Vizitator paulik92 Postat Iulie 31, 2010 Partajează Postat Iulie 31, 2010 buna .am un motor de 5 kw trifazic,care as vrea sa l alimentez la 220 sau 240 cat e acum pe prize,cu ajutorul unui condensator.daca se poate imi puteti arata o schema cu legaturile si sa -mi spuneti daca mai trebuie sa folosesc automata cu protectie(releu termic),sau pot cu un intrerupator baban pe faze.daca e nevoie fac si poze cu cutia de legaturi.multumesc din timp Link spre comentariu
teoilca Postat August 1, 2010 Partajează Postat August 1, 2010 http://www.e-plan.josefscholz.de/Steinm ... ltung.html prima scchema: pornirea directa, folosesti un condensator de 60-80uF/kw. daca nu porneste mai pui in paralel, printru-un intreruptor, un cond de 120uF/kw pe care il cuplezi doar pana porneste motorul. motorul se leaga in stea, iar pt inversarea sensului inversezi legi condensatorul pe alta faza Link spre comentariu
anubis6 Postat August 5, 2010 Partajează Postat August 5, 2010 http://it.tinypic.com/view.php?pic=5211jo&s=4 ai schema a automatului de pornire a motorului trifazat. Link spre comentariu
anubis6 Postat August 6, 2010 Partajează Postat August 6, 2010 la ce vrei sa-l folosesti? Link spre comentariu
Vizitator paulik92 Postat August 6, 2010 Partajează Postat August 6, 2010 circular pentru lemne,care are si moara pt cereale,abrict ,polizor si freza.am reusit sa l pornoesc cu un cond +unul in paralel,acum vreau sa styu cum leg automata.legaturile intre releu,contactor si celelalte componente le stiu si pentru 220 si pentru 380.trebuie legata inainte de condensator pe faza si nul,ma gandesc.gresesc cumva? Link spre comentariu
anubis6 Postat August 7, 2010 Partajează Postat August 7, 2010 Poti sa treci prin automat si faza si nulul sau doar faza:1) Pentru legarea schema de comanda: Intri cu faza prin siguranta,de la siguranta mergi cu faza la releul termic, de la releul termic pleci spre bobina contactorului,de la bobina contactorului mergi la butonul ND, de la botonul ND mergi spre butonul NI,legi in paralel cu botonul ND contactul auxiliar de la contactor,si de aici mergi cu nulul, daca ai pus siguranta si la nul treci prin siguranta. 2) Pentru legare schema de forta:De la siguranta de faza mergi la unul dintre cele 3 contacte de sus ale contactorului, lafel si cu nulul daca vrei sa treci si nulul prin automat, de la contactor mergi la releul termiccele 3 contacte de sus,si dupaia mergi cu faza si nulul la motor, daca nu vrei sa treci nulul prin automat de la siguranta il duci direct la motor fara sa-l mai treci prin automat.Obs: Vezi ca releul termic contactorul si sigurantele nu se pun asa aiurea,trebuie sa sti parametrii motorului si dupa parametrii motorului se aleg componentele automatului:Mai bine pui o poza cu parametri motorului,si informatii despre componentele automatului tau. Link spre comentariu
sla Postat August 8, 2010 Partajează Postat August 8, 2010 Daca motorul trifazat este de 5.5kW (5kW nu-i o putere standardizata pentru motoare de uz general, eventual doar daca este un motor special) la tensiunea de 380/660V (400/690), 50Hz, acest motor trifazat se poate alimenta in monofazat la 220V (230V) astfel:1) daca se foloseste legat in triunghi, cu condensator permanent pe o faza ( conform schemei clasice pentru aceasta legatura pentru monofazat): Pn= 5.5 x 220/380 x 0.7 = 2.2 [kW]Se va folosi un condensator permanent de 80microf /kW x 2.2 kW=176 (160-180microf)2)Daca se foloseste legat in stea ( conform schemei clasice pentru aceasta legatura pentru monofazat): Pn= 5.5 x220 /380/ 1.72 x 0.7 = 1.8 [kW]Se va folosi un condensator permanent de 80microf /kW x 1.8 kW=144 (140-150microf)Nu s-a precizat care este turatia motorului. Banuiesc ca 3000 rpm, altfel nu poate fi utilizat la circular. Mai trebuie remarcat ceva: motorul este de gabarit mare ( sigur 132, aceasta fiind cota de la planul talpii, daca motorul este cu talpa, si centrul axului = gabaritul motorului) si nu va avea un randament grozav daca este utilizat in monofazat. Aceasta inseamna ca va consuma un curent mare, mai ales la pornire, si reteaua de alimentare trebuie sa reziste la acest curent.In functie de utilizare (sarcina) se va jongla cu valoarea condensatorului folosit. Neaparat se vor folosi condensatoare permanente de tensiune alternativa cu tensiunea de lucru de minim 450V ( nu va ganditi ca tensiunea la priza este doar de 220V (230), pe condensator tensiunea poate ajunge la valori cu mult peste aceasta valoare (pare ciudat, dar electrotehnica nu este chiar asa de simpla...)Pe net se gasesc (si pe acest forum) scheme de legare a unui motor trifazat in monofazat ( pentru ambele variante: stea sau triunghi, cu schimbare de sens de rotatie). Daca motorul a stat nefolosit multa vreme, este necesara o verificare a rezistentei de izolatie ( faza - carcasa motorului) si se va folosi neaparat o legatura de protectie la pamant.Un sfat general: lucrul la instalatii si partea de alimentare a aparatelor si masinilor electrice (retea) nu este pentru personal necalificat in acest domeniu!!! De multe ori dorinta de a face o economie poate duce la cheltuieli mult mai mari... Mai bine chemati un electrician...Succes! 1 Link spre comentariu
sla Postat August 8, 2010 Partajează Postat August 8, 2010 Am scris gresit puterea in cazul 2: Pn (puterea nominala in monifazat)=1.3kW ( nu 1.8).Motorul poate fi incarcat si peste cele doua puteri calculate de mine (cazul 1 si 2), mai ales daca se foloseste protectia termica. Probabil ca motorul nu este echipat cu termoprotector in bobinaj ( contact bimetalic in bobinajul motorului), care se deschide cand bobinajul ajunge la temperatura de protectie ( 130grade la motoarele clasa izolatie B si 160grade la motoarele clasa izolatie F). Acest tip de protectie este cel mai eficient.Protectiile exterioare trebuie reglate iar pentru aceasta trebuie cunoscuta valoarea curentului nominal. Oricum puterea motorului va fi dictata de actionarea la care este pus ( ce i se cere). In gol motorul trebuie sa functioneze fara zgomote ciudate, sa aiba turatie constanta si sa nu vibreze. Pus in sarcina se poate vedea daca duce sau nu sarcina si cat ii scade turatia. Acest lucru se vede usor la circular unde se vor folosi lemne care nu duc la blocarea circularului. OBS: Toata "teoria" de mai sus am facut-o pentru un motor pe care scrie 380/660 ( triunghi/stea).Daca cumva ( desi nu prea cred) pe motor scrie 220/380 (230/400), atunci puterea motorului monofazat va creste 1.72 ori pentru fiecare din cele doua cazuri si valoarea condensatorului se va mari de acelasi numar de ori. In acest caz curentul va fi mare si reteaua trebuie sa reziste. Concret: pentru cazul 1 (triunghi) Pn=3.8kW, C=300microf, curentul=cca 30A iar curentul de pornire= 70-80A! La asemenea curenti de pornire, la retele din casa cu cabluri subtiri, caderea de tensiune pe cabluri este mare iar tensiunea care ajunge la bornele motorului scade la o valoare insuficienta pentru pornire. Link spre comentariu
Vizitator paulik92 Postat August 9, 2010 Partajează Postat August 9, 2010 mentionez ca am calificare de electrician+atestat,si am lucrat in instalatii de forta,in trifazic,dar cu asa ceva nu m-am intalnit,iar motorul a fost folosit recent .mai mentionez ca am alimentare separata cu cablu de 4 de la tablou,cu sigurante separate,diferential,etc(nu este problema,duce 5 kw)motorul merge .lam alimentat de la priza ceramica din garaj,am macinat porumb circa 30 min,si nimic neobisnuit.nu se incalzeste nimic.pe parcurs o sa i montez un automat.multumesc Link spre comentariu
sla Postat August 10, 2010 Partajează Postat August 10, 2010 daca asa sta treaba este OK! Eu am descris mai detaliat pentru cei care nu-s de meserie si am vazut ca tema utilizarii unui motor trifazat in monofazat este foarte des solicitata.Ar trebui ca un motor trifazat de 5kW alimentat corect in monofazat, utilizat pentru actionari casnice (moara, pompa, polizor, circular, etc) sa n-aiba moarte. Motorul are suprafata mare de racire, este robust si nu are de ce sa nu mearga. Ramane doar problema randamentului, care nu va fi grozav. Dar cum acest motor nu-l folosesti decat putin timp, randamentul nu mai conteaza. Succes! Link spre comentariu
Vizitator vasile2056 Postat Martie 19, 2011 Partajează Postat Martie 19, 2011 Daca motorul trifazat este de 5.5kW (5kW nu-i o putere standardizata pentru motoare de uz general, eventual doar daca este un motor special) la tensiunea de 380/660V (400/690), 50Hz, acest motor trifazat se poate alimenta in monofazat la 220V (230V) astfel:1) daca se foloseste legat in triunghi, cu condensator permanent pe o faza ( conform schemei clasice pentru aceasta legatura pentru monofazat): Pn= 5.5 x 220/380 x 0.7 = 2.2 [kW]Se va folosi un condensator permanent de 80microf /kW x 2.2 kW=176 (160-180microf)2)Daca se foloseste legat in stea ( conform schemei clasice pentru aceasta legatura pentru monofazat): Pn= 5.5 x220 /380/ 1.72 x 0.7 = 1.8 [kW]Se va folosi un condensator permanent de 80microf /kW x 1.8 kW=144 (140-150microf)Nu s-a precizat care este turatia motorului. Banuiesc ca 3000 rpm, altfel nu poate fi utilizat la circular. Mai trebuie remarcat ceva: motorul este de gabarit mare ( sigur 132, aceasta fiind cota de la planul talpii, daca motorul este cu talpa, si centrul axului = gabaritul motorului) si nu va avea un randament grozav daca este utilizat in monofazat. Aceasta inseamna ca va consuma un curent mare, mai ales la pornire, si reteaua de alimentare trebuie sa reziste la acest curent.In functie de utilizare (sarcina) se va jongla cu valoarea condensatorului folosit. Neaparat se vor folosi condensatoare permanente de tensiune alternativa cu tensiunea de lucru de minim 450V ( nu va ganditi ca tensiunea la priza este doar de 220V (230), pe condensator tensiunea poate ajunge la valori cu mult peste aceasta valoare (pare ciudat, dar electrotehnica nu este chiar asa de simpla...)Pe net se gasesc (si pe acest forum) scheme de legare a unui motor trifazat in monofazat ( pentru ambele variante: stea sau triunghi, cu schimbare de sens de rotatie). Daca motorul a stat nefolosit multa vreme, este necesara o verificare a rezistentei de izolatie ( faza - carcasa motorului) si se va folosi neaparat o legatura de protectie la pamant.Un sfat general: lucrul la instalatii si partea de alimentare a aparatelor si masinilor electrice (retea) nu este pentru personal necalificat in acest domeniu!!! De multe ori dorinta de a face o economie poate duce la cheltuieli mult mai mari... Mai bine chemati un electrician...Succes!SALUT .Am un motor 380/220 de 1,1 kw,980 rot. si as vrea sa stiu cum sa-l conectez la 220v si ce condensator i-mi trebuie sa-l pornesc ? Condensatorul respectiv trebuie sa fie legat in permanenta la motor sau il conectez numai atunci cind il pornesc si dupa ce porneste il deconectez?Multumesc mult Link spre comentariu
sla Postat Martie 20, 2011 Partajează Postat Martie 20, 2011 Legi motorul in triunghi. Din 1.1kW trifazat scoti cca 800W in monofazat. Folosesti un condensator permanent de 60-70microfarazi/450V. Modul de legare a fost comentat de zeci de ori: pui condensatorul intre doua faze si alimentezi intre celelalte doua (dupa ce ai facut triunghiul, adica ai legat impreuna U1 cu W2, V1 cu W2 si W1 cu V2). Ca sa schimbi sensul de rotatie schimbi pozitia condensatorului si a alimentarii. Daca vrei cuplu de pornire mai mare, mai pui un condensator de pornire in paralel cu cel permanent, pe perioada pornirii. Valoarea acestuia = maxim dublul condensatorului permanent, dar incerci la inceput cu valori mai mici. Trebuie retinut ca cuplul de pornire la un motor monofazat este de cca 3-4 ori mai mic decat la acelasi motor trifazat. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Iunie 29, 2015 Partajează Postat Iunie 29, 2015 am la moara de urluiala un motor cu 4 fire scoase inainte lam avut la un polizor nuse incalzea am avut condesatori de 23uf acum am pus doi de 20uf dar motoru se incalzeste asta e prima intrebare.iar a doua mai am un motor de 1400 de turati la380v dar nu are suficienta tutatie cum fac calculu raport turatie fuli va rog mult am la moara de urluiala un motor cu 4 fire scoase inainte lam avut la un polizor nuse incalzea am avut condesatori de 23uf acum am pus doi de 20uf dar motoru se incalzeste asta e prima intrebare.iar a doua mai am un motor de 1400 de turati la380v dar nu are suficienta tutatie cum fac calculu raport turatie fuli va rog mult Link spre comentariu
daniel_88 Postat Iunie 29, 2015 Partajează Postat Iunie 29, 2015 (editat) http://www.e-plan.josefscholz.de/Steinm ... ltung.htmlprima scchema: pornirea directa, folosesti un condensator de 60-80uF/kw. daca nu porneste mai pui in paralel, printru-un intreruptor, un cond de 120uF/kw pe care il cuplezi doar pana porneste motorul. motorul se leaga in stea, iar pt inversarea sensului inversezi legi condensatorul pe alta faza Legaturile se fac in triunghi, nu in stea, inclusiv in linkul acela legaturile sunt in triunghi, si asta fiindca daca cititi pe placutele motoarelor, la majoritatea lor apare specificatia functionarea la 220 in triunghi. Sincer nu vad rentabila folosirea unui motor trifazic de >3 kW in regim monofazic. Editat Iunie 29, 2015 de daniel_88 Link spre comentariu
Florin berdila Postat Iunie 30, 2015 Partajează Postat Iunie 30, 2015 domnule dar motorul pe care il am are scoase din el doar patru fire scoase cum stiu ce condesatori sai pun ca nu mai are nicio placuta de indentificare Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum