Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Radiouri si radio-casetofoane auto romanesti


Trabant

Postări Recomandate

Salut,Nu , nu au fost chinezesti . Atat masinile de prelucrare a mecanismelor cat si materia prima ( tabla din care se stantau ) au avut origine japoneza . Atata timp cat aceste macanisme au fost fabricate din tabla importata , au fost foarte reusite . Abia cand s-a trecut la fabricarea acestora din tabla romaneasca au aparut necazurile si mecanisme cu functionare defectuoasa . Pe langa faptul ca tabla romaneasca avea alta compozitie, fiind mai oteloasa , si grosimea era alta decat standardul impus de producatorul utilajelor .( nu era nici macar uniforma ) Componentele au fost in exclusivitate romanesti cu exceptia capetelor si a motoarelor , importate din R.P.U. si de o calitate indoielnica .Placile imprimate erau fabricate si plantate la " Tehnoton " . Nici aici nu intentionez sa deschid discutii doar atat ca pana la montaj , acestea treceau printr-un laborator de depanare .

Va referiti la aparatura electronica produsa de Electromures?As mai adauga relativ la EMAC1 (mecanismul de cass deck) 2 probleme: cureaua lata foarte ciudata si calitatea proasta a finisarii axului cabestan si cea a rolei presoare. Ca rezultat agata banda frecvent si in scurt timp facea santuri oblice pe banda si avea un efect de fluctuatie foarte deranjant.Electronica era relativ OK; eu i-am facut modificarile din Tehnium si asa am fost multumit exceptand mecanismul.Asa proaste si scumpe cum erau acele deck-uri s-ar fi putut vinde cantitati duble daca ar fi existat pe piata.
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Pe Strada 10 Mese, între Bd. Pache Protopopescu şi Bd. Ferdinand era parcat (s-ar putea să mai fie) un <> care avea pus pe el un radio <>.

Link spre comentariu

In mod normal , aparatul "Predeal " nu poate functiona la autoturismul "Trabant" . Acesta avea instalatia electrica la 6 V . Ori aparatul este " Sinaia " , ( poate fi alimentat si la 6 V ) ori " Trabant"-ul are instalatia electrica modificata la 12 V . ( Apropo de strada " 10 mese " : tin minte ca mai era o strada numita " 12 scaune " ).

Link spre comentariu

Probabil Trabiul e modoficat la 12 V. S-au produs vreodată în România aparate de radio pentru maşină care să funcţioneze la 6 V?

Link spre comentariu

Da , am scris mai sus , aparatul " Sinaia " S-693T Poate fi alimentat atat la tensiunea de !2 V cat si la tensiunea de 6V . Mai mult, poate functiona la autoturisme care au instalatia electrica cu borna " + " conectata la sasiul masinii cat si cu cea negativa la sasiu , valabil atat pentru 6 V cat si pentru 12 V . Aceste facilitati au fost posibile datorita unui comutator special montat in interioarul aparatului .

Link spre comentariu

Trabantul original, avea instalatie electrica pe 6,3 V ( 7,28 V bateria incarcata corect) cu dinam ( ca la motociclete), insa dupa 1982 au aparut trabanturi cu alternator pentru 12 V ( din fabrica) . Atunci , multe au fost trecute pe 12 V , datorita lipsei de fiabilitate a dinamului ( necesita intretinere periodica , incarcare precara a bateriei si durata de viata scurtata). Si eu am avut Trabant , din 1975,pe care in 1983 - 1984 l-am convertit pentru 12V. Pentru cine nu stie, si DACIA 1100 avea dinam, si DACIA 1300 ( primele modele) aveau tot dinam, dar pentru 12V. Wartburg aveau tot dinam ( pana prin 1976), FIAT 850-1100-1300-1500 la fel, MOSKVICI pana la 408 la fel ( nu stiu 412, mi se pare ca asta era deja cu alternator). Fiat 124/125P la fel ( primele) fiat 126 la fel (numai modelul P pana in 1980), si multe masini ale anilor 60 chiar ale anilor 70 ( prima parte , adica 71-72).Masinile mici comuniste au continuat cu dinam pana prin anii 80.Nu trebuiau schimbate decat : Generatorul, Motorul de la stergatorul de parbriz si becurile. Demarorul mergea fara probleme la 12 V. Cat timp am avut trabantul , aveam la el un radio auto RFT, care mergea si la 6,3 si la 12,6 V. Oricum, dupa 1990, putine trabanturi mai aveau instalatia de 6V , deoarece nu prea se mai gaseau baterii. Am facut si eu operatiunea de trecere la 12 V de la 6V , am zis mai sus ( apoi in 1990 i-am facut o reparatie capitala in care l-am facut "full-options", dar deja astea sunt alte detalii). Asta ca sa nu mai zic de dinam, si in plus de marirea numarului de consumatori ( dezaburire, lampi ceata, radio mai puternic, aprindere electronica , releu semnalizare electronic, temporizator stergator). Pe instalatia de 6V a trabantului se putea pune un radio de 12 V numai daca aveai un invertor vibrator ( solutie veche si nefiabila) sau faceai un invertor electronic 6 -> 12V. Existau scheme garla in tehniumuri. Insa probabil, trabantul de care zice "ctepeo" are deja instalatie la 12V demult , iar daca e dupa 1982 atunci e 12 V sigur.

Link spre comentariu

Tensiunea unui element de baterie este , de regula, 2,1 - 2,3 V. Tensiunea normala la bord a unui automobil este de cca 14,5 V , insa cu toti consumatorii pusi in functiune nu trebuie sa scada sub 12,6V, iar tensiunea maxima a instalatiei electrice nu trebuie sa depaseasca 18V . La trabantul cu 6V tensiunea minima era 6,3 V, iar cea nominala , 7,2. O baterie de masina care are in ea 12 V este o baterie descarcata, si nu are "puterea de a invarti motorul". Tensiunea nominala la o baterie bine incarcata este undeva intre 13,5 si 15V. Aparatele auto ( ECM/ECU, Si alte componente electronice, aprindere, radio,etc )functioneaza la tensiuni intre 12 si 18 V. De regula cand tensiunea pe baterie scade sub 12,6V cu toti consumatorii in functiune, atunci bateria e defecta, lucru care se semnalizeaza la bord.Apropo, existau radiouri de masina care aveau lampi cu tensiunea anodica 6,3-12,6 V, in speta ECC86, ECH83, EBF83.

Link spre comentariu

Am avut un RC Rally pana prin 2004 parca, nu mergea pe UUS, dar pe caseta era formidabil. Aveam 2 difuzoare de 5 W romanesti, cumparate prin "93 din Pitesti. Se auzea super bine si foarte tare, i-l foloseam in casa pe post de casetofon. Avea mecanica foarte solida, dintr-un metal galbui, parca.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Am gasit in sfarsit o poza cu cassul auto de care ziceam mai sus, fabricat dupa 89Culmea - la un user de aici - care il vindea.Tehnoton RC 2240 - un "facelift" al cassului Rally, aparent cu alta mecanica. Eu am vazut prin 93 si un exemplar cu banda vest UUS - cel din poza are banda est.

post-4411-139829283099_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Dupa aspect cred ca era destinat autobuzelor/autocarelor, nu pare a fi pentru autoturisme, este destul de voluminos, iar fabricantul cred ca a fost Tehnoton Iasi. I-mi aduc aminte ca prin anii "80 erau si statii monofonice auto (cu mai multe difuzoare, un fel de "radioficare") pentru autobuze/autocare si probabil cass-ul din imagine facea parte din sistemul audio a-l acestora. ITP insemna Intreprinderea de Transport Public, deci a fost dedicat pentru autobuze/autocare. Vad ca are un comutator cu R si I. R este redare, dar I? Cred ca pentru derulare Inainte. Mai este functional ? Frumos aparat si extrem de simplu, modest. :da De unde ai procurat aceasta raritate? Este interesant!

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

n-am reusit sa-l probez inca, am facut insa o poza cu interiorul. cu aceasta ocazie am observat ca acel comutator are legatura cu al doilea motor - controleaza cumva apasarea rolei presoare. Daca citesc bine data de pe eticheta albastra a motorului, este fabricat undeva dupa 1992.post-13798-139829292335_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări