Vizitator ViorelX Postat Septembrie 2, 2010 Partajează Postat Septembrie 2, 2010 De multa vreme imi doream un strung si o masina de frezat. Tocmai le-am cumparat acum cateva zile de la Hornbach: un strung Einhell BT-ML 300 cu 1800 lei si o masina de frezat Proxxon MF70 cu cca 1150lei (preturi care au fost valabile pana la 1 sept 2010). Strungul este nemtesc, dar facut de chinezi si multa vreme m-am tot gandit daca merita sa-l cumpar. In prospect scrie ca se preteaza la lucrari gospodaresti si nu la lucrari de serie in intreprinderi mici. Asta ma descurajeaza, fiindca imi sugereaza ca n-ar fi destul de precis sau ca se uzeaza repede. Bine ar fi sa nu fie chiar asa. Eu vreau sa fac in principal piese mici, pt modelism. In general voi face unicate pt probe, dar apoi voi dori sa trec si la productie in serie mica. Inainte sa-l cumpar am cautat eu pe internet si alte strunguri mai ieftine si mai bune, eventual la mana a doua. N-am gasit si am ajuns la concluzia ca acest strung de la Hornbach este singura solutie la banii astia. Abia acum, dupa ce l-am cumparat am gasit pe internet niste alternative, nu neaparat mai bune: 1 http://www.dmitaliasrl.com/RO/scheda_pr ... _AT125.php - la 500 euro un strung si o freza combinate, dar cam mici 2 http://www.proma.aaz.ro/detalii/148245/ ... NI-SM-300E - este un strung absolut similar cu cel pe care l-am cumparat, fabricat probabil in Cehia. In prospectul lui scrie ca se preteaza si la productie in serie mica. De ce n-ar fi la fel si al meu? Pana una alta nici macar nu mi-am curatat strungul de vaselina de depozitare. Nici nu stiu cum sa-l curat. Am cumparat si setul de cutite aferent, cu 209lei, dar acum ma gandesc ca mai bine imi fac suporti de cutit cu pastile care se gasesc la targ. Idee n-am daca cutitele cumparate ma vor tine mult sau nu. Mai trebuie sa procur mandrina cu coada conica MK2 si burghiu de centrare. Abia astept ziua de sambata sa le caut la targ. Cine mai detine acest strung? As dori sa impartaseasca aici experientele avute cu acest strung. In cautarile mele pe internet n-am gasit mai nimic despre el, doar pe site-urile germane cate ceva nesemnificativ. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 2, 2010 Partajează Postat Septembrie 2, 2010 Nu cunosc modelul tau de strung dar pot sa-ti spun urmatorul lucru: Am citit pe net, nu am link-ul, ca s-au facut studii si s-a constatat ca un amator foloseste o scula in medie doar 10 ore de-a lungul intregii vieti de functionare. Asa ca sculele pentru hobby sunt proiectate sa functioneze in parametri cam 10 ore si atat. Din cauza asta este asa mare diferenta intre sculele profesionale si cele de amator. ...De ce n-ar fi la fel si al meu?...Daca scrie ca nu tine la produse de serie atunci nu tine.Nu conteaza ca arata la fel pe dinafara, conteaza si cum a fost construit si din ce materiale. Sper sa te tina suficient cat sa iti faci treaba cu el. Ca la orice scula, daca o folosesti cu grija ii sporesti considerabil viata. Link spre comentariu
Dan57 Postat Septembrie 3, 2010 Partajează Postat Septembrie 3, 2010 Tocmai le-am cumparat acum cateva zile de la Hornbach: un strung Einhell BT-ML 300 cu 1800 lei si o masina de frezat Proxxon MF70 cu cca 1150lei (preturi care au fost valabile pana la 1 sept 2010).2 http://www.proma.aaz.ro/detalii/148245/ ... NI-SM-300E - este un strung absolut similar cu cel pe care l-am cumparat, fabricat probabil in Cehia. In prospectul lui scrie ca se preteaza si la productie in serie mica. De ce n-ar fi la fel si al meu?Cine mai detine acest strung? As dori sa impartaseasca aici experientele avute cu acest strung. In cautarile mele pe internet n-am gasit mai nimic despre el, doar pe site-urile germane cate ceva nesemnificativ. Felicitari, ai intrat in "clubul" strungarilor amatori. Am ceva asemanator cu putin mai mare si functioneaza de cativa ani buni (strungul). Varianta ceha este tot o chinezarie, de altfel acesta varianta de strungulet se vinde si in America cu mare succes dar cu alta denumire. Cu pastilele pentru cutite sunt ceva probleme pentru ca trebuie sa-ti faci singur suportii dar cu ceva ambitie se poate, asta pentru varianta din targ caci se gasesc si la ceva magazine de specialitate dar sunt foarte scumpe. Despre freza nu pot sa-ti spun mai nimic pentru ca am o varianta Proxxon ceva mai mare (BFB2000+KT150+BFW40E), asa ca te asteptam pe tine cu ceva realizari. Probabil pe viitor vom mai discuta despre "aventura" in domeniul strungariei, succes si spor la treaba. Link spre comentariu
Vizitator ViorelX Postat Septembrie 3, 2010 Partajează Postat Septembrie 3, 2010 Eu incerc sa fiu mai optimist si sa cred ca e bun si strungul meu, nu doar pt lucrari gospodaresti ocazionale. In fond, materialul principal e fonta, din care se fac toate strungurile. Mai are niste rulmenti, care trebuie sa fie buni, nu? Angrenajele de la surubul de avans sunt din plastic. Are si un set de rezerva. Astea or fi punctul slab, dar se pot reface din metal, nu? Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 3, 2010 Partajează Postat Septembrie 3, 2010 Salutare la toata lumea! Intr-adevar, se pare ca s-a infiripat un club al strungarilor. In orice caz este altceva decat vidul de interes pe care l-am gasit acum un an pe aceasta sectiune a subforumului Mecanica si CNC. Constat cu placere ca RoGeorge, un electronist ale carui opinii le cunosc si apreciez navigand pe forum devine din ce in ce mai interesat de sectiunile Masini unelte si Scule si unelte. Bun venit RoGeorge! Colegul Dan57 este deja de mai mult timp un obisnuit al "casei". Salutare Dan57! Salutare si colegului ViorelX, si felicitari pentru primul tau topic la sectiunea Masini unelte. ...sculele pentru hobby sunt proiectate sa functioneze in parametri cam 10 ore si atat...Este desigur o gluma. Eu pe strungul meu de banc am deja vre-o cateva sute de ore de lucru efectiv. Strungul (cumparat in 2006) este in buna regula si probabil va mai rezista inca vre-o cateva sute de ore - intretinut si ingrijit asa cum trebuie. Eu incerc sa fiu mai optimist si sa cred ca e bun si strungul meu, nu doar pt lucrari gospodaresti ocazionale...In primul rand te sfatuiesc sa-l desfaci din ambalajul de lamn, sa-l cureti de conservant si sa te apuci sa-ti construiesti un banc adecvat, fie metalic, fie din lemn masiv din rasinoase sau chiar stejar, in functie de posibilitatile materiale. Instaleaza-l pe pzitia definitiva in atelier si fa-i poze, pe care sa le postezi aici. Dupa aceea vom discuta. In orice caz, daca rotile de schimb sunt din plastic, releveaza-le si fa-le urgent din otel. Poti eventual sa-ti faci singur semifabricatele prin strunjire si sa le frezezi la un atelier specializat, sau daca freza ta este prevazuta cu cap divizor sau masa rotativa, atunci desigur se pot executa complet in regim diy. Banuiesc ca ti-ai aruncat ochii pe topicul Strung. Daca nu, atunci fa-o urgent. Vei gasi acolo multe lucruri care te pot interesa, inclusiv sugestii si dimensiuni pentru constructia unui banc din lemn pentru strung. ...Cu pastilele pentru cutite sunt ceva probleme pentru ca trebuie sa-ti faci singur suportii dar cu ceva ambitie se poate...Se mai gasesc ocazional prin targuri corpuri pentru astfel de pastile. Eu personal am unul pe care trebuie sa-l frezez pentru a incape in port-cutit. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 5, 2010 Partajează Postat Septembrie 5, 2010 http://www.elforum.info/viewtopic.php?p=590213#p590213 Pentru cine vrea manualul de utilizare al strungului din titlu. Link spre comentariu
PL500 Postat Septembrie 5, 2010 Partajează Postat Septembrie 5, 2010 Felicitari pentru achizitie !Si eu am achizitionat acum vreo jumatate de an un strungulet TOS MN80A, deocamdata mai am de munca la reconditionare (nu am jocuri sau uzuri insa fiind second hand sunt probleme mai mult ce tin de estetica) si trebuie sa-i confectionez cateva pinioane (pt. realizarea filetelor) ce le am lipsa. Asteptam impresii si schimburi de experiente in ale strungaritului ! Link spre comentariu
Vizitator ViorelX Postat Septembrie 5, 2010 Partajează Postat Septembrie 5, 2010 Va multumesc pt sfaturi si recomandari.N-am luat strungul in ambalaj de lemn, ci intr-o cutie de carton cu captuseli din polistiren expandat. Probabil va inchipuiti ca e mare. Nu-i prea mare, are 37kg. Atasez si o poza. L-am pus pe o masuta, dar voi face un banc de lucru dintr-un blat. L-am curatat cu spirt. Vaselina s-a dizolvat cu usurinta in spirt.Am fost la targ si am luat de acolo varf de centrare pe rulment, mandrina cu coada conica, burghie de centrare de diferite marimi si cateva cutite. Apoi m-am apucat de treaba.Am constatat ca nu-i chiar asa de simplu sa strunjesti, cum am crezut la inceput. Trebuie putina practica ca sa inveti cum sa folosesti cutitele, turatia, avansul,... Ce e drept, am inceput din prima cu niste operatii dificile. Am luat ca material un surub tocit M8 cu cap hexagonal. Aveam de gand sa rotunjesc capul hexagonal si sa sterg filetul. Prima data l-am prins de cap si am prelucrat partea filetata. Am avut surpriza ca surubul e destul de dur. N-a fost deloc usor sa-l strunjesc. Am incercat cu diferite cutite, viteza mica si avans mic. Mergea ce mergea, dar dintr-o data se infigea cutitul prea tare si smulgea piesa din bacuri. Pana la urma i-am dat un inceput de gaura la capat si l-am fixat si cu varful de centrare. Tot n-a fost usor. Ghidajele au capatat joc, mai ales cel longitudinal. De cateva ori le-am reglat si am pus ulei. Pana la urma am rupt si varful unui cutit. Am incercat sa lucrez cu mai multa grija, cu un cutit ingust la care dau putin avans trnasversal, apoi ma deplasez incet de tot pe lungime. Merge f incet si greu. Pana la urma nici nu mi-am dus treaba pana la capat. Ma gandesc sa fac altfel piesa, din alt material: duraluminiu sau alama.Asta a fost prima mea experienta la strung. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 5, 2010 Partajează Postat Septembrie 5, 2010 Desi colegul ezariumihai ne pune la dispozitie cartea tehnica a strungului tau, a realizat fisierele de asa maniera incat trebuiesc incarcate toate 3 pe un disc, de unde se incarca ca un singur fisier pdf. Nu vreau sa ma complic cu acest procedeu de descarcare, pentru ca nu ma intereseaza in mod direct aceasta carte tehnica. De aceea te rog sa postezi aici cateva amanunte tehnice despre strung: puterea me; tipul de variatie al turatiei - in trepte (cate?)/continuu; dimensiunile maximale ale semifabricatului fixat in universal - peste sanie/peste ghidaje; lungimea intre varfuri; etc.In ceea ce priveste surubul din care te-ai apucat sa strunjesti, este probabil tratat termic. In cazul uneii turatii variabile continuu, ai putea incerca prin tatonari sa gasesti tandemul turatie/avans potrivite (folosind si rotile de schimb pe care le ai) Daca turatia nu este variabila continuu, ci doar in trepte, atunci cred ca va trebui sa renunti la a strunji piese tratate termic pe acest tip de strung. Acum cativa ani in urma, un asiatic (filipinez, sau cam asa ceva) aflat in delegatie intr-o intreprindere romaneasca a facut o demonstratie practica pe un strung romanesc si in fata unei asistente numeroase formata din profesionisti (strungari, maistri si ingineri) a reusit sa coreleze de asa maniera turatia si avansul strungului, incat folosind un cutit de canelat cu pastila din carbura metalica a practicat un canal in inelul exterior al unui rulment (aproximativ 64...65 HRC - duritate) O asemenea experienta nu este insa repetabila decat pe strunguri de mare putere. Pe sisteme de tipul "strung de banc" nu se pot strunji in conditii normale decat semifabricate avand cel mult 28...32 HRC, adica, in afara de oteluri aliate si nealiate in stare recoapta sau cel mult normalizata, se mai poate eventual incerca strunjirea unor oteluri-carbon usor imbunatatite la duritati care sa nu depaseasca pe cea de mai sus. In orice caz nu-ti pune problema realizarii piesei tale din materiale moi, neferoase. O poti realiza dintr-un semifabricat din otel normalizat sau recopt si pe care apoi sa-l tratezi termic. Problema tratamentului termic insa va fi destul de complicata, daca nu ai chiar tu un cuptor pentru asa ceva. Link spre comentariu
gaby Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 http://www.isc-gmbh.info/index.php?PHPS ... changeport Aici gasiti documentatia producatorului cat si piese de schimb pentru Einhell. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 ...Ghidajele au capatat joc, mai ales cel longitudinal...Penele (riglele) dintre ghidajele batiului si ale saniei, sunt metalice, sau ceva materiale plastice? In acest caz iti dau acelasi sfat - inlocuiestele urgent cu pene din otel, rectificate plan. Link spre comentariu
Dan57 Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 "Penele (riglele) dintre ghidajele batiului si ale saniei, sunt metalice, sau ceva materiale plastice? In acest caz iti dau acelasi sfat - inlocuiestele urgent cu pene din otel, rectificate plan."Salut Ola_nicolas Numai din otel, sigur. Doar rotile dintate intermediare (cele care stabilesc pasul la filetare) sunt dintr-un plastic ciudat, in rest otel. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 La strungul meu au mai fost din plastic si capacul cutiei mecanismelor (de la papusa fixa) - l-am inlocuit; brida de rezistenta de la papusa mobila - am inlocuit-o. Si inca mai este din material plastic lagarul dinspre rotile de schimb al spindel-ului (arborele filetat pentru avans mecanic) pe care nu am solutie sa-l inlocuiesc, intrucat face corp comun cu panoul electric al strungului. De aceea sunt foarte atent la solicitarile pe lantul de avans - evit orice suprasarcina. In schimb la mine riglele si toate rotile de schimb au fost metalice. Au fost din plastic doar distantierele dintre acestea, pe care nu le-am inlocuit inca in totalitate. Link spre comentariu
Vizitator ViorelX Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 Caracteristicile acestui strung sunt descrise la: http://www.isc-gmbh.info/download/prod/ ... _01028.pdf Are motor de 350W, doua trepte de viteza si variator continuu de turatie. Merge de la turatie f mica (nici 30 ture/min) pana la 2500 ture/min. Distanta dintre varfuri e de 300mm, diametrul maxim al piesei peste sanie: 180mm, diametrul maxim de strunjire: 70mm. Penele sunt din fier. Chiar ma intrebam de ce nu-s din alama. Cu blestematia aia de surub cu care am facut primele probe am avut smucituri violente. Ghidajele au primit joc, le-am reglat, iar au primit joc, ba o data mi s-a ciobit un cutit si ghidajul longitudinal s-a inaltat putin din locul lui. Le-am fixat la loc si le-am reglat din nou. Nu par sa fie probleme, dar sunt ingrijorat. Acum lucrez cu multa frica. Deocamdata renunt sa mai lucrez cu materiale asa tari si folosesc un cutit ingust. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 ...Acum lucrez cu multa frica. Deocamdata renunt sa mai lucrez cu materiale asa tari si folosesc un cutit ingust.Nu te dezamagi si nu renunta la strunjirea otelului. Fa rost de niste tabele (norme) privind parametrii de aschiere la strunjire. Vezi si subiectul Strung. Acolo recomand niste documentatie. Daca poti fa rost si de un Manualul Strungarului (cartea incepatorilor) si ia-o de la inceput.Pentru inceput, cauta un profil rotund nu prea mare in diametru, fara valoare (adica pe care poti experimenta) si incepi cu primul "span". Daca bara sta in consola mai mult decat dublul diametrului sau, atunci o amborezi la capat (practici o gaura de centrare) si o sprijini cu varful rotativ, cu care trebuie sa presezi usor, astfel incat varful sa se roteasca ferm. Alege o turatie - poti incepe in domeniul 200...300 rpm - pune avansul mecanic in functiune, apoi observa aschia. Daca are o culoare alba normala si nu miroase prea mult a otel incins precum si daca sistemul nu vibreaza, inseamna ca regimul de aschiere este bine ales. Daca nu atunci treci la marirea/micsorarea turatiei pana obtii aschia asa cum ti-am descris-o, sau pana ce dispar vibratiile nelalocul lor. Trebuie sa stii ca fiecare diametru de profil rotund cere un tandem turatie - avans. Daca marind sau micsorand turatia nu obtii ceea ce te astepti, atunci schimba roata de la lira rotilor de avans si repeta operatiile descrise. Procedezi asa pana ce obtii ceea ce vrei. Trebuie sa stii ca in general roti de schimb diferite la avans se cer pentru materiale (oteluri) cu caracteristici diferite, in timp ce turatia se regleaza functie de diametrul semifabricatului, avand in vedere asa dupa cum ti-am spus forma si culoarea aschiei precum si lipsa vibratiilor. Ai marele avantaj, fata de mine sa poti regla turatia continuu.Penele sunt din fier. Chiar ma intrebam de ce nu-s din alama...Cuplele de frecare fonta - otel sunt destul de eficiente in conditii normale de ungere, de aceea penele se fac din otel tratat termic superficial - in general cementat si calit in strat. Alama nu ar fi rezistat presiunilor dintre sanii in zona suruburilor de reglare. Totusi exista strunguri la care fie ghidajele se placheaza cu materiale plastice (teflon) fie pe pana se depune un strat de teflon (ca la tigai) Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum