Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Constructie incinta pentru eurotec 5183

delfy

Postări Recomandate

Salut tuturor. De curand mi-am achizitionat un difuzor Eurotec 5183 (1400w /4 ohm) si as dori sa construiesc o incinta (subwoofer) cu bass-reflex pentru el. Am cautat cat mai multe detalii pe net despre acest difuzor si nu am gasit mare lucru. Am cautat si pe forum si nici aici nu am gasit un raspuns care sa ma indrume la realizarea corecta a incintei (ce volum trebuie sa aiba incinta? ce lungime si ce diametru trebuie sa aiba conul de bass-reflex?) si nici nu am "sculele" necesare pentru a masura parametrii difuzorului. Va rog sa ma ajutati!!! Mentionez ca sunt incepator! :jytuiyu

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 44
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

• delfy

18

• Th3_uN1Qu3

7

• ahegyes

5

• radue

4

Top autori în acest subiect

Nu stiu daca e modelul ala de 10" cu membrana argintie, dar pe vremuri m-am jucat si eu cu 2 bucati dinalea intr-o cutie inchisa facute dupa ochi. Suna realtiv ok, evident foarte incet, dar in final tot prastii raman.Daca nu ai ce face fa-le o incinta inchisa cam de 25-30L volum net per difuzor si daca nu-ti place cum suna su vrei bubuiala baga si 1-2 tuburi de reflex ochiometric. Mi se pare singura modalitate convenabila de a-ti omori timpul cu ele mesterind :nebunrau:

Link spre comentariu

Difuzorul are 12" si nu cred ca are mai mult de 100w reali, dar pe spatele lui scrie 1400w / 4 ohm. Ce volum imi recomandati sa folosesc pentru un subwoofer cu bass reflex?

Link spre comentariu

Daca vrei sa'ti bati capul cu el cateva ore poti sa'i masori parametrii singur, exista un soft care face treaba asta. Uita'te in topicul "parametrii lu' jijell" ca am acolo link catre tutorialul de folosire al acelui program.Daca nu, incinta inchisa, de la 40 litri pana la cat ai tu loc. 30 e prea putin, nu o sa coboare bine in frecventa (adica o sa bubuie pe la 60-80Hz si atat).

Link spre comentariu

de la 40 litri pana la cat ai tu loc. La ce te referi cand spui asta? :nas: Adica o pot face si de 70-80 de L???si o sa se auda bine? pe mine m-ar interesa o incinta cu bass reflex dar o sa incerc totusi sa ii calculez parametrii difuzorului, poate o sa reusesc.

Link spre comentariu

de la 40 litri pana la cat ai tu loc. La ce te referi cand spui asta? :nas: Adica o pot face si de 70-80 de L???si o sa se auda bine?

Exact. La incinta inchisa, cu cat mai mare, cu atat mai bine.
Link spre comentariu

Exact. La incinta inchisa, cu cat mai mare, cu atat mai bine.

E, asa e dar nu e chiar asa.Cu cat o incinta inchisa este mai mare cu atat scade Qtc-ul sistemului. Qtc-ul influenteaza calitatea reproducerii basilor in functie de caracteristicile camerei de auditie. Un compromis acceptat in general este un Qtc de aprox 0.7. Daca spatiu\camera de auditie este facuta din beton, sau caramida - adica materiale cu pierderi mici - e mai bine ca Qtc-ul sa fie ma mic de 0.7, ideal intre 0.5 si 0.6. Daca spatiul in care se face auditia este facut din lemn, rigips, prefabricate, etc., este recomandat un Qtc mai mare de 0.7 undeva intre 0.7 si 1.
Link spre comentariu

Qtc mai mic inseamna ca raspunsul in frecventa este extins, cu pretul unei scaderi treptate in partea joasa a spectrului. Din punctul meu de vedere asta nu este o problema. Din contra, Qtc peste 1 produce o "cocoasa" dupa care urmeaza o scadere rapida, deci cutia respectiva o sa bubuie si atat.La o incinta foarte mare apare totusi o problema si anume creste cursa membranei deci exista posibilitatea ca difuzorul sa se defecteze mecanic daca este folosit la putere mare.

Link spre comentariu

Panta cu care coboara e cam aceeasi, diferenta e destul de insesizabila. ( actioneaza ca si un filtru trece sus de ordinul 2, adica 12 dB/octava )Qtc mai mare inseamna 1-2-3 dB in plus pe unde ar fi cocoasa, sau pe la 0 dB sa zicem.Am studiat cateva grafice intr-o carticica numita "The loudspeaker design cookbook" si diferenta dintre Qtc=1 si Qtc=0.7 e cam de 2-3 dB pe octava cea mai de jos audibila ( de obicei e pe unde e si F3-ul, F0 etc ); evident e un castig mare, 3 dB inseamna ca e necesara o putere dubla, dar de multe ori volumul poate sa fie si el dublu.Cum spunea si ahegyes mai sus, un Qtc de 0.707 este considerat excelent; iar pentru un astfel de difuzor cu motoras destul de slab ( adica nu e asa cu chonoes ca si alte difuzoare ) pentru un astfel de Qtc o sa iasa o cutiuta realtiv mica.Oricum, daca o umpli de material fonoabosrnant dupa ( melamina ar fi super ok ) o sa mai scada si amortizarea si asa obti un raspuns mai liniar, care astfel da si impresia de coborat mai jos in frecventa/

Link spre comentariu

Oricum, daca o umpli de material fonoabosrnant dupa ( melamina ar fi super ok ) o sa mai scada si amortizarea si asa obti un raspuns mai liniar, care astfel da si impresia de coborat mai jos in frecventa/

melamina e altceva,sunt sigur ca ai vrut sa spui melana sau ceva de genul
Link spre comentariu

M-am uitat si in topicul "parametrii lu' jijell" si este prea multa "bataie de cap". Cred ca am sa fac incinta ochiometric. Incinta am sa o fac de 55 - 60 L. Credeti ca este un volum bun?Daca nu o sa sune bine ca incinta inchisa am sa-i pun un tub de bass-reflex. Sambata fac rost de material. De abia astept sa ma apuc de treaba! :freaza: Sper sa se auda basul binisor.

Link spre comentariu

Din contra, Qtc peste 1 produce o "cocoasa" dupa care urmeaza o scadere rapida, deci cutia respectiva o sa bubuie si atat.

gresit.... Nu ca as fi eu fan al incintelor inchise cu Qtc mare, dar randurile de mai sus nu descriu realitatea. Bubuiala apare din 2 motive:1. boxe plasate gresit - camera are un gain foarte mare si intra in rezonanta2. difuzor, incinta de proasta calitate.Cocoasa despre care vorbesti tu e reala dar e luata din programele de calcul\simulare a incintelor. Acel raspun - respectiv acea cocoasa - este rezultatul teoretic al simularii. In realitate mai apar si alte fenomene cum ar fi Baffle-step. Ce este baffle step ??? este o pierdere pe frecvente joase datorata faptului ca difuzorul radiaza frecventele joase in toate directiile (spatiu 4pi), spre deosebire de frecventele medii si inalte la care radiatia se propaga mai mult in fata.Drept urmare, acea cocoasa teoretica este absorbita de baffle step si raspunsul in frecventa devine linear (sau mai linear - depinde cat de mare e cocoasa). Chiar daca acea cocoasa nu ar fi absorbita de baffle step sunetul nu ar trebui sa fie bubuit in conditii normale ci pur si simplu ar fi mai mult bass in zona respectiva. Sa luam acum cazul in care construim o cutie inchisa foarte mare si avem un Qtc mic. Asa cum ai spus si tu avem o panta de scadere mai lina, deci un bass mai extins, dar in acelasi timp aceasta scadere incepe mult mai devreme, undeva de pe la 100hz sau chiar mai sus - variaza de la caz la caz. E, daca acum mai adaugi o scadere de 6db cauzata de baffle step o sa ai o incinta care in zona 40 - 80 hz o sa fie la un nivel de -12db, -9db, si dupa cum se stie in aceasta zona se afla cea mai multa informatie, iar sunetul o sa fie subtire chiar daca in zona 20-40hz vei avea cu 6db mai mult decat in cazul incintei mai mici. In schimb incinta mai mica va fi relativ lineara pana pe la 40-50hz iar sunetul va fi mult mai plin.Acum intervine o alta problema - ceea ce am povestit eu mai sus - cameara de auditie. Orice cameara are un gain (castig) in zona frecventelor joase, gain care depinde de forma, dimensiunile si materialele din care e construita camera. In acest sens, la o camera din beton merge mai bine o incinta cu Qtc mic, iar la o camera cu peretii din rigips merge mai bine o incinta cu Qtc mare.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

• Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări