Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Vreau sa fac din 12V 14V?


Vizitator Gree

Postări Recomandate

Ideea este ca acesta fiind un regulator shunt, el preia surplusul de energie. Adica, pe scurt. trebuie sa mergi cu farurule aprinse chiar si ziua pentru a avea consum. Eu calculul l-am facut folosind informatia din schema precedenta, cu tiristoare, unde era selectat 25A pe tiristor. Consumul pe regulatorul shunt depinde de starea de incarcare a bateriei, consumul pe instalatia electrica si turatia motorului, astfel ca, in realitate consumul este mai mic. Recomand sa folosesti in loc de diode, 2 punti de 25A pe care le legi cu + si - impreuna si la AC legi cele 3 faze de la alternator, asa avand avantajul ca le poti gasi un loc pe sasiu, pentru racire. Radiatorul tranzistorului il poti face pe o bucata de aluminiu pe care o fixezi cu foita de mica + vaselina siliconica, pe sasiu, asa avand avantajul ca foloseste sasiul ca radiator secundar. Becurile sunt pentru preluarea unei parti din energia pe care altfel ar trebui sa o disipe tranzistorul. Aici ramane sa experimentezi la numarul de becuri pentru o functionare optima, si daca tensiunea reglata este prea mare, eliminarea diodei in serie cu zenerul, scazand tensiunea cu 0.7V.O posibilitate de realizare, daca nu dispui de tranzistor de putere, este sa creezi 2 sau mai multe circuite identice pe care le pui in paralel asa putand folosi tranzistoare cu amperaj mai mic (e ca si cum ai pune 3 becuri de 50W in paralel in locul unuia de 150W, de exemplu). Asa e posibil sa folosesti tranzistoare in capsula TO-220 sub care pui o foita de mica sau folie de transfer termic cu vaselina siliconica, folosind sasiul metalic al motocicletei pe post de radiator si putand elimina si becurile serie.Ca sa afli puterea alternatorului tau poti face un mic experiment (trebuie sa ai bateria incarcata pentru ca din ea se va alimenta o perioada aprinderea). Deconectezi alternatorul, il treci printr-o punte, ca in schema de mai jos, si pui pe iesire puntii, in locul suntului, 3 sau 4 becuri auto de 12V, 50W (becul de far auto are 2 filamente la 55W sau 65W asa ca este nevoie de doar 2 becuri avand 4 filamente disponibile). Accelerezi motorul pana la turatia maxima folosibila in mod normal si masori tensiunea pe becuri. Adaugi sau scoti becuri pana cand, la turatie maxima, sa ai 14V pe becuri (masurati cu voltmetru / multimetru). Atunci ai puterea maxima debitata de alternator, aceasta valoare fiind folosita in calcule pentru aflarea amperajului maxim. Sau daca ai un ampermetru de c.c. si la 20-30A si un voltmetru (multimetru) poti folosi schema de mai jos.@tyc: intr-adevar nu cunosc puterea pe care o poate debita un alternator de acest tip la putere maxima dar nu e o problema in a se afla. Eu am propus schema aceasta fiind mai usor de inteles si de realizat si in plus are de unde alege intre mai multe variante. Raspunsul este ca nu am probat-o, doar am gandit-o fara simulare in program, dar functionarea este mult mai intuitiva decat cea cu tiristoare, si mai usor de modificat, chiar daca necesita componente mai rezistente cand vine vorba de disiparea caldurii. Determinarea puterii unui generator se face cu o sarcina calculata pentru tensiunea de lucru a lui si de aceea am specificat becuri de far auto pentru ca sunt singurele de putere mare la care ma pot gandi acum si care se pot gasi usor (de obicei la becurile halogen auto la 12V se arde faza scurta, cea lunga ramanand functionala chiar daca becul se inlocuieste, se gasesc pe la service-uri auto).Scuze pentru postul lung.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 35
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • The Stressmaker

    4

  • Dr.L

    2

Si o arde si pe aia...care ramane din bec.Pe la 3000rpm.La relanti curentul e mic=>aprinde slab sau de loc becurile,dar sigur descarca bateria,iar la 10000 nu pot limita nici tensiunea si explodeaza bateria ,care sub sa.@GreeCu ce incarci bateria?Ca astea cu gel sant pretentioase la incarcare.

Link spre comentariu

Am pus 3 becuri de 220V 60W cate unul pe faza si am masurat la 5000 de ture 77-78V (cu regulatorul deconectat). Nu stiu daca ajuta, curentul nu l-am masurat.Luminile sunt automate (pornesc cand PCU detecteaza 1000 ture de la magnetou si se sting cand nu mai merge motorul), nu am comutator de lumini, deci garantat consuma tot timpul.Faza scurta are 1 bec * 55W, pe spate am 1 bec * 5/21W + ce consuma aprinderea. Pe bord am consum la turometru, dar cred ca e neglijabil.Sasiul e teava peste tot, nu pot fixa radiator pe el decat in locul lui original, dar am gasit un loc langa locul original in care pot monta pe cutia bateriei si am loc sa pun radiator mare (cat de procesor) si e si un loc mai putin inghesuit ca originalul, nu pe sasiu ci pe plasticul exterior al cutiei in care sta bateria, deci trebuie trasa masa, dar sunt releul de semnalizare si inca doua relee aproape montate cu surub pe sasiu pot trage masa de acolo.@tyc: cu un redresor fabricat, vechi de cand eram eu copil, cu litere rusesti pe indicatorul de amperi, o tin 3 ore * 4A = 12Ah. Are o rezistenta cu surub si plimb surubul pana ies 4A. Later edit: nu cred ca am baterie cu gel, pentru ca am vazut-o de vanzare cu 106 lei acum vreun an. Cele cu gel le-am vazut la 500 lei.Later later edit: siguranta generala e de 30A deci consumul maxim ar trebui sa fie mai mic de 30*12 = 360W, deci alternatorul ar trebui sa produca mai putin de 360W.

Link spre comentariu

Bateriile cu gel se incarca cu curent constant si incarcatorul pe care il ai nu e ok pt asa ceva.Incarcarea acumulatorilor cu PB acid se face cu 10% din capacitate=>1,2A,iar v-a avea nevoie de atata timp pana ajunge la 14,40 volti.Toata elecronica de pe motociclete e izolata din punct de vedere electric,comunicarea se face doar prin fire.Releul regulator se incalzeste uneori si la 105C.

Link spre comentariu

@tyc: Ok atunci, trebuie rezistenta echivalenta unui bec, de 7 ohm la 60W si un numar de rezistente proportional cu puterea alternatorului. Am dat exemplul de 3 becuri considerand puterea alternatorului de 250W. Daca puterea este mai mare se pot pune mai multe becuri sau rezistente. Sper sa intelegi reticenta mea de a folosi ceva care sunteaza infasurarile, si de a incerca sa "pompez" acea energie in rezistente, abatandu-ma de la principiile de control clasice. In pdf-ul motocicletei se pare ca bateria este cu lichid clasica daca ma iau dupa mecanismul de completare cu lichid.

@Gree: O posibila varianta de "racire" la sistem este sa folosesti circuitul de racire cu apa al motorului printr-o cutie sau teava pe care sa ai o suprafata neteda. Asa se va raci cu fluxul de apa.

La cum vad eu situatia din pdf, consumul energetic pe instalatia electrica este de aproximativ 100-120W si pot presupune ca alternatorul da de doua ori mai mult deci pana la 250W. Asta ar insemna un shunt care sa "pompeze" 100-150W sau 3 becuri de 12V la 50W (55-65 depinde de tipul becului). Spre exemplu un 2N3055 are max 15A la colector si putere disipata maxima teoretica la capsula TO-3 de 115W (practic in realitate e in jur de 60-80W maximum, in cazul acesta fiind necesare 2 circuite shunt identice la varianta fara becuri sau rezistente).

Aici ar fi un montaj de avertizare la supratensiune care poate, printr-un releu in serie cu led-ul sa deconecteze alternatorul de circuite protejand bateria si avertizand soferul. (Eng) http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... ector.html .

Pana acum am dat cateva idei de pornire. Restul depinde de cum se pot aplica la fata locului.

Link spre comentariu

@The Stressmaker

Pt a realiza o regularizare eficienta ea tensiunii e nevoie de o rezistenta dinamica,care sa limiteze curentul in functie de consum.Infasurarile alternatorului sant gandite sa lucreze la curenti mari si tensiune mica,metoda shuntului paralel este aplicata aici de catre toti fabricantii;poti sa folosesti shunt serie dar e necesara rebobinarea statorului ,aplicand rezistenta de izolatie de 200Vca si atunci nu o sa se mai strapunga .

Faza cu racirea comuna cu a motorului,nu merge deoarece motorul se incalzeste la 90C,iar vara si mai mult.

Noile tranzistoare MOS au Tj de 175C,eu am folosit IRFP360 care s-au supraincalzit,trebuie folosite circuite de comanda speciale pt evitarea perturbatiilor si comanda numai pe o semialternanta-ideea pt un asfel de regulator e simplitatea(oricine l-ar produce).Cu cat mai simplu ,cu atat mai fiabil.

Ma bucura faptul ca si soferii se intereseaza de motociclete,poate pe viitor au sa constientizeze faptul ca pe sosele umbla si motociclete,care la o adica nu apar de nicaieri,ci tot de pe drum(precum alte masini,iar conducatorul motocicletei nu se numaste sofer);in Filipine sant niste motociclisti care au preluat montajele lui Dudzik,la sugestia unui spaniol.Ei le folosesc la motoare de pana in 400cmc ,de aceea trebuie supradimensionate elementele de executie.

 

Mai e si montajul asta http://mastercircuits.blogspot.com/2010 ... r.html,dar trebuie modificata instalatia,deoarece are un consum in repaos de 75mA si descarca bateria.Bateriile negre sant cu gel,de la producator vin uscate si sigilate(umplute cu un gaz inert),iar inainte de prima utilizare se pune electrolit,dozat in 6 flacoane lipite:[attachment=0]Graphic1.jpg[/attachment]

Link spre comentariu

Yuasa YTX12-BSCharging method Standard 1.2A * 5 ~ 10Ah Quick 5A*1hThis is a sealed type 12 volt battery. No liquid level inspection is needed and no refilling water will be needed. [etc - urmeaza warninguri]Asta scrie pe baterie.

Link spre comentariu

Charging method quick se foloseste in caz de nevoie,nu totdeauna(max o dat la 5 incarcari).Sealed type e cu gel,se numeste SLA(Sealed Lead Acid).E bine ca la sfarsitul sezonului(toamna)sa arunci un ochi in baterie si sa pui o picatura in celulele care le vezi uscate,astfel incat toate celulele sa fie umede-apect de sugativa imbibata cu apa);DAR SA NU AI LUCIU DE APA.Complectarea se face numai cu apa demineralizata si e ~3ml.Si SLA necesita incarcare cu curent contant,urmata de incarcare de nivelare.O incarcare corecta se face cu ajutorul UC3906,pana acum cel mai circuit de incarcare(mai sant si altele,dar nu sant asa bune,restul se pot inlocui cu o scc formata din 2 tranzistori sau LM350).[attachment=0]SLA-ChargerMkIIManualV1-3.PDF[/attachment]

Link spre comentariu

Ai nevoie si de punte si de tiristori.Ai nevoie de punte de 40A sau poti folosi 3 monofazice (3x http://alfaservice.ro/index.php?main_pa ... ts_id=6910) legate asa: http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... ifier.html

In sch,fazele generatorului merg la niste diode care formeaza o punte trifazata pe care o poti inlocui cu 3 monofazate,legate corespunzator.Puntile sant min. 25A/200V.

Link spre comentariu

Sasiul e legat la (-),ziceam ca toate aparatele electrice de pe motocicleta sant izolate fata de sasiu,primesc (-) prin fir.Cauta sch electrica de la R1 si leaga-l cum e acolo.NU,nu folosi sasiul pt (-),leaga-l la instalatia originala(unde primeste - prin fir).Cand ai sch cu instalatia de R1,o vreau si eu.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări