza pornirea tot de pe firul de excitatie al alternatorului. M-am uitat in modulul de pornire al alarmei si am vazut ca acel fir de excitatie este legat la un integrat dar schema m-a depasit. M-am gandit si sa ma folosesc de acel modul de pornire: sa dau comanda din buton acelui modul si el sa-si faca treaba asa cum stie dar el este legat printr-un singur fir la alarma si nu stiu exact cum comunica.Cum pot sa-mi satisfac aceasta "nebunie" de a porni masina din buton?Multumesc

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 24
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • lederp

    7

  • criss

    6

  • srdjan

    3

  • MaxSteel

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Poti folosi butonul START numai petru demaror, dar cu o protectie "antiprost", ca nu cumva sa-ti apese careva pe buton atunci cand masina merge.Poti folosi orice buton, oricat de mic sau mare vrei, atata timp cat folosesti un releu de minim 100A pe contacte.Eu cand am avut contactul defect am pus un buton de tanc pe firele de la demaror, dar butonul suporta un curent foarte mare.

Link spre comentariu
Vizitator valimosor

Butonul l-am gasit deja, l-am si montat pe masina. Nu este problema de curenti mari pentru ca instalatia masinii este prevazuta cu un alt releu care comanda actionarea demarorului, deci eu, cu acest buton comand releul care este deja in instalatia masinii.In prima faza asa am montat butonul mai putin protectia "antiprost" dar as vrea sa merg putin mai departe si sa fac acest buton sa functioneze in genul celor montate din fabrica pe masinile mai noi adica: e nevoie doar de o apasare scurta a butonului iar montajul asteapta stingerea bujiilor, da la automat cat e nevoie apoi sta cuminte in banca lui pana cand motorul este oprit din cheie. De fapt, in cazul meu, partea frontala a butonului, adica ceea ce se vede este luata de la un BMW seria 7 si pe el este scris " START STOP ENGINE" dar nu vrea sa ma complic si cu oprirea din buton pentru ca oricum trebuie sa invart cheia din contact pentru a o putea scoate, deci implicit, opresc motorul din cheie.Mersi

Link spre comentariu

eu as sugera sa folosesti un tranzistor polarizat corespunzator pentru a vedea cand e pornit motorul, iar acel tranzistor sa alimenteze din baterie releul pentru demaror. tu vrei sa porneasca masina cand se stinge martorul de la bujii daca apesi pe buton pana e aprins martorul?

Link spre comentariu
Vizitator valimosor

@srdjan : exact! De exemplu: urc in masina pun contactul si imediat apas pe butonul de pornire. Vreau ca montajul sa astepte stingerea martorului si abia dupa aceea sa porneasca motorul. Nu sunt foarte priceput in lucrul cu tranzistorii, integratele ( a se citi "noob" :d cu toate ca nu am 2 maini stangi si ma pricep cat de cat la electrica auto) - se poate sa ma ajuti cu o schema, ceva, in legatura cu montajul cu tranzistor? Cred ca este exact ce-mi trebuie. Cand ajung acasa o sa postez si o poza cu schema gandita de mine, cea cu 6 relee, cea care nu este Ok.Mersi

Link spre comentariu

eu as face in felul urmator:

 

o poarta "si nu cu 3 intrari" care scoate logic "0" daca martorul de incadescente e stins, motorul e oprit, butonul a fost apasat

 

intrarile:

martorul e aprins "1" logic in poarta

motorul e oprit "1" logic in poarta

butonul a fost apasat "1" logic in poarta

 

pentru a sti daca butonul a fost apasat folosesti un bistabil de tip D sa zicem. cand motorul porneste automat se schimba intrarea portii si-nu. pentru asta semnalul trebuie filtrat (condensator), adaptat (op-amp daca e cazul) si folosit un trigger schmitt pentru histereze

 

cand a pornit sau s-a oprit motorul schimbi si valoarea bistabilului sau il resetezi... asta pentru a putea reporni dupa oprire

toata smecheria sta sa potrivesti corespunzator semnalul de pornire al motorului pentru a nu face porniri la "la sfert de cheie" dar nici sa nu tii prea mult alimentat demarorul.

LE: sa termin ideea... cand poarta si-nu e pe zero un tranzistor PNP alimenteaza releul de la demaror.

PS: nu gasesti semnal mai bun la turometru?

Link spre comentariu

Nu uita de senzor pentru schimbatorul de viteze, sa iti porneasca motorul numai cand este scoasa din viteza. Altfel risti sa se opreasca masina in primul obstacol intalnit. Nu ar fi rau sa conditionezi pornirea si de frana de mana.

Link spre comentariu
Vizitator valimosor

@gaby: Nu se pune problema de pornire in viteza pentru ca butonul va functiona numai dupa ce contactul va fi pus si implicit eu voi fi pe scaunul soferului - este cam aceasi chestie ca si cum as porni din cheie .. doar ca este un "pitic" de-al meu sa pornesc din buton ;)@srdjan: cred ca ne complicam prea mult ... nu exista un montaj mai simplu care atunci cand sesizeaza tensiune pe un fir sa comande un releu? Asta este problema de care m-am lovit eu: nu pot lega bobina unui releu la firul de excitatie al alternatorului pentru ca atunci alternatorul nu mai incarca cum trebuie, trebuie sa fac un circuit care sa sesizeze atunci cand apare tensiune pe firul de excitatie al alternatorului, care circuit, la randul lui sa comande releul.Am atasat o schita. In figura 1 este schita asa cum am incercat-o pe masina iar in figura 2, marcat cu sageata rosie este ceea ce am nevoie: un circuit care doar sa sesizeze aparitia tensiunii dar sa nu consume curent, iar la aparitia tensiunii sa comande releul.Mersi.

Link spre comentariu

pai asta am mai spus... acolo ar trebui un tranzistor cu baza la excitatie (prin rezistenta calculata sa saturezi tranzistorul) si cu colectorul la baterie prin bornele de alimentare a releului (normal inchis) si emitorul la masa. eu incercam sa ofer o solutie sa protejezi demarorul in cazul in care motorul e pornit si in acelasi timp sa "tina minte" si daca ai apasat butonul inainte sa se stinga martorul de la incandescente. problema e ca releul demarorului e normal deschis... deci iti trebuie acel releu normal inchis intermediar care sa comute releul demarorului. si ti-ar mai trebui pevazut si un comutator zic eu care sa iti permita pornirea de la cheie sau pornirea de la buton asta pentru intamplari nefericite daca ti se strica montajul sa poti porni usor fara alte modificari.cat despre cat de complicat e montajul care l-am prezentat nu mi se pare mare lucru. o poarta logica, un bistabil si un trigger schmitt. astea incap pe o placuta de 50/50mm. important e sa folosesti componente care lucreaza de la -40 grade Celsius...nu de la 0 cum sunt majoritateamontajul cu bistabil practic pornea motorul la un impuls al butonului pe cand la tine trebuie sa tii butonul suficient pana porneste motorul

Link spre comentariu

inseriezi un tranzistor npn cu bobina releului sau un optocuplor(acuma depinde cat mananca bobina releului) si ai rezovat problema tensiuni de excitatie.[attachment=2]diopro.gif[/attachment][attachment=1]out_relay_led.gif[/attachment]pt 12V R2=1kAjustezi dupa necesitati valorile(exemplul este dat pt alimentare cu 5V)[attachment=0]optocoupler-relay.jpg[/attachment]

Link spre comentariu
  • 3 ani mai târziu...

salutare! de vreo 3 saptamani tot studiez minunea asta cu buton pentru pornirea motorului si ma bate gandul sa incep sa montez si eu butonulideea este in felul urmator: cheia masinii pe care se afla butoanele de la inchidere si cipul vreau sa o montez in alta carcasa unde sa fie butoanele,cipul si lama cu dinti(lama o sa fie ascunsa in interiorul carcasei si va fi folosita doar in caz ca nu se mai deschide masina), dupa care o sa fac la strung un soclu pe care sa montez cititorul cipului un intrerupator care sa fie actionat atunci cand introduc cheia plus un magnet in capatul cheii si unul la soclu astfel incat cheia sa nu cada afara. Pe langa astea o sa scot si blocajul volanului.intrerupatorul din soclu o sa actioneze asupra primei pozitii a contactului(radio-cd)si va inchide circuitul celor 2 pozitii ramase si anume contact si demarator astfel incat daca nu se introduce cheie botonul de start engine va fi actionat degeabaIntrebarea mea este, masina fiind pe benzina si neavand nevoie sa fie pus contactul un timp mai indelungat ca la diesel pot lega la buton si contactul si demaratorul care sa fie actionate cand il apas?Cam asta as vrea sa fac dar nu am gasit nici o schema nimic si nu stiu cum ar trebui sa leg firele la butonul de pornire, ma gandesc ca trebuie sa folosesc un releu pentru contact si unul pentru demarator, releu 100A si fire groase cu papuc si o izolatie corespunzatoare. Sugestii, scheme electriece si eventual valorile la componente plus alte chestii de care ar trebuii sa tin cont si nu am mentionat aici ar fi de mare ajutor, motorul este de 1,9cmc pe benzinaMultumesc!

Link spre comentariu

te complici cam mult! magnetul pot sa-l uiti, chipul in sine este un ansamblu pasiv si la alimentarea bobinei (cititorului) devine activ si incepe transmisia de date. tu ai nevoie de 2 poziti de contact si una pt demarou.1. contact 'cheia in contact' actioneaza cdplayerul, geamurile electrice(cand dai la demarou acesta se intrerupe) .2. contactul propriu zis, ce actioneaza restul echipamentelor si permite sa dai la contact(cand dai la demarou ramane activ).3. demaroul iti recomand cu caldura sa uiti de inlocuirea chei, un buton de demarou da se mai poate, dar restul iti va aduce probleme de fiabilitate si mai ales ca nu te pricepi la electronica vei 'plange' langa masina cand nu-ti va porni.oricum depinde de ce masina deti si de immobilizerul care-l are.

Link spre comentariu

multumesc de sfat! ideea in sine va fi realizata de aceea am cerut eventual o schema cevasaptamana viitoare o sa incep sa le confectionez o sa revin cu detalii pe parcurs, iar pe partea de electronica ma pricep atat doar ca nu am gasit nici o schema care sa mi se para oktoata chestia asta se va monta pe firele de la contact, contactul va ramane functional atat ca o sa scot blocajul din el si o sa ii pun un capac pentru a nu mai fi vizibil, iar cheia(lama) va exista si ea in interiorul cartelei si o voi folosii doar in cazul in care nu mai functioneaza ceva

Link spre comentariu

2 bobine(pe post de cititor) nu vei putea folosi. adica sa pastrezi vechiul contact functional si sa mai ai altul. aici nu m-am referit partea electrica de pus contactul(relee...etc) ci immobilizerul iti va da bataie de cap. mai degraba fa rost de un contact/cheie de mercedes din ani 9x. nu prin apasare(passat 6) puneai contactul sau pornesti masina ci prin rasucire ca si o cheie clasica doar ca nu ai lamela ci totul electric se petrece. asa ceva:post-8589-139829685428_thumb.jpgla partea electrica nu iti trebuie nici o schema. ai nevoie de 3 trepte pt a pune contactul. (2 pot fi:prima= pus cheia inauntru si a doua apesi cheia pt a da la demarou(aici vei avea nevoie de ceva arcuit sa iti scoata scheia in momentul ce a eliberat cheia) ambele le poti realiza cu contact mecanic ce-l vei inseria cu cate un releu .... inca o treapta ai nevoie sa gasesti. ... pt a treia treapta poti folosi alarma/inchiderea masini, in momentul ce masina este deschisa acesta este activ (daca iti este activa sistemul de siguranta a inchiderii usilor dupa punerea contectului sau la depasirea vitezei x, trebuie sa-l dezactivezi).oricum pt a perfectiona trebuie sa mai sapi...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări