Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aparat sudura home made


Tarabostes

Postări Recomandate

Sunt pline forumurile de replici de forma "sudeaza de unge...".

Asta asa este :rade: . Dar incepusem sa spun de traful toroidal facut de un nene pe cand lucra la combinat...traful ala avea secundarul pestre primar.Si asta nu ca mi-am dat eu cu presupusul sau mi-a spus el...am vazut cu ochii mei. Secundarul era bobinat cu cablu gros litat si izolat cu pvc sau ceva de genul...si deci era "la vedere"...nu era ascuns sub niste straturi izolatoare cum is trafurile toroidale de la PETRA. Si trafula ala suda cu 3.25 excelent...cum am spus...nenea avea traful ala de foarte mult timp...iar el cam cu asta se ocupa dupa ce nu a mai lucrat la combinat...mai facea un gard, o poarta din fier...mai suda una alta, cu asta isi castiga existenta. Deci va dati seama ca traful isi facea treaba destul de bine.
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 128
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • pusu

    25

  • TESSLA

    24

  • Tarabostes

    16

  • mișa

    5

Top autori în acest subiect

Imagini postate

...Si trafula ala suda cu 3.25 excelent....

Ungea, nu alta, nu-i asa? :rade: Eu te cred, dar ar fi mai interesant sa discutam pe marginea unor caracteristici masurate efectiv.Daca ai posibilitatea sa faci ceva masuratori pe un exemplar de genul, da-mi de stire.Altfel, vorbim discutii si ne pierdem in teorii.Nu vezi ca trebe sa inmultim cu tot felul de coeficienti ca sa ne iasa calculele dupa diverse retete,uitand ca acestea apeleaza pana la urma la formule empirice, deci derivate din practica, practica pe care, culmea, o ignoram cand e vorba sa argumentam cu niste rezultate obtinute efectiv, pe baza de masuratori...
Link spre comentariu

Dimensiunea latimii de 47 mm, indica ceva intre "UI132" si "UI150". Astept deci, sa-mi dai dimensiunile exacte ale ferestrei. Probabil maine dupa masa.

Stima d-lui Ola_nicolas :da . Am masurat cu sublerul dimensiunea ferestrei. Este de 44mm.
Link spre comentariu

...Am masurat cu sublerul dimensiunea ferestrei. Este de 44mm.

Atunci si latimea tolei este tot de 44 si inseamna ca avem de-a face cu un format UI132?!Iata care este situatia, daca iau de buna grosimea pachetului de tole de 47 mm:- Aria sectiunii miezului este de 4,4x4,7=20,68 cmp;- Solicitarea de putere, la care poate rezista miezul, este undeva intre 1465 si 1470 VA. Programul meu de calcul indica 1467,7 VA;- Faptul ca pe eticheta scie 1000 VA, inseamna ca producatorul Cehoslovac, a subdimensionat transformatorul - probabil in scopul de a-l face apt la o functionare continua;- Tot din eticheta am retinut un sir de tensiuni secundare, intre 140 si 220 V, ceea ce insemna in final ca raportul de transformare este de 1:1 - toate celelalte fiind probabil prize intermediare pentru diverse utilizari;- Probabil ca subdimensionand transformatorul, s-a ales un domeniu de temperatura Δθ care depaseste cele 50 ºC admise pentru functionarea continua. Din datele rulate pe programul meu de calcul rezulta ca aceasta diferenta de temperatura se apropie de 57 ºC. Cei 1000 VA inscriptionati pe eticheta, corespund deci tensiunii de 220 V in secundar si avand in vedere ca secundarul este bobinat cu o singura tipo-dimensiune de conductor, aceasta putere este sustenabila la un curent de 4,55A (cat scrie si pe eticheta);- Primarul este bobinat probabil cu un conductor de 1,6, iar secundarul cu unul de 1,9 mm;- Indicele de eficienta al utilizarii ferestrei este de aproximativ 0,986, adica intre cele doua bobine, mai exista un spatiu de aproximativ 3,6 mm - in conditiile in care, asa dupa cum se vede, nu exista izolatii intre straturi, intre infasurari si nici izolatie finala a celor doua bobine, iar carcasa este executata din textolit de 1,5...2 mm.Este ceea ce se cheama, un transformator construit la limita.
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

eu am cunstruit prin anii 90 mai multe tr sudura functionau acceptabil miezul avea s 40 cm2 nr spire 50/s iar tensiunea din sec 42 45 50 vsectiunea conductorului dinprimar 2,2mm2 si in secundar 18 20 mm2ce gaseam unele mai supravetuesc si acum sunt de acord co partea teoretica exposa de colegi dar daca omul are materiale si timp va avea satisfactia ca din nimic a facut ceva succes

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

Salutare colegi forumisti."Dupa lupte seculare" am reusit sa finalizez aparatul de sudura,insa cu o mica problema si anume ca in secundar mai am nevoie de sarma deoarece nu am tensiunea de 50V.Atasez si poze cu "mastodontul" ca greu mai e :rade:

post-14952-139829516063_thumb.jpg

post-14952-139829516071_thumb.jpg

Link spre comentariu

..."Dupa lupte seculare" am reusit sa finalizez aparatul de sudura...

Citat aplicabil:

...Eu te cred, dar ar fi mai interesant sa discutam pe marginea unor caracteristici masurate efectiv... Altfel, vorbim discutii...

Link spre comentariu

Deci:am bobinat in primar 240 spire CuEm de 2,5 (conductor ramas de la schimbarea instalatiei mele de la casa) si in secundar am avut 30 ml conductor litat de 6mm.Prima data am bobinat secundarul cu sarma intr-un fir.Am masurat tensiunea si aveam 52-54 V.Dupa incercarea de a suda cu electrod de 2,5 mi se incalzea secundarul.Cred ca nu-mi asigura curentul acea sarma de 6mm.Am bobinat apoi secundarul cu 2 sarme o data(am dublat sectiunea conductorului),dar acum nu-mi mai asigura tensiunea,deoarece am 27V.La fel am facut o proba de sudura si nu prea merge ca se cam lipeste electrodul.Am ajuns la concluzia ca mai trebuiesc bobinate inca 30 ml de conductor de 6 tot in doua.Cam asta e despre acest trafo de sudura.Dimensiunile torului sunt:25cm lungime,5cm grosime si 15cm diam interior.Multa stima.

Link spre comentariu

Problema este, ca nu prea ai folosit sfaturile de pe topicul pe care l-ai deschis. Undeva utilizatorul @pusu ti-a spus, ca in cazul miezurilor toroidale, nu se bobineaza distribuit pe intreaga circumferinta a torului, ci se fac doua bobinaje concentrate. Primarul se poate face bobinat strans pe miez pe o zona concentrata, iar secundarul tot concentrat, dar bobinat astfel incat sa poata fi deplasat. Altfel nu se poate asigura caracteristica cazatoare in secundar, unde de la 52...56 V trebuie sa se ajunga in sarcina la circa 24...28 V. Astept sa descrii rezultatele practice, adica sa pui niste imagini cu doua, trei cordoane de sudura facute cu instalatia, sau eventual un filmulet pe Youtube. Astept de asemenea sa masori si sa comunici ce curent ai in primar in timpul procesului de sudura, deoarece acest bobinaj strans pe care l-ai facut iti va "topi" efectiv instalatia.

Link spre comentariu

Raciuletea, nu pricep de ce ai renuntat la primul miez. Aveai 25X5, dar ma tem ca cei 5 cm i-ai masurat cu fereastra cutot. E vorba de fereastra, crestatura in care era bobina pentru motor. Trebuia sa tai cu dalta toate crestaturile, astfel incat torul sa fie "lins" si la interior, si apoi faci sectiunea. Banuiesc ca din cei 5 cm, ti-au ramas doar 3. Asa ai fi avut 75 de cm patrati la sectiune.Cum ai bobinat primarul cu sarma de 2,5 Cu Em, ramasa de la casa? Asa sarma ai pus pe instalatie, emailata? De ce nu ai folosit aceeasi sarma si pentru secundar, curatata de vinilin, puse 4-5 fire paralel si rasucite cu bormasina, apoi izolate cu o parte din cearsaful din noapte anuntii? Dintr-un cearsaf faci fasii cu latimea de 30 mm, cu care izolezi conductorul rasucit, dupa care il impregnezi cu lac sau orice vopsea, la bobinare. E bine sa faci mediane in primar, incepand de la vre-o 180-200V, pana peste 260V, din 15 in 15V. Cat priveste partea in care asezi bobinele, eu am un tor care tinea calda baia de staniu la un cuptor, de constructie Canadiana (parca), si primarul este pe toata circumferinta, peste care era dat secundarul de aprox.10spire, din conductor litat de peste 25mm in diametru, care ocupa toata circumferinta interioara.Am pus inca 100 de spire in continuarea primarului si secundarul meu, regulator cu triac si diac in primar,droser, punte si condensatori in secundar, si sudez ca cu un invertor, cu orice electrod; inox ,aluminiu, superbaz,supertit de 1,6. De vrei amanunte, iti stau la dispozitie.

Link spre comentariu

Domnule nelute8,am renuntat la primul tor deoarece am crezut initial ca provine de la un motor de 5,5kw,insa era de la unul de 3kw si nu aveam fereastra.Asa ca am facut rost de unul de la un motor de 10kw caci altul mai mic nu am gasit.Sarma din primar este de 2,5 din comert nu emailata cum s-a crezut initial.Eu nu vreau sa sudez decat cu 2,5 si sa nu se incalzeasca aparatul.Simplu si eficient. Domnule ola_nicolas dumneavoastra imi sugerati sa realizez infasurarile asa?

post-14952-139829517336_thumb.jpg

Link spre comentariu

Eu am acasa un aparat de sudura facut dar cumparat din targ acum mai bine de 20 ani.E cu 2 coloane, primarul si secundarul impartit pe cele 2 coloane, dar atat primarul cat si secundarul sunt bobinate pe intreaga lungime a coloanelor, secundarul fiind deasupra primarului.Aparatul merge insa foarte bine, becurile nu se sting in casa cand sudeaza iar caracteristica cazatoare e satisfacuta cu brio.Asta sa sa infirm totusi afirmatia ca e total gresit sa folosesti un bobinaj mai strans.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări