Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Radiouri si radio-casetofoane auto romanesti


Trabant

Postări Recomandate

Sinaia, Predeal, lira, Radiocasetofon Stela ( stereo , avea doar UL si UM la radio) productie ELECTROMURES, Mai era un radiocasetofon stereo cu decodor de UKW stereo montat, facut de catre Tehnoton. Cam astea mi le amintesc acum

Link spre comentariu

LIRA echipa si ultimele modele de DACIA 1300 cu caroserie 1310. Venea cu un fel de cutie ciudata in care era montat si difuzorul. Aceasta cutie se plasa imediat sub scrumiera. De asemenea, pentru dacia 1310, acesta avea locul sub cutia de acte, iar la oltcit , in locul binecunoscut. Radiourile de masina erau pe vremuri foarte scumpe, si erau oarecum un accesoriu de lux. De mentionat, pentru cei ce nu stiu, ca radiourile de masina au acord inductiv ( prin glisarea miezului de ferita in bobina) si nu prin condensator variabil deoarece, datorita vibratiilor acesta se poate pune in scurt. Si asa condensatoarele variabile romanesti sufereau de constructie precara, sa le mai pui si in radio de masina....de asemenea, Gloria si parca si Neptun aveau un fel de functie de radio de masina. Aveau mufa de antena specifica automobilelor, si aveau si priza de alimentare externa. In tahniumurile mai vechi se dadeau si module de alimentare 12V -> 7,5V si 12V -> 9V pentru Neptun respectiv Gloria. Oricum nu era mare lucru sa iti faci chiar tu un astfel de stabilizator.Eu la Trabant am avut un RFT ( STERN RADIO BERLIN de fapt) care avea LW/MW/KW, insa mergea pe 6V. Aveam instalatie de 6V si nu puteam utiliza de 12v :rade: Modelul era STERN-TRANSIT. Avea optional un Stabilizator 12V -> 6V. Oricum radioul avea o sensibilitate destul de modesta. Dupa 1990 am renuntat la el ( la radio).

Link spre comentariu

Dacia 1300 cu caroserie de 1310 ( sau 1310 cu bord de 1300) s-au produs intre 1982 si 1984. Dacia 1310 s-a produs incepand cu 1982 ( sau ceva de genul), desi prezentarea a avut loc in 1980 (?) la TIB. Consola de mai jos se monta si pe OLTCIT parca. Cine stie mai bine sa ma contrazica. Zic ce stiu si eu.Consola insa nu era standard decat pe daciile 1410 sport ( modelele cu turometru), apoi incepand cu 1990, si pe 1310. Inainte trebuiau montate pe 1310 clasic. Consola aia este cu un fel de glisiera pentru a scoate radio-ul cand pleci din masina pentru a nu il fura "traficantii". Inainte acesta era unul din obiectele vanate, si a fost vanat chiar pana in zilele noastre, doar ca acum un radiocd de masina, chiar si acceptabil costa undeva chiar si pe la 150 roni la promotii. Pe vremuri insa, era accesoriu de lux si cine avea asa ceva la masina era boier. Nu se gaseau prea usor.Revenind la subiect, am vazut si dupa 1990 ( 1991-1992 mai exact), un radiocasetofon stereo, facut de catre ELECTRONICA. Nu mai stiu ce marca era, stiu doar ca avea UKW-CCIR. Se livra si cu 2 boxe tip calota sferica. Cel de la Tehnoton era cu UKW-OIRT, si astfel a lasat , cel putin in Bucuresti, locul liber chinezariilor ( si alea scumpe atunci), deoarece in Bucuresti, posturile de mare interes de atunci pe UKW ( PRO-FM, Contact, Total, si altele) erau concentrate pe CCIR, pe OIRT fiind Romantic ( trecut si in CCIR in 1996 apoi in 2004 incetandu-i emisia pe OIRT), Uniplus ( ulterior StarFM acum Magic FM) si restul posturilor de stat ( RRA, Radio Romania Tineret ,Antena Bucurestilor, Etc). Nu am desfacut pana acum nici un radiocasetofon romanesc auto. Mecanica ce productie era ? RO, DDR, Ungaria, Cehoslovacia, URSS? Ca Romaneasca inclin sa cred ca nu era.

Link spre comentariu

Posed un radio Lira si l-am montat pe a mea Dacie. Imi place mai ales modul de receptie al radioului. Pacat ca nu mai am si soclul acestuia.O intrebare, cum se schimabau gamele de unda la Corina? Ca am vazut ca are UM si UL.

Link spre comentariu
Vizitator vdrapaca

Daca nu ma insel, tot prin anii 85-87 era la mare voga radiocasetofonul Rally. Il admiram la magazinul Electrotehnica de la Piata Romana. (Era poate singurul loc in Bucuresti unde te lasau sa butonezi aparatele expuse). Rally era in doua variante: unul era cu componente IPRS (TBA1046 si BM3189 acord cu bobine variabile) altul era cu componente RFT (A4100 A4500 si acord cu CV). Prin 90-94, eram la facultate cand aparea un radioreceptor cu acord pe varicap (doar receptor) dar nu mi-am permis luxul de a-l cumpara. Asta nu mai stiu cum se numea. Ce imi placea la el este faptul ca imita intr-un fel schema tunerului T350, transpusa pe alimentarea de 12V: Bloc UUS OIRT/CCIR; acord pe varicap pe MA si MF; BM3189 / TBA1046 / am uitat ce decodor stereo folosea.Abia dupa acest episod de glorie al electronicii romanesti au inceput sa apara chinezariile din ce in ce mai jalnice (Levis, Roadstar, International).Ca veni vorba... Are cineva schema lui Rally in varianta GDR? :jytuiyu Mai am pe acasa niste cioburi din acest receptor; poate reusesc sa-l readuc la viata.

Link spre comentariu
Vizitator vdrapaca

Posed un radio Lira si l-am montat pe a mea Dacie. Imi place mai ales modul de receptie al radioului. Pacat ca nu mai am si soclul acestuia.O intrebare, cum se schimabau gamele de unda la Corina? Ca am vazut ca are UM si UL.

Salutare!Corina era doar casetofon. Stela este radiocasetofon. Gamele se schimbau din butonul de acord care era cu comanda concentrica. La interior era butucul cu care se schimba acordul, la exterior era un dispozitiv mecanic care rotit schimba pozitia unui comutator ca la receptoarele Zefir.
Link spre comentariu

Multe radiouri de masina facute in DDR aveau acord pe condensator , ceea ce mi se parea o idee tampita, deoarece in masina, este supus la socuri si vibratii destule, si placile se pun in scurt cu timpul. In radiourile de masina, acordul inductiv este sfant. Si eu am avut probleme cu scurtcircuitarea condensatorului variabil.Nu in ultimul rand suspensiile masinilor facute in zona comunista nu erau tocmai blande ci destul de dure, nu existau inca amortizoare dublu-efect pe masinile comuniste de serie.Odata cu aparitia radiourilor auto cu UKW, a inceput sa apara acordul pe varicap doar pentru UKW la inceput , pentru MW,LW,KW ramanand inductiv, apoi s-a bagat varicap si pentru MA, apoi s-a implementat sistemul PLL. Care este si astazi.Asa, RALLY se chema radioul ala stereo cu UKW romanesc.Apropo de ROADSTAR : au aparatura relativ buna. Eu am avut din 1992 la trabi, un roadstar adus din Franta. Era stereo. Radiocasetofon cu dublu sens ( auto-reverse), acord cu posturi presetate atat pentru UKW cat si KW,LW,MW ( 6 pentru fiecare lungime de unda), amplificator cuadrostereo ( 4x12W). In plus avea fata detasabila, in plus avea si intrare de CD. Si acum il mai am prin boxa blocului.

Link spre comentariu

Ca veni vorba... Are cineva schema lui Rally in varianta GDR? :jytuiyu Mai am pe acasa niste cioburi din acest receptor; poate reusesc sa-l readuc la viata.

Am numai schema modelului cu TDA1046 si BM3189, cam stearsa, dar daca te ajuta incerc s-o scanez.
Link spre comentariu
:nas: acum cca 2 luni am trecut prin oborul de vechituri braila... [ dupa un soi de tranzistor vechi ] si lampi.am vazut un radioreceptor auto Tehnoton Lira, cu sanie cu tot, era sa ma lipesc de el, doar ca.. mosul mi-a cerut pe el 50 RON. :bataie
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări