Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

eoliana mea de 2,5kw


arcadius

Postări Recomandate

Daca tot este vorba de tensiune mare direct din generatorul eolienei ,atunci acei 400v ar trebui sa fie intre 90vca si 260vca sau mai mult.Exista surse in comutatie gata facute care lucreaza intre aceste tensiuni iar la iesire scot constant 14vcc in cazul nostru, au protectie la supra sarcina, si la tensiuni de alimentare mai mari de260vca.Astfel nu mai avem nevoie de regulator,fiecare sursa incarca un acumulator de 12v sau mai multi dar in paralel ,la 24v doua surse ,la 48v patru surse,se reduc si pierderile cu transportul amperilor de sus pina la surse.

Pai si care este spilul sa fac sute de volti ptr ca mai apoi sa ii bag in surse de comutatie , scad la 14V ( deja o pierdere deloc insignifianta ) , bag 10 surse sa incarc 10 baterii . Mie unul imi suna ciudat rau.Pe langa asta ,sursele alea cati amper cunosc ? Ptr ca , daca trec printr-un regulator de incarcare fie si cu releu sau un shunt ( rezistenta de diversiune asa cum ii spune @Arcadius ) asa cum erau regulatoarele mecanice la Dacii , atunci pot sa mai iau ceva curent tensiune direct de pe eoliana fara sa afectez incarcarea ( asta in momentele cand eoliana debiteaza un curent cu mult mai mare necesar incarcarii surplusul fiind deviat catre alti consumatori ).Gasesc mai usor invertoare de la 24 V la 220 decat sa fac dubla conversie ( 230 - 14V ; 14-220 ).Nu ne cam scarpinam cu piciorul drept dupa urechea stanga ?
Link spre comentariu
Vizitator tyc

Pai folosesti TIF-uri si generatoare de 100V -acolo sursele au randament mic - ,pierderile le folosesti la aer conditionat iar aerul conditionat in ... si transformi la energie pana ramai cu ninica toata. Faci un generator care la turatia nominala sa scoata 2x necesarul tau si-l duci in mod normal la jumatate cu turatia . Cand sufla tare vantul aduci elicea in pas drapel iar cand e mic in pas minim .Regulatoarele centrifugale sant ok si masinile aveau regulatoare centrifugale (de avans) ;modelele recente nu mai au ,se prefera comanda electronica.Mai exact e cu un actuator ,dar poate fi si cu o simpla bobina si un arc de rapel ;arcul de rapel pune palele in pas minim iar bobina in pas drapel . Mi se pare ca nemti au implementat chestia asta acu 75 de ani pe Bf109 ;avand in vedere la ce voloseste elicea cred ca actionarea electrica e mai potrivita . In plus ai si alte optiuni ,cum ar fi verificarea mecanismului injectarea unui curent printr-un buton aflat la baza pilonului.

Link spre comentariu

Mi-a placut ce am citit in aceste doua pagini, aspecte pro si contra alegerii unei tensiuni mari la sistemul eolian. Asa pot defini un "brainstorming". In esenta, despre acest lucru era vorba, nu despre faptul ca eoliana are 400V la iesire. Intr-adevar, alegerea tensiunii de 400V tine doar de un numar "rotund" pentru ca tensiunea acumulatorilor, in mod normal, trebuie sa aiba aceeasi tensiune, sau variatie de tensiune, ca si a aparatelor electrice alimentate de la retea. Si am specificat clar, aparatele care au sursa in comutatie, pentru ca acel tip de sursa admite o tensiune continua la borne. Restul aparatelor trebuie alimentate printr-un invertor sau un montaj punte comandata care poate creea o tensiune alternativa dreptunghiulara cu frecventa de 50Hz. Avand tensiune constanta se poate creea usor si fara pierderi mari o tensiune alternativa de aceeasi valoare. Asa se pot folosi si bormasinile cu variator (vor avea o functionare mai ciudata dar vor functiona), de exemplu, ramanand tot ce are transformator sa fie alimentat dintr-o sursa sinus.Oricum, dl. arcadius a explicat simplu avantajul si dezavantajul folosirii tensiunii mari pe eoliana din experienta practica pe care o are cu aceste sisteme de putere.Cat despre folosirea unui pas variabil la eoliana este un lucru bun, se poate regla puterea debitata in circuit fara "fortarea" generatorului dar are un dezavantaj. Avand un numar mare de piese, probabilitatea de defectare creste proportional. Solutia scoaterii din vant, din punctul meu de vedere ceva mai greu de inteles, este mult mai simplu de construit si mai robusta in functionare avand si piese putine. Practic, asta se doreste la o eoliana, siguranta in functionare. Degeaba poti regla fin curentul in circuit daca, la prima vijelie, zboara palele imprejur pentru ca servo-ul nu a fost suficient de rapid sau s-a blocat. In principiu, la un regulator de pas trebuie implementat si un sistem de siguranta centrifugal (sa zicem "siguranta automata") care sa actioneze peste cel cu reglaj servo si care sa scada turatia la "zero" la depasirea turatiei maxime admise, prin aducerea palelor paralel cu axul elicii. Rearmarea sa se faca manual, cu servo de armare, astfel se da posibilitatea evitarii multor probleme. Toate aceste mecanisme trebuie plasate in conul elicii si de aceea precizia executarii pieselor trebuie sa fie foarte buna pentru o functionare sigura.Ideea folosirii unei frane magnetice, la nivelul actual de evolutie a magnetilor cu neodim poate lua locul reglajului centrifugal din con, prin variatia distantei magnetilor fata de discul de cupru (in principiu aluminiul este folosit dar se pare ca aici cuprul ar fi o metoda mult mai buna asa cum s-a mentionat la un mesaj anterior), mult mai simplu de realizat si de controlat. Asa se poate tine elicea in zona sigura de functionare, nu se supraincarca generatorul si singura problema este asigurarea racirii substantiale a acelui disc.Acum o alta intrebare. Ce parere aveti despre folosirea unor rulmenti radiali (rulmenti obisnuiti) pe axul eolienei (cel care permite rotirea in plan orizontal, dupa vant). Avantaje si dezavantaje. Incep eu cu avantajul de a nu avea nevoie de conectorul de care a mentionat dl. arcadius cu care, la cateva zile, rezolva problema impletirii cablului de coborare. Dezavantajul ar fi capacitatea mica de transport a curentului din cauza sectiunii mici de contact. Simplist, discutia este despre contacte prin rostogolire si nu alunecatoare. Sunt bune la transmisia comenzilor (de exemplu la servo-ul de pas al paletelor din con) dar nu se pot preta la transmisia de putere (de la generator la sol)?

Link spre comentariu

Mie nu-mi vine în minte nici-un exemplu de transfer a energieielectrice prin contacte de rostogolire. În nici-un caz prin intermediulunui rulment, care ar forma o rezistenţă mare de contact şi în pluss-ar crea un arc electric care ar distruge rapid tot ansamblul.În transportul electric se utilizează exclusiv contacte alunecătoaremontate în capul osiilor boghiului motor. Cred că aceeaşi soluţie s-arputea aplica şi în cazul unei eoliene, chiar dacă aici e vorba de uncircuit bi sau tripolar (coborâre c.c. sau c.a. trifazat).

Link spre comentariu

Pai eu parca stiam ca se pot utiliza "carbuni" de contactse pot cupla mai multi carbuni in paralel pe contactul rotativ si astfel rezolvi problema impletirii cablului.

 

L-i se mai spune slip ring:

 

http://www.fabricast.com/

http://www.gasgoo.com/showroom/2161202/ ... 85585.html

 

@The Stressmaker cred ca se refera la asa ceva:

 

http://hackedgadgets.com/2006/06/16/diy-slip-ring/

 

sau asa ceva

 

http://www.bazillionlights.com/Images/Tech/Flying%20Santa/slipring%20300.jpg

 

Ia uitati ce face tipul asta aici :

 

http://tinyurl.com/LMR-Solar

http://tinyurl.com/LMR-BigLug

http://tinyurl.com/LMR-NiFe

Link spre comentariu

În jargon exact aşa se numesc, "cărbuni" sau "pământări cap osie".Principial nu sunt decât nişte contacte de alunecare, ceva de genulperiilor maşinilor electrice cu colector.

Link spre comentariu

Am deschis doar al treilea link şi văd acolo tot un sistemcu perii, nu cu rulmenţi. Şi apoi, la puteri de sute de W sauchiar KW (cazul eolienelor) şi curenţi de zeci de amperi, singurasuprafaţă de contact "onorabilă" cred că se poate realiza numaiprin contacte de alunecare, deoarece nu alimentăm prin acelecontacte un biet LED, ci ditamai bateria de acumulatoare.Atât coeficienţii de frecare cât şi uzurile acelor perii sunt foartemici, iar rezistenţa lor de contact este adeseori mult sub 0,2 Ω,deci căderea de tensiune pe ele este redusă. În cazul unui rulmentsuprafaţa de contact este cu multe ordine de mărime mai mică, întimp ce rezistenţa de contact poate fi de zeci de ori mai mare.

Link spre comentariu

Daca deschideati al doilea link ati fi observat despre ce este vb si nu de led-uri.Daca si numai daca citeati a doua descriere , cea reala defapt, vedeati ca era vb despre alimentare de lampi fluorescente.Eu unul cred ca este realizabila cu cate doi sau trei rulmenti in paralel. "Gresati" corespunzator cu un spray de contact bunsi nu cu vaselina consider ca ar fi ok.Pierderea nu cred sa fie atat de mare.Credca arcadius poate face o incercare.

Link spre comentariu

Mă rog, tub fluorescent să fie şi nu LED, oricum e un curentfoarte mic în comparaţie cu cel de încărcare al acumulatorilorşi nu cred că schimbă cu ceva datele problemei.Dacă rulmenţii sunt etanşi, atunci nu pot fi gresaţi.Dacă nu sunt etanşi, atunci trebuie folosită exclusiv vaselina.Orice altceva îi va pune "pe butuci".În legătură cu pierderile, nici de data asta nu merge "pe crezute".Suprafaţa de contact a unei bile este (teoretic) un punct, aşacă oricâte puncte "am pune în paralel" nu am obţine ceva notabil.Lucrurile stau identic şi în cazul rulmenţilor pe ace.Am avea o suprafaţă de contact extrem de mică şi deci o densitatede curent foarte mare, care s-ar traduce prin încălziri locale puternice.Mai apare şi un alt fenomen. Datorită temperaturii va creşte semnificativşi rezistenţa electrică, cu toate care decurg de aici.Cred că toate acestea sunt argumente suficiente atât pentru @arcadiuscât şi pentru oricine altcineva pentru a nu o încerca drept soluţie.Parcă este şi cam prea atehnic să se utilizeze contactul "oţel pe oţel"în această problemă, nu ?

Link spre comentariu

Mi-a placut ce am citit in aceste doua pagini, aspecte pro si contra alegerii unei tensiuni mari la sistemul eolian. Asa pot defini un "brainstorming". In esenta, despre acest lucru era vorba, nu despre faptul ca eoliana are 400V la iesire. Intr-adevar, alegerea tensiunii de 400V tine doar de un numar "rotund" pentru ca tensiunea acumulatorilor, in mod normal, trebuie sa aiba aceeasi tensiune, sau variatie de tensiune, ca si a aparatelor electrice alimentate de la retea. Si am specificat clar, aparatele care au sursa in comutatie, pentru ca acel tip de sursa admite o tensiune continua la borne. Restul aparatelor trebuie alimentate printr-un invertor sau un montaj punte comandata care poate creea o tensiune alternativa dreptunghiulara cu frecventa de 50Hz. Avand tensiune constanta se poate creea usor si fara pierderi mari o tensiune alternativa de aceeasi valoare. Asa se pot folosi si bormasinile cu variator (vor avea o functionare mai ciudata dar vor functiona), de exemplu, ramanand tot ce are transformator sa fie alimentat dintr-o sursa sinus.Oricum, dl. arcadius a explicat simplu avantajul si dezavantajul folosirii tensiunii mari pe eoliana din experienta practica pe care o are cu aceste sisteme de putere.Cat despre folosirea unui pas variabil la eoliana este un lucru bun, se poate regla puterea debitata in circuit fara "fortarea" generatorului dar are un dezavantaj. Avand un numar mare de piese, probabilitatea de defectare creste proportional. Solutia scoaterii din vant, din punctul meu de vedere ceva mai greu de inteles, este mult mai simplu de construit si mai robusta in functionare avand si piese putine. Practic, asta se doreste la o eoliana, siguranta in functionare. Degeaba poti regla fin curentul in circuit daca, la prima vijelie, zboara palele imprejur pentru ca servo-ul nu a fost suficient de rapid sau s-a blocat. In principiu, la un regulator de pas trebuie implementat si un sistem de siguranta centrifugal (sa zicem "siguranta automata") care sa actioneze peste cel cu reglaj servo si care sa scada turatia la "zero" la depasirea turatiei maxime admise, prin aducerea palelor paralel cu axul elicii. Rearmarea sa se faca manual, cu servo de armare, astfel se da posibilitatea evitarii multor probleme. Toate aceste mecanisme trebuie plasate in conul elicii si de aceea precizia executarii pieselor trebuie sa fie foarte buna pentru o functionare sigura.Ideea folosirii unei frane magnetice, la nivelul actual de evolutie a magnetilor cu neodim poate lua locul reglajului centrifugal din con, prin variatia distantei magnetilor fata de discul de cupru (in principiu aluminiul este folosit dar se pare ca aici cuprul ar fi o metoda mult mai buna asa cum s-a mentionat la un mesaj anterior), mult mai simplu de realizat si de controlat. Asa se poate tine elicea in zona sigura de functionare, nu se supraincarca generatorul si singura problema este asigurarea racirii substantiale a acelui disc.Acum o alta intrebare. Ce parere aveti despre folosirea unor rulmenti radiali (rulmenti obisnuiti) pe axul eolienei (cel care permite rotirea in plan orizontal, dupa vant). Avantaje si dezavantaje. Incep eu cu avantajul de a nu avea nevoie de conectorul de care a mentionat dl. arcadius cu care, la cateva zile, rezolva problema impletirii cablului de coborare. Dezavantajul ar fi capacitatea mica de transport a curentului din cauza sectiunii mici de contact. Simplist, discutia este despre contacte prin rostogolire si nu alunecatoare. Sunt bune la transmisia comenzilor (de exemplu la servo-ul de pas al paletelor din con) dar nu se pot preta la transmisia de putere (de la generator la sol)?

Va salut ,cum vine vorba aia "de ce sa-mi leg capul daca el nu ma doare" asa si propunerea ta cu cat mai multe piese cu atit apar pierderi si ridica costuri mai mari , trebuie inteles ca sistemul eolian home made trebuie sa fie f eficient si pe durata f lunga daca se poate chiar pe viata a nu se umbla la ia . Esirea din vant e buna si cea care am facuto eu cu acea modificare cu reglajul acelui arc , nu am ajuns sa reglez turatia elicii ca nu asta ma intereseaza ca daca vreu sa atiung turatie mare o pot scoate pe liber si sa terminat cu ia , nu va ajuta nici un sistem de scoatere din vand pentru ca acel sistem lucreaza proportional cu sarcina , adica numai in sistem de incarcare . practic eu trebuie sa vad pe ampermetrul maximul stabilit de mine stiind cat poate duce un stator cu n grosimea conductorului bobini cat poate transporta putere . Acum daca tot ai pomenit de infasurarea cablului de coborare pana jos ,eu zic ca asa cum am facut eu direct pe centrul stilpului pana jos la cupla la cupla am lasat o bucla pentru o eventuala rasucire . Acea rasucire nu ma deranjeaza 1 2 ture pe luna cand mai trec pe langa stilp si scot cupla lasindo sa se desfasoare . Sistemul pe care il propuneai cu colector sau cu alceva nu face decat sa piarda si pe acolo facand sa creasca rezistenta interna nici carbuni nu sunt buni pentru asa ceva va dati seama sa treaca prin ei 90A? + ca dupa un timp va trebuii sa te catari pe stilp sai schimbi carbunii .. Asta va dauna si vor aparea si mai multe rotatii care nu duce decat la afectarea producerii la vanturi mici interesul este sa obtii o incarcare si la vanturi slabe nu sa asteptam furtuni.
Link spre comentariu

@Arcadius sistemele pe "carbuni"sunt dintrecelemaieficiente si te rog sama crezi ca eoliana ta nu se va invartii cu mii de turatii pe secunda in jurul axei proprii.Sunt "carbuni" de diverse duritati si diverese duritati. Nu compara carbunii de la o rasnita de cafea cu unii de la un aspirator sau flex. Nu stiu cat de des ai schimbat carbunii la un aspirator in conditiile in care motorul ala se misca cu mii de rotatii pe minut .Sunt asemenea contacte rotative industriale de anduranta .Solutia cu acei carbuni nefiind proiectata decat antirasucire. Cum se explica , ca , trecand pe langa stalpul respectiv la o luna sau doua lasi cablul sa se desfasoare ( desrasuceasca ) ? Inseamna ca in acea luna eoliana ta nu se face vartelnita ci penduleaza maimult la un unghi de 180 de grade si abia uneori se are rasucire la 360 grade .Eu , personal , sunt in asentimentul lui @The Stressmaster si @cristian_draghiescu.De test , personal , as incerca si cu rulmenti insa dupa cum stii nu am posibilitatile logistice si temporale ( lipsa de timp acuta ) pentru a pune in practica ceea ce imi doresc sa fac.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări