Vizitator Gree Postat Septembrie 8, 2010 Partajează Postat Septembrie 8, 2010 Sal, nu prea ma pricep la electronica, asa ca imi cer in avans scuze daca intrebarea o sa fie stupida.Vreau sa fac 12V cc sa fie 14V si device-ul sa aiba dimensiune cat mai mica.Originea problemei este regulatorul de la motocicleta, care s-a ars de doua ori intr-un an si nu vreau sa mai cumpar regulator, pentru ca eu cred ca problema e in alta parte. In regulator intra 3 faze, manualul zice 70 - 100V. Eu cat am masurat, pe la 80-85 a stat masuratoarea si presupun ca in anumite conditii, tensiunile alternative devin prea mari, dar la masuratoare totul e ok. Acuma din regulator ies 12V si as vrea sa ii fac sa fie 14.Nu este foarte deranjanta situatia, bateria merge o saptamana pana se descarca de tot (consuma doar la pornire), dar as vrea sa o dreg cumva.Ma puteti ajuta cu sugestii cum sa rezolv problema? Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 8, 2010 Partajează Postat Septembrie 8, 2010 Relee arse,probabil ca erau chinezesti,iar daca ai numai 12V pe actualul=>o dioda arsa/element regulator.Trebuie inlocuit releul,dar nu vrei sa cumperi altul(in conditiile astea nici eu) faci unul.Nu recomand refolosirea celui existent deoarece e 'cu un picior in groapa' ,te lasa in mijlocul drumului. Ai aici schema unuia simplu http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... Field.html. Intreaba unde ai neclaritati. Regulatorul de motocicleta e de tip shunt ,el preia 80V(-14)xI si ii disipa sub forma de caldura.Daca ai consum 0A, I=Imax;daca consumul e 5A=>I=Imax-Iconsum5 si se incalzeste mai putin regulatorul.Ideea e: oricum consuma curentul ala asa ca de ce sa nu merg cu luminile aprinse,cum zice legea? Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Daca cunosti schema electrica bine si regulatorul scoate efectiv 12V (cat de cat stabilizat la 12V si nu ai masurat tensiunea care intra de pe acumulator), atunci poti sa incerci sa cauti locul unde este contactul de masa al regulatorului. Cauti o dioda de amperajul maxim pe care il poate da generatorul si pui dioda in serie, cu plusul spre regulator, intre masa reala (tabla motocicletei) si masa regulatorului. Asa regulatorul lucreaza la 12V dar se va adauga cu caderea de tensiune pe dioda si vei ajunge undeva la 13.2V. Ca sa ma fac inteles eu am discutat doar pe schema de aici gasita cu gogu http://www.jacksscootershop.com/images/ ... iagram.jpg unde eu as pune dioda pe firul notat cu "G" intre ce intra in regulator si restul montajului. Atentie la faptul ca acel regulator disipa intern puterea in exces si de aceea trebuie sa intervii si la radiatorul regulatorului (izolandu-l de tabla de sub el prin foaie de mica ca la tranzistoarele de putere) care ,de obicei, este legat la masa, adica firul "G". Aceasta depinde de schema motocicletei de care dispui si de tipul regulatorului folosit. Cea mai simpla varianta de regulator shunt este cu o punte redresoare, sau atatea cate faze ai la generator, un tranzistor de putere si un zenner la 12V in serie cu o dioda, sau direct un zenner de 13V, obtinand 14V. Inspira-te din schema de aici http://www.c-realevents.demon.co.uk/chi ... untreg.gif . Puterea si amperajul montajului trebuie sa depaseasca putin puterea generatorului. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Sa reformulez raspunsul dat:Un releu regulator de tensiune trifazic pt motociclete,tip shunt,are tensiunea de iesire de de 13,5V...15V.Daca tensiunea este in afara acestui domeniu,releul e defect.In cazul in care tensiunea e cu 1V mai mica,defectul consta in defectarea unui element regulator(tranzistor,triac,tiristor sau a unei diode (din puntea redresoare integrata ).Aceste relee se numesc rectifier/regulator.Prin folosirea unui regulator defect e posibila si probabila defectarea componentelor legate de el:baterie,generator.@The StressmakerSint relativ putine motocicletele care au sch indicat de tine,in topicul 12-14 vb de un alternator trifazic cu magnet permanent.Tabla motocicletei se numaste sasiu.Se foloseste shunt paralel pe fiecare faza deorece e inaintea puntii redresoare,ala la care faci referire e dupa si omoara puntea redresoare+generatorul,eventual demagnetizeaza magnetul(se incalzeste superficial,punctul Curie).Toate montajele electronice/electromecanice de pe motocicleta sant izolate fata de carcasa. Link spre comentariu
Vizitator Gree Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Am fost pe Maica Domnului sa caut piesele si bineinteles n-am gasit tiristoarele, dar mi-a zis cineva sa caut la unii in pipera, care n-au tiristor ca in schema, dar au diverse de 800V si peste, curent mediu 25A si peste, a ramas pentru maine sa sun sa aflu daca le au in stoc si cat costa. Ce am gasit la ei are alt soclu, mai mare, chiar daca as scobi in regulatorul vechi sa scot totul si sa pun piese noi, cele 3 tiristoare nu incap, deci trebuie si alt radiator. Ma refer la suprafata de lipire pe radiator.Ma gandesc sa iau un regulator de scuter, care costa 20 de lei, ca oricum am luat doua regulatoare bune (scumpe si oem) si s-au ars, asa ca pana nu gasesc de ce s-au ars, nu vreau sa mai investesc bani in reparatia asta. Oricum asa cum e, bateria merge o saptamana de mers 2 ore pe zi (naveta la munca si inapoi). Regulatorul de scuter de 20 de lei insa are doar 4 contacte, iar eu am 5 (3 faze si 2 iesirea). Asta inseamna cumva ca regulatorul cu 4 picioare are prea putine pentru ca de fapt e monofazic?@StressmakerAm schema completa a motoretei. Daca imi spui ce sa caut, caut. N-am priceput care e poanta cu dioda (eu tot ce stiu e ca pe o parte conduce si pe alta nu), dar daca imi spui cum pot sa verific daca functioneaza treaba cu dioda, sambata fac.Tensiunea de 12V e masurata pe baterie si ajunge si la 13 daca ma duc in 6-7000 ture, dar nu pot sa merg cu 7000 de ture doar ca sa incarc bateria, ca arunca lumea cu pietre pe strada dupa mine.Mai am cateva intrebari, poate stupide - eu merg in mod sistematic cu motoreta subturata (are rosu la 11.000 si merg in medie cu 2-3000 de ture). Are a face cu defectul? - daca as avea un scurt intermitent pe circuitul de 12V, ar explica de ce s-au ars regulatoarele? - ralantiul sta mai jos decat in manual (1200-1300 fata de 2000) iar turatia la care se aprinde lumina e 1000 - defectul asta este in legatura cu PCU (pulse control unit - da intarzierea la scanteie), data trecuta s-au ars impreuna, sunt fizic una langa alta, mai e si vreo alta legatura? PCU ia semnal de la magnetou ca sa socoteasca scanteia si sa imi aprinda lumina. - daca alternatorul ar da uneori mai mult decat 70-100V, ar explica defectul?Multumesc anticipat pentru sugestii si ajutor ;) Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 Tiristorele au un curent de comanda proportional cu amperajul K-A.Daca folosesti tiristoare de curent mai mare,nu e de ajuns curentul de comanda si se incalzesc din cauza asta.La acest montaj sant bune tiristoare cu Igt=~40mA ceea ce corespunde unor tiristoare de 25A.In functie de puterea generatorului ,se pot folosi si mai mici...ce putere are generatorul?Regulatorul de scuter nu e potrivit,ai dedus corect,scuterele au generator monofazat.Cross/hard enduro -bifazat.Ale noastre trifazat.Si cu intrebarile:-Subturat e atunci cand 'maraie' motorul,bate lantul,merge in hopuri sau e sub turatia de relanti-nu e posibil;-daca ai avea un scurt,intermitent sau continu,ar bate siguranta respectivului circuit deoarece sigurantele sant calibrate-nu; -pune o bariera termica intre regulator si PCU;unde sant amplasate cele doua?poate fi o problema evacuarea caldurii-la primele modele de Transalp ,regulatorul era pozitionat deasupra tobei si in concluzie se tot ardea-asta a durat pana s-au prins baieti si au tras o gaura in carena care acoperea releul;-100V se obtin la turatie maxima-nu.Dioda se foloseste pt marirea tensiunii de incarcare-posteaza sch diagram a motorului si modelul,poze cu amplasarea regulatorului. Link spre comentariu
Vizitator Gree Postat Septembrie 9, 2010 Partajează Postat Septembrie 9, 2010 am pus pdf-ul pe rapidshare la adresa http://rapidshare.com/files/418122135/4 ... Manual.pdf schema electrica e la pag 207/210 din pdf rectifier si pcu sunt la pag 124/210 am spus prostii, pcu e langa sigurante, rectifier e mult mai jos, ambele pe partea cealalta decat toba pdf-ul contine doar schema electrica, n-am scheme la piesele incapsulate. eu am si chopperul de la ei, cu care n-am avut nicio problema. la asta am avut foarte multe probleme, dar pana acum cam toate le-am identificat ca greseli de reparatie, efecte de accidente, etc. chopperul n-a vazut service, poate de-asta e ok. Later edit: am dat search prin manual dupa 'magneto', n-am gasit info despre cat curent scoate. Singura informatie pe care am gasit-o este ca la 5000 de ture trebuie sa scoata peste 70V pe faza. Am scobit regulatorul stricat data trecuta (asta scoate 8V), dar n-am ajuns decat la partea de sus a pcb-ului, pe care sunt 3 tranzistoare, 3 rezistente (doua de un fel si una altfel) si o dioda, toate smd-uri. Fata cealalta a placii e incastrata in rasina si nu m-am apucat inca sa o cioplesc si nici n-am idee cum sa o desfac fara sa stric ce e inauntru. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 10, 2010 Partajează Postat Septembrie 10, 2010 Nu am rapishare iar softistul e in concediu...pe undeva prin Croatia si poate revine,poate nu(Italia e mai aproape).Daca trimiti pdf in casuta mea de email,o sa-l vad si eu despre ce este vb exact.La module nici nu o sa gasesti sch,ca nu se dau,se fabrica in alta parte decat motocicleta. De golit regulatorul,se eu l-am golit cu freza,e drept ca procedeul e distructiv dar oricum e defect.Daca ai doua regulatoare,unul poti sa-l 'cureti' cu freza(sa-l atentionezi pe frezor ca zboara aschi-cand am frezat a 'ploat' cu smd-euri). Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 11, 2010 Partajează Postat Septembrie 11, 2010 PCU a luat ceva spituri de tensiune si...dus a fost.Nu are nici o legatura cu regulatorul,atat ca sant in acelasi circuit.Daca ai 2 regulatoare,unul poti sa-l folosesti de platforma pt noul regulator(drept carcasa/radiator) si nu mai trebuie sa umbli dupa radiator,sa faci carcasa etansa si sa le combini.Dupa reglajele finale si atasarea tiristoarelor si adiodelor de putere pe radiator,teste,etc.,toarna electronica in rasinaBT152-600 e un tiristor accesibil,poti sa-l folosesti si daca rezultatele nu sant satisfacatoare ,schimba cu al doilea tip.In mod normal,regulatorul se incalzeste la 105C,sa nu te speri daca frige,monteaza-l si fa o proba deparcurs(~20km).Un ventilator(de la o sursa/procesor de calculator) face mult,ataseaza-l pe pe releu,ventilatoarele alea merg la 12V asa ca il alimentezi de pe baterie,dar numai la final...sa nu se arda.De asemenea practica o fanta in carena,in dreptul releului(inspira-te dupa rezolvarile supraincalzirii releelor la Honda Transalp 600). Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 11, 2010 Partajează Postat Septembrie 11, 2010 Poate la service au avut bunavointa sa faca ceva,dar nu s-au priceput si cum sant prost platiti...asta a fost.Regulatorul e problema,poti sa treci la constructia unuia de test;putea redresoare poti sa o cuperi de-a gata/sa folosesti una de masina achizitionata de la talcioc/dezmembrari auto,iar tiristoarele sa le montezi pe un radiator mare recuperat dintr-un calc vechi-asta pana obti o cutie corespunzatoare;in stilul asta reglezi tensinea si optimizezi montajul pt transplant intr-o cutie adevarata.In cadrul montajului au loc fenomene specifice,pe care e greu sa le interpretezi corect,iar simulatoarele o dau in bara.Nici eu nu pot anticipa ce se intimpla acolo,prea multe variabile-Uin,I,T,Uout,si toate defazate.In legatura cu 2/3,se intampla sa creasca tensiunea.De ce?O faza ramane neshuntata. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 http://ro.farnell.com/stmicroelectronic ... Ntt=TYN640 da la Fanica sau de la TME: http://www.tme.eu/ro/katalog/index.phtm ... szukaj%3D+ . Intreaba pe forum,poate stie careva unde se gasesc astea pe la voi. Link spre comentariu
Vizitator Gree Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 Am prins ideea. O sa ma apuc sa fac sapaturi de luni incepand, pentru piese.Am citit pe forumul motoretei ca sunt multi care au avut problema asta, dar n-am gasit doua solutii identice sau o cauza comuna si nici n-am gasit pe vreunul care sa dea vina pe caldura. Majoritatea posturilor cu problema asta sunt din Australia si Noua Zeelanda (e cald), dar pe de alta parte acolo sunt si majoritatea vanzarilor, deci trebuie sa fie si majoritatea defectelor. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 La o asemenea schema m-am referit cand am folosit regulatorul shunt. Principial face acelasi lucru dar nu lucreaza in impulsuri ci lucreaza continuu, fiind mai usor de inteles si modificat, umbland doar la valoarea zenerului. Sa nu uitam ca schema cu tiristoare sunteaza bobinajul astfel ca si aceasta schema face la fel. Dezavantajul acestei scheme este ca lucreaza in regim disipativ de caldura, adica caldura nu se mai disipa in alternator ca la schema cu tiristoare, ci in tranzistorul regulator care trebuie sa reziste la curentul maxim. Am folosit pozele din link-urile postate de mine mai sus si am asamblat o schema. Recomandarea este ca tranzistorul sa fie pus pe un radiator (ventilat de preferinta) si tranzistorul si diodele sa reziste la cu peste 10-20% curentul maxim prin regulator. Un calcul scurt pe schema ar fi ca, la 14V si 25A tranzistorul trebuie sa disipe 350W si trebuie sa cauti un tranzistor care sa reziste la aceasta putere disipata sau sa pui in serie cu tranzistorul, pe colector, o rezistenta de cativa ohmi si de putere corespunzatoare (rezistentele care-mi vin in minte sunt 3-4 becuri de far de 50W puse in paralel). Asa mai reduci incarcarea pe tranzistor in detrimentul unei marje mai mari de reglare. Link spre comentariu
Vizitator Gree Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 Sal Stressmaker, multumesc mult pentru schema, pare mai simplu de facut, dar nu stiu cum pot scapa de cei 350W de caldura.Ventilator nu se poate pune pentru ca motoreta sta afara si ploua pe ea, sare apa de jos din balti, nu cred ca ma descurc sa izolez ventilatorul suficient de bine de apa.Un procesor din cate stiu consuma 50-100W si ii disipa pe radiator, deci mie mi-ar trebui un radiator de 3 ori mai mare?Puntea de diode trebuie si ea racita? Multumesc mult pentru ajutor. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Septembrie 12, 2010 Partajează Postat Septembrie 12, 2010 Ai probat-o?Ca magnetoul genereaza un EMI puternic si calculele facute anterior sant 'anterioare'.Astea asa lucreaza,transforma surplusul de energie in caldura.Intradevar e necesar un radiator,dar pt 450W(cand bateria e full),personal am am pus 3 becuri deodata de 150W/110V si le-a dus la 100V.Probabil ca daca trecea curentul si prin punte,tensiunea era mai mica;punte folosesc una de 45A. Din aceasta cauza se sunteaza fazele,pe semiperioada.Sch propusa merge la generatoarele monofazate.La trifazice ,sa vezi ce reglaje de tensiune poti face(din calcule)-pe bancul de lucru tensiunea reclata e de 14,4V iar pe motor de fap descarca bateria(e sub 12).[attachment=1]Mower.png[/attachment]Mai jos e unul(ala cu tiristoare) care m-a dus ~6km. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum