mecaboy Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Multumesc frumos.Dupa ce voi realiza partea de filtre,voi printa frumos ceea ce ati spus si voi incerca sa dau de un profesor care sa aiba timp si sa doreasca sa ma ajute.Voi cauta miezurile pentru bobina iar mai apoi ma voi apuca de filtreMultumesc Link spre comentariu
nea_bobina Postat Septembrie 9, 2010 Autor Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Voi cauta miezurile pentru bobina iar mai apoi ma voi apuca de filtreBuna seara!Daca tot am discutat atata despre FTB-ul tau, m-am gandit sa te incurajez. In concluzie, am pus mana pe sarma de bobinat, pe carcase si miezuri, si am executat intocmai filtrul pe care ti l-am simulat aseara. Pozele atasate vorbesc de la sine si demonstreaza inca o data utilitatea unei simulari bine realizate. Caracteristica rezultata practic este foarte apropiata de cea din simulare. Prima poza arata filtrul asamblat sub forma de test, asa cum l-am insailat in seara asta. Am folosit o bucata de placa de circuit imprimat ramasa din niste resturi pe care fiica-mea s-a jucat cu letconul, he he. Intentionat am utilizat ceva nepretentios, hi. Am comentat pe aceasta poza valorile pieselor. Condensatorul de cuplaj C2 din simulare (27pF) l-am compus mai intai din 22pF + 3.9pF. Am observat ca banda de trecere e prea ingusta si am pus 22pF + 4.7pF. Nici asa nu mi-a placut, asa ca am pus in final combinatia 22pF + 6.8pF, care a condus la rezultatul asteptat. Daca socotim (fara a fi masurat condensatoarele exact), 22+6.8 = 28.8pF. Cred ca realizezi ca o diferenta de 1.8pF fata de ceea ce am simulat, mai ales la 3MHz... sa fie primita . Hi. A doua poza arata caracteristica filtrului dupa reglajul final. Am notat pe poza setarile osciloscopului si ale generatorului de vobulare. Pe ecran se vede toata forma de unda, intrucat nu am folosit detector de anvelopa pentru a o vizualiza doar pe aceasta. Pentru acuratetea reglajului, am preferat aceasta varianta. Priveste conturul de sus al imaginii, pentru a "vedea" anvelopa, respectiv caracteristica filtrului asa cum ai vazut-o in simularile anterioare. Daca privesti atent, vei remarca in aceasta poza atenuarea in banda de trecere, adica exact de ceea ce am vorbit in postarile anterioare (adica faptul ca spre mijlocul benzii, semnalul este atenuat fata de capete). Atenuarea este apropiata de cea rezultata din simulare si nu depaseste cei 3dB prognozati (ba chiar cred ca e mai mica, n-am socotit la fix).Ultimele doua poze iti arata filtrul in postura dereglata. L-am dereglat intentionat ca sa-ti poti face o idee... si cel mai frumos ar fi fost un film realizat in timpul reglajelor, dar cred ca deja este suficient de sugestiv ceea ce am prezentat. Si in final, datele bobinelor. Carcasele si miezurile sunt din TV Sport zona de sunet, diametrul extern de 6mm. Am bobinat 29.5 spire cu sarma din CuEm 0.22mm. Inductanta rezultata fara miez a fost de 3.2uH. Introducand miezul, am obtinut maximum 9.2uH. Cu cateva ture mai inapoi, am ajuns la 7.5uH. In cazul tau, daca vei folosi sarma de 0.35mm, va trebui sa bobinezi 38 spire. Nu uita sa introduci cate un fir de elastic in carcasa, inainte de infiletarea miezului, ptr. a-l impiedica sa vibreze sau se miste din acordul realizat. ATENTIE! Reglajul corect se face folosind metoda descrisa in articolul "A412: Realizarea filtrelor trece-banda", sau utilizand, asa cum am facut eu, voblerul. Daca vei trage pe maxim de semnal, vei obtine pentru inceput ceva, dar nu vei avea caracteristica necesara. Desigur, pentru o prima pornire a montajului, e suficient si-asa, ca sa-ti poti face o idee ca n-ai muncit degeaba, hi.Vezi ca pentru sincrodine ai nevoie de o antena destul de degajata. Nu te gandi ca vei scoate 1uV din jucaria asta cu NE612. E doar ceva mai bun decat un receptor comercial de radiodifuziune, hi.Sper ca datele prezentate te vor fi imboldit sa mergi mai departe si sa intelegi ca proiectul pe care l-ai abordat va trebui sa-ti ofere satisfactie in final. Bafta si sa-mi dai controale bune dupa ce-ti termini receptorul ! Hi.Cu stima, Nea Bobina Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Buna seara.Ce sa zic...devin gelos ca nu dispun de materiale chiar acum ,glumesc.De duminica incolo am sa ma apuc sa scot de pe placile, vechi mult cautatele (pentru mine) condensatoare ceramice,la capitolul ceramicilor si a bobinelor stau prost .Proiectul de fata ma facut sa inteleg inca o data importanta sculelor si a aparaturii de test, asa ca la urmatoarea comanda voi avea grija sa pun in cos si un LCD,se pare ca am neaparat nevoie de un LC metru si un frecventiometru la vremea lui.Dupa cum ati spus si dumneavoastra...chiar daca nu este un aparat perfect calibrat,tot isi face treaba decat nimic.Oricum...prioritatea nr 1 este acest montaj,daca ma apuc d emai multe...risc sa nu termin nici unul sau ca citez un mare actor "Usor,sitematic admiteream bem apa din dunare!".Cred ca acel admiteream nu este tocmai corect scris Link spre comentariu
hpavictor Postat Septembrie 10, 2010 Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Mai sunt destule idei......oricum este foarte reusita si schema aleasa de mecaboy !73! Link spre comentariu
nea_bobina Postat Septembrie 10, 2010 Autor Partajează Postat Septembrie 10, 2010 De duminica incolo am sa ma apuc sa scot de pe placile, vechi mult cautatele (pentru mine) condensatoare ceramice,la capitolul ceramicilor si a bobinelor stau prost. Buna dimineata! Nu te supara ca intreb, dar in Timisoara nu exista magazine de componente electronice? De ce te chinuiesti sa scoti din placi, cand ai putea cumpara la preturi mai mult decat acceptabile? Condensatorii ceramici pe care i-am folosit eu costa 0.02 RON bucata. NE612 costa 10 lei, restul e umplutura. Folosind ceramici in loc de trimeri, asa cum am facut eu, scutesti o investitie. Proiectul de fata ma facut sa inteleg inca o data importanta sculelor si a aparaturii de test, asa ca la urmatoarea comanda voi avea grija sa pun in cos si un LCD,se pare ca am neaparat nevoie de un LC metru si un frecventiometru la vremea lui.Un frecventmetru probabil ca te-ar ajuta mai mult ptr. inceput. LC-metrul e foarte util, dar ptr. proiectul asta, daca vei cumpara condensatoarele de noi, te asigur ca nu vei avea nevoie de un astfel de aparat de masura. In loc de frecventmetru, poti folosi un jaf de receptor chinezesc cu PLL si afisaj, ptr. a-ti asculta semnalul oscilatorului local. Asa ceva poti si imprumuta, daca nu ai prin gradina ta. Hi. Iar FTB-urile... le poti regla pentru inceput si dupa ureche. Eu ti-am descris procedura corecta, dar ca sa vezi ca merge rasnitza aia de receiver, apuca-te si realizeaza FTB-urile doar ptr. 80m, baga-i carbuni si da-i bice! Tragi FTB-ul pe maxim in mijlocul benzii, asa cum a zis si francezul. Apoi, le faci si pe celelalte. Dupa pornire si reglaj la ochiometrie si ureche, te poti apuca si de fineturi, de fite cu reglaje mai adevarate, etc.Bobina oscilatorului o poti face foarte bine, dupa cum ti-am zis, tot pe carcasa de 6mm. Daca ai carcasele cu miez, tot proiectul insailat chiar si pe o placa de test, ar trebui sa-l termini pana sambata seara, cand deja ar trebui sa auzi in conditii rezonabile traficul din banda de 80m ! Trebuie sa intelegi ca proiectul asta reprezinta doar un inceput pentru tine si nu trebuie sa te chinuiesti sa-l executi la milimetru. In afara de asta, inteleg ca te roade sa-l auzi cat mai repede cum "canta". Tinand cont de acestea, apuca-te si fa-l ptr. 80m, bucura-te putin de ceea ce vei auzi cu el reglat chiar si dupa ureche, apoi definitiveaza lucrarea, ptr. a castiga experienta. Daca o sa stai pana duminica sa cauti sa extragi piese din placi, s-o intinzi asa a la long, nu-l termini pana luni. Ar fi pacat. Hi. Oricum...prioritatea nr 1 este acest montaj,daca ma apuc d emai multe...risc sa nu termin nici unul Aici ai dreptate, asa e. Si sincer, nu cred ca trebuie sa astepti pana duminica! Poate doar daca ai altceva mai important sau mai ... placut (hi) de facut. In acest caz, sarmele mai pot astepta... !Bafta si week-end placut! Tine-ne la curent! Cu stima, Nea Bobina Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 10, 2010 Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Sunt niste bisnitari aia din Timisoara,un ceramic il poti lua si de la un leu in sus.Deobicei piesele mi le procur de la magazine online.Imi pare rau sa va dezmagesc dar nu am cum sa termin pana duminica proiectul deoarece nu am toate componentele si...nu am vrut sa aduc in discutie acest fapt dar... in acest moment nu am nici cela mai mici fonduri,a trebuit sa fac niste drumuri (sambata iara plec) ce mi-au mancat toti banutii.Luni montez o alarma pe masina unei prietene,scot de acolo un 50 lei si fac comanda la piesele de care am nevoie.Imi cer scuze Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 10, 2010 Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Am reusit sa recuperez niste bobine,probabil a fost un modul dintr-un TV.Sunt putin in ceata in privinta calculului bobinei deoarece ferita are diametru de 3mm iar carcasa de 6mm.Am reusit sa recuperez mai multa sarma de 0.1,ceea ce am eu de 0.3 nu este de ajuns pentru toate bobinele. O zi buna Link spre comentariu
nea_bobina Postat Septembrie 10, 2010 Autor Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Sunt niste bisnitari aia din Timisoara,un ceramic il poti lua si de la un leu in sus.Deobicei piesele mi le procur de la magazine online.Salut!Inteleg. Regret ca aveti asemenea indivizi. La noi in Bucuresti, cele mai cunoscute magazine de piese electronice sunt Conex Electronic, Vitacom, Vector Electronic, Comet Electronics si A.D. Electrocom . Dintre toti, ultimul are preturile cele mai bune din ceea ce am incercat eu. Conex-ul sunt cam de 2x mai scumpi, Vector sunt niste jnapani de la care nu risc sa cumpar decat daca nu am incotro, iar Comet sunt OK si seriosi, dar in general distribuie mai mult la firme iar daca iei ca persoana fizica, te poti astepta la o suma minima pe care trebuie s-o cheltuiesti. Poti comanda de la A.D. Electrocom fara probleme, daca iti convin preturile, dar ai grija sa-i contactezi telefonic si sa ii intrebi inainte daca au pe stoc ceea ce vrei sa comanzi, s-a intamplat sa fie si invers. Hi. Imi pare rau sa va dezmagesc dar nu am cum sa termin pana duminica proiectul deoarece [...]Maestre, nu trebuia sa-ti ceri scuze, ptr. ca nu dezamagesti pe nimeni. Majoritatea avem probleme financiare. Eu ar trebui sa-mi cer scuze, daca am plusat prea tare cu incurajarile, hi. Mi-am amintit cum eram in urma cu vreo 15-20 ani si cat de tare vroiam sa vad in functiune montajele la care visam. Bafta multa la mestereala, sa-ti iasa banutzu', iar cand o sa ai toate resursele stranse la un loc, succes la proiect!Am reusit sa recuperez niste bobine,probabil a fost un modul dintr-un TV.Sunt putin in ceata in privinta calculului bobinei deoarece ferita are diametru de 3mm iar carcasa de 6mm.Am reusit sa recuperez mai multa sarma de 0.1,ceea ce am eu de 0.3 nu este de ajuns pentru toate bobinele. Ferita din interior te intereseaza mai tarziu. Deocamdata, din ceea ce vad, e posibil ca bobinele respective sa fie din FI-ul de 39MHz al televizorului, iar miezurile in acest caz, nu cred ca sunt tocmai potrivite; dar nu trebuie sa capotezi, poti incerca cel putin. Carcasele sunt exact ca cele utilizate de mine. In concluzie, revezi postarea anterioara in care am scris exact numarul de spire. Daca dispui de sarma cu alt diametru, foloseste Pronine Electronics Calculator (site-ul nu merge tot timpul!) ptr. a determina precis numarul de spire necesar unei inductante de 3 pana la 5uH, in functie de diametrul masurat al sarmei. La final, introduci miezul si asta ar trebui sa mai mareasca inductanta pana la valoarea necesara. Pentru utilizarea unei ferite, trebuie sa-i determini inductanta specifica AL. Asta o s-o poti face mai tarziu, cand vei dispune de acel LC-metru. Se bobineaza un numar arbitrar de spire pe miezul testat (de ex., 10 spire), se masoara inductanta rezultata, apoi se aplica formula L = AL * N^2, rezultand ca AL = L / N^2. Deoarece AL se exprima in nh/sp^2, va trebui sa ai grija sa transformi corect inductanta L in nH. La acest capitol, e util sa-ti reamintesc ca 1uH = 1000 nH, hi. De asemenea, poti folosi pentru conversia inductantei un calculator online, daca iti e chiar lene, hi. In cazul in care dispui de multe miezuri de acelasi tip, merita sa faci cateva determinari succesive, folosind un nr. diferit de spire (de ex: 10, 15, 20) si apoi sa faci media aritmetica a rezultatelor, pentru o mai buna apreciere. Spor la toate si un week-end fructuos! Cu stima, Nea Bobina Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 10, 2010 Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Maestre, nu trebuia sa-ti ceri scuze, ptr. ca nu dezamagesti pe nimeni. Majoritatea avem probleme financiare. Eu ar trebui sa-mi cer scuze, daca am plusat prea tare cu incurajarile, hi. Mi-am amintit cum eram in urma cu vreo 15-20 ani si cat de tare vroiam sa vad in functiune montajele la care visam. Bafta multa la mestereala, sa-ti iasa banutzu', iar cand o sa ai toate resursele stranse la un loc, succes la proiect!Stati linistit,nu aveati de unde sa stiti,ma bucur ca ma intelegeti.Voi face calculul pentru sarma de 0.1 si vedem ce iese.Daca totul o sa fie bine,pe saptamana urmatoare voi face comanda la piese. Link spre comentariu
Vizitator vallywally Postat Septembrie 11, 2010 Partajează Postat Septembrie 11, 2010 viewtopic.php?f=29&t=26014&start=0 Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 11, 2010 Partajează Postat Septembrie 11, 2010 Mutumesc vallywally,este bine venit link-ul.Weekend placut tuturor. Link spre comentariu
hpavictor Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 Salutare tuturor, Tinand cont de faptul ca mecaboy a deschis acest thread, tin sa mentionez inca o data un proiect foarte interesant si 100% functional de receptor sincrodina pentru doua benzi (80m si 40m), care a mai fost publicat de userul cirip intr-un alt thread, intitulat "Sincrodina 3.5 si 7 MHz". Il voi construi si eu. Omul stie bine ce spune si puteti vedea si din fotografii acest lucru. E o configuratie atent proiectata si executata, abordabila si de catre incepatorii care au trecut de stadiul receptoarelor pe unde medii, hi. Sa nu ma intelegeti gresit, nu vreau sa-i fac reclama; dar este printre cele mai sanatoase proiecte de receptoare sincrodina din cate am vazut. Cel cu NE612 al frantuzului este atractiv prin simplitate, dar nu se poate compara cu cel realizat de cirip. Ah, si inca un amanunt estetic. Nu eu sunt autorul acestui thread, ci mecaboy, care a dorit sa transfere raspunsul meu, pur si simplu, in deschiderea acestuia. Asadar, moderatorii ar putea schimba ID-ul autorului ... Cu stima, Nea Bobina Imi cer scuze pentru interventia ( partial ) offtopic , dar doresc sa va exprimati parerea si vis-a-vis de schema atasata , merita remarcat si FTB-ul polonezului , si comutarea....... Cu multumiri , Victor Link spre comentariu
mecaboy Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 Nu este nici o problema.Multumesc frumos pentru documentul atasat,il voi studia mai pe indelete.O zi buna Link spre comentariu
nea_bobina Postat Septembrie 12, 2010 Autor Partajează Postat Septembrie 12, 2010 [...] doresc sa va exprimati parerea si vis-a-vis de schema atasata , merita remarcat si FTB-ul polonezului , si comutarea....... Cu multumiri , VictorBuna seara!Pentru a-mi exprima o parere, sincer, cred ca ar trebui sa-l construiesc. Nu am experimentat niciodata cu TBA120 sau TAA661, dar pe forum am vazut ca exista destui colegi care deja au comentat destul despre aceste circuite utilizate in constructia unui receptor sincrodina. Incercati sa cautati dupa string-ul "Sincrodina" si veti gasi vreo 9 pagini. De exemplu, in thread-ul "receptor sincrodina pentru US" exista niste comentarii care v-ar putea fi de folos. Tot ca exemplu, iata ce spune userul nanopico (un radioamator cu foarte multa experienta): Am construit si eu acum 10 ani un receptor cu TAA661 dupa o schema din Tehnium a lui YO3EM, Dinu Zamfirescu. A functionat impecabil. Functiona doar in 80m si la aceasta frecventa vfo-ul era deosebit de stabil. Problema cu el incepe de la frecvente mai mari unde faza introdusa de amplificatorul limitator se apropie de 90 grade si stabilitatea se inrautateste simtitor. Cu oscilator separat trebuie sa functioneze in toata gama de unde scurte. Tot dansul a publicat o serie de articole in defuncta(?) revista RADIO despre demodulatoare cu TAA661. Avantaje: - inca se mai gaseste - se obtine o sensibilitate in jur de 1 uV - un NE6xx nu are performante cu mult mai bune dar costa mai mult Fiind o persoana nostalgica parca l-as recomanda ... :yawinkle: Receptorul mentionat a fost publicat in revista TEHNIUM nr. 9/1993 . Revenind la schema polonezului, la o prima ochiometrie, diferente ar exista (cred) doar in conceptia filtrului trece-banda si probabil in performantele lui TBA120. Restul, e umplutura. Comutarea? Pai ce comutare face? Omul a mers pe ideea de a construi cate un modul cu TBA120 pentru fiecare banda receptionata. Nu stiu exact cum s-o cataloghez: risipa de componente, overkill sau comoditate de a gandi un sistem de comutare electronica. In orice caz, pentru scopul final al montajului, adica un receptor sincrodina de la care nu poti spera prea mult, mi se pare cel putin overkill. Referitor la FTB, pe acesta il consider superior celui realizat de francez, ptr. ca atat intrarea cat si iesirea se fac la priza inductiva, care permite o mai corecta operatiune de adaptare pe ambele directii. Pentru ca un FTB sa aiba cele mai bune sanse de functionare, e de preferat ca impedantele de intrare si de iesire sa fie egale. Reglajul FTB-ului se face intotdeauna cu sarcina cuplata la iesire. Acum... privind schema, observ ca intrarea se face pe pinul 7 al TBA120, si acolo nu stiu ce impedanta se vede. Dar reactanta capacitiva a condensatorului C4=1nF, la f=3.65 MHz, este de 43.6 ohmi, asadar apropiata de cea a unei antene corect executata si adaptata. Tinand cont de acest lucru, cred ca sunt sanse mai mari ca pierderile in cazul acestui FTB, daca este executat si mai ales reglat cu rabdare si atentie, sa fie mai mici decat cele pe care le-am vazut in simularea FTB-ului conceput de francez. Din specificatiile circuitului TBA120S utilizat ca AFI la 5.5MHz, rezulta ca ar avea amplificare >60dB; asta poate reprezenta, desigur, un mare avantaj, tinand cont ca rareori un amator fara scule si rabdare, ar putea regla corect FTB-ul. Si FTB-ul, daca nu e corect reglat (adaptari, reducerea return-loss-ului, etc.), introduce atenuari considerabile. In schimb, n-am avut cand sa ma uit in specurile lui TAA661 sau NE612, ca sa pot face o comparatie macar intuitiva. Oricum, dpdv. al rezistentei la supraincarcare/intermodulatii, mixerele active sunt surclasate de cele cu diode in inel. In schimb, ultimele solicita nivel mare de la VFO pentru a le deschide suficient. In ceea ce ma priveste, evident ca am preferat ultima varianta, desi e mai laborioasa. Din acest motiv, sunt sigur ca sincrodinele de genul celor realizate de cirip sau de sarbul care a fost mentionat cu cateva postari mai sus, vor da rezultate mai bune in trafic. Cu stima, Nea Bobina Link spre comentariu
hpavictor Postat Septembrie 13, 2010 Partajează Postat Septembrie 13, 2010 Chiar daca nu am pretentia ca sunt mare practician sau specialist in ceva anume , cred totusi ca mai sunt solutii care sa imbunatateasca receptia , spre exemplu prin folosirea unui FTB acordat , cu mai multe celule ( minim doua ) care protejaza mixerul de semnale puternice apropiate de semnalul util , si este necesar ca acordul FTB sa fie simultan cu acordul VFO , deci este necesar un variabil cu trei sectiuni , gen Selena , Gerufon , cam ca la o superheterodina clasica . Exista si circuite acordate FTB mai deosebite , ca cel pe care il atasej mai jos , desigur curatat de maruntisuri , se poate redimensiona pentru scopul nostru . In literatura de specialitate se specifica clar ca pentru obtinerea unor performante deosebite , in FTB nu se folosesc cuplajele capacitive deoarece permit , intr-o oarecare masura , trecerea armonicilor superioare , si din acest motiv se recomanda doar cuplajele inductive.....dar care sunt cu mult mai greu de pus la punct , aproape imposibil in regim de amator , din pacate...... poate reusiti sa va faceti ceva timp si pentru a simula un FTB optim pentru sincrodina prezentata de Cirip , cu cuplaj supracritic acordat tip Miller , cred ca ar putea fi gata dupa montarea unei scale electronica ( frecventmetru ) cu LCD , si un reductor cu bile ( 1: 80 sau 100 ) cuplat la axul variabilului , neaparat alimentata la baterii / acumulator ( greu de scos brumul la amplificarea asta ) o antena bucla ( mai putin sensibila la parazitii casnici si industriali ) acordata si bine degajata si gata ! multe DXuri si 73 ! Inca o data imi cer scuze daca am fost offtopic , dar sunt interesat in constructia unei asemenea montaj ..... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum