Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Radiouri si radio-casetofoane auto romanesti


Trabant

Postări Recomandate

Ca si iprs-ul, conect-ul facea piese de calitate diferita in functie de destinatie. Altfel nu se explica cum aceiasi condensatori (caracteristici si "design") sau aceliasi comutatori - la aparatele de Electronica sau IEI merg si azi, in timp ce alea de pe Tehnotoane sunt oale si ulcele...

Cine stie ce "pile" mai erau si pe vremea aceea... :rade:
Link spre comentariu

Ca si iprs-ul, conect-ul facea piese de calitate diferita in functie de destinatie. Altfel nu se explica cum aceiasi condensatori (caracteristici si "design") sau aceliasi comutatori - la aparatele de Electronica sau IEI merg si azi, in timp ce alea de pe Tehnotoane sunt oale si ulcele...

E tocmai ce incercam sa explic in mai multe randuri...Tehnotonul era privit ca o concurenta pe piata aparatelor electronice,a mai avut ghinionul sa fie amplasat chiar in capitala Moldovei(si e cunoscut cum sunt priviti moldovenii si nu numai ...de mentalitati invechite,ca sa nu le spun altfel, din capitala,chiar si in zilele noastre),deci "era normal" daca asta depindea de Bucuresti,unde erau majoritatea producatorilor de componente,sa nu trimita in provincie(la concurenta) piese de calitate fata de ce se livra la producatorii de aparatura electronica locali...era un mod aiurea de a privi lucrurile,pana la urma unele tipuri de aparate au reprezentat Romania la export,si doar la o analiza superficiala se poate acuza un beneficiar de piese proaste,ca scoate pe piata aparate de calitate inferioara.E echivalentul situatiei cand un elev isi depaseste profesorul...in loc sa fie mandru de asta,incearca sa-i demonstreze prin orice mijloace ca nu se ridica la inaltimea ravnita...si de ce sa nu recunoastem,Tehnotonul nu avea cum sa fie mai presus de traditia in domeniu a Electronicii,decat dovedind in timp ca poate produce aparate de calitate...lucru care din diferite motive,unele tinand chiar de planul local, nu a reusit,si asta e caracteristic doar noua,romanilor,nu am auzit ca in(orice) alta tara,firme concurente altfel pe piata,sa-si bage unii altora bete-n roate doar pt a se mentine in top...La Tehnoton s-au asimilat la productie f putine componente din totalitatea folosita la asamblarea unui radioreceptor(din cate stiu,se faceau traf-urile de retea,carcasele,butoanele,cablajele,si mai tarziu, condensatorii cu tantal,poate vor mai fi fost si altele pe care nu le mai retin),dar marea majoritate veneau din tara/capitala, de la producatorii consacrati/specializati,si conform regimului din acele vremuri...critica nu era tocmai un element de care te puteai folosi(fara consecinte "neplacute") :rade:
Link spre comentariu

Nu arata mai prejos decat cele facute in Japonia sau Germania.

In poza si de la distanta. In realitate, cum a spus si madkat "Dar ca orice Tehnoton - calitatea placilor, componentelor si manoperei era infecta ". Dar asta era nivelul tehnic si tehnologic al industriei noastre. Undeva intre chinezariile no-name si produsele de marca. Dar mai aproape de primele. Cat priveste pretul, era comparabil cu al celor de marca. Daca ar fi existat piata libera ar fi trebuit sa coste mult mai putin sau sa fie comparabil calitativ cu cele japoneze. Ceea ce nu a fost niciodata cazul cu produsele electronice romanesti.A, pentru ca a pomenit cineva de o licenta; nici vorba de asa ceva, era un design la moda in epoca; s-a copiat pur si simplu designul dupa unele de marca adaptat bineinteles la posibilitatile de productie din RO. La fel si cu electronica din interior, totul era romanesc sau din tarile CAER. Chiar si asa, productivitatea muncii era atat de redusa incat nu puteau asigura cererea de pe piata nici macar la pretul umflat la care se vindea, parca 8400 lei adica aproape 3 salarii medii din epoca. In bani actuali asta ar face 3500-4000 RON. Cam scump pentru o mini combina audio cu performante standard.
Mi-amintesc si eu de casetofonul asta (in vremurile alea la noi i se zicea "radiocasetofon cu boxe detasabile"). Era frumos si cum eram eu nationalist economic l-as fi preferat, insa era prea scump pentru mine, care la vremea aia eram student....Prin toamna lui 89 m-am nimerit sa fiu intr-un magazin din comertul socialist unde se proba unul (spre surprinderea mea, asa cum s-a zis si mai sus, se vindeau rapid, dovada ca multi aveau bani atunci). Nu mergea prea perfect, (observasem ca paraiau potentiometrele de cum fusese scos din cutie), insa obisnuit cu imperfectiunea lucrurilor romanesti l-as fi acceptat.Prin 1992 am fost la un chef unde s-a dat muzica cu o astfel de scula. Intr-adevar, facea galagie suficienta, insa la un moment dat s-a oprit, fasia puternic si pocnea. Isi revenea dupa cateva palme si chinuindu-ne astfel, am reusit sa ducem cheful la capat...Nu a fost un aparat prea raspandit, observandu-l in comert numai aproape de revolutie (nu si dupa). Deasemeni nu prea l-am vazut nici in targul de vechituri local dupa 1990.
Link spre comentariu
  • 5 săptămâni mai târziu...

Un topic foarte frumos.Stiu ca tatal meu avea un RAlly. L-a folosit foarte putin din motivul de a nu-l cara tot timpul din masina in apartament. Doar la distante lungi l-a folosit. Tin minte ca nu era grozav la receptie. Cand a vandut masina, in 1997, postul national nu avea emisie in UUS (cu exceptia Romania tineret) asa ca in Rm.VL aveam doar 2-3 posturi pe OIRT care nu se receptionau bine. PE UM se auzeau scanteile destul e tare mai ales cand pleca de pe loc, apoi intlegeai ceva. ( nu stiu cat e bine era instalat si cat de bine ecranate radioul si motorul). Imi amintesc ca la un moment dat s-a blocat potentiometrul care era folosit pt acord si l-a dus la cineva care l-a schimbat ,dar a blestemat ata de la scala :). Nu avea bobine de acord, era un tuner. Casetofonul mergea bine. Cand receptiona stereo se aprindea un led rosu. Mai avea un led vere dar acela nu stiu pentru ce era. As vrea sa aflu, daca isi aminteste cineva. Al nostru era cu piese romanesti 100% aproape. Cel cu componente germane era pt noi sau doar pt export?Am mers cu cineva care avea in Dacia 1300 un Lira . Avea difuzorul sub el. Imi amintesc ca se auzeau scanteile foarte puternic in difuzor, cred ca erau si ale altora nu numai ale lui.Despre antene ce se poate spune? Stiu ca erau persoane care aveau antene cu motoras. Ma fascinau. tata primise o antena cu RALLY-ul ,dar nu a folosit-o. Era un bat asemanator celor cu motoras. Stiu ca si antena o tinea in portbagaj. Se cam palmau atunci multe, de exemplu sigla din spate.

Apropos de auzit scinteile de la bujii in radio. Eu mai demult cind eram inca adolescent am instalat pe masina lui taica-meu (o dacia 1300 din 78 la vremea aceea) un radio blaupunkt frankfurt recuperat de pe un mercedes "bot de cal". Nu stiu de unde facuse rost taica-meu, pe gratis evident, de radioul acela. Asta se intimpla prin 1998. Eu eram proaspat posesor de permis atunci. Si cum spuneam am insalat radioul acela dar nu prea suferea de paraziti de la motorul acelei masini. Eram o data intr-o parcare la liziera padurii, si ajunsesem acolo cu masina ascultind la radio pe unde medii (pe ultrascurte nu prea se prindea mare lucru in zona aceea la vremea aceea). parazitii de la bujii se auzeau doar cind era motorul mai rece si si atunci aproape imperceptibil. Dupa ce era in regim eu nu mai auzeam nici o scinteie de bujii. Deci am ajuns acolo in parcare, receptia la radio fiind foarte buna (calitate de unde medii nu ultrascurte). Am oprit motorul dar am lasat radioul sa mearga. Si era mai departe acolo cam la 20 de metri de mine, in aceeasi parcare o dacie berlina noua (1998) care a pornit motorul si a plecat. Ei pot sa va spun ca in momentul cind a pornit aia motorul nu am mai auzit nimic la radio si si-a revenit abia cind s-a indepartat cetateanul respectiv.
Link spre comentariu

Parazitii se propagau in lantul audio,pe doua cai principale...prin circuitul de alimentare si prin borna de antena...ambele cai se puteau rezolva,pt o receptie/auditie fara paraziti,prin montarea unui filtru LC pe alimentare si prin folosirea fiselor deparazitate(cu firul central rezistiv)pt alimentarea bujiilor.Daca dupa aceste doua masuri inca persistau parazitii in difuzor,atunci aveam de-a face cu o situatie particulara,si trebuia constatata cauza pt a fi eliminata(de cele mai multe ori,trebuia atasat/schimbat condensatorul de pe alternator,refacut circuitul de masa al diferitilor consumatori de forta cum erau motorasul de stergator parbriz,de aeroterma,etc)dar la batrana Dacie,de regula, era suficient filtrul LC(chiar daca unele aparate il aveau incorporat) si fisele deparazitate.

Link spre comentariu

Revenind la subiect, am vazut si dupa 1990 ( 1991-1992 mai exact), un radiocasetofon stereo, facut de catre ELECTRONICA. Nu mai stiu ce marca era, stiu doar ca avea UKW-CCIR. Se livra si cu 2 boxe tip calota sferica. Cel de la Tehnoton era cu UKW-OIRT, si astfel a lasat , cel putin in Bucuresti, locul liber chinezariilor ( si alea scumpe atunci), deoarece in Bucuresti, posturile de mare interes de atunci pe UKW ( PRO-FM, Contact, Total, si altele) erau concentrate pe CCIR, pe OIRT fiind Romantic ( trecut si in CCIR in 1996 apoi in 2004 incetandu-i emisia pe OIRT), Uniplus ( ulterior StarFM acum Magic FM) si restul posturilor de stat ( RRA, Radio Romania Tineret ,Antena Bucurestilor, Etc). Nu am desfacut pana acum nici un radiocasetofon romanesc auto. Mecanica ce productie era ? RO, DDR, Ungaria, Cehoslovacia, URSS? Ca Romaneasca inclin sa cred ca nu era.

Stie cineva mai multe detalii depre acel radiocasetofon auto romanesc produs de electronica? Ca eu acum aud prima data. Multa vreme am crezut ca SINGURUL radiocasetofon auto romanesc a fost RALLY-ul produs de tehnoton. Abia de curind am aflat si de STELA produs de electromures chiar de pe forumul de fata. Si am reusit in scurt timp sa il si adaug colectiei mele. Colectia mea poate fi vizualizata aicihttp://www.proradioantic.ro/index.php?x ... lectie=392Deocamdata cam mica dar va mai creste. Deci stie cineva mai multe despre acel radiocasetofon auto romanesc produs de electronica? CUm se numea? O poza ceva?
Link spre comentariu

Oaaa, ai RC2770-ul, bravo!casetofonul auto facut de electronica (cred) eu l-am vazut doar dupa 89 prin magazine - si avea fonturile de la scala si butoane fix ca si spatialul - si mecanismul de caseta diferit de acel de la Rally - era "normal".

Link spre comentariu

Oaaa, ai RC2770-ul, bravo!casetofonul auto facut de electronica (cred) eu l-am vazut doar dupa 89 prin magazine - si avea fonturile de la scala si butoane fix ca si spatialul - si mecanismul de caseta diferit de acel de la Rally - era "normal".

Pai se subintelegea ca am RC2770-ul la colectie dintr-un post anterior cind am dat acest linkhttp://online-electronice.blogspot.com/ ... noton.htmlsi am mentionat faptul ca eu am scris commentul de sub anunt.In ce sens era "normal" mecanismul de la casetofonul produs de electronica? Adica din acela metalic care se gasea in mai toate casetofoanele straine? Cu autorevers? Sa fi fost fabricat acel radiocasetofon sub vreo licenta? Sau doar asamblat in romania? Sau pur si simplu au cumparat mecanismele? Ar fi interesant de adaugat la colectie char daca initial am afirmat ca ma intereseaza cele produse in perioada comunismului in special, dar acesta fiind singurul radiocasetofon auto romanesc cu UUS CCIR as putea face o exceptie. Tare ma tem eu ca acel radiocasetofon nu e prea usor de gasit in ziua de azi. Probabil s-a produs in prea putine exemplare.
Link spre comentariu

Era cu mecanism cu parghii metalice - nu avea nenorocirea de sistem de "eject" de la Rally.Semana foarte tare cu chinezismele care invadasera piata dupa revolutie, nu e exclus sa fi fost "inspirat" din acelea.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Intr-adevar sistemul de eject de la Rally poate fi numit si "nenorocire" dar cel de la Stela este decent desi un mecanism mult mai primitiv si mai simplu decit cel al radiocasetofoanelor "moderne" cu autorevers.

Link spre comentariu

Era cu mecanism cu parghii metalice - nu avea nenorocirea de sistem de "eject" de la Rally.Semana foarte tare cu chinezismele care invadasera piata dupa revolutie, nu e exclus sa fi fost "inspirat" din acelea.

Sigur era cu mecanism chinezesc si probabil componente de aceeasi provenienta, macar partial. Nu-mi aduc aminte de el, probabil s-au produs putine si n-au avut succes pe piata.
Link spre comentariu

Intr-adevar sistemul de eject de la Rally poate fi numit si "nenorocire" dar cel de la Stela este decent desi un mecanism mult mai primitiv si mai simplu decit cel al radiocasetofoanelor "moderne" cu autorevers.

Mecanismul de pe Stela si Corina era produs tot de Electromures. Stiu ca era destul de reusit, Corina avea instructorul pe masina pe care am facut scoala de soferi prin 1987-1988 si mergea bine.
Link spre comentariu

Salut,Nu , nu au fost chinezesti . Atat masinile de prelucrare a mecanismelor cat si materia prima ( tabla din care se stantau ) au avut origine japoneza . Atata timp cat aceste macanisme au fost fabricate din tabla importata , au fost foarte reusite . Abia cand s-a trecut la fabricarea acestora din tabla romaneasca au aparut necazurile si mecanisme cu functionare defectuoasa . Pe langa faptul ca tabla romaneasca avea alta compozitie, fiind mai oteloasa , si grosimea era alta decat standardul impus de producatorul utilajelor .( nu era nici macar uniforma ) Componentele au fost in exclusivitate romanesti cu exceptia capetelor si a motoarelor , importate din R.P.U. si de o calitate indoielnica .Placile imprimate erau fabricate si plantate la " Tehnoton " . Nici aici nu intentionez sa deschid discutii doar atat ca pana la montaj , acestea treceau printr-un laborator de depanare .

Link spre comentariu

Stela avea o schema destul de ok - simpla si robusta - iar sunetul nu era tocmai rau.Pacat doar de partea de tuner - doar um si ul - evident mono.

Link spre comentariu

Din punct de vedere al schemelor si al parametrilor cat si al proiectarii , colectivul de ingineri si tehnicieni a avut un inalt grad de pregatire profesionala si etica , depasind uneori probleme greu de imaginat , se lucra de multe ori cot la cot cu muncitorii si tehnicienii din sectiile de montaj .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări